Är antidepressiva mediciner farliga?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-03-17 20:04:14

Smoyy skrev:
manne skrev:antidepressiva är inte farliga det har jag kollat med läkaren nu. :!:
de har ju lång utbildning på området ju. :-)049


Det är uppmärksammat att läkare bjuds in till mötet med läkemedelsbolagen och "köps" för att tala för läkemedel. Det finns mängder med pengar inblandat och patientens hälsa struntas i. Psykiatrin är korrupt och styrs av pengar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/je ... -mediciner

Jag litar inte på alla psykiatriker.


jag är helt säker på att dessa piller inte är farliga är så många som käkar dem ju. :-)049
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Smoyy » 2018-03-17 21:05:54

manne skrev:
Smoyy skrev:
manne skrev:antidepressiva är inte farliga det har jag kollat med läkaren nu. :!:
de har ju lång utbildning på området ju. :-)049



Det är uppmärksammat att läkare bjuds in till mötet med läkemedelsbolagen och "köps" för att tala för läkemedel. Det finns mängder med pengar inblandat och patientens hälsa struntas i. Psykiatrin är korrupt och styrs av pengar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/je ... -mediciner

Jag litar inte på alla psykiatriker.


jag är helt säker på att dessa piller inte är farliga är så många som käkar dem ju. :-)049


Ja tyvärr är det ju det. De flesta borde istället äta nyttigt och träna, minska stress och kanske få sig lite kärlek.
Något som funkar bättre i längden utan biverkningar och permanenta skador:) Lycka till med pillrena!
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Vildsvin » 2018-03-18 0:51:41

Helt klart är iallafall att antidepressiva till nyfödda råttor och möss ger beteendeförändringar i vuxen ålder. Detta har varit känt i över 30 år:

In 1982 our laboratory proposed a new animal model of endogenous depression. The proposal was that in rats, neonatally administered clomipramine (CLI) will produce adult animals that model endogenous depression. We summarize here several tests of the validity of the model. Results were that after neonatal CLI, adult male rats showed behavioral abnormalities of the human disorder: decreased sexual, aggressive, and intracranial self-stimulation activities, as well as motor hyperactivity in a stressful situation. Preliminary evidence suggested that behavioral abnormalities in rats (sexual, aggressive, and motor) briefly treated with antidepressant treatments (imipramine, REM sleep deprivation) begin to normalize.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

Det verkar alltså som att råttorna blir normala genom antidepressiv behandling. Kan man då tänka sig att människor som exponeras för antidepressiva under fosterutvecklingen också får ett avvikande beteende i vuxen ålder som också kan botas av antidepressiv behandling? I så fall har de blivit permanent deprimerade av exponeringen.

Neonatal (postnatal days 8-21) exposure of rats to the selective serotonin reuptake inhibitor (SSRI), citalopram, results in persistent changes in behavior including decreased sexual activity in adult animals. We hypothesized that this effect was a consequence of abnormal stimulation of serotonergic receptors 5- HT1A or/and 5-HT1B as a result of increased synaptic availability of serotonin during a critical period of development. We examined whether neonatal exposure to a 5-HT1A (8OH-DPAT) and/or a 5-HT1B (CGS 12066B) receptor agonist can mimic the effect of neonatal exposure to citalopram on adult sexual behavior. Results showed that neonatal treatment with 5-HT1B receptor agonist robustly impaired sexual behavior similar to the effect of citalopram whereas exposure to 5-HT1A receptor agonist only moderately influenced male sexual activity in adult animals. These data support the hypothesis that stimulation of serotonin autoreceptors during development contributes to the adult sexual deficit in rats neonatally exposed to citalopram.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... ool=pubmed

Tydligen är effekten dold fram tills djuren blir könsmogna:

Transient exposure to the 5-HTT inhibitors fluoxetine, clomipramine, and citalopram from postnatal day 4 (P4) to P21 produced abnormal emotional behaviors in adult mice. Similar treatment with the norepinephrine transporter (NET) inhibitor, desipramine, did not adversely affect adult behavior, suggesting that 5-HT and norepinephrine (NE) do not share the same effects on brain development. Shifting our period of treatment/testing to P90/P185 failed to mimic the effect of earlier exposure, demonstrating that 5-HT effects on adult behavior are developmentally specific. We have hypothesized that early-life perturbations of 5-HT signaling affect corticolimbic circuits that do not reach maturity until the peri-adolescent period. In support of this idea, we found that abnormal behaviors resulting from postnatal fluoxetine exposure have a post-pubescent onset and persist long after reaching adult age.

