Påtvingad semester

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Påtvingad semester

Inläggav rapchic » 2018-03-16 9:39:02

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:
Då får du väll stämma din kommun i och med att dom bryter mot lagen.



https://www.skolverket.se/skolformer/fo ... n-1.200171

Hurvida du får ta ut 4 veckors sammanhängande semester under vinterhalvåret får du faktiskt ta reda på själv och inget jag kommer att googla fram åt dig.

Man har rätt att vara på en annan förskola då ens riktiga är sommarstängd, det är inte det som är problemet utan att barnet måste vara ledig fyra sammanhängande veckor under sommaren vi har ingen aning om hur vi ska göra. Förmodligen kommer jag att få ett två månaders sommarjobb och eftersom min mans jobb är på deltid har han inte rätt till fyra veckors semester som vi förstår. Så vi har ingen aning om hur det ska gå


Ja du lagen säger något helt annat angående din mans semester.

12 a § Semesterledighet ska förläggas så, att arbetstagare med lägre sysselsättningsgrad än heltid eller med oregelbunden arbetstid får lika lång ledighet som en arbetstagare som arbetar heltid eller en arbetstagare med regelbunden arbetstid. Lag (2009:1439).


http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... s-1977-480

Jag har redan länkat lagen till dig vad som gäller vid förskolan, nu får du faktiskt ta och visa något som styrker ditt påstående annars tar jag det bara för rykten och inget jag tar som fakta.


Papperna som skickas ut till alla föräldrar inför sommaren är inget jag sparat, särskilt eftersom förra papperna fick vi i en helt annan kommun än den vi bor i nu (som hade samma regler). Jag är ingen hoarder som sparar varenda lilla papperslapp jag får.

Tack vi ska kolla in det, det skulle kanske lösa det hela. Men då han anställs i kortare än 6 månaders perioder så kan ju reglerna vara annorlunda gissar jag.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Påtvingad semester

Inläggav Kostymhippie » 2018-03-16 9:43:26

Bjäbbmonstret skrev:
Kostymhippie skrev:
Så du menar alltså på fullaste allvar att man ska tvingas ta ut ledighet mot sin vilja?
Oavsett om detta innebär total sysslolöshet som i sin tur renderar i psykisk ohälsa?
.


Ja förutom att du sabbar för andra är det bra för kroppen att lära sig koppla av och förebygger senare ohälsa pga stress. Förr eller senare blir du ju dessutom pensionär så du måste ju ha en strategi för att kunna sysselsätta dig själv. Det kan man inte räkna med att samhället ska göra.


Hur sabbar man för andra bara för att man kanske inte vill/pallar med att ta ledigt fyra-fem veckor i sträck mitt i sommaren?
Bra för kroppen att varva ner? Jo visst, men nu är det så praktiskt ordnat att om jag tvingas vara ledig i långa perioder går min stressnivå upp p.g.a. att jag inte har rutiner och sysselsättning.
Har aldrig varit så stressad som när jag under två år gick långtidsarbetslös.
Men du kanske tänker att det bara är påhitt?
Sysselsätta sig själv, fine. För mig innebär det att allt jag kan göra vid ledighet är att sitta vid min dator eller gå på gym.
Det är nämligen så att alla strukturerade aktiviteter där man träffar folk, så som kampsportsträning och politiska möten, totalt lägger ner på sommaren.
Har man då inte egen familj, stor vänskapskrets eller intresse/möjlighet att vara ute i naturen blir total isolering följden.
Fast det kanske är mitt fel?
Tycker du då alltså att jag ska tvinga mig att umgås med folk som inte förstår ett dugg och totalt skiter i hur jag funkar?
Jag är extremt nyfiken på hur du tänker.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Påtvingad semester

Inläggav Kostymhippie » 2018-03-16 9:44:47

Sen tycker jag återigen denna extrema kollektivism är skrämmande.
Det tycks viktigare att kollektivet marscherar i jämna steg än att individen mår bra.
För mig är detta inget annat än fascism och diktatur.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Påtvingad semester

Inläggav Huggorm » 2018-03-16 9:46:19

Kostymhippie skrev:Sen tycker jag återigen denna extrema kollektivism är skrämmande.
Det tycks viktigare att kollektivet marscherar i jämna steg än att individen mår bra.
För mig är detta inget annat än fascism och diktatur.
Alla skall med.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Påtvingad semester

Inläggav Kostymhippie » 2018-03-16 9:46:37

Hmmm, glömde....
Det är en sak om fabriken/butiken whatever faktiskt har stängt så man måste vara ledig.
Då är det försvarligt, eftersom arbetsplatsen inte kan ha öppet för en enskild person.
Men då vet man ju det innan och kan förhoppningsvis fixa något, t.ex. resa bort.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Påtvingad semester

Inläggav Kostymhippie » 2018-03-16 9:48:36

Huggorm skrev:
Kostymhippie skrev:Sen tycker jag återigen denna extrema kollektivism är skrämmande.
Det tycks viktigare att kollektivet marscherar i jämna steg än att individen mår bra.
För mig är detta inget annat än fascism och diktatur.
Alla skall med.


