Varför så svårt att få aktivitetsersättning? [Avdelat]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför så svårt att få aktivitetsersättning? [Avdelat]

Inläggav Smoyy » 2018-04-05 18:23:01

Öppna er hjärtan-politiken har ju tyvärr gjort det i princip omöjligt att få olika typer av sjukskrivningar. Det finns helt enkelt inte pengar att ta ifrån.
Jag själv har aldrig haft problem men har hört att det är i princip omöjligt nu för tiden utan ett perfekt läkarintyg, en tydlig historia av dåligt mående men även att man faktiskt inte arbetat på ett tag. Sedan gäller det att ha lite tur också.


Alien
Denna tråd har avdelats från tror-inte-jag-far-aktivitetsersattning-t53038.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Re: Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav tahlia » 2018-04-05 21:03:34

Smoyy skrev:Öppna er hjärtan-politiken har ju tyvärr gjort det i princip omöjligt att få olika typer av sjukskrivningar. Det finns helt enkelt inte pengar att ta ifrån.


Maken till okunskap...
Du bör börja med att kolla upp tidslinjen för ditt uttalande. Vidare kan du läsa på lite om budgetering och gärna även kika på budgetresultaten för landet de senaste 10 åren.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Smoyy » 2018-04-05 21:19:38

tahlia skrev:
Smoyy skrev:Öppna er hjärtan-politiken har ju tyvärr gjort det i princip omöjligt att få olika typer av sjukskrivningar. Det finns helt enkelt inte pengar att ta ifrån.


Maken till okunskap...
Du bör börja med att kolla upp tidslinjen för ditt uttalande. Vidare kan du läsa på lite om budgetering och gärna även kika på budgetresultaten för landet de senaste 10 åren.


Budgetar säger ingenting eftersom de aldrig efterföljs ändå. De har gång på gång fått ansöka om mer pengar för att finansiera invandringen med alla fantasibelopp som skall utbetalas. Retroaktiva föräldrapenningar, ersättning för att de ens lär sig vårt språk? WTF? Samtidigt får inte ens personer som är sjuka få vara sjuka. Man godkänner knappt sjukskrivningar och jag har flertalet i min närhet som råkat ut för detta. Känner även två personer som arbetat som handläggare på FK och det är såhär det går till. Min psykiatriker har sagt att det har blivit åt helvete också och kan se trenden de senaste åren. Man drar in för svenskarna och det är extremt mycket svårare att få sjukpension och aktivitetsersättning idag. Det finns inga pengar att ta ifrån!

Sverige är inte tryggt och rikt längre. Tänker inte fortsätta diskutera politik eftersom det är extremt tråkigt och inte leder någonstans ändå men såhär ligger det till och det är bara att finna sig i situationen.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Re: Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav tahlia » 2018-04-05 21:27:41

Smoyy skrev:
tahlia skrev:
Smoyy skrev:Öppna er hjärtan-politiken har ju tyvärr gjort det i princip omöjligt att få olika typer av sjukskrivningar. Det finns helt enkelt inte pengar att ta ifrån.


Maken till okunskap...
Du bör börja med att kolla upp tidslinjen för ditt uttalande. Vidare kan du läsa på lite om budgetering och gärna även kika på budgetresultaten för landet de senaste 10 åren.


Budgetar säger ingenting eftersom de aldrig efterföljs ändå. De har gång på gång fått ansöka om mer pengar för att finansiera invandringen med alla fantasibelopp som skall utbetalas. Retroaktiva föräldrapenningar, ersättning för att de ens lär sig vårt språk? WTF? Samtidigt får inte ens personer som är sjuka få vara sjuka. Man godkänner knappt sjukskrivningar och jag har flertalet i min närhet som råkat ut för detta. Känner även två personer som arbetat som handläggare på FK och det är såhär det går till. Man drar in för svenskarna och det är extremt mycket svårare att få sjukpension och aktivitetsersättning idag. Det finns inga pengar att ta ifrån!


Att en avdelning ansöker om pengar ändrar inte den andra avdelningens budget för samma period. Du ska dessutom titta på försäkringskassans budget. Samtidig som man (sedan långt innan "öppna era hjärtan"-talet och flyktingvågen) nekar folk sjukskrivning och sjukersättning har man suttit med budgetöverskott.

Det där med retroaktiv föräldrapenning är hittepå. Läser du annat än propaganda?