http://www.jneurosci.org/content/28/1/199.full

Jag tror vi kommer få se mycket problem i framtiden när barnen som exponerats för antidepressiva blir vuxna.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-03-18 10:33:15

Vildsvin skrev:Helt klart är iallafall att antidepressiva till nyfödda råttor och möss ger beteendeförändringar i vuxen ålder. Detta har varit känt i över 30 år:

In 1982 our laboratory proposed a new animal model of endogenous depression. The proposal was that in rats, neonatally administered clomipramine (CLI) will produce adult animals that model endogenous depression. We summarize here several tests of the validity of the model. Results were that after neonatal CLI, adult male rats showed behavioral abnormalities of the human disorder: decreased sexual, aggressive, and intracranial self-stimulation activities, as well as motor hyperactivity in a stressful situation. Preliminary evidence suggested that behavioral abnormalities in rats (sexual, aggressive, and motor) briefly treated with antidepressant treatments (imipramine, REM sleep deprivation) begin to normalize.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

Det verkar alltså som att råttorna blir normala genom antidepressiv behandling. Kan man då tänka sig att människor som exponeras för antidepressiva under fosterutvecklingen också får ett avvikande beteende i vuxen ålder som också kan botas av antidepressiv behandling? I så fall har de blivit permanent deprimerade av exponeringen.

Neonatal (postnatal days 8-21) exposure of rats to the selective serotonin reuptake inhibitor (SSRI), citalopram, results in persistent changes in behavior including decreased sexual activity in adult animals. We hypothesized that this effect was a consequence of abnormal stimulation of serotonergic receptors 5- HT1A or/and 5-HT1B as a result of increased synaptic availability of serotonin during a critical period of development. We examined whether neonatal exposure to a 5-HT1A (8OH-DPAT) and/or a 5-HT1B (CGS 12066B) receptor agonist can mimic the effect of neonatal exposure to citalopram on adult sexual behavior. Results showed that neonatal treatment with 5-HT1B receptor agonist robustly impaired sexual behavior similar to the effect of citalopram whereas exposure to 5-HT1A receptor agonist only moderately influenced male sexual activity in adult animals. These data support the hypothesis that stimulation of serotonin autoreceptors during development contributes to the adult sexual deficit in rats neonatally exposed to citalopram.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... ool=pubmed

Tydligen är effekten dold fram tills djuren blir könsmogna:

Transient exposure to the 5-HTT inhibitors fluoxetine, clomipramine, and citalopram from postnatal day 4 (P4) to P21 produced abnormal emotional behaviors in adult mice. Similar treatment with the norepinephrine transporter (NET) inhibitor, desipramine, did not adversely affect adult behavior, suggesting that 5-HT and norepinephrine (NE) do not share the same effects on brain development. Shifting our period of treatment/testing to P90/P185 failed to mimic the effect of earlier exposure, demonstrating that 5-HT effects on adult behavior are developmentally specific. We have hypothesized that early-life perturbations of 5-HT signaling affect corticolimbic circuits that do not reach maturity until the peri-adolescent period. In support of this idea, we found that abnormal behaviors resulting from postnatal fluoxetine exposure have a post-pubescent onset and persist long after reaching adult age.

http://www.jneurosci.org/content/28/1/199.full

Jag tror vi kommer få se mycket problem i framtiden när barnen som exponerats för antidepressiva blir vuxna.


JA antidpressvia är inte farlig alls att ta finns så många av oss där ute som äter dessa. :-)049
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav RSD555 » 2018-03-18 11:23:24

Kahlokatt skrev:Allt är ju farligt i en viss mängd. Man kan dö av stora mängder saffran eller lakrits.


