Må bättre med D-vitamin!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav Richard » 2018-02-25 18:01:34

Jag var och lämnade en väldans massa prover på order av psykiatern. Det var en väldans massa kaos på dom! Bl.a. D-vitamin, vet inte siffrorna, men han sa att det var väldigt, väldigt lågt. Så han skrev ut Divisum, 2 tabletter, 1600 IU om dagen. Jag hade en burk receptfria D-vitaminer, men som också innehöll 800 IU per tablett.

Men så läste jag lite mer om D-vitamin, det tar tid att bygga upp det. Så i runt 20 dagar har jag tagit 4000 IU, som är max rekommenderad dagsdos. Nu är den burken slut, och började idag att ta det jag har fått förskrivet.

Finska forskare har upptäckt ett samband mellan låga halter av vitamin D och utveckling av Parkinsons sjukdom senare i livet, enligt en studie publicerad i Archives of Neurology i juli 2010. Personer med låga halter av vitaminen tycks ha en trefaldigt högre risk att utveckla Parkinsons, även om ytterligare forskning behövs. Enligt ny forskning har framkommit att immunförsvaret inte kan aktiveras om det inte finns D-vitamin i kroppen. Sjukdomar som cancer, diabetes, MS, och depression kan uppkomma till följd av D-vitaminbrist. Även barnlöshet kan tillskrivas brist på D-vitamin.

https://sv.wikipedia.org/wiki/D-vitamin

Nu på vintern är de flesta inte ute så mycket, o solljuset bildar D-vitamin.

Bara ett tips!
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav nomemorytoday » 2018-02-25 18:04:38

Har du märkt skillnad?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav Fretshi » 2018-02-25 18:06:28

Kan d-vitamin till och med bota depression?

Men nu hade du ju brist så då är det klart att du behöver extra, har man ingen brist ska man inte ta kostillskott och det kan till och med vara farligt.

D-vitamin lagras i levern och det kan bli svårt att bli av med det om man fått för mycket så när dina värden är normala igen sluta genast!

Vitaminer behövs i liten mängd och kan bli farliga om man överdoserar de!

Därför ska man inte ta kosttillskott i onödan.

Att få i sig för mycket vitaminer från kosten är dock svårt och man måste överdosera ett visst livsmedel tills man kräks, men kosttillskott är så koncentrerade.

Jag har en livsmedelsagronomutbildning så jag vet jag talar om.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav Richard » 2018-02-25 18:12:59

nomemorytoday skrev:Har du märkt skillnad?

Möjligen har jag blivit lite piggare.

Fretshi skrev:Kan d-vitamin till och med bota depression?

Men nu hade du ju brist så då är det klart att du behöver extra, har man ingen brist ska man inte ta kostillskott och det kan till och med vara farligt.

D-vitamin lagras i levern och det kan bli svårt att bli av med det om man fått för mycket så när dina värden är normala igen sluta genast!

Vitaminer behövs i liten mängd och kan bli farliga om man överdoserar de!

Därför ska man inte ta kosttillskott i onödan.

Att få i sig för mycket vitaminer från kosten är dock svårt och man måste överdosera ett visst livsmedel tills man kräks, men kosttillskott är så koncentrerade.

Jag har en livsmedelsagronomutbildning så jag vet jag talar om.

Ok, bra att du varnar.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav Smoyy » 2018-02-25 18:21:35

D-vitamin är väldigt viktigt under vinterhalvåret. Men man måste komplettera med vitamin K2 för att inte få för mycket kalcium i blodet. Det går nämligen att ha optimala nivåer D-vitamin men ändå hyperkalcemi. Här i västvärlden får vi knappt i oss K2-vitamin eftersom vi inte äter fermenterad mat. Mjölkprodukter på vintern innehåller ingen K2 alls eftersom korna inte betar gräs.

Har kört lite d-vitamin 2000IE under vintern och det enda jag märker är att jag aldrig varit sjuk.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav Alien » 2018-08-11 10:30:09

Äter vi inte fermenterad mat? Yoghurt är fermenterad mjölk och många (inkl jag) äter yoghurt varje dag.

