Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav kiddie » 2018-04-05 18:58:09

nallen skrev:Ledigt får man när man jobbat ihop sitt uppehälle (inklusive de man eventuellt har ansvar för).


Om jag vinner en massa pengar då? Får jag ta ledigt då?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav nallen » 2018-04-05 19:02:20

Linsen skrev:Är inte egenskaper som lojalitet, osjälviskhet, ambition, empati osv minst lika viktiga som IQ?

Nej. Möjligen lojalitet då.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav nallen » 2018-04-05 19:04:56

OT:
kiddie skrev:Man hör sällan någon som klagar över att storföretag kan skatteplanera på ett sätt som innebär att de i slutänden inte betalar skatt alls.

Det är ju snarare en merit. Iallafall för en person är det ett bevis för att man är smart.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav nallen » 2018-04-05 19:07:07

kiddie skrev:Om jag vinner en massa pengar då? Får jag ta ledigt då?

Om "en massa" innebär att du kan försörja dig själv så. Fast man kan ju fråga sig hur du fick ihop till insatsen...
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Flinta » 2018-04-05 19:51:35

nallen skrev:
Furienna skrev:Vad kräver du av mig? Att jag plötsligt skall bli normal och helt frisk?

Att du så länge du tar emot våra pengar oavbrutet anstränger dig och arbetar för att åtminstone bli mindre beroende av andra för din försörjning.
Vi kan inte kräva att du blir frisk, men vi kan kräva att du jobbar åt det hållet.


Jag frågade Furienna av nyfikenhet om hon inte upplevde att hon hade några skyldigheter och då påpekade hon att hon gör så gott hon kan och menade att det kanske är otillräckligt för somliga, men att det är vad hon förmår och klarar av.

Vem menar du ska "godkänna" hennes ansträngningar är tillräckliga? Måste någon det ö h t när hon vet det själv? Hon har även nämnt att hon är "rätt nöjd" med sitt liv. Får man vara nöjd?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Alyana » 2018-04-05 20:24:35

Oj, inte konstigt vissa inte får till det..
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Furienna » 2018-04-05 20:31:51

nallen skrev:OT:
kiddie skrev:Man hör sällan någon som klagar över att storföretag kan skatteplanera på ett sätt som innebär att de i slutänden inte betalar skatt alls.

Det är ju snarare en merit. Iallafall för en person är det ett bevis för att man är smart.

Jo, jo... Det hört ju vilka slags människor du beundrar.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Furienna » 2018-04-05 20:34:55

Flinta skrev:
nallen skrev:
Furienna skrev:Vad kräver du av mig? Att jag plötsligt skall bli normal och helt frisk?

Att du så länge du tar emot våra pengar oavbrutet anstränger dig och arbetar för att åtminstone bli mindre beroende av andra för din försörjning.
Vi kan inte kräva att du blir frisk, men vi kan kräva att du jobbar åt det hållet.


Jag frågade Furienna av nyfikenhet om hon inte upplevde att hon hade några skyldigheter och då påpekade hon att hon gör så gott hon kan och menade att det kanske är otillräckligt för somliga, men att det är vad hon förmår och klarar av.

Vem menar du ska "godkänna" hennes ansträngningar är tillräckliga? Måste någon det ö h t när hon vet det själv? Hon har även nämnt att hon är "rätt nöjd" med sitt liv. Får man vara nöjd?

Nej, det är visst bättre att skattefiffla och lura staten på pengar fast man redan har en bra lön. :roll:

Vissa skulle tycka att 9000 kr i månaden är för lite att leva på, men jag lyckas leva på det och kräver inte mer.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Alyana » 2018-04-05 21:14:38

Jaja, den dan de blir sjuka så brukar de inte vara så karska längre.
Jag har sett det själv..
När värdigheten tas ifrån dig och du är beroende av andra människor, och ingen frågar längre efter dig. Trots allt.
Det finns "svaga" och "starka" människor.
Men Gud dömer inte efter det, utan efter hjärtat.
Gud bevare oss alla.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Flinta » 2018-04-05 21:28:22

Ja många tar sina vardagsfunktionsförmågor för givna. (Laga en vanlig middag för 4 personer t ex). Tills något händer och dom drabbas själva. Då är det lättare att förstå hur mycket man borde uppskattat och värdesatt sina funktioner.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Flinta » 2018-04-05 21:51:33

Alyana skrev:Det finns "svaga" och "starka" människor.


