Straff för sina funktionshinder

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-08 2:14:02

slackern skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:
En extremt dålig jämförelse.

Varför? Menar du att NPF inte är ett handikapp?


Jag har själv 2 NPF diagnoser och upplever dom definitivt som funktionsnedsättningar. Har själv suttit inne pga värnpliktsbrott och kan intyga att det inte är någon dans på rosor på en öppenanstalt.

Det kan inte ha varit så att personalen uppfattade dig som en simulant som försökte att maska och slippa sin arbetsplikt? För jag kan tänka mig att dom stöter på det dagligen att folk försöker att lura dom för att få förmåner och slacka under sin tid i fängelset.

Kunde du inte träffa en läkare eller psykolog inne på fängelset och förklarat din situation? Pratade du med sjuksyrran och vad sa den personen angående din problematik?

Det här har vi ju redan gått igenom, jag försökte förklara 1000 ggr, men dom tro inte på en. Som brottsling har man ingen talan. Sen var det på sluten anstalt detta problem va, på den öppna gick det mycket bättre med förståelsen.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2018-03-08 3:09:59

Karamell skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Varför? Menar du att NPF inte är ett handikapp?


Jag har själv 2 NPF diagnoser och upplever dom definitivt som funktionsnedsättningar. Har själv suttit inne pga värnpliktsbrott och kan intyga att det inte är någon dans på rosor på en öppenanstalt.

Det kan inte ha varit så att personalen uppfattade dig som en simulant som försökte att maska och slippa sin arbetsplikt? För jag kan tänka mig att dom stöter på det dagligen att folk försöker att lura dom för att få förmåner och slacka under sin tid i fängelset.

Kunde du inte träffa en läkare eller psykolog inne på fängelset och förklarat din situation? Pratade du med sjuksyrran och vad sa den personen angående din problematik?

Det här har vi ju redan gått igenom, jag försökte förklara 1000 ggr, men dom tro inte på en. Som brottsling har man ingen talan. Sen var det på sluten anstalt detta problem va, på den öppna gick det mycket bättre med förståelsen.


Men förklarade du verkligen din problematik för sjukvårdspersonalen så att dom förstod? Eller vad gav dom för förklaring?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-08 4:17:53

slackern skrev:
Karamell skrev:
slackern skrev:
Jag har själv 2 NPF diagnoser och upplever dom definitivt som funktionsnedsättningar. Har själv suttit inne pga värnpliktsbrott och kan intyga att det inte är någon dans på rosor på en öppenanstalt.

Det kan inte ha varit så att personalen uppfattade dig som en simulant som försökte att maska och slippa sin arbetsplikt? För jag kan tänka mig att dom stöter på det dagligen att folk försöker att lura dom för att få förmåner och slacka under sin tid i fängelset.

Kunde du inte träffa en läkare eller psykolog inne på fängelset och förklarat din situation? Pratade du med sjuksyrran och vad sa den personen angående din problematik?

Det här har vi ju redan gått igenom, jag försökte förklara 1000 ggr, men dom tro inte på en. Som brottsling har man ingen talan. Sen var det på sluten anstalt detta problem va, på den öppna gick det mycket bättre med förståelsen.


Men förklarade du verkligen din problematik för sjukvårdspersonalen så att dom förstod? Eller vad gav dom för förklaring?

Dom menade att dom inte begär mycket av mig, att alla behandlas lika "som vuxna människor" och att jag har svårt att komma upp på morgonen inte har med min autism att göra utan för att jag inte vill. Jag skaffade intyg på både BST, AS och berättade att jag var sjukpensionär. Och att be att få träffa sjuksyster är lite av ett skämt, det kan ta en månad om man ens får det alls. Har skrivit om allt det här på min sida. http://brottochstraff.simplesite.com/438392239
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-08 5:24:15

Jag läste din text om fängelset Karamell. Intressant!
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-08 16:10:33

Bjäbbmonstret skrev:Jag läste din text om fängelset Karamell. Intressant!

Tack. Jag tänker att jag kanske inte skrev på ett sätt som gör att folk orkar läsa, men tänker att det korta texten borde räcka för att förstå hur absurt det är. :-)Happy
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav slackern » 2018-03-08 17:53:24

Karamell skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag läste din text om fängelset Karamell. Intressant!

Tack. Jag tänker att jag kanske inte skrev på ett sätt som gör att folk orkar läsa, men tänker att det korta texten borde räcka för att förstå hur absurt det är. :-)Happy


Jag läste igenom den och tycker även att det var intressant att se det ur ditt perspektiv.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Alyana » 2018-03-08 20:23:45

Vad har du gjort? :shock:

Ok förlåt, ska inte fråga..

