Väldigt överväldigad inför (bland annat) flytt.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Väldigt överväldigad inför (bland annat) flytt.

Inläggav Neutrino » 2018-04-06 15:24:28

Jag ska flytta om ca 2,5 vecka. Kommer fortfarande bo i samma stad men flyttar till en annan stadsdel och jag har väldigt mycket att göra fram till dess. Jag ser fram emot att flytta då lägenheten är ny och fräsch och jag slipper ha en inneboende, men jag är riktigt överväldigad. Så överväldigad att jag känner att jag har svårt att tänka ordentligt och det blir ganska blankt i huvudet. Det är så mycket som ska göras. Jag måste packa, höra av mig till relevanta ställen angående elavtal, internet, adressändring, besiktning av min nuvarande lägenhet, hemförsäkring och liknande. Behöver flyttstäda, hyra flyttsläp, fixa flytthjälp. En hel del av sakerna har jag redan tagit tag i men jag behöver fortfarande ringa till en del ställen. Är samtidigt mitt uppe i en ansökan om aktivitetsersättning och behöver därför även höra av mig till Försäkringskassan och jag har dessutom precis påbörjat daglig verksamhet (just nu endast någon timma i veckan) som även kräver lite energi.

Själva förändringen är överväldigande också. Lägenheten är ny, mina rutiner bryts och jag har inte koll på den nya stadsdelen även om jag varit i området där jag ska bo en gång tidigare. Vet inte var bästa mataffären är eller hur den ser ut eller var jag ska gå på mina dagliga promenader. Jag har dock ganska bra koll på bussförbindelserna, vilket är bra.

Sen är det annat i livet som är överväldigande också. Oroar mig för min ekonomi, försöker äta "rätt" men har svårt att ändra mina vanor, måste träffa folk i helgen och jag känner krav på att prestera.

Alla dessa saker är jobbiga saker som måste tas tag i för att nå bra slutmål. Som sagt, jag ser ju egentligen fram emot att flytta och så och jag vill hålla på med daglig verksamhet samt få aktivitetsersättning istället för att behöva leva på försörjningsstöd. Jag är tacksam (!), men ja, jag är även överväldigad. Det känns jobbigt och jag känner mig bara orolig och lättirriterad och som att jag vill gömma mig under mitt kedjetäcke och strunta i allt även om jag vet att det inte riktigt är ett alternativ.

Nu har jag klagat klart. Ursäkta. Jag behövde bara starta den här tråden för att "skriva av mig" lite då jag inte riktigt vet vem jag ska vända mig till annars. Att få ur mig det här och eventuellt få lite stöd här är nog det som är syftet med tråden. Har ingen fråga eller så.

Trevlig helg!
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Väldigt överväldigad inför (bland annat) flytt.

Inläggav Linsen » 2018-04-06 15:46:14

Vad bra att du har exakt koll på vad du behöver göra, det är nog hälften av planeringen. Ett nästa steg kan vara att gradera dem efter en lämplig ordningsföljd, där de mest akuta och viktigaste sakerna skall göras först. Och det tredje steget som kanske är det viktigaste är att disponera sysslorna efter din ork/tid. Du hinner inte allt detta på en dag eller kanske några veckor, men att vara snäll mot sig själv är viktigt. Om man tänkt att man skulle göra 4 saker en dag men bara klarade 3 så är det bättre än inget.

Hoppas det löser sig.
Linsen
Bannad
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2018-02-01

Väldigt överväldigad inför (bland annat) flytt.

Inläggav Solblomma » 2018-04-06 16:24:17

Förändringar kan vara väldigt stressande, särskilt när det kommer flera samtidigt. Just nu läser jag Hjärnstark av Anders Hansen. En väldigt komprimerad sammanfattning av den är att motion, även så enkel som 30 minuters promenad två gånger i veckan, gör att hjärnan bättre kan stå emot stress. Jag rekommenderar boken till alla som någon gång känner sig stressade!
Lycka till med allt! :-)Happy
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Väldigt överväldigad inför (bland annat) flytt.

Inläggav Toblerone » 2018-04-06 17:28:16

Flytt är alltid en stor grej. Det är skönt sen när det är över. :)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Väldigt överväldigad inför (bland annat) flytt.

Inläggav Neutrino » 2018-04-06 19:41:32

Linsen skrev:Vad bra att du har exakt koll på vad du behöver göra, det är nog hälften av planeringen.


Hade aldrig fixat det utan min kurator. Hon har verkligen varit till stor hjälp! Kan knappt föreställa mig kaoset som hade uppstått om jag inte hade fått hennes hjälp om jag nu tycker att saker och ting till och med är kaos nu.

Linsen skrev:Ett nästa steg kan vara att gradera dem efter en lämplig ordningsföljd, där de mest akuta och viktigaste sakerna skall göras först. Och det tredje steget som kanske är det viktigaste är att disponera sysslorna efter din ork/tid. Du hinner inte allt detta på en dag eller kanske några veckor, men att vara snäll mot sig själv är viktigt. Om man tänkt att man skulle göra 4 saker en dag men bara klarade 3 så är det bättre än inget.


Jag försöker vara snäll mot mig själv (men det är svårt). Fick till exempel hem ett brev från Vattenfall idag som jag behöver ta tag i genom att ringa dem men jag sa till mig själv att det är OK att skjuta upp det till på måndag. Ska försöka ta tag i både Vattenfall och Försäkringskassan på måndag. Sen får det räcka för dagen. Därefter har jag inte riktigt någon plan än.

Jag är egentligen inte så orolig för att jag inte ska hinna. Vet bara inte i vilken ordning jag ska göra saker, vad jag ska börja packa och hur jag ska få allt att gå ihop utan att bli helt utmattad och få panik. Känns som att jag har svårt att få en överblick på saker och ting.

Solblomma skrev:även så enkel som 30 minuters promenad två gånger i veckan, gör att hjärnan bättre kan stå emot stress.


Jag brukar försöka komma ut och gå minst 30 minuter om dagen men när jag är så här stressad och överväldigad brukar saker som motion, matvanor och sömn rubbas (till det sämre).

Toblerone skrev:Flytt är alltid en stor grej. Det är skönt sen när det är över. :)


Längtar verkligen tills jag flyttat in i min nya lägenhet och fått in lite rutiner igen. Då kanske jag kan börja slappa av lite.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in