Väldigt förenklad matlagning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-02-18 7:30:38

Fuskad kebab kan du bjussa många på, bara du utvecklar tajming på köttet. Detta recept är inte kiddevänligt eftersom Kiddie inte tycker om att stå och hacka massor.

Man köper en kluns nötfärs. Det finns något som heter kebabkrydda och som smakar lite som kebab. Man masserar in en del krydda (hur beskriver man lagom mycket?) i nötfärsen. Man kan även addera lite nymalen svartpeppar.

Sedan rullar man ut dessa till längder, som köttfärslimpor men mycket smalare, det får plats flera på en plåt. Kolla ofta så de inte blir träiga, de ska bara bli genomstekta med ev lite rött kvar i. Är man rädd att de ska få skorpa kan man ha folie runt. Man kan också steka dem på spisen i bajskorvsformat.

Pitabröd köper man i sin vanliga invandrarbutik.

Grönsakerna hackar man och lägger i olika skålar, normen är väl rödlök, isbergssallad, gurka, tomat och feferoni. I en stor skål lägger man upp det nu skivade "kebabköttet".

Gästerna får komponera sin egen kebab.

Som sås rekommenderar jag Felix vita och Felix röda sås.

Det är en hel del pyssel och många ingredienser men det är inte direkt svårt.

Vill man förenkla detta helvete köper man färdigt, fryst kebabkött och steker upp det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-02-18 7:53:21

Finsk sill-låda.

Ett gäng potatis (400-500 g) som skalas och skivas tunt. Likaså en lök. Tänk på att allt ska få plats i den ugnsfasta formen.

Smörj formen och börja med potatisen, sedan varva den med lök och ca 10 färdigrensade färska sillar.

Ovanpå häller man en blandning av 3 dl mjölk och 2 ägg.

Man kan krydda med salt och peppar.

Denna låda blir bäst om man gräddar i ugn på låg temp, max 175 grader. När den börjar kännas lite mjuk men inte klar (ca 50 min) kan man om man har en välisolerad ugn, stänga av och låta den bli klar på eftervärmen, annars sänka tempen till den är klar. När rätten är klar är potatisen inte hård.

Denna rätt för att ingredienserna kan vara väldigt billiga, fisken kan man få för en tia och även potatis är billigt.

Denna rätt använder enligt tradition strömming eftersom strömming lever i Östersjön vid Finland men pga av nedsmutsningen vill vi använda sill som är samma fisk men som lever väster om västkusten.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-02-18 7:59:31

Och avslutar med min favorit. En korv med risgrynsgröt och en burk med jordgubbssylt.

Ta lagom med gröt i en djuptallrik och toppa med jordgubbssylt. Godare än risifrutti och räcker till många gånger!

Den ska ätas kall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav nallen » 2018-02-18 23:43:07

köttbullar från frysen, på en talrik, in i mikron sådär 3-4 minuter, dela dem i halvor och lägg på hårt bröd, ät
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-02-19 5:19:24

Kokt ägg och en burk sardiner! :) Och kanske en macka med smör till. Kommer man långt på.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Flinta » 2018-02-19 10:16:36

Kelda har ju ett antal olika såser man kan ha till t ex potatis, pasta. I t ex ostsåsen kan man ha t ex stekta champinjoner.
Senast redigerad av Flinta 2018-02-19 10:28:11, redigerad totalt 2 gånger.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Flinta » 2018-02-19 10:22:04

elle skrev:Macka med kikärtsröra.

2 burkar kikärter eller 6 dl kokta
1 eller 2 dl äggfri majonnäs
1 dl majskorn

Ev.salladsblad
Brödskivor

Skölj kikärterna
Mixa dem slät
Blanda ihop med de övriga ingredienserna
Fyll brödskivorna med röran och salladsblad


Tack elle! En sådan röra ska jag göra!
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Dagobert » 2018-04-02 11:15:46

Dagobert skrev:Dagoberts laxpytt:
Lägg en portionsbit frusen lax i mikron och kör på full effekt tills den är genom"kokt". Mosa sönder den med en gaffel.
Stek fryst pyttipanna och blanda i laxen mot slutet. Servera med Thousand Islands-dressing e.d.

