Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav LordNelson » 2018-03-04 13:15:03

Det känns som många med asperger borde skärpa till sig och inte vara helt fast i sina föreställningar om att typ spela tv-spel till fem på morgonen är rätt livsstillsval.

Sen att en fullvuxen man inte kan jobba pga ljudkänslighet är ju bara trams.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav nallen » 2018-03-04 13:59:25

Furienna skrev:Men jag stod ut inte ut med att göra några korkade gymnastikrörelser tusen gånger om dagen. Det var inte min grej.

Då får du skylla dig själv.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav nomemorytoday » 2018-03-04 14:08:23

LordNelson skrev:Sen att en fullvuxen man inte kan jobba pga ljudkänslighet är ju bara trams.


Du tycker så, skriver du.

En som faktiskt är ljudkänslig, tycker inte så, vet jag.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Leibniz » 2018-03-04 14:16:12

kiddie skrev:


OK, tala om för mig vilka kliniker jag ska komma i kontakt med för att bli så bra att jag kan jobba. Förutom aspergers och ADD har jag en cirkadisk sömnstörning som gör att jag måste sova på förmiddagarna för att få kvalitetssömn, dessutom är mitt sömnmönster inte stabilt ändå utan drar sig framåt hela tiden trots extrema försök att hindra detta. Jag har även en autoimmun överlappningssjukdom med drag av Sjögrens, lupus och Hashimoto. Bara för den sista finns det medicin, men den behandlar inte hela sjukdomen eftersom det är svårt för kroppen att bryta ner medicinen till de ämnen som saknas. Jag är alltid extremt trött med sjukdomskänsla. Mina symptom varierar med värk, smärtor, stelhet, väldigt utmattningsbar, infektionskänslighet, solkänslighet och bristsjukdomar. Det finns ingen medicin mot detta, har provat en som bara gjorde mig sjuk och den andra man ger är kortison som inte passar så bra om man redan har ångest och sömnproblem. I den mentala biten har jag tre olika sorters ångeststörning och är väldigt lättstressad och blir överbelastad av minsta lilla. Stress kan utlösa skov av min autoimmuna sjukdom. Jag har depression men är behandlad för det så den är nästan i remission, gått från djup till mild depression.

Jag hinner inte med vad jag ska göra om dagarna vad gäller mig själv och hushållet utan tar ofta genvägar. Dels för att jag tänker långsamt och dels för att jag behöver vila mycket. När ska jag hinna jobba?

Eftersom du vet så mycket så vill jag veta... VART ska jag vända mig för sömnstörningen och det autoimmuna för jag vill inte ha det kvar. Det är jobbigt att ha och vården här har ju sagt att de inte kan hjälpa mig eftersom jag testat de mediciner de vill erbjuda.


Jag skrev inte att alla kan arbeta utan att i princip alla kan arbeta i viss mån under rätt förutsättningar. Självklart finns det folk som behöver full förtidspension, men man har eget ansvar för sitt liv och att ta emot hjälp och stöd från samhället.
Stephen Hawking som inte kan prata och knappt röra sig håller föreläsningar på universitetet. Då kan man ändå säga att nivån för att vara fullständigt oförmögen att arbeta ligger rätt högt.

https://youtu.be/IGorZafXOFY?t=48

https://static.independent.co.uk/s3fs-p ... g-pav2.jpg
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Furienna » 2018-03-04 14:29:29

LordNelson skrev:Det känns som många med asperger borde skärpa till sig och inte vara helt fast i sina föreställningar om att typ spela tv-spel till fem på morgonen är rätt livsstillsval.

Sen att en fullvuxen man inte kan jobba pga ljudkänslighet är ju bara trams.

Ursäkta mig? Har du ens varit i den situationen?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Furienna » 2018-03-04 14:31:12

nallen skrev:
Furienna skrev:Men jag stod ut inte ut med att göra några korkade gymnastikrörelser tusen gånger om dagen. Det var inte min grej.

Då får du skylla dig själv.

