Att få benzo (bensodiazepiner) utskrivet?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav kiddie » 2018-01-31 17:13:40

Det vore ju jättebra om det fanns återbesökstider. Någon sådan har jag nog aldrig haft på denna sidan millenniet. :mrgreen:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav manne » 2018-02-01 18:46:17

Min erfarenhet när det gäller av läkare att de är respkreviva när det gäller benso men jag skall fråga på onsdag om jag kan få benso utskrivet av dem. :-)063
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav manne » 2018-02-01 18:48:07

tänkte fråga min läkare om jag kan få vid behovs medicin sobril då. :!:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav manne » 2018-02-01 18:51:14

netxilb skrev:Jag har ett flertalet diagnoser och bland annat OCD och Hypokondri som stör mig grymt mycket i mitt liv. Jag har fått Sertralin Teva utskrivet men inte vågat börja med den medicinen än. Jag är sugen på att testa benso i början när jag sätter in Sertralin. Hur ska jag få benso? Vad ska jag säga till läkaren? Jag har testat Lergigan, Atarax och Theralen men inget av det har bra effekt. Ska jag gå till vårdcentralen, psyk eller privatläkare? Tacksam för svar.


Be att få sobril det kan hjälpa dig.tror jag. :-)063
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Fretshi » 2018-02-01 23:32:49

Får man fråga varför ni har ångest egentligen?

Ångest kommer ju inte upp utan orsak.

Finns gott om metoder för att hantera ångest benso är väl sista utvägen...
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-02-02 0:17:11

Fretshi skrev:Får man fråga varför ni har ångest egentligen?

Ångest kommer ju inte upp utan orsak.

Finns gott om metoder för att hantera ångest benso är väl sista utvägen...


Dumt att folk har ångest varför låter de liksom inte bara bli med det?
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav sugrövmanövern » 2018-02-02 2:11:37

Fretshi skrev:Finns gott om metoder för att hantera ångest benso är väl sista utvägen...
Med otillräckliga copingförmågor står man på en utomordentligt dålig grund för diverse träning och kan inte hantera ångesten på egen hand (utan medicin).
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav manne » 2018-02-02 11:40:34

sugrövmanövern skrev:
Fretshi skrev:Finns gott om metoder för att hantera ångest benso är väl sista utvägen...
Med otillräckliga copingförmågor står man på en utomordentligt dålig grund för diverse träning och kan inte hantera ångesten på egen hand (utan medicin).


jp precis jag skall be att få lite sobril nu på onsdag.kan vara bra att ha vid behov medicin ibland. :-)063
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Fretshi » 2018-02-02 14:01:25

Pinghis Khan skrev:
Fretshi skrev:Får man fråga varför ni har ångest egentligen?

Ångest kommer ju inte upp utan orsak.

Finns gott om metoder för att hantera ångest benso är väl sista utvägen...


Dumt att folk har ångest varför låter de liksom inte bara bli med det?


Det jag menar är att ångest och depression är nära släkt, så har man det ena brukar man lida av det andra så har det varit alla fall för mig.

Min ångest brukar nästan helt försvinna när jag börjar må bättre och får upp grundstämningen igen.

Terapi mot ångest borde väl kunna hjälpa?
Finns ju massa andra sätt utan att ta starka mediciner.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav kiddie » 2018-02-02 16:09:21

Hamnar jag i en riktig depression så har jag inga panikattacker eftersom de verkar kräva en slags energi som krävs. Har mer ångest när jag mår "bättre".

Vem ska ge en terapi då? 8 samtal med en kurator på vårdcentralen ger inte speciellt mycket. Fast har man råd att gå privat och betala några tusen per gång så öppnar sig nog helt andra möjligheter.

Själv gick jag i terapi i den gamla skolan och är traumatiserad därifrån. Så finns inte en chans att jag provar något liknande igen. Många år sen nu men det finns flera saker från den "terapin" som jag fortfarande lider av.

Terapi är inte biverkningsfritt. Den kan gå fel precis som medicin kan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Fretshi » 2018-02-02 22:28:28

Det som har funkat allra bäst för mig mot min ångest är nog löpning och annan fysisk aktivitet så att man blir trött i kroppen.

Ibland kanske man får acceptera att man har ångest och försöka göra saker ändå?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Dagobert » 2018-02-02 22:39:19

Fretshi skrev:Ibland kanske man får acceptera att man har ångest och försöka göra saker ändå?

