Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Ensamhare » 2018-03-03 21:13:48

Jag var för några månader sedan av denna anledningen skulle-inte-asperger-vara-simpelt-att-leva-med-t52952.html hos läkaren för att kunna få remiss till KBT.

Jag pratade med läkaren i max 15 minuter och jag fick min remiss, allting kändes bra tillS jag kom hem.
I mina journaler hade läkaren skrivit att min huvuddiagnos var ''Psykisk utvecklingsstörning'' när jag egentligen har diagnosen ''Asperger syndrom''
Jag blev såklart ledsen och kände mig kränkt och tänkte ''jag må ha Asperger syndrom men är långt från psykisk utvecklingsstöd för det''

Så dagen efter ringde jag till vårdcentralen och krävde en förklaring vad detta handlande om och att dom genast skulle plocka bort detta. Dom påstod att denna diagnosen och Asperger heter nästan samma på läkarnas ''språk'' men dom skulle ta bort detta.

Men veckorna gick och men inget hände, jo förresten 4 andra läkare hade ytligare skrivit i min journal att jag var psykisk utvecklingsstöd. Jag kontaktade enhetschefen för vårdcentralen och förklarade och ännu en gång krävde att dom skulle ta bort ''Psykisk utvecklingsstöd'' dom hade inget underlag på denna diagnos, då verken utredning eller papper finns om detta. Hon sa hon skulle prata med läkaren och detta skulle tas bort

Veckor gick igen och inget hände och enhetschefen slutade svara när jag återkom.
Jag kontaktade då istället både patientnämnden och IVO enda jag fick till svar var att jag inte kan kräva av en läkare att dom ska ta bort en diagnos om läkaren anser stämmer, utan det enda jag kan göra är lägga till en notis att jag inte håller med läkaren. Gulligt eller hur ? Precis som om mitt ord väger lika tungt som en läkares i dagens samhälle.

Har någon av er varit med om liknade händelse? Och har tips vart jag kan göra. Tänk den dagen det är dags att söka jobb och min arbetsgivare begär ut mina Journaler och ser det står psykisk utvecklingsstöd. Då är det kört ingen vill anställa mig då. Bara för läkaren ansåg att Aspergersyndrom är det samma som Psykisk utvecklingsstörning. Så gjorde man förr i tiden drog alla med autism över en kant, Vilken men inte borde ha gjort och absolut inte i dagen samhälle, men våra kunskaper. Har utvecklingen med förståelse för andra människor stannat upp ?
Ensamhare
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2018-03-02

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Alien » 2018-03-04 0:11:14

Tyvärr, Aspergers syndrom ligger under rubriken Genomgripande utvecklingsstörningar. Genomgripande utvecklingsstörning är huvuddiagnosen och Aspergers syndrom (F84.5) är en av flera underdiagnoser. Så det är inte läkarens egen idé.

http://www.socialstyrelsen.se/klassific ... terier.pdf

Rubriken över Genomgripande utvecklingsstörningar (F84) är Störningar av psykisk utveckling (F80-F89) och rubriken över den är Psykiska sjukdomar och syndrom samt beteendestörningar (F00-F99). Inget av det där är roligt att läsa som beteckning av en själv.

ICD-10 diagnoskoder

Det finns tidigare trådar om detta:

jag-blir-sa-arg-nar-asperger-klassas-som-utvecklingsstorning-t25939.html
idag-fick-jag-veta-att-jag-ar-utvecklingsstord-t41809.html
storning-i-utvecklingen-utvecklingsstorning-t7496.html

Men inte behöver man lämna in sin sjukjournal när man söker jobb, iaf inte vanliga jobb.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Clara » 2018-03-04 19:02:07

Vilken diagnoskod (enligt ICD-10) har läkaren använt? Någon under F84?
Clara
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2017-06-12

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Liljan » 2018-03-05 2:28:53

En arbetsgivare har aldrig rätt att begära ut dina journaler- aldrig. Om någon sådant händer ska du direkt prata med chefen på arbetsplatsen och facket, även om du inte med medlem kan det vara bra för dem att känna till, är arbetsplatsen med i något annat förbund t.ex frisörföretagarna kan du kontakta dem också. Jag har aldrig varit med om att en arbetsgivare frågat efter journaler och jag känner inget som varit det heller. En sådan arbetsplats är inte seriös och det är inget ställe man ska jobba på i alla fall.

