Väldigt förenklad matlagning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Toblerone » 2018-01-20 11:27:08

kiddie skrev:Några tips för en enklare matlagning:

Fördela isbergssallad: Ta loss blad, skölj och riv sönder. (Sallad ska rivas enligt mästerkockarna)

Hacka färsk svamp: Kolla så det inte är grus och sådant på svampen. Slit brutalt sönder svampen med händerna genom att krama den lite och slit loss lagom bitar.

Något i burk som man ska använda allt av och som ska hackas: Häll av vattnet om det ska bort. Stick ner en ren sax och börja massakern. Skaka burken lite och klipp igen så de understa inte undkommer.

Rengöra jordig färskpotatis: Potatisvantar på båda händerna.

Hacka morötter så att bitarna inte hoppas iväg: Ingen aning!


:lol:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Toblerone » 2018-01-20 11:33:14

Huggorm skrev:Potatisvantar, finns det ett sådant plagg alltså? :shock:


Intressant, undrar om det kan vara något. Min man har en egen metod: Han slänger runt dem så mycket som möjligt i diskhonet. Det är ju lite kanter i avloppsgrejen (om den inte är nedsänkt) och då slits en helt del skal bort. Han fick nog idén ifrån potatisskalningsmaskinen som hans mamma har. Där slängs potatisen runt också och det är vassa rivjärnsliknande saker inuti.

Apropos vantar så är en av dem bästa köpen jag har gjort mina silikonvantar. Man kan ta i allt, oavsett hur varmt det är. Ingen grytlapp kommer i närheten av dem.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2018-01-20 13:09:20

Huggorm skrev:Potatisvantar, finns det ett sådant plagg alltså? :shock:


Japp, dessutom bra att ta bort död hud på fötterna med, men berätta inte det för ev middagsgäster... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Dagobert » 2018-01-20 13:50:14

Dagoberts laxpytt:
Lägg en portionsbit frusen lax i mikron och kör på full effekt tills den är genom"kokt". Mosa sönder den med en gaffel.
Stek fryst pyttipanna och blanda i laxen mot slutet. Servera med Thousand Islands-dressing e.d.

Dagoberts kycklingpytt:
Lägg en frusen kycklingfilé i mikron, täck med en djup tallrik och kör på full effekt tills den är genom"kokt". Pulla den i lagom små bitar när den svalnat.
Stek fryst pyttipanna och blanda i kycklingen efter halva tiden. På slutet skvätt i lite soja och blanda. Servera som den är.

Dagoberts isterpytt:
Hacka ett halvt isterband och blanda i fryst pyttipanna. Stek. Servera med lingonsylt.

För 1 hungrig person. 3 rätter med helt olika smak på enkelt sätt.
Dagobert
 
Inlägg: 14128
Anslöt: 2010-11-30

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav ankhh » 2018-01-20 17:18:26

Riktigt bra snabbtips, Dagobert, tack för dem! :-)Happy

---
Allmänt kan ju mikron snabba upp saker rätt mycket. Jag brukar köra köttfärsen till köttfärssås i mikron: 5-6 minuter på ganska låg effekt (300 W) för fryst platta (kring hälften för kylskåpskallt) i djup tallrik med skyddslocket över, ta ut och mosa/kamma sönder med gaffel, kör ett par minuter till och upprepa mosningen/kamningen (så att man inte trycker ihop färsen istället för att finfördela). Jag kör inte full effekt här just för att undvika att köttfärsen steker ihop till ett block innan jag hunnit mosa.

Sen är det bara att förflytta köttfärsen till såsen man har kokandes i en kastrull på spisen. Jag brukar i oftast göra brun sås och förutom köttfärsen hälla i krossade tomater och diverse grönsaker (rivna morötter, röda linser, majskorn, lök alternativt lökpulver om lök saknas hemma), men vill man göra det riktigt enkelt för sig kan man säkert köpa och använda färdig pulversås. Plus vitlök för den som gillar det.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Dagobert » 2018-01-20 21:51:04

Tack för det, ankhat.

Köttfärssås gör jag genom att bara ha ner 1,6 kg blandfärs i en kastrull, inget smör, hälla på 1 förpackning passerade tomater och koka upp under omrörning eller snarare bearbetning. När den är varm är den finfördelad. Sen har jag i kryddor, 2 buljongtärningar, tomatpuré och soja och låter puttra i en kvart. Pudrar på Idealmjöl under omrörning och låter puttra 5 minuter. Klart.

Det tar en halvtimme och blir 10 stora måltider. Jag fryser in i djupa papptallrikar, bara att ställa i mikron.