Exempel på fermenterad mat:

Surkål (sauerkraut)
Kimchi (av kinakål med chili och vitlök)
Surdegsbröd
Choklad
Miso
Yoghurt
Kombuchate

https://iform.se/nyttig-mat/7-matvaror- ... rmenterade

Det enda jag känner mig tveksam inför är kombucha:
Kombucha är asiatiskt te med tillsatt socker och en svamp. Svampen består av en symbios av bakterier och jästkulturer som omvandlar sockret till alkohol, mjölksyra och ättiksyra. Resultatet är en mousserande sursöt dryck med probiotisk effekt och lågt sockerinnehåll.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav Smoyy » 2018-08-11 12:41:14

Alien skrev:Äter vi inte fermenterad mat? Yoghurt är fermenterad mjölk och många (inkl jag) äter yoghurt varje dag.

Exempel på fermenterad mat:

Surkål (sauerkraut)
Kimchi (av kinakål med chili och vitlök)
Surdegsbröd
Choklad
Miso
Yoghurt
Kombuchate

https://iform.se/nyttig-mat/7-matvaror- ... rmenterade

Det enda jag känner mig tveksam inför är kombucha:
Kombucha är asiatiskt te med tillsatt socker och en svamp. Svampen består av en symbios av bakterier och jästkulturer som omvandlar sockret till alkohol, mjölksyra och ättiksyra. Resultatet är en mousserande sursöt dryck med probiotisk effekt och lågt sockerinnehåll.


Det är bara vissa fermenterade rätter som kan innehålla K2 vitamin. Måste vara speciella bakteriekulturer. Rätten Natto i Japan som är fermenterade sojabönor innehåller mest. Surdegsbröd och kommersiell yoghurt/fil innehåller ingenting. Gör man rätt kan surkål och kimchi innehålla lite av MK7-formen.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav Fretshi » 2018-08-11 23:22:08

Smoyy skrev:D-vitamin är väldigt viktigt under vinterhalvåret. Men man måste komplettera med vitamin K2 för att inte få för mycket kalcium i blodet. Det går nämligen att ha optimala nivåer D-vitamin men ändå hyperkalcemi. Här i västvärlden får vi knappt i oss K2-vitamin eftersom vi inte äter fermenterad mat. Mjölkprodukter på vintern innehåller ingen K2 alls eftersom korna inte betar gräs.

Har kört lite d-vitamin 2000IE under vintern och det enda jag märker är att jag aldrig varit sjuk.


Att inte vara sjuk är något som ska ses som allvarligt.
Det är helt fel att äta d-vitamin för att undvika att bli sjuk.

Man ska nog kontakta en dietist innan man ger sig på kosttillskott.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav Smoyy » 2018-08-12 12:38:04

Fretshi skrev:
Smoyy skrev:D-vitamin är väldigt viktigt under vinterhalvåret. Men man måste komplettera med vitamin K2 för att inte få för mycket kalcium i blodet. Det går nämligen att ha optimala nivåer D-vitamin men ändå hyperkalcemi. Här i västvärlden får vi knappt i oss K2-vitamin eftersom vi inte äter fermenterad mat. Mjölkprodukter på vintern innehåller ingen K2 alls eftersom korna inte betar gräs.

Har kört lite d-vitamin 2000IE under vintern och det enda jag märker är att jag aldrig varit sjuk.


Att inte vara sjuk är något som ska ses som allvarligt.
Det är helt fel att äta d-vitamin för att undvika att bli sjuk.

Man ska nog kontakta en dietist innan man ger sig på kosttillskott.


Att inte bli sjuk är ett tecken på bra immunförsvar. D-vitamin är en väldigt studerad vitamin och riskerna med det är extremt små. I princip varenda svensk har brist under vintern. Går även ha brist under sommaren om man inte är utomhus så mycket mitt på dagen.
50mikrogram anses säkert att ta varje dag om året och motsvarar ungefär innehållet i en stor portion lax. Tar man högre doser än så bör man komplettera med K2 vitamin och magnesium för att inte få för mycket kalcium i blodet. Har man akut brist kan man ösa på med dunderdoser.

