Om tandvårdskortet (tandvårdsstödsintyg)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Om tandvårdskortet

Inläggav Halfviti » 2018-02-03 14:53:25

marxisten skrev:
Halfviti skrev:I min region (Kronoberg) får man bara N-kortet/Blå kortet om man har ett OMFATTANDE behov av hjälp och stora LSS-insatser, räcker inte bara med att tillhöra personkretsen upplystes jag om på hab.


Njaaa, antingen AKTIV LSS-insats eller ett omfattande behov av vård och omsorg gäller i Kronoberg likväl som Kalmar. Med LSS räcker vilken av de som helst.


Okej...? Var min samordnare på hab som sa det. Men då skulle jag alltså kunna söka i och med att jag bl a går hos psykolog på hab? Räknas det som en LSS-insats?

(Fattar inte varför det bara kan vara lite klarare kriterier, och lika över hela landet :-)063 )
Halfviti
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2017-10-01
Ort: Söderut

Om tandvårdskortet

Inläggav cirkusfreak » 2018-02-12 14:11:04

Halfviti skrev:
marxisten skrev:
Halfviti skrev:I min region (Kronoberg) får man bara N-kortet/Blå kortet om man har ett OMFATTANDE behov av hjälp och stora LSS-insatser, räcker inte bara med att tillhöra personkretsen upplystes jag om på hab.


Njaaa, antingen AKTIV LSS-insats eller ett omfattande behov av vård och omsorg gäller i Kronoberg likväl som Kalmar. Med LSS räcker vilken av de som helst.


Okej...? Var min samordnare på hab som sa det. Men då skulle jag alltså kunna söka i och med att jag bl a går hos psykolog på hab? Räknas det som en LSS-insats?

(Fattar inte varför det bara kan vara lite klarare kriterier, och lika över hela landet :-)063 )

Javisst. Jag har varit hos HAB hela två gånger och det räckte gott för att jag skulle få mitt kort.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Om tandvårdskortet

Inläggav Halfviti » 2018-02-27 14:36:07

cirkusfreak skrev:
Halfviti skrev:
marxisten skrev:
Njaaa, antingen AKTIV LSS-insats eller ett omfattande behov av vård och omsorg gäller i Kronoberg likväl som Kalmar. Med LSS räcker vilken av de som helst.


Okej...? Var min samordnare på hab som sa det. Men då skulle jag alltså kunna söka i och med att jag bl a går hos psykolog på hab? Räknas det som en LSS-insats?

(Fattar inte varför det bara kan vara lite klarare kriterier, och lika över hela landet :-)063 )

Javisst. Jag har varit hos HAB hela två gånger och det räckte gott för att jag skulle få mitt kort.


Var det LSS-handläggare du vände dig till för att få kortet...?
Halfviti
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2017-10-01
Ort: Söderut

Om tandvårdskortet

Inläggav cirkusfreak » 2018-02-27 19:05:21

Halfviti skrev:
cirkusfreak skrev:
Halfviti skrev:
Okej...? Var min samordnare på hab som sa det. Men då skulle jag alltså kunna söka i och med att jag bl a går hos psykolog på hab? Räknas det som en LSS-insats?

(Fattar inte varför det bara kan vara lite klarare kriterier, och lika över hela landet :-)063 )

Javisst. Jag har varit hos HAB hela två gånger och det räckte gott för att jag skulle få mitt kort.


Var det LSS-handläggare du vände dig till för att få kortet...?


Hehe du fick svar via PM också. Men LSS handläggare kan också ordna sådant åt dig, men jag fick ju mitt via habiliteringen. Kommer inte ihåg på rak arm vad personen jag träffade hade för titel. Om inte jag missminner mig jobbar väl LSS-handläggare på kommunen medan habiliteringen tillhör landstinget?
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Om tandvårdskortet

Inläggav caelus » 2018-04-01 16:00:09

ankhat skrev:Tandhygienisten har plockat fram fel blankett. (Vi nämns kort i den lagen blanketten hänvisar till, men i 8 §, med vidare hänvisning till Tandvårdslagen. Det är rörigt.)

Grunden för det tandvårdskort du har rätt till med diagnosticerad AS är att du har rätt till stöd enligt LSS (se https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1993-387 för hela lagtexten).

För min del var det kurator på habiliteringen som ordnade det formella (jag tror att jag skrev under en ansökan som hon gav mig), sen dess kommer det hem erbjudande om bedömning av munhälsan samt ett nytt ett-års tandvårdskort varje år.

Har du fått remiss till habiliteringen nu när du har fått din diagnos? I så fall kan de sannolikt hjälpa dig med detta också.


Nu har jag tagit upp detta med tandvårdskort med min kontakt på habiliteringen (en psykolog). Denne hade aldrig hört talas om detta med tandvårdskort tidigare. Efter att ha kollat upp detta uppgav hen dock att detta inte var något som habiliteringen kunde ordna, utan hänvisade mig istället till min läkare. Min läkare vet dock inte heller något om detta. Så nu är jag tillbaka på ruta ett. Några tips på hur jag kan gå vidare?