Ditt inlägg osar av okunskap - som det mesta främlingsfientliga gör.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Alyana » 2018-04-05 21:49:09

Är osäker på det med retroaktivt föräldrapenning, har hört från olika håll att det faktiskt kan vara så. Men om du har klart svar Tahlia så ge gärna det för då får du ju tyst. :-)Happy
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Smoyy » 2018-04-05 22:01:26

tahlia skrev:
Smoyy skrev:
tahlia skrev:Maken till okunskap...
Du bör börja med att kolla upp tidslinjen för ditt uttalande. Vidare kan du läsa på lite om budgetering och gärna även kika på budgetresultaten för landet de senaste 10 åren.


Budgetar säger ingenting eftersom de aldrig efterföljs ändå. De har gång på gång fått ansöka om mer pengar för att finansiera invandringen med alla fantasibelopp som skall utbetalas. Retroaktiva föräldrapenningar, ersättning för att de ens lär sig vårt språk? WTF? Samtidigt får inte ens personer som är sjuka få vara sjuka. Man godkänner knappt sjukskrivningar och jag har flertalet i min närhet som råkat ut för detta. Känner även två personer som arbetat som handläggare på FK och det är såhär det går till. Man drar in för svenskarna och det är extremt mycket svårare att få sjukpension och aktivitetsersättning idag. Det finns inga pengar att ta ifrån!


Att en avdelning ansöker om pengar ändrar inte den andra avdelningens budget för samma period. Du ska dessutom titta på försäkringskassans budget. Samtidig som man (sedan långt innan "öppna era hjärtan"-talet och flyktingvågen) nekar folk sjukskrivning och sjukersättning har man suttit med budgetöverskott.

Det där med retroaktiv föräldrapenning är hittepå. Läser du annat än propaganda?

Ditt inlägg osar av okunskap - som det mesta främlingsfientliga gör.


Du lever i någon slags förnekelse eller vadå? Retroaktiv föräldrapenning är ett faktum även om det kommer vissa restriktioner nu med en lagändring tack och lov.
http://www.dagensjuridik.se/2017/06/sto ... en-i-kraft

Man häver ur miljarder på att klara av migrationskaoset man satt sig i. Detta är pengar som hade kunnat gått till vår egen välfärd och trygghet för pensionärer, sjuka och arbetslösa. Istället ser vi nedskärningar överallt. Man höjer ett bidrag någonstans för att det skall se lite fint ut. Samtidigt sänker man ett annat i mörker för att det inte skall märkas så mycket att man inte ändrat ett skit.

Varför kallar du mig främlingsfientlig? Ganska rejält påhopp faktiskt. Några av mina bästa vänner är från utlandet och jag är för invandring, en ansvarsfull sådan.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Re: Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav tahlia » 2018-04-06 0:05:29

Smoyy skrev:Du lever i någon slags förnekelse eller vadå? Retroaktiv föräldrapenning är ett faktum även om det kommer vissa restriktioner nu med en lagändring tack och lov.
http://www.dagensjuridik.se/2017/06/sto ... en-i-kraft


Sedan 2014 får det tas ut 90 dagar maximalt (men bara för barn yngre än fyra) och det landar då på garantinivå drygt 7500:-/månad FÖRE skatt. Det handlar alltså om en dryg medelmånadslön totalt. Sedan bör påpekas att andra bidrag minskar eller uteblir totalt om det kommer inkomster från andra håll.

Smoyy skrev:Man häver ur miljarder på att klara av migrationskaoset man satt sig i. Detta är pengar som hade kunnat gått till vår egen välfärd och trygghet för pensionärer, sjuka och arbetslösa.


Och vår välfärd, trygghet för pensionärer, sjuka och arbetslösa var mycket bättre innan flyktingvågen (håll i minnet att försämringar i a-kassa, pension och sjukförsäkring infördes INNAN flyktingvågen)?

Smoyy skrev:Varför kallar du mig främlingsfientlig?


