Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav Sisyfos » 2018-03-12 20:04:09

Jag använder ibland asperger i sociala sammanhang till min fördel. Det kan vara att skrika högt när jag blir förbannad, avbryta folk i samtal, undvika att hälsa eller delta i samtal. Visst är jag sådan av naturen, men samtidigt är det kul/praktiskt att kunna använda det till min fördel, utan att folk blir särskilt förbannade för att de är vana vid mitt beteende eller pga de inte kan bli arga om när de tror att det är oavsiktligt.
Trots att det är fel av mig att medvetet bete mig så, med tanke på att jag till viss del företräder andra med just asperger, behöver jag inte desto mindre visst utrymme.
Tycker ni att det är fel?

Jag använder ofta min asperger i studier till att arbeta oupphörligt. Mitt minne är fantastiskt, särskilt när jag bestämmer mig för att minnas någonting eller blir besatt. Visst finns det saker som aldrig fastnar, men vi har google. Dessutom är vanor svåra att upprätta men när de väl sitter, så försvinner den i princip aldrig; enkelt med goda vanor!
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav Mirrilan » 2018-03-14 17:44:36

jag är en fakta slukare och oftast sån fakta ingen tänker på, minnet är guld i vissa sammanhang
jag använder min asperger mycket till praktiska saker, som att jag har extremt känsligt lukt sinne som jag använder när jag lagar mat, då kan man bara lukta och veta ungefär hur det smakar
sen kan det hända att man använder det som en bortförklaring för att slippa gå på släkt träffar 8)
Jag gillar att vara ensam för det mestadels :3
Mirrilan
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2017-09-22
Ort: Nyköping

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav Flinta » 2018-03-14 18:52:21

Mirrilan skrev:sen kan det hända att man använder det som en bortförklaring för att slippa gå på släkt träffar 8)


Är det NT som ser det som bortförklaringar istället för förklaringar? Omgivningen vill inte alltid förstå.

Lösningen kan ibland vara kompromisser. Att hitta sätt som funkar för dig, t ex vara med ngn timme eller två, vara med men regelbundet ta pauser från umgänget, ta med egen sysselsättning t ex bok, lurar med musik, nål och tråd eller ngt annat du kan pyssla med när umgänget blir för intensivt.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav blitzen » 2018-03-14 19:58:21

Skrika högt, avbryta i samtal och undvika att hälsa är inte speciellt sympatiskt. Du säger de blir inte särskilt förbannade men personligen hade jag blivit sårad. Försöker själv att undvika att avbryta andra då jag tycker det är respektlöst. Behandla andra som du själv vill bli behandlad :-)Happy
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav Sisyfos » 2018-03-14 20:34:59

Mirrilan skrev:som att jag har extremt känsligt lukt sinne som jag använder när jag lagar mat, då kan man bara lukta och veta ungefär hur det smakar


För vissa med AS verkar sinnena skärpas; men tyvärr är det inte så för mig. Mina sinnen verkar nästan försvagade, avdomnade. Mitt minne är bra, men inte sinnena.

Jag blir nästan lite avundsjuk. Inte heller är jag någon höjdare i köket.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav Vildsvin » 2018-03-14 21:07:54

blitzen skrev:Skrika högt, avbryta i samtal och undvika att hälsa är inte speciellt sympatiskt. Du säger de blir inte särskilt förbannade men personligen hade jag blivit sårad. Försöker själv att undvika att avbryta andra då jag tycker det är respektlöst. Behandla andra som du själv vill bli behandlad :-)Happy
Det är nog ännu värre än så. Folk blir bara sårade av personer som de betraktar som jämlikar eller som makthavare. Om man beter sig helt åt helvete utan att någon blir förbannad så beror det antagligen på att de betraktar en som hopplöst utvecklingsstörd.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav blitzen » 2018-03-14 21:19:29

Vildsvin skrev:
blitzen skrev:Skrika högt, avbryta i samtal och undvika att hälsa är inte speciellt sympatiskt. Du säger de blir inte särskilt förbannade men personligen hade jag blivit sårad. Försöker själv att undvika att avbryta andra då jag tycker det är respektlöst. Behandla andra som du själv vill bli behandlad :-)Happy
Det är nog ännu värre än så. Folk blir bara sårade av personer som de betraktar som jämlikar eller som makthavare. Om man beter sig helt åt helvete utan att någon blir förbannad så beror det antagligen på att de betraktar en som hopplöst utvecklingsstörd.