Läste du resten av vad jag skrev överhuvudtaget, eller tycker du bara om att känna dig bättre än alla andra?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Furienna » 2018-03-04 14:34:55

Leibniz skrev:
kiddie skrev:


OK, tala om för mig vilka kliniker jag ska komma i kontakt med för att bli så bra att jag kan jobba. Förutom aspergers och ADD har jag en cirkadisk sömnstörning som gör att jag måste sova på förmiddagarna för att få kvalitetssömn, dessutom är mitt sömnmönster inte stabilt ändå utan drar sig framåt hela tiden trots extrema försök att hindra detta. Jag har även en autoimmun överlappningssjukdom med drag av Sjögrens, lupus och Hashimoto. Bara för den sista finns det medicin, men den behandlar inte hela sjukdomen eftersom det är svårt för kroppen att bryta ner medicinen till de ämnen som saknas. Jag är alltid extremt trött med sjukdomskänsla. Mina symptom varierar med värk, smärtor, stelhet, väldigt utmattningsbar, infektionskänslighet, solkänslighet och bristsjukdomar. Det finns ingen medicin mot detta, har provat en som bara gjorde mig sjuk och den andra man ger är kortison som inte passar så bra om man redan har ångest och sömnproblem. I den mentala biten har jag tre olika sorters ångeststörning och är väldigt lättstressad och blir överbelastad av minsta lilla. Stress kan utlösa skov av min autoimmuna sjukdom. Jag har depression men är behandlad för det så den är nästan i remission, gått från djup till mild depression.

Jag hinner inte med vad jag ska göra om dagarna vad gäller mig själv och hushållet utan tar ofta genvägar. Dels för att jag tänker långsamt och dels för att jag behöver vila mycket. När ska jag hinna jobba?

Eftersom du vet så mycket så vill jag veta... VART ska jag vända mig för sömnstörningen och det autoimmuna för jag vill inte ha det kvar. Det är jobbigt att ha och vården här har ju sagt att de inte kan hjälpa mig eftersom jag testat de mediciner de vill erbjuda.


Jag skrev inte att alla kan arbeta utan att i princip alla kan arbeta i viss mån under rätt förutsättningar. Självklart finns det folk som behöver full förtidspension, men man har eget ansvar för sitt liv och att ta emot hjälp och stöd från samhället.
Stephen Hawking som inte kan prata och knappt röra sig håller föreläsningar på universitetet. Då kan man ändå säga att nivån för att vara fullständigt oförmögen att arbeta ligger rätt högt.

https://youtu.be/IGorZafXOFY?t=48

https://static.independent.co.uk/s3fs-p ... g-pav2.jpg

Har du tänkt på att Stephen Hawking kanske inte har värk, och inte har några sömnsvårigheter? Det är faktiskt lättare att ha ett jobb som rullstolsbunden än med nackvärk och sömnrubbningar.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav nomemorytoday » 2018-03-04 14:48:25

Leibniz skrev:Stephen Hawking som inte kan prata och knappt röra sig håller föreläsningar på universitetet. Då kan man ändå säga att nivån för att vara fullständigt oförmögen att arbeta ligger rätt högt.

https://youtu.be/IGorZafXOFY?t=48

https://static.independent.co.uk/s3fs-p ... g-pav2.jpg


Hur menar du nu? Stephen Hawking har fysiska problem, inte någon diagnos som påverkar hans intryck och upplevelser av hur hans verklighet ter sig, i förhållande till andras.

Skulle det finnas en bild på hur Autism, Asperger eller ADD ser ut skulle bilden på Stephen Hawking, som du länkar till, framstå som en sommaräng. Problemen på insidan är långt mycket värre, än dem på utsidan.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Leibniz » 2018-03-04 14:59:27

nomemorytoday skrev:
Leibniz skrev:Stephen Hawking som inte kan prata och knappt röra sig håller föreläsningar på universitetet. Då kan man ändå säga att nivån för att vara fullständigt oförmögen att arbeta ligger rätt högt.

https://youtu.be/IGorZafXOFY?t=48

https://static.independent.co.uk/s3fs-p ... g-pav2.jpg


Hur menar du nu? Stephen Hawking har fysiska problem, inte någon diagnos som påverkar hans intryck och upplevelser av hur hans verklighet ter sig, i förhållande till andras.

Skulle det finnas en bild på hur Autism, Asperger eller ADD ser ut skulle bilden på Stephen Hawking, som du länkar till, framstå som en sommaräng. Problemen på insidan är långt mycket värre, än dem på utsidan.


Tja, listan över kända personer med förmodad autism är lång. Einstein, Newton, Mozart, Darwin, Michelangelo mfl. Samtliga arbetade och åstadkom storverk.
Många med ASD har hög intelligens, men det klagas också mycket och somliga vill ha maten tuggad åt dem.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Furienna » 2018-03-04 15:00:08

nomemorytoday skrev:
Leibniz skrev:Stephen Hawking som inte kan prata och knappt röra sig håller föreläsningar på universitetet. Då kan man ändå säga att nivån för att vara fullständigt oförmögen att arbeta ligger rätt högt.

https://youtu.be/IGorZafXOFY?t=48

https://static.independent.co.uk/s3fs-p ... g-pav2.jpg


Hur menar du nu? Stephen Hawking har fysiska problem, inte någon diagnos som påverkar hans intryck och upplevelser av hur hans verklighet ter sig, i förhållande till andras.