Saffran är farligt bli beroende av. Det är dyrt och man kan hamna i gängkriminalitet osv. Under december kan man äta för många lussekatter och drabbas av förstoppning och övervikt. Dåsighet och sk "bullkoma" är vanliga biverkningar som drabbar mer än en av 100. Farligt för dom med gluten- eller laktosallergi.

Det jag menar:

Om man tror att SSRI är helt ofarligt så blir det ofta farligt i längden på något sätt. Det är jag ett exempel på. Att jag fungerat för bra med dom är värsta biverkningen. Fått andra problem.

Det är bra att ha hjälm när man cyklar men om man slutar bry sig om bilar så kan döden bli en biverkning.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Liljan » 2018-03-18 23:17:21

kiddie skrev:
Liljan skrev:SSRI (om det fungerar) ska ta bort symtomen på depressionen, sätter man ut det utan att ha blivit frisk får man tillbaka depressionssymtomen, det är inte biverkningar utan ens egen sjukdom.


Jag hade aldrig haft någon depression och skulle det vara ett sammanträffande att det kom en djup depression när jag satte ut medicinen? Jag medicinerades för ångestproblematik. Innan man körde genmanipulerade möss att testa antidepp på, så gjorde man dem deprimerade genom att ge dem höga doser antidepressiva när de var små. Så man vet även att denna medicin faktiskt skapar depression. De gav mig nog för hög dos, de bara öste på för de trodde när SSRI var nya att det är bra att ta maxdos. De ansågs ofarliga på alla vis då. Jag hade ingen aning om vad medicinkänslighet var, så jag trodde självklart att alla var ungefär lika känsliga och att dosen var rätt. Enda jag hade var att kolla i FASS, fanns inget internet då.

Sammanträffande och sammanträffande, det är väldigt vanligt att ångest och depression hör ihop även om det kan vara två separata sjukdomar och antidepressiva hjälper mot depressionen. Om dosen är för hög brukar man känna det.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav kiddie » 2018-03-18 23:26:41

Liljan skrev:Sammanträffande och sammanträffande, det är väldigt vanligt att ångest och depression hör ihop även om det kan vara två separata sjukdomar och antidepressiva hjälper mot depressionen. Om dosen är för hög brukar man känna det.


Så du tror att det var min ångestsjukdom som kom tillbaka i form av depression när jag slutade med antidepressiva?

Jag tycker inte det är troligt alls faktiskt.

Vad gäller att man känner av för hög dos, inte alls säkert eftersom alla läkare körde stenhårt på att man skulle bortse från biverkningar. Och överdoserad på SSRI ger mindre biverkningar än en normaldos på TCA, den medicin som fanns innan och som hade extremt mycket biverkningar man bara fick finna sig i.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-19 3:35:22

Det som är farligt med att så många äter antidepressiva är kanske också en risk att toleransen för lättare psykisk ohälsa kan minska eftersom man förväntas fixa den genom att ta medicin. Som även när den inte är farlig faktisk inte är verksam på många.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-03-21 18:08:55

Bjäbbmonstret skrev:Det som är farligt med att så många äter antidepressiva är kanske också en risk att toleransen för lättare psykisk ohälsa kan minska eftersom man förväntas fixa den genom att ta medicin. Som även när den inte är farlig faktisk inte är verksam på många.


https://www.mabra.com/11-viktiga-fakta- ... mediciner/

kolla in denna tror inte att de skall vara farliga. :o
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav kiddie » 2018-03-21 18:25:29

manne skrev:kolla in denna tror inte att de skall vara farliga. :o


Känns spontant som den artikeln är skriven för att lugna oroliga förståndshandikappade som måste medicinera.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-03-21 18:28:37

kiddie skrev:
manne skrev:kolla in denna tror inte att de skall vara farliga. :o


Känns spontant som den artikeln är skriven för att lugna oroliga förståndshandikappade som måste medicinera.


jag kollade med psykiatrin och de sa att dessa piller inte är farliga så man får väl lita på dem då. :o :?:
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Smoyy » 2018-03-21 19:14:45

https://youtu.be/z_XFfdkJXnM

Läkaren i denna videon förklarar lite varför det är totalt meningslöst att ens äta dessa piller på lång sikt och att de dessutom är beroendeframkallande.
Läkemedelsbolagen tjänar bara en herrans massa pengar på skräpet.
Videon är på engelska.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav RSD555 » 2018-03-21 19:17:22

manne skrev:
kiddie skrev:
manne skrev:kolla in denna tror inte att de skall vara farliga. :o


Känns spontant som den artikeln är skriven för att lugna oroliga förståndshandikappade som måste medicinera.


jag kollade med psykiatrin och de sa att dessa piller inte är farliga så man får väl lita på dem då. :o :?:


Pillren är inte farliga men man hamnar i farliga situationer om man äter dom. Man blir mindre försiktig.

