Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad tar du för att kunna sova ? (omröstning)

Propavan/theralen/lergigan
30
11%
Stilnoct/imovane
45
16%
Benzodiazepiner
19
7%
Seroquel + övrig neuroleptika
11
4%
Circadin (Depåtmelatonin)
6
2%
Melatonin (Direktmelatonin)
21
8%
Atarax
14
5%
Valdoxan
2
1%
Mirtazapin
17
6%
Övrigt (Förklarar i tråden)
22
8%
Inget alls
87
32%
 
Antal röster : 274

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2017-11-26 17:13:17

Alien skrev:Bolltäcke el kedjetäcke kan man få låna från Habiliteringen, alltså utan kostnad. Men då måste man ha diagnos och vara inskriven på Habiliteringen.


Hos oss tror jag hjälpmedel kostar 800 om året, men det var länge sedan jag kollade.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-07 3:44:05

Tyvärr funkar inte Atarax längre när jag behöver somna utan jag måste ta Zopiklon. Sen sover jag...hela nästa dag. Inte praktiskt!
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Smoyy » 2018-03-07 14:33:29

Inga mediciner längre. Funkar inte i längden ändå.

Brukar ta magnesium och L-teanin istället. Ibland får jag bara acceptera att vissa nätter är sämre. Troligtvis beror mina sömnproblem på min ADD och nästäppa.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Fretshi » 2018-03-07 21:31:46

För att kunna sova bra krävs det att man har varit fysiskt aktiv under dagen, så för mig funkar löpning och promenader bra.

Att gå upp tidigt kan också hjälpa så att man får en normal dygnsrytm.

Kommer stark ångest på natten tar jag en lergigan, men det är bara i nödfall när det krisar ihop sig.

Insikten att en natt utan sömn inte är några problem borde kunna rädda många som tror att de måste sova som en stock jämt.

Du sover som en stock om du haft en jobbig dag och är fullständigt utmattad.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-08 3:57:15

Fretshi skrev:För att kunna sova bra krävs det att man har varit fysiskt aktiv under dagen, så för mig funkar löpning och promenader bra. .


Det är inte en metod som funkar för dem som är sjuka och inte orkar vara fysiskt aktiva.

Fretshi skrev:Att gå upp tidigt kan också hjälpa så att man får en normal dygnsrytm.


Det förutsätter att fortfarande har kvar förmågan att ta igen förlorad sömn och inte är för uppvarvad för det.

Fretshi skrev:Insikten att en natt utan sömn inte är några problem borde kunna rädda många som tror att de måste sova som en stock jämt.


En natt med lite eller dålig sömn är ofta inga problem ifall man inte har ansvar för något där man måste vara skärpt eller på gott humör. En natt helt utan sömn eller nästintill brukar jag bli liggande i migrän av.

Fretshi skrev:Du sover som en stock om du haft en jobbig dag och är fullständigt utmattad.


Nej du kan vara fysiskt utmattad i kroppen och ändå ha en hjärna som håller dig vaken.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-03-08 6:55:26

Fretshi skrev:För att kunna sova bra krävs det att man har varit fysiskt aktiv under dagen, så för mig funkar löpning och promenader bra.

Att gå upp tidigt kan också hjälpa så att man får en normal dygnsrytm.

Kommer stark ångest på natten tar jag en lergigan, men det är bara i nödfall när det krisar ihop sig.

Insikten att en natt utan sömn inte är några problem borde kunna rädda många som tror att de måste sova som en stock jämt.

Du sover som en stock om du haft en jobbig dag och är fullständigt utmattad.


Byt ut du mot jag. Det är du som upplever allt detta. Stå för det. Jag tycker definitivt inte du ens ska tänka på att bli psykolog om alla måste fungera precis som du annars tror du det är osanning.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Smoyy » 2018-03-08 13:24:32

kiddie skrev:
Fretshi skrev:För att kunna sova bra krävs det att man har varit fysiskt aktiv under dagen, så för mig funkar löpning och promenader bra.

Att gå upp tidigt kan också hjälpa så att man får en normal dygnsrytm.

Kommer stark ångest på natten tar jag en lergigan, men det är bara i nödfall när det krisar ihop sig.

Insikten att en natt utan sömn inte är några problem borde kunna rädda många som tror att de måste sova som en stock jämt.

Du sover som en stock om du haft en jobbig dag och är fullständigt utmattad.


Byt ut du mot jag. Det är du som upplever allt detta. Stå för det. Jag tycker definitivt inte du ens ska tänka på att bli psykolog om alla måste fungera precis som du annars tror du det är osanning.


