Stämningen på forumet. Uttryckssätt. Former för samtal.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Stämningen på forumet. Uttryckssätt. Former för samtal.

Inläggav weasley » 2008-09-23 13:25:28

Utifrån min roll som moderator tycker jag...

Kopierar ett stycke välskriven text av pH och håller med om att det måste till ett samtal om vad man förväntar sej av diskussionerna här egentligen. Som många har konstaterat rör det sej så mycket kring personers sätt att uttrycka sej, sätt att formulera sej och sätt att tänka.

Precis som pH skrev i ett tidigare inlägg så blir det en, måhända oavsiktlig, signal till de övriga att de inte får? bör? ska? ta lika mycket plats som någon som uttrycker sej annorlunda.

Jag kan även tillägga att det som av en del ses som rakhet och ärlighet absolut INTE får förväxlas med förolämpningar - tyvärr kan detta inte upprepas för ofta! Förväxlingarna duggar tätt och leder inte till något annat än missnöje, olust och irritation och en förlängd debatt om hur man får uttrycka sej, vad man bör och inte bör säga, etc.

Angående den forumavdelning som kallas NFD måste jag säga att syftet med den var att låta ALLA SOM VILL komma till tals i nästan vilka ämnen som helst. Att då några tar sej friheten att självmant definiera vad som är ett acceptabelt uttryckssätt i den delen av forumet är helt motsatt forumdelens uppgift!
Att dessutom medvetet försöka jaga bort andra från forumdelen med hänvisning till det egendefinierade uttryckssättet är ett mycket mycket beklagligt beteende. Det var som sagt inte alls meningen att den frihet som gavs skulle behandlas på det viset!
Betrakta det som en liten liten klick frihet. Gör ett socialt tankeexperiment. Den frihet som ges utnyttjas till att försöka jaga bort "olikuttryckare".

Ska vi ha det så? Är det det vi vill? Har vi sett det här beteendet förut, och isåfall var? Varför blir det så? Kan vi göra något åt det? Går det att ge frihet utan att kontrollera den? Vem tar över när friheten blir okontrollerad?


pH skrev:Hm... Jag pekade ju ut en viss forummedlem i mitt inlägg. Utöver mig själv använde jag även KS som exempel. Det var kanske fel. Jag gjorde avvägningen att personen kunde klara det och dessutom handlade det jag skrev om min tolkning av en annan person, inte sanning om den personen. Det kan ha varit ofint gjort, kanske ill och med bröt mot foumreglerna.

Men jag är ju faktiskt intresserad av denna person. Jag har flera gånger bjudit upp till sparring utan napp. Kanske är sparring ointressant, när det finns boxning. Kanske är jag kategoriserad som spindel eller kramdjur och därmed ointressant. Kanske är det ett principiellt ställningstagande, eftersom jag valt att inte skriva i Fri. Valet är ju hur som inte mitt, och jag har bara att respektera det. Att personen får agera som exempel bör dock snarare tas som ett tecken på intresse än som en invändning mot person eller åsikter.

Att jag inte skriver i Fri har att göra med vad jag söker. Jag söker den genomtänkta argumentationen och den eftertänksamma funderingen. Jag tror att fri med sitt snabba tempo, sina i viss mån kontroversiella ämnen och tillåtelsen för vad jag betraktar som personangrepp och vulgärretorik skulle riskera att göra så att jag inte skrev enligt mina egna värderingar om skrivande. Jag skulle lätt hamna i affekt och svara innan jag tagit mig tid att tänka. Jag skulle kliva ner från sakfråga till personkonflikt. Eftersom jag inte vill detta har jag valt att inte regisrera mig på Fri. Men det intressanta är att människor kan ha nära nog samma anledningar som jag anger här för att nästan enbart skriva i Fri. Det intressanta blir att människor kan ha samma skäl för att göra helt olika saker, eller helt olika skäl för att göra exakt detsamma.

