Att skriva en bok

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att skriva en bok

Inläggav Fretshi » 2018-02-11 18:10:25

Jag har på senare tid blivit väldigt intresserad av skrivande och funderar på att börja skriva en bok, men vet inte riktigt om vad ska skriva ner lite ideér i word.

Någon här som skriver eller vill börja skriva?

Mina favoritförfattare är: Jan Guillou, Conn Iggoulden och David Eddings.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att skriva en bok

Inläggav Huggorm » 2018-02-11 18:28:39

Själva grunden är att man måste ha en historia att berätta, skrivandet kan i värsta fall andra hjälpa till med. Så du får börja med att fundera ut en tillräckligt bra och lagom lång historia som måste vara så intressant att den lockar folk att läsa
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att skriva en bok

Inläggav Savanten Svante » 2018-02-11 19:33:29

Det finns böcker om att skriva. Alltifrån Stephen Kings "att skriva", som är mer en självbiografi, till rena kursböcker i novell/romanskrivande.

Kanske en länk för dig? http://booksdreams.se/debutantbloggen-r ... tt-skriva/
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Att skriva en bok

Inläggav Fretshi » 2018-02-11 20:45:49

Tack för tipset!

Har beställt en av böckerna hon tipsade om nu.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att skriva en bok

Inläggav Liljan » 2018-02-11 20:56:38

Har du fått något publicerat någon gång? Om inte tycker jag du ska börja med något lite mindre, en novell, en debattartikel eller något liknande. Gillar du skräck så kan du skicka in en historia till creppypodden, har du tur kommer den med i programmet.

Det finns en tidning som heter Skriva som ger massor av tips på vad man ska tänka på då man skriver, det är alltifrån praktiska tips till intervjuer med kända författare.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att skriva en bok

Inläggav Fretshi » 2018-02-12 16:47:21

Jag har publicerat mitt kandidatarbete från universitetet men det är det enda.

Ja det kanske är en bra idé att börja med något lite mindre. Försökte skriva igår men det gick inte så bra. Så om jag inte tänker så stort så kanske det går lättare.

Var kan man skriva debattartiklar?
Är det till tidningarna?
Gillar insändarna i metro.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att skriva en bok

Inläggav Liljan » 2018-02-12 17:08:30

Ja, precis, jag tänkte på debattartiklar inte insändare. DN har något som heter DN åsikt, där kan du skriva upp till 3000 tecken.

Här har de lite tips: https://asikt.dn.se/asikt/tips-till-dig-som-skriver/
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att skriva en bok

Inläggav antonius » 2018-02-12 20:24:59

Jack Kerouac skrev sin genombrottsroman "På Drift" på en papprulle, i ett enda långt manuskript. Misstänker att det kan ha skett med en del substanser inblandat, men iaf kanske dax att ta fram sin dammiga gamla Facit och ladda i en papprulle, vem vet snart är Pulitzer priset i hamn... 8)
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att skriva en bok

Inläggav Karamell » 2018-02-13 3:31:03

Skriva om din autism kanske?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Att skriva en bok

Inläggav antonius » 2018-02-13 15:03:25

Karamell skrev:Skriva om din autism kanske?


Inte en knäppgök till säger nog alla NT:isar, dom har nog fått nog efter alla skildringar av, i deras ögon, tveksamma karaktärer. Nej de ska nog vara det vanliga snusket med propeller ministrar och skandaler i Littorin klass, för sex säljer. LGWP grundade sin förmögenhet med en bok om en ministers frekventa besök på horhus... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att skriva en bok

Inläggav Solblomma » 2018-03-22 20:13:28

Det finns en distanskurs på Linnéuniversitetet som heter "Kreativt skrivande 1". Den verkar intressant tycker jag. Den är på halvfart.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Att skriva en bok

Inläggav Sisyfos » 2018-03-22 23:42:01

Solblomma skrev:Det finns en distanskurs på Linnéuniversitetet som heter "Kreativt skrivande 1". Den verkar intressant tycker jag. Den är på halvfart.


Jag har gått på den. Den kan rekommenderas. Det ges verktyg till att skriva och kursen är väldigt pedagogiskt. Dock är responsen kanske aningen bristande; eftersom väldigt många elever på varje lärare.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Att skriva en bok

Inläggav BellaBelle » 2018-03-24 1:32:32

Sisyfos skrev:
Solblomma skrev:Det finns en distanskurs på Linnéuniversitetet som heter "Kreativt skrivande 1". Den verkar intressant tycker jag. Den är på halvfart.


Jag har gått på den. Den kan rekommenderas. Det ges verktyg till att skriva och kursen är väldigt pedagogiskt. Dock är responsen kanske aningen bristande; eftersom väldigt många elever på varje lärare.