I see your point. Kan hända att man kommer undan med det om man gör det på ett, i de andras ögon, charmigt sätt. Men har svårt att se charmen i att skrika och avbryta... :?
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav Sisyfos » 2018-03-15 8:29:29

Vad jag menar med att skrika högt när jag blir förbannad är att jag gör det när jag blir förbannad. Däremot blir jag inte alltid förbannad, utan det sker väldigt sällan. Vad jag menar med att de inte blir särskilt förbannade är att de inte blir förbannade, utan snarare upplever förtret. Ingenstans i vad som skrivits skrivs det om hur pass ofta jag beter mig olämplig, visserligen kan antaganden göras utifrån ens personliga erfarenhetssatser och bedömning om hur en typisk person med asperberger beter sig, men det är viktigt att vara medveten och försiktig i sina antaganden och om sina fördomar.

Tråden handlar om att visa på att vi kan använda AS till vår fördel. Jag belyste hur jag kunde använde mitt AS i som en ursäkt till visst beteende. Alltså vad som kan användas till ens fördel, men inte alltid måste användas. AS består av vissa styrkor och svagheter, baserat på hur vi fungerar, kan våra förmågor användas på ett visst sätt. Ibland används de fel; dock handlar tråden om att upplyfta det positiva med förmågorna om hur de kan användas för att inspirera andra.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav blitzen » 2018-03-15 14:49:42

Man bör inte väcka förtret anser jag. :?
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav Vildsvin » 2018-03-15 15:43:21

Sisyfos skrev:de är vana vid mitt beteende
Sisyfos skrev:Ingenstans i vad som skrivits skrivs det om hur pass ofta jag beter mig olämplig,


Men hur kan folk vara vana vid ditt olämpliga beteende om du inte gör det någorlunda ofta?
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 16:04:49

blitzen skrev:Skrika högt, avbryta i samtal och undvika att hälsa är inte speciellt sympatiskt. Du säger de blir inte särskilt förbannade men personligen hade jag blivit sårad. Försöker själv att undvika att avbryta andra då jag tycker det är respektlöst. Behandla andra som du själv vill bli behandlad :-)Happy


Eller så blir man politiker. De brukar avbryta varandra hela tiden i diverse debatter. :D Och undviker hälsa på Sverigedemokrater.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 16:06:47

Är ju ok med olika sorters beteenden i olika länder iofs. I en del länder är det ok visa mera temperament, och skrika vid tillfällen..
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav rapchic » 2018-03-15 18:21:49

Jag har startat ett företag med mitt specialintresse och jag är dessutom pga mitt detaljseende duktig på att plocka svamp och samla vilda växter till mat och dessutom identifiera dom. (svampar som räknas som lika i svampböcker tycker jag är jätteolika tex).

Jag använder däremot inte min AS som ursäkt för att bete mig ohövligt, eller att bete mig dåligt på annat sätt
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav blitzen » 2018-03-15 19:32:48

BellaBelle skrev:
blitzen skrev:Skrika högt, avbryta i samtal och undvika att hälsa är inte speciellt sympatiskt. Du säger de blir inte särskilt förbannade men personligen hade jag blivit sårad. Försöker själv att undvika att avbryta andra då jag tycker det är respektlöst. Behandla andra som du själv vill bli behandlad :-)Happy


Eller så blir man politiker. De brukar avbryta varandra hela tiden i diverse debatter. :D Och undviker hälsa på Sverigedemokrater.


*lol* :lol:

Nån skrev eller sa, mins inte vilket, nyligen "prata inte när jag avbryter!" Tyckte det var lite kul faktiskt :-)018
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav antonius » 2018-03-15 19:40:10

Jag ser mönster och avvikelser ofta långt innan NT:kollektivet märker något. Jag kan se runt hörn som LGW brukar säga... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav Sisyfos » 2018-03-15 19:56:42

BellaBelle skrev:
blitzen skrev:Skrika högt, avbryta i samtal och undvika att hälsa är inte speciellt sympatiskt. Du säger de blir inte särskilt förbannade men personligen hade jag blivit sårad. Försöker själv att undvika att avbryta andra då jag tycker det är respektlöst. Behandla andra som du själv vill bli behandlad :-)Happy


Eller så blir man politiker. De brukar avbryta varandra hela tiden i diverse debatter. :D Och undviker hälsa på Sverigedemokrater.