Jag har rationaliserat bort löken och gör ingen separat sås. Det kan inte gärna gå att göra fortare eller enklare. Gör man på mycket färs, vilket är lika enkelt, så får man dessutom dela tillagningstiden med antalet middagar. I mitt fall 5 minuter per måltid.
Dagobert
 
Inlägg: 14128
Anslöt: 2010-11-30

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Pinghis Khan » 2018-01-21 1:06:31

Bild
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav elle » 2018-01-21 11:11:33

Linssoppa ( 2-3 port)

1.Koka upp 1 L vatten, 1 grönsaksbuljongtärning, 1/2 hackad lök, 1 tärnad potatis, 1 skuren morort, 1 1/2 dl okokta röda linser, 2 msk tomatpure.

2. Låt koka 15-20 min.

3.Smaka av med salt .

4.Servera med vegansk creme fraiche och bröd.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2018-01-21 12:25:41

Ni är ju riktiga gourméer eller vad det heter. Jag trodde att förenklad matlagning var att typ lägga en ravioliburk på avgasröret till mopeden på hemfärden från macken... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav nomemorytoday » 2018-01-21 17:17:05

Bra förslag. Något kanske var lite långt, för mig.

Förslag 1:


En burk tonfisk i vatten(- vattnet) + banan + ihopgeggning = nyttig, billig och snabb portion mat, där inte tonfisken växer i munnen när man skall äta den.

Förslag 2:


Vindruvor som sköljs och plockas rent från kvistar. Lägg sedan vindruvorna i förslagsvis en plastburk/skål, typ bigpack glassburk. Stoppa in i frysen ca en timma, ta ut, skaka om druvorna så det inte blir frysta i en iskaka. In i frysen igen och ät dagen efter, eller när man kommer ihåg att man har dem i frysen.

Resultatet blir jättegoa och nyttiga små isglassar.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2018-01-21 21:51:14

nomemorytoday skrev:Bra förslag. Något kanske var lite långt, för mig.

Förslag 1:


En burk tonfisk i vatten(- vattnet) + banan + ihopgeggning = nyttig, billig och snabb portion mat, där inte tonfisken växer i munnen när man skall äta den.

Förslag 2:


Vindruvor som sköljs och plockas rent från kvistar. Lägg sedan vindruvorna i förslagsvis en plastburk/skål, typ bigpack glassburk. Stoppa in i frysen ca en timma, ta ut, skaka om druvorna så det inte blir frysta i en iskaka. In i frysen igen och ät dagen efter, eller när man kommer ihåg att man har dem i frysen.

Resultatet blir jättegoa och nyttiga små isglassar.


nu börjar det likna någonting. ett enkelt sätt att processa föda är ju mixern, bara slänga i lite av varje och vips har man något att fylla kistan med, enklare kan det inte bli, smothisar till alla proletärer!! :mrgreen:
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav notwoodstock » 2018-01-21 23:09:38

Jag tar en halv ask med groddar, ev. dressing samt Keso. Gott!
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav elle » 2018-01-24 22:39:14

Vegansk och glutenfri Flygande Jakob, 4 port.

2 burkar kikärter eller 6 dl kokta
2 bananer
1 dl jordnötter
3 dl vegansk grädde
1 dl ketchup eller sweet chili sås

Sätt ugnen på 225*

Skölj kikärterna. Häll ner i ugnsform.
Skiva bananer. Fördela över kikärterna.
Strö över jordnötterna.

Blanda ihop ketchup och grädde.
Häll ner i ugnsformen.
Grädda 15-20 min.

Serveras förslagsvis med ris eller mathavre.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav RSD555 » 2018-01-24 22:42:54

Bananer och pasta är det bästa tror jag. Om man läser fotosyntesen.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav elle » 2018-01-25 22:20:14

Macka med kikärtsröra.

2 burkar kikärter eller 6 dl kokta
1 eller 2 dl äggfri majonnäs
1 dl majskorn

Ev.salladsblad
Brödskivor

Skölj kikärterna
Mixa dem slät
Blanda ihop med de övriga ingredienserna
Fyll brödskivorna med röran och salladsblad
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav elle » 2018-01-25 22:24:02

Smoothie

2 dl vegansk mjölk
1 näve babyspenat
Banan
Avokado

Mixa slät alla ingredienser.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav ehmd93 » 2018-02-17 17:55:42

Köttfärslimpa med kokt potatis, ärtor och gräddsås

Sätt ugnen på 200 grader. Koka potatis.