Man blir mer social och utåtriktad vilket kan leda till att man får många vänner och startar olika projekt. Leder till stress, ångest och psykos om man inte är försiktig. Störst risk om man är känslomässigt överkänslig och alltid känner att man gör för lite.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav RSD555 » 2018-03-21 19:33:01

Smoyy skrev:https://youtu.be/z_XFfdkJXnM

Läkaren i denna videon förklarar lite varför det är totalt meningslöst att ens äta dessa piller på lång sikt och att de dessutom är beroendeframkallande.
Läkemedelsbolagen tjänar bara en herrans massa pengar på skräpet.
Videon är på engelska.


Allt är meningslöst på lång sikt, alla dör. Allt som är bra eller gott eller nyttigt är beroendeframkallande. Allt som missbrukas är farligt, gäller även sol, vind, vatten och kärlek.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Smoyy » 2018-03-21 19:44:39

RSD555 skrev:
Smoyy skrev:https://youtu.be/z_XFfdkJXnM

Läkaren i denna videon förklarar lite varför det är totalt meningslöst att ens äta dessa piller på lång sikt och att de dessutom är beroendeframkallande.
Läkemedelsbolagen tjänar bara en herrans massa pengar på skräpet.
Videon är på engelska.


Allt är meningslöst på lång sikt, alla dör. Allt som är bra eller gott eller nyttigt är beroendeframkallande. Allt som missbrukas är farligt, gäller även sol, vind, vatten och kärlek.


Och med detta vill du säga att man likagärna kan äta sina piller som slutar fungera fort sedan bara ställer till oreda i kroppen eftersom vi ändå ska dö?
Är väl bättre att på naturlig väg försöka se till att man mår bättre istället.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav kiddie » 2018-03-21 20:18:40

Smoyy skrev:https://youtu.be/z_XFfdkJXnM

Läkaren i denna videon förklarar lite varför det är totalt meningslöst att ens äta dessa piller på lång sikt och att de dessutom är beroendeframkallande.
Läkemedelsbolagen tjänar bara en herrans massa pengar på skräpet.
Videon är på engelska.


Tycker han förenklar väldigt och vissa saker känns inte vetenskapligt. Det är ju så att hjärnan byggs om pga SSRI, men det är förmodligen det som ger effekt. Det är därför det tar tid för medicinen att verka. Jag har oxo trott på den enkla modellen som han företräder, att SSRI leder till nedreglering av serotoninreceptorer och på så vis leder till vanebildning och att hjärnan söker ett nytt jämviktsläge. Det verkar mer komplicerat än så.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Smoyy » 2018-03-22 1:10:57

kiddie skrev:
Smoyy skrev:https://youtu.be/z_XFfdkJXnM

Läkaren i denna videon förklarar lite varför det är totalt meningslöst att ens äta dessa piller på lång sikt och att de dessutom är beroendeframkallande.
Läkemedelsbolagen tjänar bara en herrans massa pengar på skräpet.
Videon är på engelska.


Tycker han förenklar väldigt och vissa saker känns inte vetenskapligt. Det är ju så att hjärnan byggs om pga SSRI, men det är förmodligen det som ger effekt. Det är därför det tar tid för medicinen att verka. Jag har oxo trott på den enkla modellen som han företräder, att SSRI leder till nedreglering av serotoninreceptorer och på så vis leder till vanebildning och att hjärnan söker ett nytt jämviktsläge. Det verkar mer komplicerat än så.