Korrekt. Jag personligen sover ändå inte alltid trots en lång och jobbig dag. Inte heller om jag haft 2 nätters kass sömn blir det någon bra sömn alltid den tredje natten. Personer och hjärnor funkar väldigt olika.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Maggi » 2018-03-08 13:52:29

Är det inte ganska märkligt att så många har stora problem med sömnen!
Varför har det blivit så? Visst har det blivit vanligare?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2018-03-08 14:24:48

Fretshi skrev:Du sover som en stock om du haft en jobbig dag och är fullständigt utmattad.


Tror att det kan för många bli tvärt om, man får inte sova på grund av att det varit för jobbigt. Har upplevt själv total fysiskt trötthet men hjärnan vägrar stänga ner, och man blir bara stumt sittande och stirrar i väggen, väldigt nedbrytande, med krypande ångestdemoner, paradoxalt nog är man då dessutom för svag att kämpa emot... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Maggi » 2018-03-08 15:07:14

Maggi skrev:Är det inte ganska märkligt att så många har stora problem med sömnen!
Varför har det blivit så? Visst har det blivit vanligare?


Man brukar få höra att det beror på stressen och kraven i samhället, eller stressen på jobbet, men är det verkligen så "enkelt"? Finns det andra orsaker? :-)063
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Smoyy » 2018-03-08 16:03:16

Maggi skrev:
Maggi skrev:Är det inte ganska märkligt att så många har stora problem med sömnen!
Varför har det blivit så? Visst har det blivit vanligare?


Man brukar få höra att det beror på stressen och kraven i samhället, eller stressen på jobbet, men är det verkligen så "enkelt"? Finns det andra orsaker? :-)063


Väldigt individuellt men för de flesta är säkert stress och ångest utlösande faktorer. Autistiska hjärnor är ju även väldigt känsliga och får lätt kaos.
Många har väldigt rubbade sömncyklar också, speciellt nu på vinterhalvåret. Jag sover alltid sämre på vintern.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-03-08 23:00:55

Sömnproblem har säkert funnits hos folk med diagnoser i alla tider. Tycker det är sömnproblem hos de vanliga som ökar. Tror lite av det ligger i människornas sömnskuld. Innan sa man att 8-9 timmar var normalt att sova. Nu säger man 6-7 timmar. Dvs känner folk inte att de sover så himla mycket för lite om de snittar på 5,5 timmar. Det anses helt normalt att sova så lite.

Jag tror att kroppen kan komma i obalans då. Många som har barn och jobbar somnar över fredagsmyset och sover halva söndagen. Hade de sovit 8-9 timmar hade de aldrig upparbetat denna utmattning. Då kanske de hade sovit ungefär samma på helgen.

Får man sova ut varje natt tror jag att man har en större, inte en mindre förmåga att somna. Alltså, detta gäller för de vanliga som har skaffat sig sömnproblem genom livsstilen. Jag tror det är farligt på mer än ett sätt att sova ett fåtal timmar varje vardagsnatt.

De som inte har en dygnsrytmstörning får väl skärpa sig helt enkelt. De kanske inte måste vara uppe i fyra timmar efter barnen somnat. De får skaffa egna nattningsrutiner. Barn bråkar när de inte får vara uppe. Vuxna gör bara som de vill som ouppfostrade barn.

Vad gäller sjukdomar som depression, vet inte om de ökat, men de ger ofta sömnstörningar innan man ens känner av att man är deprimerad. Det borde forskas mer på detta. Det enda de kan komma på är att en deprimerad hjärna behöver mer REM-sömn, eller att denna leder till depression (de kan inte bestämma sig vilket). Istället för att gräva djupare så tjatar de bara på deprimerade att inte "vända på dygnet", dvs inte gå och lägga sig 2-3 (öööhh vad skulle de säga om när jag vänt dygnet så att jag vaknar kl 23????), dels tycker jag de ska sluta använda ett så dramatiskt ord för det kan bli självuppfyllande, dels tycker jag de ska försöka förstå varför det händer. En metod som har testats är att man skär ner REM-sömnen genom att korta hela sömnfasen till 4 timmar om natten. Detta ska tydligen hjälpa (Blir trött av bara tanken). Vad blir det av djupsömnen då som vi behöver mer är REM-sömnen? (En missuppfattning är att REM-sömnen är viktig medan djupsömn inte är det och det har därför hävdats att äkta sömnmedicin är farligt som minskar REM-sömnen.) I djupsömnen lagas vår kropp som mest och avsaknad av djupsömn kan ge allvarliga sjukdomar.

Jag tycker också att läkare ska dela in patienter, de (ganska få) som lever som de normala, som har skapat sina egna sömnproblem, och de som fått sömnproblem av de diagnoser de har. Att läxa upp människor som inte ställt till det för sig själva genom att "införa sund sömnhygien" tycker jag är ett slag i ansiktet. Dessa människor har tappat sin rena, nytvättade sömn inte pga att de ville det, utan för att det kom i andra hand. Det är lite som att säga till en idrottare att spring som hen så blir du snabb, fast man kanske lider av hjärtsvikt. Man kan inte bara skaffa samma beteende som en frisk så blir man frisk. Ibland måste man behandlas som om man vore sjuk.