Blanda ihop ströbröd med mjölk i en bunke. Låt det stå och svälla medan du hackar löken. Blanda färsen och löken med ströbrödsblandningen i bunken. Tillsätt 1 ägg, rosmarin, timjan, tomatpuré, salt och svartpeppar. Blanda runt ordentligt med händerna. Forma 1 stor färslimpa (tar ca 35 min i ugnen) eller 2 lite mindre färslimpor (går lite fortare ca 25 min). Lägg dem på en plåt och sätt in i ugnen.

Vispa ut vetemjöl med grädde i en kastrull och låt det sjuda upp. Tillsätt resten av grädden, buljong och soja. Smaka av med salt och peppar.Tina gröna ärtor. Servera köttfärslimpan med kokt potatis, gräddsås, ärtor och gele.
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav ehmd93 » 2018-02-17 17:57:25

Lasagne

Fräs köttet i en stekpanna lite i taget och lägg över i en gryta. Salta och peppra köttet.
Skala och hacka lök. Bryn i stekpannan med köttet och lägg över i grytan. Dela chilifrukterna och ta ur kärnorna samt hacka dem och tillsätt till köttfärsen. Skala och pressa vitlöken och tillsätt till köttfärsen.
Tillsätt mjölet och tomatpure till den stekta köttfärsen och rör ut det. Tillsätt de krossade tomaterna, kryddor och rör om. Låt koka på svag värme minst 10 minuter (gärna längre) till en köttfärssås. Rör då och då så köttfärssåsen inte bränns. Lägg ett lock över om det stänker. Sätt ugnen på 200 grader.
Riv ost om den inte redan är riven. Gör under tiden den vita béchamelsåsen: fräs mjölet i smöret i en kastrull, tillsätt mjölken lite i taget under omrörning. Låt béchamelsåsen koka under omrörning i minst fem minuter. Smaksätt med muskot, salt och peppar. Rör också i hälften av den rivna osten.
Dags att lägga ihop lasagnen: Lägg ett lager béchamelsås i botten på en stor lasagneform eller långpanna.
Lägg sedan pastaplattorna, ca 8 st plus några delade bitar att täcka vid kanten.
Bred sedan ut halva köttfärssåsen och toppa med en tredjedel av béchamelsåsen.
Upprepa en gång. Toppa med pastaplattor och béchamelsås samt riven ost.
Grädda lasagnen i cirka 25.30 minuter.
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav nescio » 2018-02-17 18:09:46

Ämnet är "Väldigt förenklad matlagning". Är det mer komplicerat än att koka makaroner och värma innehållet i en konservburk är det inte enkelt.
nescio
 
Inlägg: 3832
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav ehmd93 » 2018-02-17 19:21:57

För mig kunde jag ändå laga avancerade maträtter :D
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2018-02-18 0:26:43

såg de som köpte en melon, på vägen till medelhavsstranden, delade den på hälften, fyllde upp den med en kvarting rom och skopade i sig och vart på så sätt både knäppfull och mätt på samma gång, hepp... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-02-18 6:37:41

Skitkonstig rätt vi åt på 80-talet.

Koka ris lagom till 4 portioner om du har en stor ugnsfast form. Smöra formen och lägg i riset. Fördela tonfisk ur en burk i ett lager ovanpå. Gör hollandaisesås från pulver, 2 påsar, häll på. In i ugnen på 200 grader i 15-20 minuter. Vi hade inte ost på, men det kan man säkert ha.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-02-18 7:09:31

Det här receptet förutsätter att du har spagetti från igår.

Skala och hacka en gul lök. Riv ner ett par deciliter vitkål (grovt eller strimla fint). Stek i en stor panna i smör/margarin/olja en liten stund bara, (bränn inte kålen då blir den besk).

Stek med detta korv gjord på fläsk (t ex lantkorv) i strimlor, eller vanligt fläskkött färdigstrimlat, eller strimla bogfläsk.

Sedan när det är färdigstekt stjälper man i det i spagettikastrullen (eller omvänt vilket som är mer praktiskt).

Kryddning består av några matskedar ostronsås, några matskedar sojasås samt en asiatisk blandkrydda. Lite extra salt kan behövas till. Rör om, värm upp snällt och det är klart att servera en mindre armé.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-02-18 7:16:13

Ta lagom med fryst ugnspommes. Gör efter förpackningen, brukar vara 20 minuter. När det har gått drygt halva tiden lägger du i vanliga varmkorvar, det antal du vill äta. Syndigt som sjutton. Är korven frusen behöver du lägga i den redan efter det gått 5 minuter på pommesen.

För att uppväga detta kan du ha lite "sallad" bredvid bestående av skivad gurka och tomat.

Denna eminenta maträtt serverar vi med antingen färdigtköpt räksallad, vitlöksdressing eller enbart ketchup och senap. Och lite salt på pommesen.

Drycken är en kall lättöl eller en Cola zero.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in