Jag har aldrig förstått mig på dessa uttryck.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Leibniz » 2018-04-05 22:00:39

Skatteplanering är inte olagligt, men omoraliskt kan man tycka. Det är inte bara företag som pysslar med detta - det är vanligt bland politiker också. Kan ta Margot Wallström som exempel. Det är lukrativt att vara eu-politiker, för då betalar man inte skatt i Sverige, utan en låg eu-skatt.

Margot Wallström har också säkrat sin ekonomi när hon blir pensionär.

Om hon sitter kvar som minister mandatperioden ut så kommer hon efter 65 års ålder få en statsrådspension på 19 381 kronor per månad, innan skatt, och en pension från EU på 80 000 kronor efter skatt.

Totalt kommer Wallström efter skatt då ha en pension på cirka 93 500 kronor per månad efter skatt livet ut.

https://www.expressen.se/nyheter/margot ... -miljoner/
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Alyana » 2018-04-05 23:25:56

Får hoppas hon får leva loppan på de pengarna då Wallström.
Annars finns det ju alltid vänner till henne som gärna tar dem också så att...

Well well, en dag är allt borta. För oss alla.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav kiddie » 2018-04-06 4:10:35

Allt skattefiffel är inte lagligt men ändå hurrar alla om någon erkänt att de fifflat! Då är man smart. Fast man förnekar att skattepengar hamnar där de ska, till det allmännyttiga. Stora företag är inte smarta, de hyr in folk som letar sätt att dra ner skatten till långt under vad de egentligen skulle betala, använder varenda loophole.

Tycker detta är stöld, det rör sig om företag som redan som det är gör vinster på ANDRA MÄNNISKORS SLIT. Och sedan ska de knappt betala skatt. Omoraliskt och fel.

Eller är en smart tjuv alltid OK? Avundsvärd??

Så mycket pengar som bara rinner ut i sanden.

Och hyrläkarna som lever upp hälften av landstingets budget. Så att det kommer fattas syrror och patienter dör pga ouppmärksamhet och vanvård trots att syrrorna bränner ut sig och försöker. Bara för att en hyrläkare SKA ha en mille i månaden i lön!

Tycker man stirrar sig blind på de som inte kan jobba istf se de VERKLIGA SAMHÄLLSPROBLEMEN, dvs är man rik får man bryta lagen, bända lagen och vara ett riktigt svin. Det är något problem att det får bli så.

De tar ju pengar som ska vara alla till nytta och köper en massa skit de inte behöver. Vissa av dem behöver inte lyfta ett finger i sitt sk arbete.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav kiddie » 2018-04-06 4:14:20

nallen skrev:
kiddie skrev:Om jag vinner en massa pengar då? Får jag ta ledigt då?

Om "en massa" innebär att du kan försörja dig själv så. Fast man kan ju fråga sig hur du fick ihop till insatsen...


Kostar 18 kr de travsystem jag spelar. Det var en i stan här som satte sju outsiders som spikar och sedan dubblade han hela raden till 8 rader. En väldigt liten insats. Tror det kostade 4 kr. Utdelningen minns jag inte, men 300 000 kanske. Det kan ha varit betydligt mer, mitt minne sviker.

Jag är snål. Jag skulle kunna göra underverk för 300 lax.