Har dykt upp alla möjliga nya desperata försök från betalda forskare att försöka hitta andra sätt dessa skämtpiller funkar på när serotoninhypotesen som orsak till depression motbevisas. Men nej det är mycket man inte vet exakt hur det fungerar. Det är läskigt att ta mediciner som förändrar hjärnan och ja hela kroppen. Troligtvis känner man inte ens till alla negativa konsekvenser av det. Eftersom SSRI har visats orsaka defekter och förändringar i spermier vet man inte hur DNA:t påverkas heller hos barn som avlas med detta gift i sig.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav kiddie » 2018-03-22 3:18:09

Smoyy skrev:Har dykt upp alla möjliga nya desperata försök från betalda forskare att försöka hitta andra sätt dessa skämtpiller funkar på när serotoninhypotesen som orsak till depression motbevisas.


Den behöver väl inte motbevisas? Det var ju inte en verklig hypotes, att psykisk sjukdom beror på kemisk obalans. Det var ju något de körde med för att sälja mediciner per TV-reklam i USA. Att den grejen ens nått oss var lite konstigt iom vi inte har TV-reklam för receptbelagt medicin. Det var väl förhoppningsvis ingen läkare som tog det på allvar. Isåfall var de ju dumma i huvudet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Liljan » 2018-03-22 4:30:18

kiddie skrev:
Liljan skrev:Sammanträffande och sammanträffande, det är väldigt vanligt att ångest och depression hör ihop även om det kan vara två separata sjukdomar och antidepressiva hjälper mot depressionen. Om dosen är för hög brukar man känna det.


Så du tror att det var min ångestsjukdom som kom tillbaka i form av depression när jag slutade med antidepressiva?

Jag tycker inte det är troligt alls faktiskt.

Vad gäller att man känner av för hög dos, inte alls säkert eftersom alla läkare körde stenhårt på att man skulle bortse från biverkningar. Och överdoserad på SSRI ger mindre biverkningar än en normaldos på TCA, den medicin som fanns innan och som hade extremt mycket biverkningar man bara fick finna sig i.

Jag tror att du var deprimerad också och då du slutade ta medicinen märktes det. Du kände ju att det var en för hög dos men dina läkare valde att ignorera det, det verkar som att du har haft hemska läkare.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-22 5:07:27

Idén om kemisk obalans är fortfarande väldigt vanlig. När jag läste att det faktiskt är medicinerna som skapar obalans och att det är den som anses läka besvären drog jag öronen åt mig. Det finns ju med denna förskrivning som sker idag knappt någon omedicinerad med besvär kvar som de kan göra jämförande studier på, och de studier som har gjort på medicinerna har inte gjorts utifrån förutsättningen att man ska ta dem 15 år i sträck eller hela livet eller få leka försökskanin med 17 mediciner samtidigt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Toblerone » 2018-03-22 11:05:43

kiddie skrev:
Smoyy skrev:Har dykt upp alla möjliga nya desperata försök från betalda forskare att försöka hitta andra sätt dessa skämtpiller funkar på när serotoninhypotesen som orsak till depression motbevisas.


Den behöver väl inte motbevisas? Det var ju inte en verklig hypotes, att psykisk sjukdom beror på kemisk obalans. Det var ju något de körde med för att sälja mediciner per TV-reklam i USA. Att den grejen ens nått oss var lite konstigt iom vi inte har TV-reklam för receptbelagt medicin. Det var väl förhoppningsvis ingen läkare som tog det på allvar. Isåfall var de ju dumma i huvudet.


Va? Menar du att du avfärdar kemisk obalans generellt? Även när det gäller ADHD? Där har hypotesen funnits länge och betraktats som seriöst. Och även när det gäller depression - låg serotoninhalt finns det väl? Att det kan finnas risker, att hjärnan kanske själv producerar mindre av ämnet om det tillförs utifrån - det låter väldigt rimligt. Jag tog själv upp detta när min son började med (ADHD-)mediciner. Där ökar man ju snarare på dopamin (och noradrenalin och serotonin). Men där har man dessutom en effekt på en halv timma, det tar inte tre veckor.