Av vilken annan anledning skulle du avstå från att själv undersöka sanningen i dina påståenden? Varför skulle du annars så ivrigt skylla försämringar som trädde i kraft redan innan flyktingvågen kom på nämnda flyktingar?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Smoyy » 2018-04-06 0:58:31

Tahlia: Jag pallar inte ens diskutera mer. Den ej ansvarsfulla invandringen kostar pengar, extremt mycket pengar. Det har erkänts gång på gång att det är kris i ekonomin och mängder av miljarder fattas. Ändå öser man ut lustiga bidrag hej vilt.
Blir spännande att se utvecklingen. Vården raserar totalt i princip. Vårdköarna är extrema. Idag får man vänta i bästa fall 3 år på en npf-utredning tex.
Man är inte främlingsfientlig för att man inser att det är den oansvarsfulla invandringen som har skapat detta. Alla vet om det men ingen politiker vågar erkänna det mer än att säga att: oj det fattas visst 100 miljader till nästa år för alla kommuner.

Nej det kommer bara att bli svårare att få bidrag från fkassan tyvärr. Det är liksom inget konstigt att det blir såhär. Återgå till ursprungsfrågan nu istället.

Främlingsfientlig.. jösses. Jag älskar att resa och gillar olika kulturer och olika folkslag. Jag gillar däremot inte att Sverige går åt helvete och att man blir utförsäkrad pga det så man blir tvungen att ta livet av sig.

Du anser att min psykiatriker, psykolog samt en handläggare på försäkringskassan ljuger när de säger att de blivit väldigt mycket svårare att få igenom dessa ansökningar nu för tiden? Du få gärna skicka pm som styrker att det är oförändrat :)
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Re: Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav tahlia » 2018-04-06 1:09:12

Smoyy skrev:Du anser att min psykiatriker, psykolog samt en handläggare på försäkringskassan ljuger när de säger att de blivit väldigt mycket svårare att få igenom dessa ansökningar nu för tiden? Du få gärna skicka pm som styrker att det är oförändrat :)


Nej, jag säger att det där "nu för tiden" började långt innan flyktingvågen. De tuffare kraven infördes 1 juli 2008.

Vidare hade såväl vården som pensionssystemet havererats redan innan det ökade trycket på flyktingmottagandet.

Du bör kanske fundera på om problemen du ser är mer komplicerade än bara "flyktingarna äter upp alla skattemedel".
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Fretshi » 2018-04-06 1:51:58

Smoyy skrev:Tahlia:

Nej det kommer bara att bli svårare att få bidrag från fkassan tyvärr. Det är liksom inget konstigt att det blir såhär. Återgå till ursprungsfrågan nu istället.

Främlingsfientlig.. jösses. Jag älskar att resa och gillar olika kulturer och olika folkslag. Jag gillar däremot inte att Sverige går åt helvete och att man blir utförsäkrad pga det så man blir tvungen att ta livet av sig.


Att ta livet av sig är något väldigt allvarligt, jag har själv haft självmordstankar och det var den värsta perioden i mitt liv helt klart!

Finns mängder med kineser och japaner som tar livet av sig för att de inte pallar det hårda trycket från samhälle, vänner och familj. Så Sverige är väl i gott sällskap med att vara ett olyckligt land.

Jag vill tro att det delvis är för att vi förlorat våran religion och allt bara handlar om pengar och välstånd.

Som Lars Ohly säger att jobba lönar sig alltid! Men vissa klarar faktiskt inte av att jobba och då måste staten kunna hjälpa de. De kan säkert bidra till samhället på sitt sätt.

Men som sagt i höst är det val och det är viktigt att man noga tänker igenom vad man ska rösta på (jag själv har inte bestämt mig än).
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav nano » 2018-04-06 2:13:36

tahlia skrev:
Smoyy skrev:Öppna er hjärtan-politiken har ju tyvärr gjort det i princip omöjligt att få olika typer av sjukskrivningar. Det finns helt enkelt inte pengar att ta ifrån.


Maken till okunskap...
Du bör börja med att kolla upp tidslinjen för ditt uttalande. Vidare kan du läsa på lite om budgetering och gärna även kika på budgetresultaten för landet de senaste 10 åren.
Väl talat, Sverige lär ju gå hur bra som helst ekonomiskt.
Däremot är det överdriven häxjakt på folk som inte har jobb som sannolikt inte finns.
Hörde på radions P3/P4 strax innan midnatt om arbetslöshet, det var någon som beskrev denna häxjakt mycket bra.