Men ska inte klaga. Bara för några decennier visste vi inget om sömn och en kort tid innan detta la man ingen vikt eller forskning vid sömn alls som man ansåg var en enda sak, en enda likartad fas av en slags medvetslöshet som hade noll betydelse för något alls.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav sugrövmanövern » 2018-03-09 0:37:58

antonius skrev:
Fretshi skrev:Du sover som en stock om du haft en jobbig dag och är fullständigt utmattad.


Tror att det kan för många bli tvärt om, man får inte sova på grund av att det varit för jobbigt. Har upplevt själv total fysiskt trötthet men hjärnan vägrar stänga ner, och man blir bara stumt sittande och stirrar i väggen, väldigt nedbrytande, med krypande ångestdemoner, paradoxalt nog är man då dessutom för svag att kämpa emot... :-)004
Yes, så blir det för mig. Som att någon tejpat ögonlocken öppna. För jag måste bearbeta alla intryck och det kan ta något dygn. Speedad och ångestdriven som ett urspårat lokomotiv.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Maggi » 2018-03-09 10:32:08

kiddie skrev:
Jag tycker också att läkare ska dela in patienter, de (ganska få) som lever som de normala, som har skapat sina egna sömnproblem, och de som fått sömnproblem av de diagnoser de har. Att läxa upp människor som inte ställt till det för sig själva genom att "införa sund sömnhygien" tycker jag är ett slag i ansiktet. Dessa människor har tappat sin rena, nytvättade sömn inte pga att de ville det, utan för att det kom i andra hand. Det är lite som att säga till en idrottare att spring som hen så blir du snabb, fast man kanske lider av hjärtsvikt. Man kan inte bara skaffa samma beteende som en frisk så blir man frisk. Ibland måste man behandlas som om man vore sjuk.


Ja det borde vara en självklarhet. Man undrar om det det är okunskap hos enskilda läkare, oförståelse eller vad?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav cirkusfreak » 2018-03-13 0:21:16

Jag tar Imovane + Lergigan.

Lergigan brukar jag oftast ta vilket oftast hjälper mig att inte komma upp i varv innan jag ska sova, hjälper inte det och jag fortfarande fastnar i någon tankevirvel så tar jag en imovane och slocknar nästan omgående.

Nuförtiden så känner jag mina mönster så väl så jag brukar oftast veta innan om jag behöver imovane eller inte, till exempel om jag har blivit arg eller upprörd på något under dagen. Brukar ha ganska svårt att "bara släppa taget" om såna tankar då.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav RSD555 » 2018-03-13 4:26:09

Tre apor. Halvtorrt vitt vin. 3 liter. 179 kr

Fungerar sådär. Har en skvätt kvar dock.

Brukar dricka vin varje måndag och sen skämmas och vara i en dimma till fredag.

När alkolås till dator och mobil kommer står jag först i kön. Skulle ställa mig i kö nu om det gick men vet inte var. Och måste jobba snart.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-03-13 13:44:34

Testade ju lite med zolpidem men skiter i den. Den funkar inte som när jag hade den för länge sedan. Då satt den i jättekort tid och gav snabb insomningseffekt. Nu tar det tre timmar att somna på den och är helt trött dagen därpå. Ska snart träffa läkare och säga att han inte behöver skriva ut den mer. Eftersom han inte skriver ut nitrazepam som funkat sådär för mig, så blir det väl inget allt nu då igen.

Har melatonin som jag kan knocka mig med om jag verkligen måste upp dagen efter men då är jag inte mig själv dagen efter. Blir lite trött på dagen och dessutom så skiter jag i allt, får tvinga mig till saker, tar jag den mer så leder det bara till att jag tappar glädjen i livet helt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav JWS » 2018-03-13 14:06:12

antrax Stekpannan?

Bra äta innan man sover, bara inte för nära säger dom, själv dricker jag gärna Cola innan.
JWS
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2009-05-31
Ort: Stockholm

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav JWS » 2018-03-13 14:08:25

*anthrax

Vad tar du?
JWS
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2009-05-31
Ort: Stockholm

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-14 5:06:17

Nu funkar inte Zopiklonen heller. För uppvarvad, inte tillräckligt trött och för mycket ljudstörningar.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav blitzen » 2018-03-14 9:29:24

antipsykotikan hjälper mig träffa John Blund :-)Happy
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 4:27:17

Imovane. Men funkar inte efter ett tag, tillvänjning
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav BellaBelle » 2018-03-15 4:29:38

Imovane och Zopiklon är väl typ samma?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Vad tar du för att kunna sova? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-03-15 23:43:56

BellaBelle skrev:Imovane och Zopiklon är väl typ samma?


Ja.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in