Statusjakt eller samarbete?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Statusjakt eller samarbete?

Inläggav jojomamma » 2018-02-12 10:56:00

Media fylls av politik inför valet i höst. Här är några tankar:

Jag tror samhället byggs upp på ekonomiska grunder, sedan anpassar man människan till den. Nu har nyliberalismen kommit till den punkten, de började jobba hårt för ca treittio år sedan med de stora rekmalaffsherna utanför skolan "Satsa på dig själv". Livet ska ses som en tävling, vi lever i konkurrens med varandra, ser ned på, dömer och föraktar de som hamnat långt ner – är lågstatus, Dålig ekonomi och många lågt betalda jobb blir allt mer en personlig skam.

Om du vill placera dig bra i statusjakten tipsas det: lär dig många språk ha många vänner och rätt kläder. Tala rätt, säg inte second hand, säg Vintage. Berätta inte direkt att du har gott om pengar, väv in det i dina historier. Väv in föraktet för de som inte har rätt status i politiska korrekta tal.

Alla kan ju inte sträva efter en högre status tänker jag. Ska man kunna segla förbi kön måste det ju finnas en kö att segla förbi.

I ett målmedvetet statustävlande tävlande från lågstadiet och resten av livet kan man inte kan lite på någon eftersom alla vill passera än på statustrappan.

Jag tror att samarbeta och bry sig om varandra är viktigre och alltid funnits som grund för människans överlevnad på sikt.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Statusjakt eller samarbete?

Inläggav manne » 2018-02-12 12:16:31

ja samarbete och soldiartiet med varandra och byr sig om djuren också.

var snäll mot djuren. :!:
Nyliberalisemen är värdelöst.
manne
 
Inlägg: 18534
Anslöt: 2007-08-23

Statusjakt eller samarbete?

Inläggav nallen » 2018-02-12 20:37:50

Både konkurrens och samarbete är naturligt. Samarbete fungerar bäst i små täta grupper (konstlade eller ej). Jag tror inte att vare sig konkurrens eller samarbete i sig är den grundläggande drivkraften; snarare söker individerna (till stor del omedvetet) maximera nyttan av sin insats. Nyttan kan vara en chansning (investering) i framtiden, det vill säga, folk gör ibland sånt de inte vinner på nu i hopp om att vinna på det senare.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Statusjakt eller samarbete?

Inläggav Liljan » 2018-02-12 23:10:53

Det du pratar om har inget med politik att göra, det låter som att du har hamnat i fel umgängeskrets bara.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Statusjakt eller samarbete?

Inläggav jojomamma » 2018-02-13 15:40:56

Liljan skrev:Det du pratar om har inget med politik att göra, det låter som att du har hamnat i fel umgängeskrets bara.


Intressant. Kan du vidareutveckla ditt resonemang lite?
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Statusjakt eller samarbete?

Inläggav manne » 2018-02-13 16:14:50

jojomamma skrev:Media fylls av politik inför valet i höst. Här är några tankar:

Jag tror samhället byggs upp på ekonomiska grunder, sedan anpassar man människan till den. Nu har nyliberalismen kommit till den punkten, de började jobba hårt för ca treittio år sedan med de stora rekmalaffsherna utanför skolan "Satsa på dig själv". Livet ska ses som en tävling, vi lever i konkurrens med varandra, ser ned på, dömer och föraktar de som hamnat långt ner – är lågstatus, Dålig ekonomi och många lågt betalda jobb blir allt mer en personlig skam.

Om du vill placera dig bra i statusjakten tipsas det: lär dig många språk ha många vänner och rätt kläder. Tala rätt, säg inte second hand, säg Vintage. Berätta inte direkt att du har gott om pengar, väv in det i dina historier. Väv in föraktet för de som inte har rätt status i politiska korrekta tal.

Alla kan ju inte sträva efter en högre status tänker jag. Ska man kunna segla förbi kön måste det ju finnas en kö att segla förbi.

I ett målmedvetet statustävlande tävlande från lågstadiet och resten av livet kan man inte kan lite på någon eftersom alla vill passera än på statustrappan.

Jag tror att samarbeta och bry sig om varandra är viktigre och alltid funnits som grund för människans överlevnad på sikt.


glöm inte bort djurens rättigheter också. :wink:
manne
 
Inlägg: 18534
Anslöt: 2007-08-23

Statusjakt eller samarbete?

Inläggav jojomamma » 2018-02-14 10:21:10

manne skrev:
glöm inte bort djurens rättigheter också. :wink:


Visst har djuren rättigheter också! Våra pyntpåskfjädrar plockas delvis från levande djur. Man kanske tar en anka, binder ihop benen, vänder den upp och ner och plockar av den fjäder för fjäder till den är naken. Smärta och stress för djuret. Lika obehagligt oavset var i världen de händer.