Spontant återkommer jag till tanken att jobb inte blir fler för att många söker omåttligt många jobb.
Däremot är det nog bra att söka jobb.
Tråkigt men det finns nog bara jobb till 92% av Sveriges befolkning, vi är för effektiva för mer på denna planet.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Smoyy » 2018-04-06 11:35:34

nano skrev:
tahlia skrev:
Smoyy skrev:Öppna er hjärtan-politiken har ju tyvärr gjort det i princip omöjligt att få olika typer av sjukskrivningar. Det finns helt enkelt inte pengar att ta ifrån.


Maken till okunskap...
Du bör börja med att kolla upp tidslinjen för ditt uttalande. Vidare kan du läsa på lite om budgetering och gärna även kika på budgetresultaten för landet de senaste 10 åren.
Väl talat, Sverige lär ju gå hur bra som helst ekonomiskt.
Däremot är det överdriven häxjakt på folk som inte har jobb som sannolikt inte finns.
Hörde på radions P3/P4 strax innan midnatt om arbetslöshet, det var någon som beskrev denna häxjakt mycket bra.

Spontant återkommer jag till tanken att jobb inte blir fler för att många söker omåttligt många jobb.
Däremot är det nog bra att söka jobb.
Tråkigt men det finns nog bara jobb till 92% av Sveriges befolkning, vi är för effektiva för mer på denna planet.


Yeah right http://www.statsskuld.com
Vad hände där i mitten kan man ju fråga sig? :roll:

Utan akademisk utbildning är man totalt körd på arbetsmarknaden. Speciellt om man har en historia av sjukskrivning. Nyanställning av knegarjobb består typ bara av vikarietimanställningar. Det är billigast och enklast så för arbetsgivaren.

Praktik/arbetsträning/lönebidragsanställningar är också mycket svåra att få idag. Jag och fler i min omkrets har blivit nekade. Arbetsplatserna tar emot nyanlända som skall lära sig svenska istället. Det är mer lönsamt för företagen tydligen. Man köper upp arbetsplatsen med andra ord. Inte kul att vara sjuk i dagens Sverige. Svårt att lyckas studera också med tanke på kostnaderna som blir, särskilt om man inte mår så bra och måste studera längre. CSN är stenhårda.
Nyanlända får allt betalt.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Re: Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav tahlia » 2018-04-06 12:20:34

Du hävdar alltså att den absolut svagaste gruppen på arbetsmarknaden stjäl alla jobb?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Leibniz » 2018-04-06 12:37:37

nano skrev:
tahlia skrev:
Smoyy skrev:Öppna er hjärtan-politiken har ju tyvärr gjort det i princip omöjligt att få olika typer av sjukskrivningar. Det finns helt enkelt inte pengar att ta ifrån.


Maken till okunskap...
Du bör börja med att kolla upp tidslinjen för ditt uttalande. Vidare kan du läsa på lite om budgetering och gärna även kika på budgetresultaten för landet de senaste 10 åren.


Väl talat, Sverige lär ju gå hur bra som helst ekonomiskt.
Däremot är det överdriven häxjakt på folk som inte har jobb som sannolikt inte finns.
Hörde på radions P3/P4 strax innan midnatt om arbetslöshet, det var någon som beskrev denna häxjakt mycket bra.

Spontant återkommer jag till tanken att jobb inte blir fler för att många söker omåttligt många jobb.
Däremot är det nog bra att söka jobb.
Tråkigt men det finns nog bara jobb till 92% av Sveriges befolkning, vi är för effektiva för mer på denna planet.


Nja. Ska man vara realistisk så går ekonomin halvdant. Svenskarna har ungefär 5400 miljarder i skuld i dagsläget. BNP per capita har ökat ytterst lite trots högkonjunktur.

När det gäller arbetslösheten är sysselsättningen inte i närheten av 92%. Riksdagens utredningstjänst har gjort en rapport på läget; det går att läsa om den här: http://staffandanielsson.blogspot.se/20 ... r-har.html


Här är RUT-rapportens summering:

"Om helårsanställda och företagare analyseras visar det sig att andelen helårsanställda inkl. företagare bland den totala befolkningen i Sverige 20-64 år ligger på 69 procent.

Andelen helårsanställda inkl. företagare bland flyktingar inkl. flyktinganhöriga uppgick till 25 procent efter 8 år i Sverige och andelen efter 15 år var 34 procent."