Kan tillägga att jag bor i Stockholms län, om det har någon betydelse. Fick mina diagnoser (autism nivå 1 och ADD) så sent som förra året. Har aldrig haft några LSS-insatser men däremot sedan lång tid tillbaka kontakt med psykiatrin pga psykisk ohälsa.
caelus
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2018-01-23

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2018-04-03 18:56:26

caelus skrev:
ankhat skrev:Tandhygienisten har plockat fram fel blankett. (Vi nämns kort i den lagen blanketten hänvisar till, men i 8 §, med vidare hänvisning till Tandvårdslagen. Det är rörigt.)

Grunden för det tandvårdskort du har rätt till med diagnosticerad AS är att du har rätt till stöd enligt LSS (se https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1993-387 för hela lagtexten).

För min del var det kurator på habiliteringen som ordnade det formella (jag tror att jag skrev under en ansökan som hon gav mig), sen dess kommer det hem erbjudande om bedömning av munhälsan samt ett nytt ett-års tandvårdskort varje år.

Har du fått remiss till habiliteringen nu när du har fått din diagnos? I så fall kan de sannolikt hjälpa dig med detta också.


Nu har jag tagit upp detta med tandvårdskort med min kontakt på habiliteringen (en psykolog). Denne hade aldrig hört talas om detta med tandvårdskort tidigare. Efter att ha kollat upp detta uppgav hen dock att detta inte var något som habiliteringen kunde ordna, utan hänvisade mig istället till min läkare. Min läkare vet dock inte heller något om detta. Så nu är jag tillbaka på ruta ett. Några tips på hur jag kan gå vidare?

Kan tillägga att jag bor i Stockholms län, om det har någon betydelse. Fick mina diagnoser (autism nivå 1 och ADD) så sent som förra året. Har aldrig haft några LSS-insatser men däremot sedan lång tid tillbaka kontakt med psykiatrin pga psykisk ohälsa.

Prova använd ordet tandvårdsstödsintyg, det är så det heter egentligen, inte tandvårdskort. Tjata på habiliteringen och/eller läkaren.
Man kan tydligen ansöka själv som patient eller anhörig men då behövs ett utlåtande, står mer här: http://www.vardgivarguiden.se/AvtalUppd ... -tandvard/
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav caelus » 2018-04-03 22:27:25

Zima33 skrev:Prova använd ordet tandvårdsstödsintyg, det är så det heter egentligen, inte tandvårdskort. Tjata på habiliteringen och/eller läkaren.
Man kan tydligen ansöka själv som patient eller anhörig men då behövs ett utlåtande, står mer här: http://www.vardgivarguiden.se/AvtalUppd ... -tandvard/


Tack för tipset och länken!

Har nu bokat in ett första möte med LSS-handläggare i min kommun för att ansöka om boendestöd. Egentligen har jag inget större behov av varken boendestöd eller andra LSS-insatser och jag är antagligen lite för välfungerande för att bli beviljad det, men om detta krävs för att man ska bli beviljad tandvårdskort/tandvårdsstödssintyg så gör det inget för mig.
caelus
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2018-01-23

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2018-04-04 19:26:25

caelus skrev:
Zima33 skrev:Prova använd ordet tandvårdsstödsintyg, det är så det heter egentligen, inte tandvårdskort. Tjata på habiliteringen och/eller läkaren.
Man kan tydligen ansöka själv som patient eller anhörig men då behövs ett utlåtande, står mer här: http://www.vardgivarguiden.se/AvtalUppd ... -tandvard/


Tack för tipset och länken!

Har nu bokat in ett första möte med LSS-handläggare i min kommun för att ansöka om boendestöd. Egentligen har jag inget större behov av varken boendestöd eller andra LSS-insatser och jag är antagligen lite för välfungerande för att bli beviljad det, men om detta krävs för att man ska bli beviljad tandvårdskort/tandvårdsstödssintyg så gör det inget för mig.

Boendestöd är ingen LSS-insats, den går under SoL.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Leibniz » 2018-05-11 14:50:33

Jag ringde en LSS-handläggare och frågade om tandvårdskort. Hon sa att jag inte kan få det eftersom man måste ha en pågående LSS-insats som t.ex. boendestöd och i dagsläget har jag inga LSS-insatser.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2018-05-14 11:34:14

Leibniz skrev:Jag ringde en LSS-handläggare och frågade om tandvårdskort. Hon sa att jag inte kan få det eftersom man måste ha en pågående LSS-insats som t.ex. boendestöd och i dagsläget har jag inga LSS-insatser.

Boendestöd är ingen LSS-insats.
Kommunerna tolkar rättigheten till tandvårdsstödsintyg olika, jag vet två som inte hör till någon av målgrupperna men har fått kortet ändå.

Du kan ansöka direkt från landstinget om du har intyg på att du har autism.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Flinta » 2018-05-14 12:39:13

SoL-insatsen boendestöd handläggs ofta av LSS-handläggare.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2018-05-14 12:47:00

Leibniz skrev:Jag ringde en LSS-handläggare och frågade om tandvårdskort. Hon sa att jag inte kan få det eftersom man måste ha en pågående LSS-insats som t.ex. boendestöd och i dagsläget har jag inga LSS-insatser.