Haha ja exakt! Vi kan inte alltid behandla alla med respekt alltid, inte ens våra folkvalda lyckas med det! Hur ska vi med AS förväntas ha tålamod alltid :D
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav Karamell » 2018-03-15 22:46:14

Jag skaffar mig inte fördelar med min diagnos (vad jag vet), men fördelen med min AS är att jag är så ordningsam.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav Flinta » 2018-03-15 23:05:35

Sisyfos skrev:Det kan vara att skrika högt när jag blir förbannad, avbryta folk i samtal


De få jag känner som gör så låter jag bara hålla på. Man orkar liksom inte ta upp det till diskussion och ifrågasätta eller förbjuda då personerna lätt skriker ännu högre och tar ännu mer plats då.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav Flinta » 2018-03-15 23:37:17

De som t ex kör permobiler eller går med vit käpp får extra fysiskt utrymme av mig (jämfört med va vanliga erbjuder..). Så de kommer fram snabbare.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav TheWonderer92 » 2018-03-16 0:35:25

Mitt noggranna sätt kan föra med sig respekt i vissa sammanhang. Inte i renodlade sociala situationer såklart utan i sammanhang där kunskap och detaljseende premieras.

När jag känner mig bekväm har jag ofta inte svårt att blomma ut och verkligen visa hela min personlighet. Jag blir då även en mycket generös och positiv person. Mitt bästa jag helt enkelt. När jag verkligen trivs lever jag ut och ser inte bara mig själv som den jag är utan ser även andra också. På gränsen till att jag ger lite för mycket av mig själv, men det är det värt. För jag mår verkligen bra då. Jag länkar samman detta med Asperger då jag upplever det som att många av oss verkligen kan ge så mycket av oss själva om man trivs i ett sammanhang. Att vi kan ha en förmåga utöver det vanliga att få människor på lite bättre humör. Inte på ett Glada Hudik-sätt, utan egentligen som vilken positiv människa som helst. Med extra allt 8)
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav Sisyfos » 2018-03-16 0:53:05

TheWonderer92 skrev: Att vi kan ha en förmåga utöver det vanliga att få människor på lite bättre humör. Inte på ett Glada Hudik-sätt, utan egentligen som vilken positiv människa som helst. Med extra allt 8)


Jag har alltid förundrat mig varför det är just så. Men det är riktigt, och jag kommer bära med mig den tanken, när det är kämpigt för mig.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav TheWonderer92 » 2018-03-16 1:47:56

Sisyfos skrev:
TheWonderer92 skrev: Att vi kan ha en förmåga utöver det vanliga att få människor på lite bättre humör. Inte på ett Glada Hudik-sätt, utan egentligen som vilken positiv människa som helst. Med extra allt 8)


Jag har alltid förundrat mig varför det är just så. Men det är riktigt, och jag kommer bära med mig den tanken, när det är kämpigt för mig.


++++++

Det är en väldigt bra egenskap, glöm aldrig det! :P
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav Eucalyptus » 2018-03-16 4:02:11

Har aldrig kunnat använda detts till min fördel då jag blev diagnostiserad så pass sent. Har endast haft möjlighet att försöka anpassa mig, vilket faktiskt har gjort mig mycket gott. Jag fungerar i de flesta ytliga sammanhang och kommer undan med att vara endast lite konstig. Dock har jag börjar våga uttrycka mina svårigheter på ett annat sätt nu i närmre relationer. När någon börjar kaosa i mina vanor till exempel. Då vågar jag säga just det. Att det faktiskt blir jobbigt och dess utom svårt att sköta och komma ihåg saker när någon börjar ändra på rutiner. Istället för att bara acceptera att det är så samhället fungerar, så vågar jag ifrågasätta ibland och säga att ja men detta är hur jag fungerar.
Eucalyptus
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2018-01-16

Hur använder ni er av asperger till er fördel?

Inläggav Flia » 2018-03-16 7:31:13

Jag har jobbat med logistik. Att kunna se detaljerna, och förutse problem i tänkta scenarier, är en aspie-förmåga.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in