Vad lärde du dig då?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Att skriva en bok

Inläggav Furienna » 2018-03-24 2:44:51

Jag har länge velat bli författare, och egentligen har jag redan tre och en halv romaner skrivna. Jag har tänkt att jag bara ska finputsa de tre första och sedan färdigställa den fjärde. Men det är svårt för mig att hitta den där stunden varje dag, då jag sitter ner och skriver på romanerna. :?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Att skriva en bok

Inläggav BellaBelle » 2018-03-24 2:53:59

Furienna skrev:Jag har länge velat bli författare, och egentligen har jag redan tre och en halv romaner skrivna. Jag har tänkt att jag bara ska finputsa de tre första och sedan färdigställa den fjärde. Men det är svårt för mig att hitta den där extra stunden varje dag, då jag sitter ner och skriver på romanerna. :?


Men hur har du gjort tidigare då? Om du skrivit så mycket som tre och en halv romaner - wow!!! - så måste du ju hittat den där extra stunden då du sitter ner och skriver på romanerna många gånger.

Eller är det något med finputsningen som känns extra problematiskt?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Att skriva en bok

Inläggav BellaBelle » 2018-03-24 3:07:57

Furienna skrev:Jag har länge velat bli författare, och egentligen har jag redan tre och en halv romaner skrivna. Jag har tänkt att jag bara ska finputsa de tre första och sedan färdigställa den fjärde. Men det är svårt för mig att hitta den där stunden varje dag, då jag sitter ner och skriver på romanerna. :?


Du får berätta lite mer om varför du kunnat skriva tidigare men det är svårt nu.

För tänker att egentligen så skulle du ju kunna ha en idealisk situation nu, med tanke på att du inte går iväg på något längre. Men av någon anledning funkar det inte- är du understimulerad av att inte ha något att gå till, eller är det någon annan anledning? Skrev du hemma förut?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Att skriva en bok

Inläggav Eucalyptus » 2018-03-24 3:10:03

Alla som är duktiga språkmässigt kan skriva hyfsat proffersionellt. Det viktigaste, och svåraste, är storyn. Arbeta först av allt med bolla idéer och utveckla där ifrån en tidslinje med alla olika event. Har du väl fastställt är det superenkelt att fylla upp med material efter hand utan att spåra iväg.

Arbeta sedan med karaktärerna. Kan du skissa är det ett suveränt vis att verkligen få en bild framför dig. Även om du inte nämner det i boken, så bör alla karaktärerna ha en backstory i ditt huvud för att kunna forma en tydlig personlighet.

Var inte rädd att lägga ner själen och stundtals nästan överdriva när du beskriver miljöer tex. Inte alltid är tusentals ord det rätta utan ibland kan väl genomtänka ordval verkligen få fram en sofistikerad bild i huvudet. Du vet att du har lyckats när hjärnan arbetar parallellt med texten i form av just bilder. Vi vill se vad vi läser.

Lycka till! Skriver just nu en fantasyroman på engelska då jag med åren börjat känna mig mer och mer obekväm i det svenska språket tyvärr. Saknar det där poetiska svenskan besitter, även om engelskan är smidigare på många sätt att ha och göra med.
Eucalyptus
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2018-01-16

Att skriva en bok

Inläggav BellaBelle » 2018-03-24 3:22:41

Eucalyptus skrev:Alla som är duktiga språkmässigt kan skriva hyfsat proffersionellt. Det viktigaste, och svåraste, är storyn. Arbeta först av allt med bolla idéer och utveckla där ifrån en tidslinje med alla olika event. Har du väl fastställt är det superenkelt att fylla upp med material efter hand utan att spåra iväg.

Arbeta sedan med karaktärerna. Kan du skissa är det ett suveränt vis att verkligen få en bild framför dig. Även om du inte nämner det i boken, så bör alla karaktärerna ha en backstory i ditt huvud för att kunna forma en tydlig personlighet.

Var inte rädd att lägga ner själen och stundtals nästan överdriva när du beskriver miljöer tex. Inte alltid är tusentals ord det rätta utan ibland kan väl genomtänka ordval verkligen få fram en sofistikerad bild i huvudet. Du vet att du har lyckats när hjärnan arbetar parallellt med texten i form av just bilder. Vi vill se vad vi läser.

Lycka till! Skriver just nu en fantasyroman på engelska då jag med åren börjat känna mig mer och mer obekväm i det svenska språket tyvärr. Saknar det där poetiska svenskan besitter, även om engelskan är smidigare på många sätt att ha och göra med.
Eucalyptus skrev:Alla som är duktiga språkmässigt kan skriva hyfsat proffersionellt. Det viktigaste, och svåraste, är storyn. Arbeta först av allt med bolla idéer och utveckla där ifrån en tidslinje med alla olika event. Har du väl fastställt är det superenkelt att fylla upp med material efter hand utan att spåra iväg.

Arbeta sedan med karaktärerna. Kan du skissa är det ett suveränt vis att verkligen få en bild framför dig. Även om du inte nämner det i boken, så bör alla karaktärerna ha en backstory i ditt huvud för att kunna forma en tydlig personlighet.