Du kan även ansöka om kontaktperson enligt LSS ...
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav Zima33 » 2018-05-14 12:48:06

Flinta skrev:SoL-insatsen boendestöd handläggs ofta av LSS-handläggare.

Ja? Det är fortfarande ingen LSS-insats.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Om tandvårdskortet

Inläggav slackern » 2018-05-14 13:08:55

Zima33 skrev:
Flinta skrev:SoL-insatsen boendestöd handläggs ofta av LSS-handläggare.

Ja? Det är fortfarande ingen LSS-insats.


exakt så.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om tandvårdskortet

Inläggav caelus » 2018-07-06 14:04:00

Nu har jag till slut fått tandvårdsstödsintyg. Det var min LSS-handläggare i kommunen som utfärdade det. Har även blivit beviljad kontaktperson.

Tur att det finns forum som detta. Varken min psykiater, min kontakt på habiliteringen eller någon annan inom vården tycks ha haft någon kännedom om att detta med tandvårdsstödsintyg öht existerade.
caelus
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2018-01-23

Om tandvårdskortet

Inläggav ankhh » 2018-07-06 17:50:29

Men grattis, caelus.

Spännande att det fungerar så olika på olika håll, och tragiskt att det krävs egna efterforskningar för att få rätt stöd. Ibland, ska sägas, en del får ju information från vård/habilitering, etc. som de ska.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om tandvårdskortet

Inläggav tokar86a » 2018-08-09 16:44:56

Hur fungerar det när man ska ansöka om ett sådant här kort? Är det något man kan göra själv eller måste man gå genom LSS?
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Om tandvårdskortet

Inläggav ankhh » 2018-08-09 17:06:47

tokar86a skrev:Hur fungerar det när man ska ansöka om ett sådant här kort? Är det något man kan göra själv eller måste man gå genom LSS?

Man kan göra det själv. Efter lite letande hittade jag blanketter för Västra Götaland (Skövde hör väl dit?) här:
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tem ... -Gotaland/

Det är de två understa blanketterna som är relevanta här, en för den som söker och en för läkaren att fylla i. Läser man på den man själv ska skicka in verkar det som att de inte utfärdar per automatik för en AS-diagnos. Lagen säger dock att man har rätt till detta om man har rätt till LSS-insatser (se tidigare poster om Tandvårdslagen och rätt till stöd enligt LSS).

Allmän info på https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Reg ... dsattning/
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om tandvårdskortet

Inläggav tokar86a » 2018-08-09 17:16:02

ankhh skrev:
tokar86a skrev:Hur fungerar det när man ska ansöka om ett sådant här kort? Är det något man kan göra själv eller måste man gå genom LSS?

Man kan göra det själv. Efter lite letande hittade jag blanketter för Västra Götaland (Skövde hör väl dit?) här:
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tem ... -Gotaland/

Det är de två understa blanketterna som är relevanta här, en för den som söker och en för läkaren att fylla i. Läser man på den man själv ska skicka in verkar det som att de inte utfärdar per automatik för en AS-diagnos. Lagen säger dock att man har rätt till detta om man har rätt till LSS-insatser (se tidigare poster om Tandvårdslagen och rätt till stöd enligt LSS).

Allmän info på https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Reg ... dsattning/


Stämmer Skövde hör dit. Men vad om de olika 4 kriterierna som de nämner i den bruna rutan?
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Om tandvårdskortet

Inläggav ankhh » 2018-08-09 17:34:16

tokar86a skrev:Stämmer Skövde hör dit. Men vad om de olika 4 kriterierna som de nämner i den bruna rutan?

Det är det jag reagerar på. Där låter det, i punkt 3, som om man måste ha (pågående) LSS-insats för att få rätt till tandvårdsstödet. Enligt lag räcker det att ha rätt till sådan insats.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om tandvårdskortet

Inläggav tokar86a » 2018-08-09 17:37:45

Kanske ska ringa och fråga och höra efter innan man blandar in läkaren? Men vart ska man ringa då?
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Om tandvårdskortet

Inläggav Selma » 2018-08-09 17:43:03

ankhh skrev:Enligt lag räcker det att ha rätt till sådan insats.

Den tolkar de lite som de vill.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Om tandvårdskortet

Inläggav ankhh » 2018-08-09 17:44:31

tokar86a skrev:Kanske ska ringa och fråga och höra efter innan man blandar in läkaren? Men vart ska man ringa då?

Ring deras växel 010-441 00 00 och be att få tala med någon på Tandvårdsenheten.

(Numret hämtat från https://www.vgregion.se/kontakt/)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om tandvårdskortet

Inläggav tokar86a » 2018-08-09 19:27:38

ankhh skrev:
tokar86a skrev:Kanske ska ringa och fråga och höra efter innan man blandar in läkaren? Men vart ska man ringa då?

Ring deras växel 010-441 00 00 och be att få tala med någon på Tandvårdsenheten.

(Numret hämtat från https://www.vgregion.se/kontakt/)


Ska göra det. Tack för hjälpen.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Återgå till Aspergare och vården



Logga in