Iband kan det vara nödvändigt med en metadiskussion om hur vi talar med varandra. Med tanke på hur ofta detta kommit upp på senaste tiden kan det vara så att vi behöver diskutera och omdefiniera samtalsklimat och syfte för forumet. Jag ser då att det är en god ide att göra det, och att det kan vara bra att göra det i trådar för ämnet snarare än att diskussionen smyger sig in i varje tråd som skrivs, oaktat ämne.


Som pH så klokt skriver kan det vara på sin plats att lufta sitt missnöje med en tråd avsett för detta. Här är den.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:03:52, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Nilale » 2008-09-23 14:24:46

Hur forumet skulle se ut i min drömvärld:

Samma uppbyggnad som nu, dvs med några öppna underforum och några låsta. Gärna ännu mer krav för att få bli medlem i de låsta delarna.

Ett underforum som "Privata" där man bör tänka extra mycket på hur man bemöter varandra tycker jag är bra.

Ett underforum som "NFD" skulle inte finnas i min drömvärld, utan skulle istället bytas ut mot ett forum där allt är tillåtet att diskuteras men under lika sansade former som i de andra forumen (med undantag för Privata). Ämnen som allmänt betraktas som "känsliga för ögonen", t.ex. våld, sex, rasism etc skulle hamna här, för att de som anser sig känsliga skulle slippa se dessa trådar. (Observera att jag inte förespråkar att lagbrott skulle tillåtas här.) Alltså egentligen vad det är nu men man tar bort element som personliga påhopp etc.
NFD är helt onödigt i min värld. Diskutera får man göra i alla underforum, och jag tycker att diskussioner ska få vara "hårda" ibland, men personangrepp, direkta förolämpningar och annat som inte har annat med diskussionen att göra än att hetsa upp stämningen ser jag helst inte någonstans. Vart gränsen går är givetvis upp till moderatorerna, även om de flesta nog vet med sig när de klivit över den.

Eftersom mitt "drömforum" nog inte skulle passa en del, som vill ha "hetsigare" debatter där personangrepp är helt ok, så skulle detta innebära att vi förlorar några medlemmar som tillför mycket. Dessa skulle även tillföra mycket i mitt "drömforum" eftersom de i nuläget inte begränsar sig till NFD utan även skriver en hel del i de andra underforumen och inte tar till personangrepp där. Förhoppningsvis skulle dessa personer stanna kvar här, men söka näring för den "aggressiva" delen på andra forum.
Jag utgår från att en del av de som uppskattar den aggressiva ton som kan uppstå i NFD tycker att de som inte tycker att förolämpningar hör hemma i en diskussion kan söka sig någon annanstans om de fick bestämma, och de har samma rätt till forumet som jag. Jag vill därför poängtera att inte anser att jag har rätt att sätta upp regler, eller att jag anser att forumet ska vara så som jag beskrivit, utan att det är hur jag hade önskat att det var (och att alla som nu finns här hade funnits i "mitt" forum också).

Övrigt:
Forumet skulle vara en mötesplats för personer med AS (självdiagnostiserade som utredda), personer som har familjemedlemmar med AS osv. Jag skulle även gärna se att fler psykologer, kuratorer och andra som arbetar med personer med AS hittar hit, och att det skulle finnas ett underforum där de kan ställa frågor, diskutera med oss och varandra vad som är bra/dåligt med olika utredningsmetoder etc, och vi kan ta upp problem (eller bra saker) som vi stött på i våra möten med dem.

Usch, det här var verkligen jättesvårt. Visst finns det saker som man skulle vilja var annorlunda, men nu är det som det är och gör man forumet mjukare eller hårdare finns det risk att folk försvinner. Så sammanfattningsvis skulle jag bara säga att större respekt för varandra önskas, och ett mer sansat debattklimat.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:03:52, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Zombie » 2008-09-23 17:14:41

Jag håller med pH och weasley och gör gärna Nilales "drömforum" till ett konkret förslag.