Skulle det finnas en bild på hur Autism, Asperger eller ADD ser ut skulle bilden på Stephen Hawking, som du länkar till, framstå som en sommaräng. Problemen på insidan är långt mycket värre, än dem på utsidan.

Precis. Det går inte att jämföra egentligen.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav nallen » 2018-03-04 15:01:46

Furienna skrev:Läste du resten av vad jag skrev överhuvudtaget [...]

Biten jag citerade talar helt och hållet för sig själv (d.v.s. för dig).
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Furienna » 2018-03-04 15:14:45

Leibniz skrev:Tja, listan över kända personer med förmodad autism är lång. Einstein, Newton, Mozart, Darwin, Michelangelo mfl. Samtliga arbetade och åstadkom storverk.
Många med ASD har hög intelligens, men det klagas också mycket och somliga vill ha maten tuggad åt dem.

Einsten har dock visat sig vara ett stort kräk, som kom att behandla båda sina fruar som skit. Isaac Newton fick ju djupa psykiska problem. Mozart var en baddare på att bete sig underligt. Så visst, de lyckades med att utföra storverk. Men de var väl knappast normala, och en stor del av de gamla giganterna var nog bara ett snäpp från att spärras in på sinnessjukhus. Vissa av dem var till och med inskrivna på sinnessjukhus under perioder av sitt liv. Och hur lätt var det att arbeta då?

Dessutom glömmer du att man kan ha samma diagnos, men inte samma förutsättningar ändå. Jag skulle gärna ha arbetat som folk tycker att jag borde göra, om det bara gick att trolla bort mina krämpor (de som inte har med min Aspergers att göra). Men det går inte.
Senast redigerad av Furienna 2018-03-04 15:26:24, redigerad totalt 1 gång.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Furienna » 2018-03-04 15:22:11

nallen skrev:
Furienna skrev:Läste du resten av vad jag skrev överhuvudtaget [...]

Biten jag citerade talar helt och hållet för sig själv (d.v.s. för dig).

Fast att du kan säga så där, det bevisar ju bara att du inte har begripit ett dugg av vad jag skrev. Du har inte samma fysiska problem som jag, och det är tydligen inte möjligt för dig att tänka dig in i en annan människas situation. Jag har faktiskt försökt att följa sjukgymnastens råd, men det fungerade inte för mig. Är det så svårt att fatta?
Senast redigerad av Furienna 2018-03-04 15:31:38, redigerad totalt 8 gånger.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav slackern » 2018-03-04 15:23:17

Furienna skrev:
Leibniz skrev:Tja, listan över kända personer med förmodad autism är lång. Einstein, Newton, Mozart, Darwin, Michelangelo mfl. Samtliga arbetade och åstadkom storverk.
Många med ASD har hög intelligens, men det klagas också mycket och somliga vill ha maten tuggad åt dem.

Einsten har dock visat sig vara ett stort kräk, som kom att behandla båda sina fruar som skit. Isaac Newton hade ju djupa psykiska problem. Mozart var en baddare på att bete sig underligt. Så visst, de lyckades med att utföra storverk. Men de var väl knappast normala, och en stor del av de gamla giganterna var nog bara ett snäpp från att spärras in på sinnessjukhus. Vissa av dem var till och med inskrivna på sinnessjukhus under perioder av sitt liv. Och hur lätt var det att arbeta då?



Om vi ska ta upp folk med förmodad AS får vi inte glömma bort Hitler.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav LordNelson » 2018-03-04 15:35:53

Furienna skrev:
LordNelson skrev:Det känns som många med asperger borde skärpa till sig och inte vara helt fast i sina föreställningar om att typ spela tv-spel till fem på morgonen är rätt livsstillsval.

Sen att en fullvuxen man inte kan jobba pga ljudkänslighet är ju bara trams.

Ursäkta mig? Har du ens varit i den situationen?