Kom ihåg, Jesus förlåter alla! :-)018 :-)154

Har faktiskt något liknande erfarenhet... för mig var rutinerna bra.
Försök inte sätta dig emot utan gör bara som de säger. Det underlättar..
Du är ju vuxen.

Gud välsigne dig.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-08 21:19:32

Alyana skrev:Försök inte sätta dig emot utan gör bara som de säger.

Men om man inte KAN. Det är ju ett funktionshinder!
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-09 3:54:21

Jag skulle farit väldigt illa av att vistas i en så auktoritär och godtycklig miljö.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-09 5:59:04

Bjäbbmonstret skrev:Jag skulle farit väldigt illa av att vistas i en så auktoritär och godtycklig miljö.

Vad menar du med godtycklig?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-09 7:05:51

Godtyckliga regler. Så som låtsasarbete, att samma handling kan ge olika konsekvenser, att vara i händerna på personalen och att en begäran kan lämnas utan avseende. Men jag kanske har missuppfattat. Det kanske var förutsägbart?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-09 7:21:03

Bjäbbmonstret skrev:Godtyckliga regler. Så som låtsasarbete, att samma handling kan ge olika konsekvenser, att vara i händerna på personalen och att en begäran kan lämnas utan avseende. Men jag kanske har missuppfattat. Det kanske var förutsägbart?

Man kanske ska kalla det ologiskt.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Alyana » 2018-03-09 7:26:31

Karamell skrev:
Alyana skrev:Försök inte sätta dig emot utan gör bara som de säger.

Men om man inte KAN. Det är ju ett funktionshinder!

Ja ok, förlåt :-)Hug
Jag missförstod nog.
Är det omgivningen/det sociala som stressar dig eller blir du fysiskt matt?
Om du har fastställd diagnos så ska väl någon sjukvårdspersonal kunna hjälpa till att få fram denna och så kan ni anpassa lite.
Men det är ett fängelse och vissa regler måste man följa oavsett, t ex uppstigning på morgonen.
I början var det jobbigt, när vi blev uppskrikta och hade en kvart på sig men sen blev det bara en hjälp nästan. Kan du precisera hur det känns när du inte kan...? Blir du stressad? Blockerad?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-09 7:44:46

Alyana skrev:
Karamell skrev:
Alyana skrev:Försök inte sätta dig emot utan gör bara som de säger.

Men om man inte KAN. Det är ju ett funktionshinder!

Ja ok, förlåt :-)Hug
Jag missförstod nog.
Är det omgivningen/det sociala som stressar dig eller blir du fysiskt matt?
Om du har fastställd diagnos så ska väl någon sjukvårdspersonal kunna hjälpa till att få fram denna och så kan ni anpassa lite.
Men det är ett fängelse och vissa regler måste man följa oavsett, t ex uppstigning på morgonen.
I början var det jobbigt, när vi blev uppskrikta och hade en kvart på sig men sen blev det bara en hjälp nästan. Kan du precisera hur det känns när du inte kan...? Blir du stressad? Blockerad?

I fängelser anpassar dom ingenting. Det är liksom det som är min poäng.

Jag är som i koma, vet inte var jag är eller nåt. Har svårt att somna på natten också. Sömnstörningar kanske man kan kalla det. Jag har inte mycket energi över huvud taget. Men mest är det väl att jag är så intensiv i allt jag gör, om det så är att sova eller att vara vaken, har svårt att bara byta läge snabbt liksom. Nu jobbar jag bara på eftermiddagen, så då går det bra.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Alyana » 2018-03-09 8:42:17

Karamell skrev:
Alyana skrev:
Karamell skrev:Men om man inte KAN. Det är ju ett funktionshinder!

Ja ok, förlåt :-)Hug
Jag missförstod nog.
Är det omgivningen/det sociala som stressar dig eller blir du fysiskt matt?
Om du har fastställd diagnos så ska väl någon sjukvårdspersonal kunna hjälpa till att få fram denna och så kan ni anpassa lite.
Men det är ett fängelse och vissa regler måste man följa oavsett, t ex uppstigning på morgonen.
I början var det jobbigt, när vi blev uppskrikta och hade en kvart på sig men sen blev det bara en hjälp nästan. Kan du precisera hur det känns när du inte kan...? Blir du stressad? Blockerad?

I fängelser anpassar dom ingenting. Det är liksom det som är min poäng.

Jag är som i koma, vet inte var jag är eller nåt. Har svårt att somna på natten också. Sömnstörningar kanske man kan kalla det. Jag har inte mycket energi över huvud taget. Men mest är det väl att jag är så intensiv i allt jag gör, om det så är att sova eller att vara vaken, har svårt att bara byta läge snabbt liksom. Nu jobbar jag bara på eftermiddagen, så då går det bra.