Eventuellt kompletterat med en dubbelsluten underavdelning till "fri", som klart uttalat är till inte för fri diskussion inklusive "känsliga" eller tabubelagda ämnen, som huvudavdelningen, utan för dem som anser att tonen i resten av forumet är för städad/saklig/mjäkig/[fyll i själv] och då och då vill kunna ta semester från det.

Och allmänt: Det går inte an att skrämma bort folk som vi gör. Inte heller att tro nykomlingar som bär sig "konstigt" åt om trolleri så kvickt och oreflekterat som många utanför hårdinggänget också har gjort.
Just att man har AS med åtföljande problem att kommunicera med stora delar av sin omgivning borde faktiskt gå att använda som ingång till att tänka sig att man själv kan ha samma "omgivningsproblem" med andra.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:03:52, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav pH » 2008-09-23 17:33:03

:!: VARNING: Känsliga läsare varnas! :!:

Har någon träffat ett gäng väl sammanpratade människor inom en åsikt eller livsåskådning någon gång? Gärna unga och idealistiska. Veganer, kommunister, religiösa, nationalister, feminister. Eller även djupt engagerade i mindre kontroversiella frågor.

Jag tror att det kan vara lätt att vi framstår som sådana för någon som kliver in första gången och råkar använda ett oövertänkt eller okunnigt språk. Jag menar inte att vi är frälsta eller fanatiska, men vi har talat och tänkt så mycket i vissa frågor, och de flesta av oss har en historia som gör dessa frågor så viktiga och okunskap så provocerande att vi kan bli väl vassa i tonen. Särskilt när vi är många på en gång, och svarar på ordval snarare än innehåll.

Väljer man att framstå sådan är det ok, jag accepterar det. Men när jag gör det är det ofta mer en betingad reflex än ett val. Jag behöver emellanåt backa och tänka tillbaka på vad jag kunde och visste ett år eller två innan min diagnos. Vilka ord kunde jag tänkas använda då? Vad trodde jag om diagnosen, och om människor som hade den? Hur har jag lärt mig det jag kan i dag? Sådant kan jag behöva tänka på ibland, och kanske är jag inte ensam?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:03:52, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Zombie » 2008-09-23 17:52:41

O nej!
Hur viktigt som helst och vad bra du sätter ord på det!

Läs pH ovan och rannsaka dig själv, känslig eller ej!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:03:52, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Nilale » 2008-09-23 17:59:30

Ja, pH, så upplevde jag det när jag registrerade mig här i våras. Jag hade ingen susning om vad folk menade när de slängde sig med uttryck eller förkortningar som "NT" etc, och det kändes som om det förutsattes att man skulle veta. Forumet ger intrycket av det du beskriver och det kan nog göra att en del vänder.

I en isolerad tillvaro som forumet på ett sätt är så uppstår ett språk, och det är inte alltid man tänker på att andra inte förstår det. Och det behöver inte vara som livsåskådningsexemplen du nämner, utan det är så i de flesta sammanhang. Skulle man slänga in mig bland en grupp politiker, eller golfspelare för den delen, så skulle jag säkert ha svårt att hänga med i alla deras uttryck, även om det inte är politik eller golf som diskuteras.

Det är möjligt att jag har blivit en av dessa som gör att forumet framstår så som beskrevs, men jag försöker tänka till när jag möter nya människor, och din påminnelse här gör att jag kommer att försöka tänka än mer på det i fortsättningen.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:03:52, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav rdos » 2008-09-23 18:38:11

Kan man inte skapa någon slags ny inkörsport då för allmänt intresserade och nya medlemmar? Där man håller diskussionerna på ett mer allmänt plan och inte blandar in en massa NPF-jargong och så? Då skulle man oxå slippa problemet med nya besökare som blir avskräckta och kanske till viss del forumets dåliga rykte?

Ungefär som när någon lär sig att dansa. De får först gå på nybörjarekurs innan de släpps in på resten av forumet?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:03:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-23 18:51:01

pH skrev::!: VARNING: Känsliga läsare varnas! :!:

Har någon träffat ett gäng väl sammanpratade människor inom en åsikt eller livsåskådning någon gång? Gärna unga och idealsitiska. Veganer, kommunister, religiösa, nationalister, feminister. Eller även djupt engagerade i mindre kontroversiella frågor.