Feb 5, 2018 - Göteborg väljer bort påskfjädrar för djurens skull. Initiativet kommer från ett medborgarförslag från Djurens Rätt.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... -1.5156055

Vårt användande av naturliga fjädrar Har väl mer med avsaknad av insikt och kultur mer än status. Tack och lov har statusen att ha dyrbara pälsverk från djur minskat. Snart upphör nog pälsdursuppfödningen, antningen genom förbud för djurens skull eller för att det inte längre finns efterfrågan.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Statusjakt eller samarbete?

Inläggav Surkatt » 2018-02-14 12:52:55

nallen skrev:Både konkurrens och samarbete är naturligt. Samarbete fungerar bäst i små täta grupper (konstlade eller ej). Jag tror inte att vare sig konkurrens eller samarbete i sig är den grundläggande drivkraften; snarare söker individerna (till stor del omedvetet) maximera nyttan av sin insats. Nyttan kan vara en chansning (investering) i framtiden, det vill säga, folk gör ibland sånt de inte vinner på nu i hopp om att vinna på det senare.


Begreppet naturligt går det ju att problematisera kring i en evinnerlighet. Men jag tror också att vi behöver gå bort ifrån att se vårt samhälle som något som enbart styrs av en ideologisk agenda. Samhället blir som vi genom historien format det och just nu kan vi inte bara backa eller hoppa till en helt annan typ av samhälle. Utgången i våra riksdagsval påverkar oss ytterst lite om vi ser till hur vi lever våra liv, vad vi gör och framförallt hur vi behandlar varandra (eller andra arter). Som det är nu har makten kommit att bli centraliserad i enheter som vi inte förstår eller kan greppa. Om vi ska kunna fortsätta leva på jorden måste vi nog decentralisera beslutsfattandet, för vi vet helt enkelt inte hur vi "maximerar nyttan av vår insats". Allt har istället kommit att handla om ett ganska kortsiktigt tänkande där vi inte förstår vår roll i det stora hela och DET påverkar hur vi behandlar andra människor, djur och naturen.
Surkatt
 
Inlägg: 589
Anslöt: 2013-01-13
Ort: Med utsikt över vattnet och staden

Statusjakt eller samarbete?

Inläggav manne » 2018-02-14 12:58:28

jojomamma skrev:
manne skrev:
glöm inte bort djurens rättigheter också. :wink:


Visst har djuren rättigheter också! Våra pyntpåskfjädrar plockas delvis från levande djur. Man kanske tar en anka, binder ihop benen, vänder den upp och ner och plockar av den fjäder för fjäder till den är naken. Smärta och stress för djuret. Lika obehagligt oavset var i världen de händer.

Feb 5, 2018 - Göteborg väljer bort påskfjädrar för djurens skull. Initiativet kommer från ett medborgarförslag från Djurens Rätt.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ ... -1.5156055

Vårt användande av naturliga fjädrar Har väl mer med avsaknad av insikt och kultur mer än status. Tack och lov har statusen att ha dyrbara pälsverk från djur minskat. Snart upphör nog pälsdursuppfödningen, antningen genom förbud för djurens skull eller för att det inte längre finns efterfrågan.


jag funderar på att gå med i djurens rätt. :-)049
jag försöker att äta så mycket vegetariskt som jag bara kan och undviker kött. :-)063
manne
 
Inlägg: 18534
Anslöt: 2007-08-23

Statusjakt eller samarbete?

Inläggav RSD555 » 2018-02-14 13:15:45

nallen skrev:Både konkurrens och samarbete är naturligt. Samarbete fungerar bäst i små täta grupper (konstlade eller ej). Jag tror inte att vare sig konkurrens eller samarbete i sig är den grundläggande drivkraften; snarare söker individerna (till stor del omedvetet) maximera nyttan av sin insats. Nyttan kan vara en chansning (investering) i framtiden, det vill säga, folk gör ibland sånt de inte vinner på nu i hopp om att vinna på det senare.


Försöker alla maximera nyttan av sin insats menar du? Jag tänker t ex på dom som har en destruktiv livsstil. Maximerar dom nyttan av sin insats på något sätt som inte alla ser?

Mvh
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Statusjakt eller samarbete?

Inläggav manne » 2018-02-14 13:46:54

funderar på att gå med i dem. :-)049
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18534
Anslöt: 2007-08-23

Statusjakt eller samarbete?

Inläggav nallen » 2018-02-14 20:24:28

RSD555 skrev:Försöker alla maximera nyttan av sin insats menar du? Jag tänker t ex på dom som har en destruktiv livsstil. Maximerar dom nyttan av sin insats på något sätt som inte alla ser?

Jag tror det. Sen är det inte säkert att det är medvetet hos alla, snarare tvärt om skulle jag tro.
De med "destruktiv livsstil" mäter nog snarare nyttan med en annan metrik än de flesta andra - vars metriker också varierar sinsemellan och över tid, men inte lika mycket.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Statusjakt eller samarbete?

Inläggav manne » 2018-02-15 10:56:14

extrem marknadsekonomi är inte bra det.nyliberalismen är värdelöst. :cry:
manne
 
Inlägg: 18534
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in