Jag har problem som är svårare än ljudkänslighet och har förstått det blir svårt att jobba om man spelar på datorn hela natten.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav nomemorytoday » 2018-03-04 15:52:28

Leibniz skrev:
nomemorytoday skrev:
Leibniz skrev:Stephen Hawking som inte kan prata och knappt röra sig håller föreläsningar på universitetet. Då kan man ändå säga att nivån för att vara fullständigt oförmögen att arbeta ligger rätt högt.

https://youtu.be/IGorZafXOFY?t=48

https://static.independent.co.uk/s3fs-p ... g-pav2.jpg


Hur menar du nu? Stephen Hawking har fysiska problem, inte någon diagnos som påverkar hans intryck och upplevelser av hur hans verklighet ter sig, i förhållande till andras.

Skulle det finnas en bild på hur Autism, Asperger eller ADD ser ut skulle bilden på Stephen Hawking, som du länkar till, framstå som en sommaräng. Problemen på insidan är långt mycket värre, än dem på utsidan.


Tja, listan över kända personer med förmodad autism är lång. Einstein, Newton, Mozart, Darwin, Michelangelo mfl. Samtliga arbetade och åstadkom storverk.
Många med ASD har hög intelligens, men det klagas också mycket och somliga vill ha maten tuggad åt dem.


Hej, jag tyckte nog tidigare att du jämförde – olika saker – alltså att de inte kan jämföras.

Jag vet inte heller, men förmodad behöver inte vara så, men visst det kan ha varit så. Dock tror jag inte att arbetsförhållandena var likadana på den tiden samt att det lätt kan bli missvisande genom att jämföra någon människa, oavsett anledning, med erkända genier. Det kan liksom aldrig bli rättvist, de är för få.

Färdigtuggad mat – antar att det är slang för lathet eller liknande här – finns hos alla människor.

Jag uppskattar detta forum samt den information – samt kloka svar på frågor - jag får här runt de problem som jag har. Jag uppskattar det jättemycket. Du får jättegärna utveckla så jag förstår bättre vad och hur du menar och så.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Furienna » 2018-03-04 16:06:27

LordNelson skrev:
Furienna skrev:
LordNelson skrev:Det känns som många med asperger borde skärpa till sig och inte vara helt fast i sina föreställningar om att typ spela tv-spel till fem på morgonen är rätt livsstillsval.

Sen att en fullvuxen man inte kan jobba pga ljudkänslighet är ju bara trams.

Ursäkta mig? Har du ens varit i den situationen?

Jag har problem som är svårare än ljudkänslighet och har förstått det blir svårt att jobba om man spelar på datorn hela natten.

Så... Vad har du för problem då? Och på vilket sätt är de svårare än ljudkänslighet?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav nallen » 2018-03-04 16:48:44

Furienna skrev:Jag har faktiskt försökt att följa sjukgymnastens råd, men det fungerade inte för mig. Är det så svårt att fatta?

Nej. Det är heller inte det det handlar om.
Att du har mage att klaga när du inte gör ditt.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Furienna » 2018-03-04 18:04:31

nallen skrev:
Furienna skrev:Jag har faktiskt försökt att följa sjukgymnastens råd, men det fungerade inte för mig. Är det så svårt att fatta?

Nej. Det är heller inte det det handlar om.
Att du har mage att klaga när du inte gör ditt.

Men försök då att fatta vad jag redan har skrivit ett otal gånger i den här tråden: Jag försökte, men det gick bara inte. Därför att jag har aldrig varit särskilt duktig på någon träning eller idrott, och har inget större intresse eller någon fallenhet för det. Om det är din största lycka att träna upp din rygg hela dagen (och inte få slippa från din värk ändå), så var så god och gör det då. Men kom inte och kräv att alla ska klara av det och tycka att det är meningsfullt.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav LordNelson » 2018-03-04 18:36:16

Furienna skrev:
LordNelson skrev:
Furienna skrev:Ursäkta mig? Har du ens varit i den situationen?

Jag har problem som är svårare än ljudkänslighet och har förstått det blir svårt att jobba om man spelar på datorn hela natten.

Så... Vad har du för problem då? Och på vilket sätt är de svårare än ljudkänslighet?

Det tänker jag inte gå in på. Du får tro mig, sen har jag också varit känslig för ljud.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav LordNelson » 2018-03-04 18:40:05

Furienna skrev:
nallen skrev:
Furienna skrev:Jag har faktiskt försökt att följa sjukgymnastens råd, men det fungerade inte för mig. Är det så svårt att fatta?

Nej. Det är heller inte det det handlar om.
Att du har mage att klaga när du inte gör ditt.