Jag tror att det kan vara lätt att vi framstår som sådana för någon som kliver in första gången och råkar använda ett oövertänkt eller okunnigt språk. Jag menar inte att vi är frälsta eller fanatiska, men vi har talat och tänkt så mycket i vissa frågor, och de flesta av oss har en historia som gör dessa frågor så viktiga och okunskap så provocerande att vi kan bli väl vassa i tonen. Särskilt när vi är många på en gång, och svarar på ordval snarare än innehåll.

Väljer man att framstå sådan är det ok, jag accepterar det. Men när jag gör det är det ofta mer en betingad reflex än ett val. Jag behöver emellanåt backa och tänka tillbaka på vad jag kunde och visste ett år eller två innan min diagnos. Vilka ord kunde jag tänkas använda då? Vad trodde jag om diagnosen, och om människor som hade den? Hur har jag lärt mig det jag kan i dag? Sådant kan jag behöva tänka på ibland, och kanske är jag inte ensam?


Du har helt rätt, och jag är själv en stor syndare där.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:03:52, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rhodochrosite » 2008-09-23 19:25:37

Visst finns det en poäng med att ha diskussioner om nästan allt, men samtidigt finns det diskussionsforum som gör det "bättre" redan. Flashback är, trots alla tråkigheter, så nära den totala friheten på nätet som man kan komma. Det är mitt ideal. Men jag tror inte det vore så smart att ha nåt liknande här.
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:03:52, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav Mats » 2008-09-23 20:25:06

Jag har trott att jag tillhör mjukisarna på forumet, rosa-fluffarna, dem som tycker det är helt OK med gullande och vänliga ord. Men nu börjar jag undra... Det verkar som om fler och fler tycker att NFD borde stängas, eller i alla fall göras snällare.

Det är inte alltid så lätt att ha AS. Överallt ska man anpassa sig, i skolan, på jobbet, bland släktingar och bekanta, detta eftersom NT är normen överallt. Oftast går det ganska bra, men ibland orkar man inte mer... Man är trött, arg, ledsen, förtvivlad, you name it... och man ORKAR INTE ANPASSA SIG MER!!! Inte just för stunden i alla fall. Då är det bra att ett ställe som NFD finns - ett ställe där man kan skriva nästan precis vad som helst utan att riskera varningar och banning. Ett ställe där man inte behöver tänka på hur man formulerar sig, där man inte behöver ta en massa hänsyn. Ett ställe där det enda man riskerar är att någon annan på tycker att man är för mjäkig, för hård, för rosa, för kappvändande, för ryggradslös, ... eller bara tycker att man är en idiot som skriver som man gör, eller för den delen tycker man borde uppsöka ett mjukare/hårdare forum... Men mycket hellre det än att bli bannad och utslängd i kylan!

Jag vill alltså ha kvar NFD precis som det är. Jag tar det onda med det goda. Jag är kanske inte så jätteförtjust i alla hårda ord där och ibland stormar det rejält, men det brukar alltid lugna ner sig efter ett tag. Och varje gång när det stormar som värst brukar frågan om NFD:s vara eller inte vara komma upp. Det tycker jag är tråkigt - och missunsamt också, faktiskt.

Ni som inte vill ha kvar NFD - Det bästa ni kan göra är faktiskt att sluta skriva där. Om tillräckligt många gör det självdör avdelningen. Nu tror jag inte det kommer att hända. Jag tror vi är tillräckligt många som gillar friheten och den action som är i NFD. Argumentet: "Jag är med i NFD för att ämnena där är så intressanta." tycker jag inte håller. Det finns ingenting som hindrar att man startar systertrådar i Övrigt och diskuterar samma ämnen under mer civiliserade (modererade) former.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 16:03:52, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav pH » 2008-09-23 20:36:29

Mats: Väl sagt!