Var inte rädd att lägga ner själen och stundtals nästan överdriva när du beskriver miljöer tex. Inte alltid är tusentals ord det rätta utan ibland kan väl genomtänka ordval verkligen få fram en sofistikerad bild i huvudet. Du vet att du har lyckats när hjärnan arbetar parallellt med texten i form av just bilder. Vi vill se vad vi läser.

Lycka till! Skriver just nu en fantasyroman på engelska då jag med åren börjat känna mig mer och mer obekväm i det svenska språket tyvärr. Saknar det där poetiska svenskan besitter, även om engelskan är smidigare på många sätt att ha och göra med.


Vilka bra tips! Sitter du hemma och skriver, har du något "vanligt jobb" också? Skriver du på bestämda tider och har rutiner och sådant?

Det där med att se bilder - jag ser nog inte så mycket bilder när jag läser, tror jag. Gör alla det? Eller så gör jag det men är inte medveten om det? Jag brukar inte se bilder inne i huvudet när jag skriver heller. Fast skriver inte fantasy.

Vad coolt att du skriver en fantasyroman!!!
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Att skriva en bok

Inläggav Furienna » 2018-03-24 5:06:07

BellaBelle skrev:Men hur har du gjort tidigare då? Om du skrivit så mycket som tre och en halv romaner - wow!!! - så måste du ju hittat den där extra stunden då du sitter ner och skriver på romanerna många gånger.

Eller är det något med finputsningen som känns extra problematiskt?

Faktiskt så vet jag inte varför det har blivit så här. Kanske det är så att internet lockar med så mycket att se på och läsa genom och svara på, att jag inte får tid över?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Att skriva en bok

Inläggav Furienna » 2018-03-24 5:08:07

BellaBelle skrev:Det där med att se bilder - jag ser nog inte så mycket bilder när jag läser, tror jag. Gör alla det? Eller så gör jag det men är inte medveten om det? Jag brukar inte se bilder inne i huvudet när jag skriver heller. Fast skriver inte fantasy.

Oj... Jag tycker att det låter konstigt att inte se bilder när man läser och skriver. För det hör väl till grejen?
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Att skriva en bok

Inläggav BellaBelle » 2018-03-24 5:25:09

Furienna skrev:
BellaBelle skrev:Det där med att se bilder - jag ser nog inte så mycket bilder när jag läser, tror jag. Gör alla det? Eller så gör jag det men är inte medveten om det? Jag brukar inte se bilder inne i huvudet när jag skriver heller. Fast skriver inte fantasy.

Oj... Jag tycker att det låter konstigt att inte se bilder när man läser och skriver. För det hör väl till grejen?


Jag "hör" orden som jag ska skriva, nästan som någon dikterade. Gör du det också?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Att skriva en bok

Inläggav BellaBelle » 2018-03-24 5:29:20

BellaBelle skrev:
Furienna skrev:
BellaBelle skrev:Det där med att se bilder - jag ser nog inte så mycket bilder när jag läser, tror jag. Gör alla det? Eller så gör jag det men är inte medveten om det? Jag brukar inte se bilder inne i huvudet när jag skriver heller. Fast skriver inte fantasy.

Oj... Jag tycker att det låter konstigt att inte se bilder när man läser och skriver. För det hör väl till grejen?


Jag "hör" orden som jag ska skriva, nästan som någon dikterade. Gör du det också?


Läste om någon som såg en historia som en film inne i huvudet och sedan "översatte" hon "filmen" till ord.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Att skriva en bok

Inläggav BellaBelle » 2018-03-26 11:04:55

BellaBelle skrev:
BellaBelle skrev:
Furienna skrev:Oj... Jag tycker att det låter konstigt att inte se bilder när man läser och skriver. För det hör väl till grejen?


Jag "hör" orden som jag ska skriva, nästan som någon dikterade. Gör du det också?


Läste om någon som såg en historia som en film inne i huvudet och sedan "översatte" hon "filmen" till ord.


Att skriva i scener och gestaltande - är det när man skriver teaterpjäser eller manuskript för biograffilm?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Att skriva en bok

Inläggav Sisyfos » 2018-03-26 13:15:01

Furienna skrev:
BellaBelle skrev:Det där med att se bilder - jag ser nog inte så mycket bilder när jag läser, tror jag. Gör alla det? Eller så gör jag det men är inte medveten om det? Jag brukar inte se bilder inne i huvudet när jag skriver heller. Fast skriver inte fantasy.

Oj... Jag tycker att det låter konstigt att inte se bilder när man läser och skriver. För det hör väl till grejen?


Att läsa är att ta in information. Genom att ta in information, reagerar vi med våra sinnen. Det skiljer sig åt från person och person. Vissa förnimmelser är starkare hos andra, men typiskt sett bör man uppleva åtminstone en av följande: bilder eller känsla eller syn eller doft eller ljud, som resulterar i en känsla; om det är en faktabok som man läser så ökar långtidsminnet genom att koppla det till våra sinnen.

Att du hör ord är ett sätt ljud.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Återgå till Intressanta intressen



Logga in