"Även bland flyktingar inkl. flyktinganhöriga är andelen helårsanställda inkl. företagare bland männen högre än bland kvinnorna. Bland männen är 32 procent helårsanställda inkl. företagare efter 8 år och 40 procent efter 15 år. För kvinnor är andelen helårsanställda inkl. företagare 18 procent efter 8 år och 28 procent efter 15 år."
Senast redigerad av Leibniz 2018-04-06 12:43:47, redigerad totalt 1 gång.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Leibniz » 2018-04-06 12:41:34

Smooy skrev:Yeah right http://www.statsskuld.com
Vad hände där i mitten kan man ju fråga sig? :roll:


Det som hände var att alliansregeringen vid tillfället sålde ut statliga företag för att betala på statsskulden.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Smoyy » 2018-04-06 13:16:39

tahlia skrev:Du hävdar alltså att den absolut svagaste gruppen på arbetsmarknaden stjäl alla jobb?


Nix. Jag sade att de får förtur när det kommer till praktik och bidragsanställningsplatser i många fall. Bör man inte ta hand om våra egna svenskar innan man gör såhär? Anser du att det är rätt att dra in på bidrag och arbetsmöjligheter för att finansiera detta?
Jag tycker i alla fall att det är helt sjukt att jag inte ens får möjlighet att komma ut i arbete pga detta. Antar att du inte märker av sånt här speciellt mycket i din lilla fantasibubbla.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Re: Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav tahlia » 2018-04-06 13:54:01

Smoyy skrev:
tahlia skrev:Du hävdar alltså att den absolut svagaste gruppen på arbetsmarknaden stjäl alla jobb?


Nix. Jag sade att de får förtur när det kommer till praktik och bidragsanställningsplatser i många fall. Bör man inte ta hand om våra egna svenskar innan man gör såhär? Anser du att det är rätt att dra in på bidrag och arbetsmöjligheter för att finansiera detta?
Jag tycker i alla fall att det är helt sjukt att jag inte ens får möjlighet att komma ut i arbete pga detta. Antar att du inte märker av sånt här speciellt mycket i din lilla fantasibubbla.
Ah.. Du tror det var lättare att komma ut i jobb tidigare. På den tiden alla pressades in i meningslösa Fas 3-aktiviteter.

Från mitt perspektiv är det du som lever i en fantasibubbla där allt var så mycket bättre för tre-fyra år sedan. Det var inte bättre.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Alyana » 2018-04-06 14:03:04

tahlia skrev:Du hävdar alltså att den absolut svagaste gruppen på arbetsmarknaden stjäl alla jobb?

De som har det absolut svårast på arbetsmarknaden är psykiskt funktionshindrade.
Och där är hjälpen mycket begränsad samtidigt som det är mycket svårt att få hjälp via fk numera.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav tahlia » 2018-04-06 14:05:10

Alyana skrev:Och där är hjälpen mycket begränsad samtidigt som det är mycket svårt att få hjälp via fk numera.


Och så har det (tyvärr) varit länge. Långt innan tidsramen det dillas om.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Alyana » 2018-04-06 14:10:27

Det är möjligt.
Men tror inte att det blivit eller blir bättre heller.
Vet såklart inte vad det beror på, men naturligtvis måste man dra in på ett utgiftsområde om det blir mer utgifter på ett annat område, det är vanlig ekonomi.
Handlar om hushållning av resurser och att tänka på vad som kan hända.
Ingenting annat.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Smoyy » 2018-04-06 14:22:10

tahlia skrev:
Smoyy skrev:
tahlia skrev:Du hävdar alltså att den absolut svagaste gruppen på arbetsmarknaden stjäl alla jobb?


Nix. Jag sade att de får förtur när det kommer till praktik och bidragsanställningsplatser i många fall. Bör man inte ta hand om våra egna svenskar innan man gör såhär? Anser du att det är rätt att dra in på bidrag och arbetsmöjligheter för att finansiera detta?
Jag tycker i alla fall att det är helt sjukt att jag inte ens får möjlighet att komma ut i arbete pga detta. Antar att du inte märker av sånt här speciellt mycket i din lilla fantasibubbla.
Ah.. Du tror det var lättare att komma ut i jobb tidigare. På den tiden alla pressades in i meningslösa Fas 3-aktiviteter.

Från mitt perspektiv är det du som lever i en fantasibubbla där allt var så mycket bättre för tre-fyra år sedan. Det var inte bättre.