Jag tror inte att en smak passar alla, även vanilj (*yuck*) kan vara exkluderande. Jag tror inte att allt kan eller bör regleras eller modereras. Ibland kan vi komma ganska långt genom att bara tala, eller att tänka över vad vi gör, varför, vad det får för effekter och om det är vad vi önskar. áaJag har inga konkreta förslag, önskningar eller rekomendationer just, men jag blir glad när smtalet förs.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:03:52, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Zombie » 2008-09-23 20:44:40

Jag ser ingen som har skrivit att Fri borde avskaffas. Själv har jag skrivit att det borde göras "snällare" och givit ett alternativ till avdelning att fräsa på i.

Många andra fora har slutna avdelningar för friare diskussion eller för "känsligare" ämnen, dock inte (nödvändigtvis) privata, där slag under bältet inte är tillåtna för den skull. Man kan också se det som konstigt att inte det här forumet har en.

EDIT: Och det är inte den underliggande och drivande frågan för min del.
Den är hur vi ska göra forumet varaktigt tolerantare, mera välkomnande för olika slags folk som tillhör dess målgrupp, mindre möjligt att dominera efter egen smak. Den frågan upplever jag som trängande.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Mördarsnigel » 2008-09-23 20:53:02

Jag skulle tappa intresset för det här forumet om NFD togs bort. Inte för att jag skulle sakna diskutionerna utan för att det skulle vara ett sorts bevis på att folk här är väldigt väldigt tråkiga.
Men som ny användare så måste jag säga att flera av de aktiva skribenterna jävligt ofta beter sig som småaktiga treåringar. Jag fattar inte hur ni orkar.

Jag vill inte att det här stället ska fungera som en sorts presentation av aspergare för föräldrar och psykologer. Det är ju ett heltidsjobb. Jag vill inte behöva tänka på vad jag skriver, med dem i åtanke. Det här får inte bli ett anhörig-forum.

Självklart kan besökare läsa vad som skrivs redan nu i de öppna delarna, men om man aktivt bjuder in dem så får man nog göra hela forumet otillgängligt för utomstående förutom just en specifik tråd som handlar om frågor och svar från nt-folk. Det hade säkert flera (inklusive jag) deltagit i, men då är det ju helt förstått att man vistas i de trådarna med "utbildning" som syfte.
Annars skulle man ju sitta och vaddera sina påståenden innan de skickades, eftersom psykologer och andra myndighetspersoner tolkar allting som aspar säger bokstavligt eftersom de inte tror att vi är kapabla att generalisera, skämta eller förstå underliggande meningar.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Mördarsnigel » 2008-09-23 21:03:08

De jag har sett som sysslar med slag under bältet verkar ge sig på personer som också sysslar med samma sak.
Det kan hända att jag har läst för få inlägg för att få en riktig inblick, för om de hade börjat ge sig på någon som inte alls bett om det/förtjänat det så hade jag inte alls varit lika försvarande.

Men som sagt så får jag intrycket av att det är en klick som gillar att kasta skit på varandra, men de verkar hålla det internt.
Jag baserar detta på att varje gång någon börjar bråka så svarar den andra parten med precis lika mycket på precis lika låg nivå, och då tycker jag inte synd om någon, förutom de andra i tråden som kanske ville ha en givande diskussion och tvingas åka slalom mellan kattbajset sandlådan.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav rdos » 2008-09-23 21:03:55

Klart att NFD ska vara kvar. Jag tycker snarare att det ska bli vara större skillnader mellan olika avdelningar än att urvattna alltsammans till något mjäkigt NT-kompatibelt format.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Mats » 2008-09-23 21:10:37

Zombie:

Ja visst kan man göra en underavdelning till NFD. Det som händer då är att i princip alla som idag är reggade i NFD kommer att flytta till nya avdelningen som då blir Nya Nya Fri, dvs den avdelningen får precis samma funktion som NFD har idag. Jag förstår inte vad man vinner på det.