Man har sett att låg d-vitaminstatus återfinns hos personer med depression men även autister.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav Fretshi » 2018-08-12 14:55:32

Smoyy skrev:
Fretshi skrev:
Smoyy skrev:D-vitamin är väldigt viktigt under vinterhalvåret. Men man måste komplettera med vitamin K2 för att inte få för mycket kalcium i blodet. Det går nämligen att ha optimala nivåer D-vitamin men ändå hyperkalcemi. Här i västvärlden får vi knappt i oss K2-vitamin eftersom vi inte äter fermenterad mat. Mjölkprodukter på vintern innehåller ingen K2 alls eftersom korna inte betar gräs.

Har kört lite d-vitamin 2000IE under vintern och det enda jag märker är att jag aldrig varit sjuk.


Att inte vara sjuk är något som ska ses som allvarligt.
Det är helt fel att äta d-vitamin för att undvika att bli sjuk.

Man ska nog kontakta en dietist innan man ger sig på kosttillskott.


Att inte bli sjuk är ett tecken på bra immunförsvar. D-vitamin är en väldigt studerad vitamin och riskerna med det är extremt små. I princip varenda svensk har brist under vintern. Går även ha brist under sommaren om man inte är utomhus så mycket mitt på dagen.
50mikrogram anses säkert att ta varje dag om året och motsvarar ungefär innehållet i en stor portion lax. Tar man högre doser än så bör man komplettera med K2 vitamin och magnesium för att inte få för mycket kalcium i blodet. Har man akut brist kan man ösa på med dunderdoser.

Man har sett att låg d-vitaminstatus återfinns hos personer med depression men även autister.


Det kan möjligen finnas hos vissa med depression och kanske en anledning till varför jag kan känna mig nere på vintern. Men man måste ta prover och se om man har brist innan man ger sig på att slösa massa pengar på kosttillskott. D-vitamin kanske kan bota lindrig depression men mot svårare och mer måttlig krävs nog SSRI. Angående K-vitamin så vet jag inte så mycket. När jag pluggade gick vi igenom att om man äter hyfsat varierat så kommer man inte drabbas av näringsbrist.

Visst är man sjuk jätteofta är det såklart inte bra, men lite sjuk ska man nog vara. Men är man sjuk varje vecka och kan inte träna så ska man nog söka hjälp.

Kan det vara att autister har brist för att de inte är ute lika mycket som de andra?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav Smoyy » 2018-08-12 15:29:54

Fretshi skrev:
Smoyy skrev:
Fretshi skrev:Att inte vara sjuk är något som ska ses som allvarligt.
Det är helt fel att äta d-vitamin för att undvika att bli sjuk.

Man ska nog kontakta en dietist innan man ger sig på kosttillskott.


Att inte bli sjuk är ett tecken på bra immunförsvar. D-vitamin är en väldigt studerad vitamin och riskerna med det är extremt små. I princip varenda svensk har brist under vintern. Går även ha brist under sommaren om man inte är utomhus så mycket mitt på dagen.
50mikrogram anses säkert att ta varje dag om året och motsvarar ungefär innehållet i en stor portion lax. Tar man högre doser än så bör man komplettera med K2 vitamin och magnesium för att inte få för mycket kalcium i blodet. Har man akut brist kan man ösa på med dunderdoser.

Man har sett att låg d-vitaminstatus återfinns hos personer med depression men även autister.


Det kan möjligen finnas hos vissa med depression och kanske en anledning till varför jag kan känna mig nere på vintern. Men man måste ta prover och se om man har brist innan man ger sig på att slösa massa pengar på kosttillskott. D-vitamin kanske kan bota lindrig depression men mot svårare och mer måttlig krävs nog SSRI. Angående K-vitamin så vet jag inte så mycket. När jag pluggade gick vi igenom att om man äter hyfsat varierat så kommer man inte drabbas av näringsbrist.

Visst är man sjuk jätteofta är det såklart inte bra, men lite sjuk ska man nog vara. Men är man sjuk varje vecka och kan inte träna så ska man nog söka hjälp.

Kan det vara att autister har brist för att de inte är ute lika mycket som de andra?


Värsta är att vården aldrig kollar d vitaminstatus. Jag tjatade till mig ett prov som visade brist och då hade jag solat extremt mycket hela sommaren samt tagit högre doser tillskott innan provet.