Jo, det är mycket så i Sverige.
Alla ska med.
Alla ska marschera i jämna steg iklädda likadana blåjeans och svarta t-shirts.
Fredagsmys, mello, tiofika, fyra veckors total sysslolöshet varje sommar.
Går man utanför normen blir man bannlyst.
Detta är enligt mig inte värdigt att kallas demokratiskt eller humanistiskt samhälle.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Påtvingad semester

Inläggav rapchic » 2018-03-16 10:01:00

Bjäbbmonstret skrev:
Kostymhippie skrev:
Så du menar alltså på fullaste allvar att man ska tvingas ta ut ledighet mot sin vilja?
Oavsett om detta innebär total sysslolöshet som i sin tur renderar i psykisk ohälsa?
.


Ja förutom att du sabbar för andra är det bra för kroppen att lära sig koppla av och förebygger senare ohälsa pga stress. Förr eller senare blir du ju dessutom pensionär så du måste ju ha en strategi för att kunna sysselsätta dig själv. Det kan man inte räkna med att samhället ska göra.

Faktiskt så är många kortare semestrar bättre för stress än en lång rent vetenskapligt. Tyvärr kan jag inte länka då jag såg det på något vetenskapsprogram på TV för hundra år sen och jag minns inte vad programmet hette men det hade forskats om det.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Påtvingad semester

Inläggav Huggorm » 2018-03-16 10:10:42

rapchic skrev:Faktiskt så är många kortare semestrar bättre för stress än en lång rent vetenskapligt. Tyvärr kan jag inte länka då jag såg det på något vetenskapsprogram på TV för hundra år sen och jag minns inte vad programmet hette men det hade forskats om det.
Det finns också forskning som visar att man behöver en lång semester för att verkligen hinna slappna av helt och släppa jobbet. Bästa kompromissen är nog att ta många längre semestrar.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Påtvingad semester

Inläggav rapchic » 2018-03-16 10:20:56

Huggorm skrev:
rapchic skrev:Faktiskt så är många kortare semestrar bättre för stress än en lång rent vetenskapligt. Tyvärr kan jag inte länka då jag såg det på något vetenskapsprogram på TV för hundra år sen och jag minns inte vad programmet hette men det hade forskats om det.
Det finns också forskning som visar att man behöver en lång semester för att verkligen hinna slappna av helt och släppa jobbet. Bästa kompromissen är nog att ta många längre semestrar.

Ja fast det går ju inte, om inte det införs medborgarlön eller liknande.
Den forskning jag såg hade mest sett på den stressen som ändrade rutiner ger, även NT are så därför hade dom kommit fram till att många korta var bättre än en lång (för dom förutsatte att man ska faktiskt jobba)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Påtvingad semester

Inläggav slackern » 2018-03-16 14:53:31

Kostymhippie skrev:
Huggorm skrev:
Kostymhippie skrev:Sen tycker jag återigen denna extrema kollektivism är skrämmande.
Det tycks viktigare att kollektivet marscherar i jämna steg än att individen mår bra.
För mig är detta inget annat än fascism och diktatur.
Alla skall med.


Jo, det är mycket så i Sverige.
Alla ska med.
Alla ska marschera i jämna steg iklädda likadana blåjeans och svarta t-shirts.
Fredagsmys, mello, tiofika, fyra veckors total sysslolöshet varje sommar.
Går man utanför normen blir man bannlyst.
Detta är enligt mig inte värdigt att kallas demokratiskt eller humanistiskt samhälle.


Även Italien har industrisemester tror att dom är ännu mer rabiata en här i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Påtvingad semester

Inläggav Kostymhippie » 2018-03-16 17:31:05

slackern skrev:
Kostymhippie skrev:
Huggorm skrev:Alla skall med.


Jo, det är mycket så i Sverige.
Alla ska med.
Alla ska marschera i jämna steg iklädda likadana blåjeans och svarta t-shirts.
Fredagsmys, mello, tiofika, fyra veckors total sysslolöshet varje sommar.
Går man utanför normen blir man bannlyst.
Detta är enligt mig inte värdigt att kallas demokratiskt eller humanistiskt samhälle.


Även Italien har industrisemester tror att dom är ännu mer rabiata en här i Sverige.


Det är möjligt.
I så fall har jag en djävla tur som slipper bo där.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Påtvingad semester

Inläggav nallen » 2018-03-16 19:48:18

Kostymhippie skrev:
Huggorm skrev:Alla skall med.


Jo, det är mycket så i Sverige.
Alla ska med.
Alla ska marschera i jämna steg iklädda likadana blåjeans och svarta t-shirts.
Fredagsmys, mello, tiofika, fyra veckors total sysslolöshet varje sommar.
Går man utanför normen blir man bannlyst.
Detta är enligt mig inte värdigt att kallas demokratiskt eller humanistiskt samhälle.

Sverige - den sista sovjetstaten.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Påtvingad semester

Inläggav Zima33 » 2018-04-03 19:02:59

rapchic skrev:Faktiskt så är många kortare semestrar bättre för stress än en lång rent vetenskapligt. Tyvärr kan jag inte länka då jag såg det på något vetenskapsprogram på TV för hundra år sen och jag minns inte vad programmet hette men det hade forskats om det.

Den studien inkluderade inte mig. Hade tre veckors semester men fortfarande kvar i jobb enligt hjärnan.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in