Önskemålet om en (sluten?) avdelning för känsliga ämnen tycker jag man hellre kan tillgodose genom en ny underavdelning under "Övriga ämnen". Den skulle kanske kunna heta "Känsligt". Om den ska vara sluten eller inte har jag inga synpunkter på. Idag finns det ju inga begränsningar i vilka ämnen man kan diskutera i Övrigt, utan begränsningen ligger enbart i vilken ton man får använda. Det den nya avdelningen skulle tillföra är alltså mer struktur på forumet och, om den blir sluten, de fördelar det innebär.

Det är möjligt att en sådan avdelning skulle göra att mycket av diskussionen i NFD flyttar dit, men i så fall är det ju medlemmarnas "konsumentmakt" som styr det, inte några order uppifrån. Det tycker jag är mycket mer demokratiskt (slitet ord - jag vet!) än att ge order om ändrade regler i NFD.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-09-23 21:13:16

Mats skrev:Det är inte alltid så lätt att ha AS. Överallt ska man anpassa sig, i skolan, på jobbet, bland släktingar och bekanta, detta eftersom NT är normen överallt. Oftast går det ganska bra, men ibland orkar man inte mer... Man är trött, arg, ledsen, förtvivlad, you name it... och man ORKAR INTE ANPASSA SIG MER!!! Inte just för stunden i alla fall. Då är det bra att ett ställe som NFD finns - ett ställe där man kan skriva nästan precis vad som helst utan att riskera varningar och banning. Ett ställe där man inte behöver tänka på hur man formulerar sig, där man inte behöver ta en massa hänsyn. Ett ställe där det enda man riskerar är att någon annan på tycker att man är för mjäkig, för hård, för rosa, för kappvändande, för ryggradslös, ... eller bara tycker att man är en idiot som skriver som man gör, eller för den delen tycker man borde uppsöka ett mjukare/hårdare forum... Men mycket hellre det än att bli bannad och utslängd i kylan!


Jag kan inte tala för hur det är för AS:are men jag är jättetrött på anpassning för min egen del. Jag blev kvar här för jag upplevde att det pratades om viktiga saker och det var högt i tak men nu har jag kommit till ett stadium där jag är less. Jag upplever det som medelklassens stora språktyranni att man hela tiden ska vakta på sin tunga och när det får utrymme här så mister jag en stor del av motivationen för att hänga här.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Mats » 2008-09-23 21:24:02

Mördarsnigel skrev:Jag vill inte att det här stället ska fungera som en sorts presentation av aspergare för föräldrar och psykologer. Det är ju ett heltidsjobb. Jag vill inte behöva tänka på vad jag skriver, med dem i åtanke. Det här får inte bli ett anhörig-forum.
Självklart kan besökare läsa vad som skrivs redan nu i de öppna delarna, men om man aktivt bjuder in dem så får man nog göra hela forumet otillgängligt för utomstående förutom just en specifik tråd som handlar om frågor och svar från nt-folk. Det hade säkert flera (inklusive jag) deltagit i, men då är det ju helt förstått att man vistas i de trådarna med "utbildning" som syfte.
Annars skulle man ju sitta och vaddera sina påståenden innan de skickades, eftersom psykologer och andra myndighetspersoner tolkar allting som aspar säger bokstavligt eftersom de inte tror att vi är kapabla att generalisera, skämta eller förstå underliggande meningar.

100% medhåll!

Jag vill att Aspergerforum i första hand ska vara ett forum där jag kan diskutera det som intresserar mig med mina jämlikar på ett sätt som passar mig och mina jämlikar - inte ett ställe där jag ska behöva tänka på vilken "bild av AS" jag ger till resten av världen.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2008-09-23 21:28:22

Som om jag vore konventionsrunkande "NT" eller någonsin skulle ha trivts i någon finikanten medelklasstyranni!

Vad jag kan se, rent ut sagt, är att utrymmet att missbruka sin del av takhöjden till att sänka den för andra måste begränsas på något sätt. För det missbruket är en huvudorsak till både tjafs och att folk försvinner (och avråder andra från att komma hit).
Eller att forumet byter målgrupp till den smala som blir kvar och ett namn som står för det.