Igår uppfann jag "sprängd lax". Den frusna laxen exploderade i mikron med ett par smällar, och det satt lax överallt. Nästa gång ska jag ha lock på. :?
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Sisyfos » 2018-04-02 11:17:38

Dagobert skrev:
Dagobert skrev:Dagoberts laxpytt:
Lägg en portionsbit frusen lax i mikron och kör på full effekt tills den är genom"kokt". Mosa sönder den med en gaffel.
Stek fryst pyttipanna och blanda i laxen mot slutet. Servera med Thousand Islands-dressing e.d.

Igår uppfann jag "sprängd lax". Den frusna laxen exploderade i mikron med ett par smällar, och det satt lax överallt. Nästa gång ska jag ha lock på. :?


Mikra aldrig det ger upphov till cancer och en smärtsam död.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav nallen » 2018-04-02 13:08:10

Dagobert skrev:Den frusna laxen exploderade i mikron med ett par smällar, och det satt lax överallt. Nästa gång ska jag ha lock på.

:-)018
Det verkar inte gå att helt komma undan explosionsrisken i mikron. Att tina saker på låg effekt och över huvud taget köra längre på lägre effekt tycks hjälpa lite, men det smäller och stänkte ändå emellanåt. Har någon några mer tips?
Lock is teh shit.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Solblomma » 2018-04-02 17:00:57

1. Häll ut en påse (1 kg) frysta wokgrönsaker i en långpanna. Lägg på tinad kyckling (1 kg filéer eller kycklingklubbor). Häll över sweet chilisås. In i ugnen 225 grader, 30-40 min.

2. Häll ut en påse frysta grönsaker, t ex gröna bönor, broccoli (1 kg) i en långpanna. Lägg på fryst vit fisk (ca 1 kg) (alaska pollock är billigast). Häll över 2 burkar smaksatt crème fraiche, vilken smak som helst. In i ugnen 225 grader, 30-40 min.

Bröd, pasta, ris eller potatis till.
Blir ca 10 portioner, perfekt att frysa in i portionslådor. Om man vill frysa in tillbehöret också rekommenderar jag inte potatis, blir konstigt efter att ha varit fryst.

3. Är jag väldigt trött funkar "plastkorv" med ärtsoppa bra. Helst med lite stark senap till.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Sisyfos » 2018-04-02 17:43:18

Enkelt
1. Sätt igång vattenkokare ca 4 dl.
2. Lägg nudlar i en skål.
3. Vänta 3 min då är (min) vattenkokare klar.
4. Häll kokande vatten på nudlarna i skålen.
5. Vänta 5-10 minuter.

Tot. tid 8-13 min tillredning.

Löjligt enkelt
1. Öppna nötpaket.
2. Ät nötterna.
3. Skruva av locket på smoothie.
4. Drick smoothien.
5. Skala en banan.
6. Ät banan.

Tot. tid < 1 min tillredning.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav nallen » 2018-04-02 20:11:43

Solblomma skrev:1. Häll ut en påse (1 kg) frysta wokgrönsaker i en långpanna. Lägg på tinad kyckling (1 kg filéer eller kycklingklubbor). Häll över sweet chilisås. In i ugnen 225 grader, 30-40 min.

2. Häll ut en påse frysta grönsaker, t ex gröna bönor, broccoli (1 kg) i en långpanna. Lägg på fryst vit fisk (ca 1 kg) (alaska pollock är billigast). Häll över 2 burkar smaksatt crème fraiche, vilken smak som helst. In i ugnen 225 grader, 30-40 min.

Det där är varken enkelt eller snabbt.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-04-02 20:17:48

nallen skrev:Det där är varken enkelt eller snabbt.


Ingen har sagt att det måste vara snabbt.

Att t ex koka potatis är rätt enkelt, men snabbt är det inte. Men det är iallafall inte jättesvårt och det är väl vad det går ut på.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav nallen » 2018-04-02 20:19:37

kiddie skrev:Ingen har sagt att det måste vara snabbt.

Möjligen inte. Men för mig ter det sig inte (tillräckligt) enkelt om det tar en kvart att ordna mat.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-04-02 20:27:15

I trådstarten ska det vara mat som inte kräver så mycket ork och organisation. Tycker också vissa recept i denna tråd faktiskt är mer komplicerad än vanlig matlagning till vardags, undrar då om de lagar nobelmiddagar när det ska vara "som vanligt". Men att vänta ut något i ugnen är väl inte direkt komplicerat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Huggorm » 2018-04-02 21:08:24

Har förenklat mitt gamla recept!