Jag går sällan back på trav, brukar få ut vad jag satsat eller mer så att jag kan satsa de gångerna jag inte vinner. Ibland börjar det med att mina föräldrar skickar mig travbong i present för att jag hjälpt dem lösa ett dataproblem de panikat över.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav kiddie » 2018-04-06 4:33:03

Nallen, jag försöker vara lyhörd inför folk omkring mig. Som sagt var jag hundvakt på heltid så hundens matte tryggt kunde gå till jobbet utan oro för hunden. Var det värt något, mitt arbete? Jag tar även hand om 2 hemlösa djur som mådde väldigt dåligt i sitt forna hem. De mår bra nu. Jag har även nattvandrat men det blev för jobbigt och vi nattvandrare hade även olika åsikter om vad syftet var. Jag har varit läxhjälp till två personer och spenderat många timmar till att förklara saker. Om jag kan hjälpa i en datarelaterad fråga gör jag det, även om det nästan är en främling. Jag kokar te och fixar lite mat till kompis eftersom hon jobbar så hårt så hon ska få lite gratis uppassning vilket är skönt när man jobbar mycket. Jag ställer ofta upp och lyssnar och ger råd om någon har det svårt. Jag ska börja på ett integrationscafé dit alla får komma även svenskar, som mellanpersonal.

Min fråga är. Gäller det bara att betala tillbaka till samhället om man gör det i pengar? Om man förenklar andras liv och gör deras liv lättare att leva så de inte behöver ha så mkt oro eller stress för att jobba, är inte det värt ett endaste dugg?

ÄR DET BARA PENGAR SOM RÄKNAS?

Tycker du jag ska avsäga mig mitt boendestöd? Det kostar faktiskt skattebetalarna en del. Tycker du att det är rätt som jag redan gör, när läkare vill ta prover vid min årskoll, pekar ut för hen vilka som är onödiga och faktiskt inte ändrar sig om de redan är positiva, de är dyra, flera tusen. Istället föreslår jag de prover som mer i nutid visar på om min sjukdom blivit sämre? Är det fel att försöka ge den infon till en läkare som faktiskt är omedveten om vilka prover som är billiga och vilka som är dyra? Sedan kräver jag aldrig återbesök, jag ber dem kontakta mig per brev om eventuella avvikelser. Så att de kan hinna träffa en patient till som inte är jag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav kiddie » 2018-04-06 4:35:58

Dessutom jobbar jag inom ramen man får utan skatt och utan att pensionen rubbas.

Jag tjänar 40-70 kr i månaden.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Vildsvin » 2018-04-06 13:57:27

Linsen skrev:Jag har lite svårt att förstå tendensen att det skulle vara enklare att acceptera en fysisk nedsättning som föranleder sjukersättning, snarare än en psykisk. Talade med en kvinna för länge sedan som hade sjukersättning, och som enligt henne själv hade diverse fysiska krämpor (fast omgivningen misstänkte att det var någon psykisk nedsättning) som omöjliggjorde arbete.

Tror ärligt talat att folk skulle vara mera förstående om folk var raka med sina egentliga problem. Jag hade aldrig dömt en person som helt frankt sade "Jag kan inte arbeta eftersom kraven på flexibilitet och snabbhet ökat, och jag går sönder om jag försöker att hålla efter andra.". Nu dömer jag heller inte folk med fysiska nedsättningar som får bidrag. Men ibland höjer man på ögonbrynen när tillsynes fullt fysiskt friska människor pekar på svåra fysiska nedsättningar som anledning till sjukskrivningar och liknande. Det jag har svårt att förstå är att intelligensmässiga nedsättningar skulle vara en "sämre anledning" till sjukpension. Det är absolut inget att skämmas över.

Något jag också undrar över är om personer som inte kan tillstå kognitiva nedsättningar (nu säger jag inte att alla här som pekar på fysiska krämpor har fel) anser att de som har grava kognitiva nedsättningar (de som gått på särskola osv) är mindre värda. Jag har läst i en del andra trådar och fått uppfattningen att det är väldigt viktigt att påpeka skillnaderna mellan asperger och regelrätt utvecklingsstörning. Men som jag har förstått saken så är specifika kognitiva nedsättningar nästan ett måste för att få en diagnos.

Kort sagt, varför är intelligensen det absolut viktigaste och varför skulle mentala nedsättningar vara så mycket värre än fysiska?

Är inte egenskaper som lojalitet, osjälviskhet, ambition, empati osv minst lika viktiga som IQ?

Folk med låg intelligens kan ändå vara jättebra människor. Man föds med det man föds med och det viktigaste är väl ändå vad man gör med det. Att anse intelligens som den mest betydande egenskapen kan jag tycka vara ganska ytligt.