Fas 3 gällde arbetslösa, inte folk som är sjuka.

Enda jag vet är att miljarder kastas ut för att finansiera invandringen. Den kostar pengar och därav kom öppna era hjärtan-andan. Vi ska ha tålamod tydligen. Dessa miljarder hade kunnat lagts på annat. Vi som redan mår dåligt till exempel? Vård?
BNP per capita är åt helvete och andra länder använder Sverige som skräckexempel hur allt sköts. Sverige var bättre förr. Det fanns jobb, bostäder och ett fungerande vårdsystem.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Re: Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav tahlia » 2018-04-06 15:08:03

Smoyy skrev:Fas 3 gällde arbetslösa, inte folk som är sjuka.

Enda jag vet är att miljarder kastas ut för att finansiera invandringen. Den kostar pengar och därav kom öppna era hjärtan-andan. Vi ska ha tålamod tydligen. Dessa miljarder hade kunnat lagts på annat. Vi som redan mår dåligt till exempel? Vård?
BNP per capita är åt helvete och andra länder använder Sverige som skräckexempel hur allt sköts. Sverige var bättre förr. Det fanns jobb, bostäder och ett fungerande vårdsystem.


Det som stör mig nåt vansinnigt (och som jag har försökt illustrera oriktigheten i) är hur du förutsätter att det öht skulle satsas mer på vården, sjuka, äldre eller att FK:s regler öht skulle mjukas upp om invandringen var lägre eller obefintlig. Den där naiva tron på att det mesta skulle lösa sig om vi minskade kraftigt på asylmottagandet (vilket vi f.ö har gjort).

Visste du exempelvis att om vi klämde åt skattesmitarna skulle den skatteintäkten täcka kostnaderna för flyktingarna och lämna en hel del över till annat? Skattesmitarna kostar alltså Sverige mer än flyktingarna gör. Ändå är din första lösning att sluta rädda livet på människor som flyr undan krig och förföljelse. Det säger en hel del om dig som person.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav Leibniz » 2018-04-06 15:18:44

tahlia skrev:
Smoyy skrev:Fas 3 gällde arbetslösa, inte folk som är sjuka.

Enda jag vet är att miljarder kastas ut för att finansiera invandringen. Den kostar pengar och därav kom öppna era hjärtan-andan. Vi ska ha tålamod tydligen. Dessa miljarder hade kunnat lagts på annat. Vi som redan mår dåligt till exempel? Vård?
BNP per capita är åt helvete och andra länder använder Sverige som skräckexempel hur allt sköts. Sverige var bättre förr. Det fanns jobb, bostäder och ett fungerande vårdsystem.


Det som stör mig nåt vansinnigt (och som jag har försökt illustrera oriktigheten i) är hur du förutsätter att det öht skulle satsas mer på vården, sjuka, äldre eller att FK:s regler öht skulle mjukas upp om invandringen var lägre eller obefintlig. Den där naiva tron på att det mesta skulle lösa sig om vi minskade kraftigt på asylmottagandet (vilket vi f.ö har gjort).

Visste du exempelvis att om vi klämde åt skattesmitarna skulle den skatteintäkten täcka kostnaderna för flyktingarna och lämna en hel del över till annat? Skattesmitarna kostar alltså Sverige mer än flyktingarna gör. Ändå är din första lösning att sluta rädda livet på människor som flyr undan krig och förföljelse. Det säger en hel del om dig som person.


Nu far du ju själv med osanning. Vilka siffror räknar du med? Vad kostar invandringen och hur mycket skatt undanhålls i skatteflykt?
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Tror inte jag får aktivitetsersättning

Inläggav tahlia » 2018-04-06 15:38:26

Leibniz skrev:Nu far du ju själv med osanning. Vilka siffror räknar du med? Vad kostar invandringen och hur mycket skatt undanhålls i skatteflykt?


Årsredovisningen för Sverige 2016 visar på en kostnad för migration som landar på 41 miljarder kronor. Skatteflykten, räknat såväl privatpersoner som företag. beräknas undanhålla 46 miljarder kronor i skatt årligen. Då ska vi dessutom minnas att kostnaden för migrationen 2016 var högre än normalt till följd av flyktingkrisen. 2013 var samma kostnad 9,8 miljarder och 2014 var kostnaden 12,5 miljarder.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in