Men försök då att fatta vad jag redan har skrivit ett otal gånger i den här tråden: Jag försökte, men det gick bara inte. Därför att jag har aldrig varit särskilt duktig på någon träning eller idrott, och har inget större intresse eller någon fallenhet för det. Om det är din största lycka att träna upp din rygg hela dagen (och inte få slippa från din värk ändå), så var så god och gör det då. Men kom inte och kräv att alla ska klara av det och tycka att det är meningsfullt.

Om man har ont i ryggen men vägrar att träna upp den känns korkat envist.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Furienna » 2018-03-04 18:56:46

LordNelson skrev:
Furienna skrev:
nallen skrev:Nej. Det är heller inte det det handlar om.
Att du har mage att klaga när du inte gör ditt.

Men försök då att fatta vad jag redan har skrivit ett otal gånger i den här tråden: Jag försökte, men det gick bara inte. Därför att jag har aldrig varit särskilt duktig på någon träning eller idrott, och har inget större intresse eller någon fallenhet för det. Om det är din största lycka att träna upp din rygg hela dagen (och inte få slippa från din värk ändå), så var så god och gör det då. Men kom inte och kräv att alla ska klara av det och tycka att det är meningsfullt.

Om man har ont i ryggen men vägrar att träna upp den känns korkat envist.

Suck... Jag har inte vägrat något, utan det är snarare att det rann ut i sanden. För det gav mig inte något, då jag inte har något intresse av eller fallenhet för träning och idrott. Förresten är min rygg bättre nu, utan träning. Men nu har det ju blivit nacken, som krånglar i stället.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Leibniz » 2018-03-04 19:54:28

nomemorytoday skrev:
Leibniz skrev:
nomemorytoday skrev:
Hur menar du nu? Stephen Hawking har fysiska problem, inte någon diagnos som påverkar hans intryck och upplevelser av hur hans verklighet ter sig, i förhållande till andras.

Skulle det finnas en bild på hur Autism, Asperger eller ADD ser ut skulle bilden på Stephen Hawking, som du länkar till, framstå som en sommaräng. Problemen på insidan är långt mycket värre, än dem på utsidan.


Tja, listan över kända personer med förmodad autism är lång. Einstein, Newton, Mozart, Darwin, Michelangelo mfl. Samtliga arbetade och åstadkom storverk.
Många med ASD har hög intelligens, men det klagas också mycket och somliga vill ha maten tuggad åt dem.


Hej, jag tyckte nog tidigare att du jämförde – olika saker – alltså att de inte kan jämföras.

Jag vet inte heller, men förmodad behöver inte vara så, men visst det kan ha varit så. Dock tror jag inte att arbetsförhållandena var likadana på den tiden samt att det lätt kan bli missvisande genom att jämföra någon människa, oavsett anledning, med erkända genier. Det kan liksom aldrig bli rättvist, de är för få.

Färdigtuggad mat – antar att det är slang för lathet eller liknande här – finns hos alla människor.

Jag uppskattar detta forum samt den information – samt kloka svar på frågor - jag får här runt de problem som jag har. Jag uppskattar det jättemycket. Du får jättegärna utveckla så jag förstår bättre vad och hur du menar och så.


Det jag menar är att om samhället erbjudit bättre individuellt stöd till funktionshindrade så hade fler kunnat bidra i ett riktigt arbete istället för att gå hemma. Samtidigt har man ett eget ansvar att förbättra sin situation och i största möjliga mån bidra till samhället.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Diagnos men inga lättnader alls av kraven från samhället.

Inläggav Vildsvin » 2018-03-04 21:39:12

Leibniz skrev:Det jag menar är att om samhället erbjudit bättre individuellt stöd till funktionshindrade så hade fler kunnat bidra i ett riktigt arbete istället för att gå hemma. Samtidigt har man ett eget ansvar att förbättra sin situation och i största möjliga mån bidra till samhället.


Å andra sidan har många jobb ersatts med maskiner som är bättre än vad den mest talangfulla aspergaren kan utföra. Vi får inga nya Michelangelos för vi har mobilkameror och 3D-skrivare. Hade Mozart levt idag hade folk säkerligen betalt för att se honom spela, men den stora massan musik på Spotify är talanglösa covers folk gjort på datorn. Darwins och Galileos stora bedrift var att de vågade lita på sina sinnen och få med sig anhängare som trotsade kyrkans världsbild, men idag har vi ingen sådan hämsko. Tvärtom sprutar miljontals högutbildade människor ut tusentals teorier per dygn på Internet.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in