Min erfarenhet är att man måste ligga på vården mer, då liknande saker har hänt mig har jag ringt varje dag efter några veckor tröttnar de och gör sitt jobb.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Richard » 2018-03-05 18:26:22

Ja, sånt där skriver min husläkare (eller det var en vikarierande, än min ordinarie), om mig också:

qWKZDT6.jpg


Det är inget att bli ledsen över. Sen vad det har för betydelse för att jag har eksem i ansiktet kan man ju fråga sig. Har en annan skärmdump där de skriver att jag bor i gruppboende, helt taget ur luften. Bara det står rätt i min psykjournal...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav kiddie » 2018-03-06 0:08:37

Alien skrev:Tyvärr, Aspergers syndrom ligger under rubriken Genomgripande utvecklingsstörningar. Genomgripande utvecklingsstörning är huvuddiagnosen och Aspergers syndrom (F84.5) är en av flera underdiagnoser. Så det är inte läkarens egen idé.


Men det är ju inte samma sak som psykisk utvecklingsstörning!! De har förväxlat två diagnosgrupper för att de låter lika.

http://icd.internetmedicin.se/diagnos/F ... rning.html

Självklart ska man inte råka hamna i fel grupp. Men det är lätt hänt eftersom vården ofta tror att aspergers är en typ av begåvningshandikapp.

En läkare ska ju inte byta diagnos på någon utan vidare. TS har redan diagnos aspergers syndrom, då ska detta användas. Det handlade ju om ett misstag att hen skrev fel sorts diagnos (eftersom de låter lika...) och då ska ju detta ändras. Detta ska ju inte räknas som en nyställd diagnos, det är ju vrickat av bara helvete!!!

De kan ju inte komma och kräva att man ska ha en ny diagnos bara för att de skriver fel på saker som låter lika. Då kan man likagärna acceptera en diagnos av aspergillos (en svampinfektion) eftersom det låter så likt aspergers.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Alien » 2018-03-06 0:22:26

Men den övergripande diagnosen är ju Störningar av psykisk utveckling (F80-F89), jag tror att det är den läkaren syftar på. Men jag tycker också att det hade väl räckt med den specifika diagnosen Aspergers syndrom i journalen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav kiddie » 2018-03-06 0:42:35

Alien skrev:Men den övergripande diagnosen är ju Störningar av psykisk utveckling (F80-F89), jag tror att det är den läkaren syftar på. Men jag tycker också att det hade väl räckt med den specifika diagnosen Aspergers syndrom i journalen.


Aspergers syndrom hade varit bäst eftersom man använder den mest specifika diagnosen i de fall den finns.

Ja, den första läkaren syftade nog på autismspektrumgruppen men använde faktiskt ordagrant namnet på gruppen för psykiskt utvecklingsstörning, dvs begåvningshandikapp. Då ska man ju inte skyla över sitt misstag utan det ska rättas till vad det egentligen ska stå.

Det är inte bra om det står fel saker i ens journal. I värsta fall kan det leda till riktigt allvarliga situationer.

Här verkar det ju vara en situation där de vägrat erkänna att de skrivit fel, utan hellre omdiagnostiserar en person från aspergers till begåvningshandikappad. Tyder på att vården fan är livsfarlig och att de gör allt för att skydda sig själva.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav slackern » 2018-03-06 2:00:11

Alien skrev:Men den övergripande diagnosen är ju Störningar av psykisk utveckling (F80-F89), jag tror att det är den läkaren syftar på. Men jag tycker också att det hade väl räckt med den specifika diagnosen Aspergers syndrom i journalen.


Men du autism där AS ingår ju faktiskt i Genomgripande utvecklingsstörningar och inget annat.
F84
Genomgripande utvecklingsstörningar


http://icd.internetmedicin.se/diagnos/F ... ingar.html


F84.0
Autism i barndomen
Internetmedicin • 1177 (4)


F84.1
Atypisk autism


F84.2
Retts syndrom


F84.3
Annan desintegrativ störning i barndomen


F84.4
Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser


F84.5
Aspergers syndrom
Internetmedicin (2) • 1177 (4)


F84.8
Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar


F84.9
Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad
Internetmedicin • 1177 (4)
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Mountain_lion » 2019-08-28 21:59:17

Liljan skrev:En arbetsgivare har aldrig rätt att begära ut dina journaler- aldrig. Om någon sådant händer ska du direkt prata med chefen på arbetsplatsen och facket, även om du inte med medlem kan det vara bra för dem att känna till, är arbetsplatsen med i något annat förbund t.ex frisörföretagarna kan du kontakta dem också. Jag har aldrig varit med om att en arbetsgivare frågat efter journaler och jag känner inget som varit det heller. En sådan arbetsplats är inte seriös och det är inget ställe man ska jobba på i alla fall.

Min erfarenhet är att man måste ligga på vården mer, då liknande saker har hänt mig har jag ringt varje dag efter några veckor tröttnar de och gör sitt jobb.