Skulle säga att det är individuellt hur bra man omsätter vitaminen. Det är ganska komplext och samspelar med magnesium, kalcium och vitamin K2. Det kan även skilja hur mycket kroppen klarar av att aktivera det inaktiva lagrade d vitaminet i fettvävnaden. Man vet tex att sockerarten fruktos hindrar denna process. Antalet d vitaminreceptorer spelar roll också. Det sistnämnda KAN vara en orsak till att autister har lägre d vitamin. Alltså inte pga för lite sol utan avvikelser i hur kroppen processerar vitaminen. Om det orsakar autism eller är en följd av autism vet man inte.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav kiddie » 2018-08-14 1:19:37

Petar i mig D-vitamin eftersom jag ofta har ganska låga uppmätta halter, inte katastrofalt låga men litegranna. Även om jag tar utskrivna D-vitaminer genom hela vintern får jag ändå vinterdepression. Synd att det inte bara handlar om vitaminbrist. Hade kunnat fixats enkelt då.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav Fretshi » 2018-08-14 10:50:41

kiddie skrev:Petar i mig D-vitamin eftersom jag ofta har ganska låga uppmätta halter, inte katastrofalt låga men litegranna. Även om jag tar utskrivna D-vitaminer genom hela vintern får jag ändå vinterdepression. Synd att det inte bara handlar om vitaminbrist. Hade kunnat fixats enkelt då.


Hur blir när du får depression?

Jag verkar vara mer eller mindre konstant deprimerad och låg, men det har nog mer att göra med att man inte hittat lämplig medicin till mig än.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav RainyDay » 2018-08-14 21:58:53

Fretshi skrev:Jag verkar vara mer eller mindre konstant deprimerad och låg, men det har nog mer att göra med att man inte hittat lämplig medicin till mig än.


Det låter mer som om dom inte har hittat orsaken till varför du blir deprimerad i mina öron, med reservation för att jag kan ha fel.

D-vitamin har hjälpt mig enormt mycket. Jag känner mig inte impulsiv, har mindre ångest och kan tänka klarare.

Däremot tror jag inte att D-vitaminbrist är boven i dramat varje gång, tror att det som får människor att krascha snarare har att göra med brist på vissa aminosyror. Brist på t.ex. Tryptofan kan ge autismliknande tillstånd även hos NT:s.

Sen finns det ju otaliga anledningar till varför man kan få en depression utöver det, men visst har kosten en stor betydelse för den psykiska hälsan hos alla, tror dock att autister kan vara betydligt känsligare för bristsjukdomar.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav kiddie » 2018-08-15 0:14:22

Fretshi skrev:Hur blir när du får depression?


Jag vet inte om det är rätt att kalla det vinterdepression, vintertrötthet kanske men det låter inte lika allvarligt som det är. Ungefär vid tiden när sommartiden avslutas så hamnar jag i extrem fysisk och mental trötthet. Saker som jag skulle vilja göra, även enkla sommartid, orkar jag inte. Sådant som är roligt vanligtvis blir en börda. Känner mig inte supernedstämd men hjärnan funkar inte, kan inte tänka klart. Orkar absolut ingenting. Det är som hela systemet bara stänger ner inför vintern. Varje år har jag sagt att jag t ex ska komma på halloweenfest, för jag gillar att spöka ut mig, men när den dagen kommer orkar jag inte ens gå ut. Det är olika när jag börjar må bättre, ibland blir jag bättre redan i januari. Vissa år kan hela februari gå.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Må bättre med D-vitamin!

Inläggav Trefjorton » 2018-08-15 13:51:42

Jag kommer ihåg att jag mådde bättre under vintern av vitamin D. Oftast är jag deppig, men förra vintern så tog jag tillskottet och var gladare än föregående sommar. Har inte tagit mycket av den då det är sommar, men kommer börja med det snart igen.

Det är en viktig vitamin, speciellt för mörkhyade. Ju mörkare man är ju viktigare det är tror jag. Har hört att många vita också mår bättre av den, så alla kanske har brist i vitamin D.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Återgå till Aspergare och vården



Logga in