Jag tycker inte att hypotesen verkar vara fel, obalans kan det ju vara. Sedan är det en annan sak att man inte botar obalansen med mediciner, man behandlar bara symptom. Det är klart. Eller hur menar ni?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Smoyy » 2018-03-22 13:36:57

Toblerone skrev:
kiddie skrev:
Smoyy skrev:Har dykt upp alla möjliga nya desperata försök från betalda forskare att försöka hitta andra sätt dessa skämtpiller funkar på när serotoninhypotesen som orsak till depression motbevisas.


Den behöver väl inte motbevisas? Det var ju inte en verklig hypotes, att psykisk sjukdom beror på kemisk obalans. Det var ju något de körde med för att sälja mediciner per TV-reklam i USA. Att den grejen ens nått oss var lite konstigt iom vi inte har TV-reklam för receptbelagt medicin. Det var väl förhoppningsvis ingen läkare som tog det på allvar. Isåfall var de ju dumma i huvudet.


Va? Menar du att du avfärdar kemisk obalans generellt? Även när det gäller ADHD? Där har hypotesen funnits länge och betraktats som seriöst. Och även när det gäller depression - låg serotoninhalt finns det väl? Att det kan finnas risker, att hjärnan kanske själv producerar mindre av ämnet om det tillförs utifrån - det låter väldigt rimligt. Jag tog själv upp detta när min son började med (ADHD-)mediciner. Där ökar man ju snarare på dopamin (och noradrenalin och serotonin). Men där har man dessutom en effekt på en halv timma, det tar inte tre veckor.

Jag tycker inte att hypotesen verkar vara fel, obalans kan det ju vara. Sedan är det en annan sak att man inte botar obalansen med mediciner, man behandlar bara symptom. Det är klart. Eller hur menar ni?


Det är ett enkelt och konkret sätt att tjäna pengar på att marknadsföra medicinerna på som sagt. Serotoninhypotesen vid depression används inte lika häftigt längre som förr eftersom det har motbevisats men många håller fast vid det än.
Det senaste är väl att vissa antidepressiva främjar nybildning av hjärnceller precis som andra aktiviteter som meditation, fysisk träning osv som på så vis läker depressionen. Om det stämmer eller inte återstår att se.

Dopamin och adhd har en koppling på så vis att personerna får bättre koncentration. Givetvis får man det eftersom det är en stimulerande drog.
http://www.cam.ac.uk/research/news/imag ... eractivity

Antingen så tror man på mediciner eller så gör man det inte. Alla mediciner har risker. Jag har i alla fall testat det mesta på marknaden och skulle aldrig få för mig att äta medicin igen pga alla biverkningar man får och allt underlag som finns för att det är skadligt och dåligt på sikt. Det finns bara en helsikes massa pengar inblandat i denna godkända drogindustri.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav manne » 2018-03-22 13:54:03

Smoyy skrev:
Toblerone skrev:
kiddie skrev:
Den behöver väl inte motbevisas? Det var ju inte en verklig hypotes, att psykisk sjukdom beror på kemisk obalans. Det var ju något de körde med för att sälja mediciner per TV-reklam i USA. Att den grejen ens nått oss var lite konstigt iom vi inte har TV-reklam för receptbelagt medicin. Det var väl förhoppningsvis ingen läkare som tog det på allvar. Isåfall var de ju dumma i huvudet.


Va? Menar du att du avfärdar kemisk obalans generellt? Även när det gäller ADHD? Där har hypotesen funnits länge och betraktats som seriöst. Och även när det gäller depression - låg serotoninhalt finns det väl? Att det kan finnas risker, att hjärnan kanske själv producerar mindre av ämnet om det tillförs utifrån - det låter väldigt rimligt. Jag tog själv upp detta när min son började med (ADHD-)mediciner. Där ökar man ju snarare på dopamin (och noradrenalin och serotonin). Men där har man dessutom en effekt på en halv timma, det tar inte tre veckor.

Jag tycker inte att hypotesen verkar vara fel, obalans kan det ju vara. Sedan är det en annan sak att man inte botar obalansen med mediciner, man behandlar bara symptom. Det är klart. Eller hur menar ni?


