NT-brister som är briljanta

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

NT-brister som är briljanta

Inläggav RSD555 » 2018-03-21 22:38:20

Att NT-personer skulle ha brister är nog väldigt provocerande. Hoppas det inte är för provocerande.

Är det någon som har något exempel på något som anses vara smart trots att det egentligen inte är det?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1605
Anslöt: 2017-12-02

NT-brister som är briljanta

Inläggav RSD555 » 2018-03-21 22:58:23

En gubbe kommer fram till mig vid busshållplatsen, tittar på mig surt och utbrister: -Kommer inte bussen snart!?!

Jag gör nästan i byxan av skräck.

Briljerar han i förmågan att förstå att andra tänker annorlunda än vad han själv gör, eller har han brister i ToM och utgår från att andra tänker som honom?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1605
Anslöt: 2017-12-02

NT-brister som är briljanta

Inläggav Huggorm » 2018-03-21 23:41:18

Alla vet ju att aspergare älskar att lära sig tågtidtabeller utantill så han tänkte väl att du kunde busstiderna också
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

NT-brister som är briljanta

Inläggav Kahlokatt » 2018-03-22 14:09:20

RSD555 skrev:En gubbe kommer fram till mig vid busshållplatsen, tittar på mig surt och utbrister: -Kommer inte bussen snart!?!


Det är en sån där tom fras som man inte förväntas svara exakt på. Man kan svara något i stil med "ja, det får vi hoppas", eller "den kommer nog snart".
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

NT-brister som är briljanta

Inläggav Sisyfos » 2018-03-22 14:44:28

Kahlokatt skrev:
RSD555 skrev:En gubbe kommer fram till mig vid busshållplatsen, tittar på mig surt och utbrister: -Kommer inte bussen snart!?!


Det är en sån där tom fras som man inte förväntas svara exakt på. Man kan svara något i stil med "ja, det får vi hoppas", eller "den kommer nog snart".


Jag har ocksåt tolkat det som en tom fras. Jag brukar besvara just sådana med lustigheter. Mitt tips är att du skriver ner ett par fraser på förhand så är du beredd att använda dem.

Mannen: Kommer inte bussen snart?
Jag: Snart får man hoppas.

Det är kul eftersom man (d.v.s. en man) får hoppas

Kvinnan: Kommer inte bussen snart?
Jag: Jag vet inte om bussen kommer snart.

Att komma sker vid en orgasm. Ingen har förstått skämtet
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

NT-brister som är briljanta

Inläggav DIProgan » 2018-03-22 18:54:42

RSD555 skrev:En gubbe kommer fram till mig vid busshållplatsen, tittar på mig surt och utbrister: -Kommer inte bussen snart!?!

Jag gör nästan i byxan av skräck.

Briljerar han i förmågan att förstå att andra tänker annorlunda än vad han själv gör, eller har han brister i ToM och utgår från att andra tänker som honom?
Om den övergripande upplevelsen utav en kommunikationssekvens är negativ måste det väl påstås att åtminstone en av parterna brister. Vem? Ingen aning. Man måste va två för att dansa.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

NT-brister som är briljanta

Inläggav antonius » 2018-03-22 19:23:48

De har en otrolig förmåga att "glömma" vissa nödvändiga saker, och gå förbi dem på ett nonchalant sätt som skulle få en aspie bli alldeles förstörd och ligga sömlös i flera nätter... :o
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in