Och kanske något mer i samma stil som jag är för trött för att tänka fatt i.

EDIT: meningen "För det missbruket...".
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-09-23 21:34:44

Ta inte illa upp Zombie! Det är lite så jag upplever min värld men jag vet att inte andra är konstruerade på samma sätt. Dock att aldrig få spela ut tar väldigt mycket energi och inte bara för en sån som jag utan även för den aspergare jag känner närmast. Med skillnad att det här bör inte vara ett ställe för just mig att spela ut men det kanske bör vara det för andra.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Mats » 2008-09-23 21:36:22

Zombie skrev:Vad jag kan se, rent ut sagt, är att utrymmet att missbruka sin del av takhöjden till att sänka den för andra måste begränsas på något sätt.

Det kan jag absolut hålla med om, i de modererade avdelningarna.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 2 gånger.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Mördarsnigel » 2008-09-23 21:38:10

Jag hoppas att alla trådar där man tagit upp stämningen kan göra sitt för att ta ner aggro-nivån en del i alla fall. Jag vill verkligen inte att man ska behöva sätta nya regler eller ändra forumets struktur. Nu när allt har blivit så uttalat borde det finnas mer medvetenhet om vilka konsekvenser ens agerande kan få.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav Zombie » 2008-09-23 21:44:29

Bjäbbis
Jag kan inte se att du skulle behöva lägga band på dig för att till exempel jag ska kunna vara här. Eller någon annan heller, så länge det finns en struktur som hindrar det jag har försökt ringa in.
Jag tycker också forumet har hamnat i ett rejält lågvatten på sistone (och då syftar jag inte på vad någon enskild medlem har åstadkommit eller ej). Ändå fattar jag inte riktigt vad du syftar på. Går det att vara konkretare?

Mördarsnigel
Ett kort litet tag. Sedan är det samma visa igen. Jag tycker inte jag har varit med här särskilt länge, men så mycket har jag sett för många gånger om för att orka mer.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-23 23:23:07

Bjäbbmonstret skrev:Jag kan inte tala för hur det är för AS:are men jag är jättetrött på anpassning för min egen del. Jag blev kvar här för jag upplevde att det pratades om viktiga saker och det var högt i tak men nu har jag kommit till ett stadium där jag är less. Jag upplever det som medelklassens stora språktyranni att man hela tiden ska vakta på sin tunga och när det får utrymme här så mister jag en stor del av motivationen för att hänga här.

Precis min uppfattning. Förolämpar man rakt på, exempel "ärthjärna", "dumhuvud", "dyngbagge" etc varnas man. Men lindar man in förolämpningen, gärna i psykologiska spekulationer, då är det fritt fram. Typisk klassmarkör. Det är typiskt förnumstiga medelklassbarn att fnysa åt arbetarklassens språkbruk. Varför skall det vara medelklasshegemoni på forumet?? Jag ser denna åtskillnad i vem man varnar gång på gång. Det är fullt tillåtet att dissa någon totalt, att verkligen såga ngn jämns med fotknölarna så länge det är medelklassigt prydligt formulerat. Vad jag vill säga till er som känner sig träffade är: har ni någonsin varit på ett verkstadsgolv? Jobbat som flyttgubbe? Jag är uppväxt med en viss jargong, "rå men hjärtlig" som det heter. Svordomar ingår där. Pikar likaså. "Din fula nuna" eller "vafan, ska du ta ännu mer din tjockis" är legio i mina kretsar. Skulle jag börja uttrycka mig mer finstilt, mer elaborativt skulle jag tas för överlägsen. Eller fikus. Jag kan lova er att man inte kommer långt med akademikerspråk bland grovjobbare. Jag är uppväxt i de miljöerna, så kom för fan inte och säg att ni minsann sommarjobbat där och där och vet preciiis hur det går till!!

Det här är inget skitsnack eller allmänt tyckande, det är väl känt att olika samhällsklasser uttrycker sig olika. Sociolekter, någon?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 16:03:53, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in