Social utmattning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Social utmattning

Inläggav Winterblues » 2018-02-07 11:58:44

Hej!
Jag undrar om detta är vanligt vid autism och om det finns trådar att hänvisa till.

Jag har ett förhållande med en kvinna med två barn. Vi bor särbo, men jag försöker vara där i så stor utsträckning som jag orkar. Jag som alltid bott ensam och har haft möjlighet till reträtt ställs nu inför en vardag där mina svagheter blottas, det är svårt att finna strategier för att energin ska hålla, för att undvika psykbryt och affekt.

Min flickvän gillar att ha alla lampor tända. Barnen - en tvåårig flicka och en tjej på nio månader - för mycket oväsen (minst sagt). Flickvännen är även hon mycket högljudd och pratsam, överröstar barnen.

Jag blir extremt trött. Inte bara av det jag beskrivit. Även det sociala tröttar ut och jag måste ibland ladda mina batterier i ensamhet, eller ibland bara i en lugnare miljö. Ibland blir jag så trött att jag måste lägga mig på golvet i badrummet när flickvännen vill föra en dialog. Ibland finner jag tröttheten så överväldigande att jag måste avbryta en konversation för att lägga mig och vila.
Jag får dagligen ta på mig öronproppar för att dämpa tillvaron.

Summering: Är denna extrema utmattning kopplad till autism eller är det någonting annat? Och isf kan någon länka till trådar som berör detta ämne?
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Social utmattning

Inläggav Leibniz » 2018-02-10 3:57:29

Det är förmodligen sensorisk överkänslighet. Överkänsligheten kan finnas på t.ex. smak, lukt, hörsel, syn, värme/kyla och känsel.

För egen del har jag ökad känslighet på synintryck, så som du beskriver det, att man snabbt blir trött av yttre stimulans och jag har också en extra känslighet på lukt som gör att jag får huvudvärk av lukter som inte är några problem för andra.

Är du överkänslig mot ljus eftersom du nämner lampor? Hur är det med solljus, behöver du solglasögon när du är ute?

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och ... er-luppen/

Kan dock nämnas att alla blir trötta av intryck, men vi som har överkänslighet har helt enkelt mycket mindre energi och inget filter. Behovet av egentid och att ladda batterierna finns också hos folk med introvert personlighetsdrag.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Social utmattning

Inläggav KrigarSjäl » 2018-02-10 5:24:23

Ja det här med sensorisk överkänslighet tycks alla aspergare ha i varierande utsträckning.
Även många utan diagnos för den delen.

Tidigare pratade man inte så mycket om det utan det mesta i informationsväg handlade om de sociala svårigheterna vid AS.
Det är alltså väldigt viktigt att det här med annorlunda sensorik lyfts fram.

Jag brukar förklara det med att jag inte har nåt filter - alla intryck kommer samtidigt, liksom osorterat.
Det jag har mest problem med är ljud.
Barnskrik, köpcenter med mycket folk, reklam och program där folk skriker, när folk har på teven högt.
Såna saker.
Alltså rena trivialiteter egentligen men för mig blir det stora påfrestningar.

Har också svårt för grälla färger, starka lampor, när det är mycket spring fram och tillbaka.
När det är rörigt och slamrigt helt enkelt.

Alltså försöker jag undvika den typen av miljöer.
Ett fullsatt McDonalds under sportlovsveckan - aldrig i livet.
Dagisgrupper på biblioteket - då går jag ut.

Har också helt valt bort allt vad familjeliv heter.

Förstår mer än väl att du använder öronproppar vid behov, känner förresten småbarnsföräldrar som går med öronproppar dagligen och om det är en fungerande strategi är det alldeles utmärkt.

När sinnena blir överlastade brukar jag säga att det känns som att huvudet fyllts med bomull.
Att lösa problem eller tänka går inte. Intrycken blockerar.
Känns som att vada i sirap.

Tror inte människan är skapt för att vistas i köpcenter, korridorer, öppna kontorslandskap och liknande.
Även vanliga neurotyper känner av det där men vi aspies blir symptombärare på det som är snett i samhället.

Det är också viktigt att vi värnar om tysta rum i samhället.
Platser där lugn och eftertanke är möjligt.
Förut var biblioteken en sådan plats men tyvärr verkar starka krafter för att omvandla biblioteken till "mötesplatser"; till ungdomsgårdar, till kaféverksamhet, till socialkontor, multimediacenter, blankettservice och gud vet allt.
Snart blir det väl bollhav och smoothiebar i kyrkorna också om konsulterna, lekledarna, reformpedagogerna, glappkäftarna och flumskallarna får som de vill.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Social utmattning

Inläggav Ericus » 2018-02-10 9:51:01

Om du har en nedsatt förmåga till social interaktion, i kombination med sensorisk överkänslighet för ljud- och synintryck, (något som är vanligt vid AS) och samtidigt befinner dig i en miljö där exponeringen överstiger den nivå som är hanterbar för dig, skulle absolut kunna förklara din reaktion.

Jag känner själv igen mig i beskrivningen av dina upplevelser och reaktioner.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in