Det är ett enkelt och konkret sätt att tjäna pengar på att marknadsföra medicinerna på som sagt. Serotoninhypotesen vid depression används inte lika häftigt längre som förr eftersom det har motbevisats men många håller fast vid det än.
Det senaste är väl att vissa antidepressiva främjar nybildning av hjärnceller precis som andra aktiviteter som meditation, fysisk träning osv som på så vis läker depressionen. Om det stämmer eller inte återstår att se.

Dopamin och adhd har en koppling på så vis att personerna får bättre koncentration. Givetvis får man det eftersom det är en stimulerande drog.
http://www.cam.ac.uk/research/news/imag ... eractivity

Antingen så tror man på mediciner eller så gör man det inte. Alla mediciner har risker. Jag har i alla fall testat det mesta på marknaden och skulle aldrig få för mig att äta medicin igen pga alla biverkningar man får och allt underlag som finns för att det är skadligt och dåligt på sikt. Det finns bara en helsikes massa pengar inblandat i denna godkända drogindustri.


jag tror att antidepressiva inte är farligt jag tror på medicin. :-)049
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Är antidepressiva mediciner farliga?

Inläggav Toblerone » 2018-03-22 13:55:06

Smoyy skrev:
Toblerone skrev:
kiddie skrev:
Den behöver väl inte motbevisas? Det var ju inte en verklig hypotes, att psykisk sjukdom beror på kemisk obalans. Det var ju något de körde med för att sälja mediciner per TV-reklam i USA. Att den grejen ens nått oss var lite konstigt iom vi inte har TV-reklam för receptbelagt medicin. Det var väl förhoppningsvis ingen läkare som tog det på allvar. Isåfall var de ju dumma i huvudet.


Va? Menar du att du avfärdar kemisk obalans generellt? Även när det gäller ADHD? Där har hypotesen funnits länge och betraktats som seriöst. Och även när det gäller depression - låg serotoninhalt finns det väl? Att det kan finnas risker, att hjärnan kanske själv producerar mindre av ämnet om det tillförs utifrån - det låter väldigt rimligt. Jag tog själv upp detta när min son började med (ADHD-)mediciner. Där ökar man ju snarare på dopamin (och noradrenalin och serotonin). Men där har man dessutom en effekt på en halv timma, det tar inte tre veckor.

Jag tycker inte att hypotesen verkar vara fel, obalans kan det ju vara. Sedan är det en annan sak att man inte botar obalansen med mediciner, man behandlar bara symptom. Det är klart. Eller hur menar ni?


Det är ett enkelt och konkret sätt att tjäna pengar på att marknadsföra medicinerna på som sagt. Serotoninhypotesen vid depression används inte lika häftigt längre som förr eftersom det har motbevisats men många håller fast vid det än.
Det senaste är väl att vissa antidepressiva främjar nybildning av hjärnceller precis som andra aktiviteter som meditation, fysisk träning osv som på så vis läker depressionen. Om det stämmer eller inte återstår att se.

Dopamin och adhd har en koppling på så vis att personerna får bättre koncentration. Givetvis får man det eftersom det är en stimulerande drog.
http://www.cam.ac.uk/research/news/imag ... eractivity

Antingen så tror man på mediciner eller så gör man det inte. Alla mediciner har risker. Jag har i alla fall testat det mesta på marknaden och skulle aldrig få för mig att äta medicin igen pga alla biverkningar man får och allt underlag som finns för att det är skadligt och dåligt på sikt. Det finns bara en helsikes massa pengar inblandat i denna godkända drogindustri.


Nu hade du inga verkliga argument på det. Man vet inte exakt än hur antidepressiva fungerar, inte exakt i detalj - det är jag medveten om. Man tar en kalkulerad risk där, det vet jag.

Om de använder det som argument för att sälja medicin är egentligen helt ointressant. Det enda som intresserar mig är om det stämmer eller inte.

Och det du skriver om ADHD-medicinen är faktiskt fel. Får man för mycket av det så blir koncentration genast sämre igen. Jag vet, för jag har själv ställt in den hos två av mina barn och hos mig själv. Och det ska inte förbättra koncentrationen hos en person som redan har "normala" dopaminnivåer, för då blir det som en för hög dos hos en person med ADHD. Det måste vara optimal nivå för att förbättra koncentrationen. Och där har vi faktiskt inte biverkningar heller.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in