Jag håller med Liljan. Ligg på vårdcentralen några veckor.
Nej, de ändrar inte diagnosen för att du vet att det inte är helt korrekt. Men ligg på om ett samtal med aktuell läkare så du får förklarat vikten av att det blir helt rätt, dvs Asperger.
Är läkaren ovillig så fortsätt ligg på. Till sist tröttnar de på dig och ändrar det så det blir korrekt. Det är min erfarenhet. Det jobbiga är att ligga på dag efter dag.
Lycka till.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Kentarou » 2019-08-28 22:28:28

Kiddie har så klart rätt, psykiskt utvecklingsstörning innebär <70 IQ medan asperger innebär >70. <70 så tror jag att man får låg funktion autism.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Kentarou » 2019-08-28 22:30:36

Kan arbetsköpare kolla på ens journaler? :?
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Leibniz » 2019-08-29 2:05:40

Kentarou skrev:Kan arbetsköpare kolla på ens journaler?


Verkligen inte.

Man kan spärra sin journal om man inte vill att läkarna på vårdcentralen ska kunna läsa den.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sa- ... a-journal/
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Pinghis Khan » 2019-08-29 12:08:54

Kentarou skrev:Kiddie har så klart rätt, psykiskt utvecklingsstörning innebär <70 IQ medan asperger innebär >70. <70 så tror jag att man får låg funktion autism.


Asperger finns inte längre.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav antonius » 2019-08-29 13:14:56

Generellt när de gäller utvecklingen kring den nya vården är att man ska vara jävligt frisk för att kunna få adekvat professionell hjälp, är man dålig och inte har någon som hjälper och ledsagar så är man illa ute. Man måste ta reda på själv vad man har för sjukvårdsbehov, vem klarar det om man drabbats av svåra smärtor, minnesluckor, eller på väg in i en psykos osv... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav antonius » 2019-08-29 13:16:31

Pinghis Khan skrev:Asperger finns inte längre.


Hans?
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav kiddie » 2019-08-29 14:02:09

antonius skrev:
Pinghis Khan skrev:Asperger finns inte längre.


Hans?


Han lär vara död och begraven. :lol:

ICD-11 är precis klar. Där ser diagnostiseringen ut så här. ICD-11 är för ny för att ha blivit översatt till svenska än.

Autism spectrum disorder, unspecified
*
autistic
6A02.Y
Other specified autism spectrum disorder
6A02.3
Autism spectrum disorder with disorder of intellectual development and with impaired functional language
6A02.5
Autism spectrum disorder with disorder of intellectual development and with absence of functional language
6A02.2
Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and with impaired functional language
6A02.4
Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and with absence of functional language
6A02.1
Autism spectrum disorder with disorder of intellectual development and with mild or no impairment of functional language
6A02.0
Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and with mild or no impairment of functional language


Dvs i själva diagnoskoden kommer vi inte tillhöra en av tre grader av autism. Men hjälpen man kommer få kommer ändå baseras på DSM.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Alien » 2019-08-29 14:05:25

Men alla vi som redan fått diagnosen Aspergers syndrom kommer att behålla den. Så Aspergers finns så länge vi lever.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav slackern » 2019-08-29 16:10:04

Alien skrev:Men alla vi som redan fått diagnosen Aspergers syndrom kommer att behålla den. Så Aspergers finns så länge vi lever.


Nej så är det absolut inte, när ICD-11 släpps på svenska kanske AS finns med som en kvarleva för oss eller så plockar dom bort den och då kommer vi att ha autism, svårare än så är det inte så därför stämmer inte dit påstående.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Alien » 2019-08-29 16:27:57

Så länge jag inte fått något meddelande hem till mig att min diagnos har bytt namn så har jag fortfarande Aspergers syndrom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav slackern » 2019-08-29 16:51:58

När ICD-11 har översatts till svenska får du nog be att få titta i dina journaler och se vad som står där, lite eget ansvar har man som vuxen person.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Tallen91 » 2019-08-29 19:57:36

Det är säkerligen inte roligt att läsa det i sin journal, men jag tycker inte att du ska lägga för stor vikt på det. Ingen arbetsgivare eller någon annan obehörig kommer att läsa din journal. Vad som står i journalen kommer inte att påverka vem du är eller vad du är.
Tallen91
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2019-03-27

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav kiddie » 2019-08-29 20:46:17

Blir hyfsat rörigt när de ska byta diagnossystem. Särskilt som inte ICD följer DSM längre utan kör en annan uppdelning. Så det blir lixom strid mellan ICD, DSM och det gamla systemet och man måste ta hänsyn till alla på något sätt.

Det kommer nog bli rätt många som kommer att ha autism utan någon variant, eftersom väldigt många inte har kontakt med vården längre, så finns ingen läkare som kan gissa vilken grupp man ska hamna i.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav ankhh » 2019-08-29 21:45:20

Det fixar de nog med nya "översättningstabeller" - på Socialstyrelsens hemsida kan man hitta sådana mellan ICD-9 och ICD-10 (och för den delen tidigare versioner också).
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Aspergare och vården



Logga in