1: Ta fram färdigstrimlad, färdigstekt kyckling ur frysen, 200-300 gram, värm i stekpanna
2: Koka ris, ett dricksglas med ris och knappt tre gånger så mycket vatten
3: När kycklingen är genomvarm och fräst en stund tömmer man i ett dricksglas vatten
4: Nu blandar man ner en påse av knorrs chili-con-carne-krydda, rör runt till det löser sig.
5: Låt det puttra några minuter, rör om ibland
6: Töm i en burk heinz vita bönor i tomatsås
7: Töm eventuellt i extra ingredienser, kanske en näve frysta gröna ärtor eller en burk skivade champinjoner

Töm över riset i såsen och rör runt, krydda ordentligt med salt, cayennepeppar och tabasco. Dela på tre, ät en del och lägg de båda övriga i fryslådor att ta fram en annan dag.

Efter man gjort det ett par gånger går det nästan av sig själv. Man kan även byta steg 3-7 mot att tömma i en burk av någon av alla dessa färdiga såser som finns, exempelvis curry, bolognese eller vad som helst.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Dagobert » 2018-04-02 21:08:48

nallen skrev:
Solblomma skrev:1. Häll ut en påse (1 kg) frysta wokgrönsaker i en långpanna. Lägg på tinad kyckling (1 kg filéer eller kycklingklubbor). Häll över sweet chilisås. In i ugnen 225 grader, 30-40 min.

2. Häll ut en påse frysta grönsaker, t ex gröna bönor, broccoli (1 kg) i en långpanna. Lägg på fryst vit fisk (ca 1 kg) (alaska pollock är billigast). Häll över 2 burkar smaksatt crème fraiche, vilken smak som helst. In i ugnen 225 grader, 30-40 min.

Det där är varken enkelt eller snabbt.

Det är det visst. Nota bene att det är 2 rätter.

nallen skrev:
kiddie skrev:Ingen har sagt att det måste vara snabbt.

Möjligen inte. Men för mig ter det sig inte (tillräckligt) enkelt om det tar en kvart att ordna mat.

Det tar inte en kvart. Du räknar väl inte ugnstiden som tillagningstid?
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-04-02 21:48:51

Gjorde ugnspannkaka med fetaost (delad i bitar) och soltorkade tomater i. Det blev skitgott. Kan man göra pannkakssmet redan så är det lätt.

Man kan gå efter vilket recept som helst på ugnspannkaka men det jag har märkt är att det blir bättre om man tar 4 dl mjöl och 8 dl mjölk om man har fullstor ugn (recept brukar vara mindre), annars kan den bli väl tunn (3 ägg dock, behövs inte fler). Sedan smörjer jag inte plåten heller eller tar smält smör i smeten utan gör som man ofta gjorde förr, tar en rejäl bit smör (eller margarin) drygt 25 g och har i långpannan (dvs den plåten med hög kant) och smälter i ugnen, tar försiktigt ut, swishar runt smöret och slår i smeten.

Och sen på med pålägget.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav nallen » 2018-04-04 19:35:33

Dagobert skrev:Du räknar väl inte ugnstiden som tillagningstid?

Jo, naturligtvis.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-04-04 19:44:52

nallen skrev:Jo, naturligtvis.


Varför lagar du ens mat om du är så dålig på det? Du lär ju ha råd att äta ute eller ta hem hämtmat.

Jag känner lite att tråden måste vara till för de som har SVÅRT att laga mat på vissa plan, det kan vara olika moment som ställer till det, därför kan ett recept verka svårt för en person men lätt för en annan. Men vill man trolla fram mat ur luft och inte kan lära sig något alls om matlagning, då tycker jag för sin egen skull att man ska lämna tråden. Den kan ju inte ge något då.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav nallen » 2018-04-04 20:14:18

kiddie skrev:Varför lagar du ens mat om du är så dålig på det? Du lär ju ha råd att äta ute eller ta hem hämtmat.

Ja. Jag äter lunch ute på vardagar och har i princip slutat laga kvällsmat då. Återstår helgerna.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-04-04 22:47:02

Iallafall här finns det restauranger som säljer t ex till ICA mat som blev över från dagen. Då man kan äta restaurangmat om helgen med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Dagobert » 2018-04-06 2:31:53

Till nallen:


Hugo Alfven: "Steklat"

:P
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in