Du får tänka på att NPF är väldigt nya diagnoser. Folk som växte upp innan de fanns förstod inte vad som hände när de misslyckades gång på gång. Föräldrarna (som troligen själva hade NPF-drag) var oroliga för att det kunde handla om "sinnessjukdom" och blev lättade om problemen kunde förklaras fysiskt. Försökte man hålla masken i skolan och på arbetsplatsen drabbades man förr eller senare av psykosomatiska sjukdomar eftersom man i grunden saknade förmåga att hålla tempot.

Hemmagjorda strategier mot NPF är som hemmalagade benbrott. Risken är stor att det läker ihop snett och leder till problem för resten av livet. På så sätt har barn som får NPF-diagnos idag mycket bättre chans till ett vuxenliv där man slipper ständiga misslyckanden.

Sen har personer med NPF troligen mindre motståndskraft mot sjukdomar än NT. Helt enkelt eftersom genetiska avvikelser och fosterskadande inflytelser som försämrar hjärnans funktion också verkar i andra organ. Särskilt lättpåverkat är det adaptiva immunsystemet vars utveckling är helt beroende av miljön. Då menar jag inte bara den yttre uppväxtmiljön utan även den interna miljön som påverkas av hjärnan och som immunförsvarets celler lever i.

Att många med Asperger distanseraserar sig från utvecklingsstörda tror jag delvis handlar om förnekelse (påhejat av föräldrar) av hur dåligt man faktiskt fungerar. Men behoven av hjälp ser också väldigt annorlunda ut hos en med ojämn begåvningsprofil än om begåvningen är generellt nedsatt. Aktiviteter för utvecklingsstörda blir förnedrade.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället

Inläggav tahlia » 2018-04-06 14:03:18

Vildsvin skrev:Aktiviteter för utvecklingsstörda blir förnedrade.


Snarare opassande. De flesta aspies med sjukersättning som jag har stött på har tidigare haft "vanliga" jobb. Vissa har dessutom familj och flera har inget som helst behov av stödinsatser i vardagen.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Vildsvin » 2018-04-06 14:35:25

tahlia skrev:
Vildsvin skrev: Aktiviteter för utvecklingsstörda blir förnedrade.


Snarare opassande. De flesta aspies med sjukersättning som jag har stött på har tidigare haft "vanliga" jobb. Vissa har dessutom familj och flera har inget som helst behov av stödinsatser i vardagen.


Jag menade aspergare som tar avstånd från utvecklingsstörda. Ju mer normalt liv man har desto mindre anledning finns det att markera skillnaden mellan AS och utvecklingsstörning. Tycker att de aspergare som talar illa om utvecklingsstörda själva verkar fungera ganska dåligt och kommer i kontakt med samma stödinsatser.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället

Inläggav tahlia » 2018-04-06 15:10:41

Vildsvin skrev:Jag menade aspergare som tar avstånd från utvecklingsstörda. Ju mer normalt liv man har desto mindre anledning finns det att markera skillnaden mellan AS och utvecklingsstörning. Tycker att de aspergare som talar illa om utvecklingsstörda själva verkar fungera ganska dåligt och kommer i kontakt med samma stödinsatser.


Ah, du tänkte så. Då är vi eniga.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Flinta » 2018-04-06 16:35:36

Boendestödshjälpen lätt utvecklingsstörda kan ha behov av behöver väl inte skilja så mkt från den hjälp man kan behöva som aspie?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav nallen » 2018-04-06 18:49:15

kiddie skrev:Som sagt var jag hundvakt på heltid så hundens matte tryggt kunde gå till jobbet utan oro för hunden. Var det värt något, mitt arbete?

Det har väl du och hundägarna redan svarat på. Fick du betalt?

Resten är bara samma sak.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav kiddie » 2018-04-06 19:57:27

nallen skrev:
kiddie skrev:Som sagt var jag hundvakt på heltid så hundens matte tryggt kunde gå till jobbet utan oro för hunden. Var det värt något, mitt arbete?

Det har väl du och hundägarna redan svarat på. Fick du betalt?


Nej jag tog inte betalt. Varför skulle jag göra det när hon arbetade ihop till min försörjning via skatten?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in