Mmm, nä det brukar inte gå att ändra så mycket.
Antingen får du acceptera och försöka stänga av känslor och intryck, eller försöka få hjälp via sköterska/läkare pga dina diagnoser. Antagligen både och.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Alyana » 2018-03-09 9:03:39

Melatonin borde du få ta.
Du får stänga av känslor.. i riktigt svåra lägen måste man för att "överleva."
Har levt i många år under förtryck, psykisk misshandel och elakheter, man måste stänga av och slå ifrån (mentalt) annars går du under.
Dessa människor vill dig väl inget illa iallafall..
Värre är det när du har människor inpå dig som verkligen vill dig illa.
Kramar iallafall :-)Hug , hur länge ska du vara där?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Alyana » 2018-03-09 9:24:19

Sinnesrobönen är mycket effektfull när livet är hårt:
"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-09 10:40:12

Alyana skrev:Mmm, nä det brukar inte gå att ändra så mycket.
Antingen får du acceptera och försöka stänga av känslor och intryck, eller försöka få hjälp via sköterska/läkare pga dina diagnoser. Antagligen både och.

Det är som sagt det som inte går. "Som att prata med en vägg" som en annan fånge sa.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-09 10:41:34

Alyana skrev:Melatonin borde du få ta.
Du får stänga av känslor.. i riktigt svåra lägen måste man för att "överleva."
Har levt i många år under förtryck, psykisk misshandel och elakheter, man måste stänga av och slå ifrån (mentalt) annars går du under.
Dessa människor vill dig väl inget illa iallafall..
Värre är det när du har människor inpå dig som verkligen vill dig illa.
Kramar iallafall :-)Hug , hur länge ska du vara där?

Ja, jag försökte stänga av känslorna, men är dålig på det, är väldigt känslig. Det är väl många aspergare? Men jag var mindre arg ju längre tiden gick eftersom man inser att dom inte fattar, men som sagt, lättare sagt än gjort.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-09 10:43:16

Alyana skrev:Sinnesrobönen är mycket effektfull när livet är hårt:
"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."

Tack. Fint citat. Grejen är ju att mycket i livet går att förändra, bara att man måste skrika i 100 år innan det fastnar. ;)
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Karamell » 2018-03-10 18:19:42

Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Qwerty42 » 2018-03-11 3:58:28

Carl Gustaf Christer Pettersson & Hinsehäxan
i ett & samma montage, vad underbart härligt!!!

...
UNUS.jpg]
.Christer Pettersson på målningen Svenska syndabockar
av Markus Andersson från 2005


CP, om han nu hade något funktionshinder - vilket
förefaller aningens troligt. Fick i så fall, lite beroende
på hur man ser på det - sin beskärda del av straff
för ovan nämnda aningens trovärda funktionshinder.


Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Qwerty42
 
Inlägg: 221
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Sthlm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Qwerty42 » 2018-03-11 4:56:35

Karamell skrev:http://oi68.tinypic.com/2vv3u41.jpg :-)049


Carl Gustaf Christer Pettersson & Hinsehäxan
i ett & samma montage, vad underbart härligt!!!
.
UNUS.jpg
.Christer Pettersson på målningen Svenska syndabockar av Markus Andersson från 2005

CP, om han nu hade något funktionshinder - vilket
förefaller aningens troligt. Fick i så fall, lite beroende
på hur man ser på det - sin beskärda del av straff
för ovan nämnda aningens trovärda funktionshinder.
Tänkbart funktionshinder kan ha inbegripit t.ex. ADHD,
samt samsjuklighet i form av psykiatriska diagnoser som ev.
går hand ihand med ADHD. CP kan dessutom, möjligtvis
ha haft en el. flera allvarligare personlighetsstörningar,
bortsett från tidigare nämnda komorbiditet. .




- R.I.P. CP -

Ds.

Jag finner det osannolikt att det skulle ha varit CP som "släckte" Palme.

Ds.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Qwerty42
 
Inlägg: 221
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Sthlm

Straff för sina funktionshinder

Inläggav Qwerty42 » 2018-03-11 5:16:32

OBS! - Föregående två inlägg blev, på något vis, en sorts
dubbel inläggning. Då jag skulle ändra i inlägget & bifoga ett
citat frän Karamell. I avsikt om att vara tydligare
i relation till min inledande kommentar ang. montaget.

Sen blev det att jag dessutom utvecklade min utläggning
beträffande CP's ev. funktionsnedsättningar. Samt i övrigt
tillförde mer textmaterial - sorry att det blev dubbelt!
Qwerty42
 
Inlägg: 221
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Sthlm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in