Jovisst, men det funkar nog mest när man har saker man MÅSTE göra, som att ge ungarna mat.
Att göra nåt kul med ångest är inte kul och därför meningslöst. Det kan t.o.m. ge negativa associationer till det man tycker är kul. Jag har försökt.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav kiddie » 2018-02-02 22:42:36

Fretshi skrev:Det som har funkat allra bäst för mig mot min ångest är nog löpning och annan fysisk aktivitet så att man blir trött i kroppen.

Ibland kanske man får acceptera att man har ångest och försöka göra saker ändå?


Folk GÖR saker ändå. Jag gick till skolan och fick en utbildning t ex, även fast jag haft panikångest sedan förskolan. Eller tror du att alla sitter hemma och får allt serverat, att de med ångest redan bor på ålderdomshem där någon annan sköter deras hem, matlagning och hygien? Att de inte har några ansvar alls i sina liv??? Eller vad är det för bild du målar upp egentligen?

Vad gäller motion så lugnar de samma människor som blir lugnade av t ex Atarax och andra tröttande och icke beroendeframkallande mediciner. Det är en väldigt priviligierad grupp där trötthet är det samma som lugn, därför att så mycket kan framkalla trötthet. Är ju bara att ta ett fysiskt krävande arbete egentligen.

Jag inser att den gruppen finns eftersom jag tänkt efter och inser att våra hjärnor och kemi, och våra upplevelser skiljer sig åt. Det kanske finns några sölkorvar därute som skulle kunna motionera sig ångestfria men sanningen är ju att de flesta som upplever såpass stark ångest redan prövat detta med hårt arbete eller motion. Och för vissa funkar det inte. En del som har mycket fysiska symptom (har inte jag och i detta fallet är det tur), får de ångestpåslag av motion och ökad hjärtfrekvens för att hjärnan tror att det är en panikattack.

Jag tycker man får vara lite ödmjuk inför att vi är rätt olika varandra och det som funkat för mig funkar säkerligen inte för alla. Det skadar inte att föreslå att någon ska prova på något men då tycker jag man kan 1, fråga om de testat innan och 2, vara väldigt medveten om att andra har olika reaktioner än en själv.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav sugrövmanövern » 2018-02-03 0:11:19

Fretshi skrev:Ibland kanske man får acceptera att man har ångest och försöka göra saker ändå?
Man har ju inget val. Men man kan bli rätt sjuk av att gå med ständig ångest, och en dag kanske kroppen gör valet åt en istället. Då hade det varit bättre att lindra den svåra ångesten med en medicin, istället för att bli helt utbränd och kroniskt trött för att man gått och "härdat ut" och "bitit ihop" i 30 år eller så.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Fretshi » 2018-02-04 12:36:42

Okej får be om ursäkt om det jag sa var hårt.

Jag utgick bara utifrån min situation och där har mina svårigheter lett till att jag får det mesta serverat för att jag inte skulle klara av vardagen annars.

Jag antar att jag tillhör den gruppen som blir hjälpt av fysiskt arbete och motion då jag ibland mått bättre av det, dock när jag har haft mina värsta svackor så har jag inte kunnat arbeta.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav sugrövmanövern » 2018-02-04 14:02:26

Fretshi skrev:Jag utgick bara utifrån min situation och där har mina svårigheter lett till att jag får det mesta serverat för att jag inte skulle klara av vardagen annars.
Blir lite nyfiken, på vilka sätt har du fått saker serverade? Själv har jag nog aldrig fått någon hjälp som inte syftat till att göra mig mer självständig. "Helst igår".

Kan tänka mig att det ger en del ångest om man kanske slipper undan jobbiga situationer och går runt och funderar på om man kan eller inte egentligen.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Fretshi » 2018-02-04 15:56:47

Jag har boendestöd 3 ggr i veckan för att hjälpa mig med struktur i hemmet, bland annat det gjorde det omöjligt för mig att fullfölja mina studier då det vart ett stort kaos alltihop.

Har en kontaktperson som hjälper mig med träning.

Sen går jag på daglig verksamhet för att jag inte klarar av att jobba, så jag är ingen gammal gubbe som går runt och säger att jag levt ett hårt liv för det skulle vara en lögn, att jag haft det jobbigt stundtals är en annan sak.

När jag fick mina diagnoser var det inget snack om saken att jag skulle ha mer hjälp i vardagen, så förstår inte att ni andra har det så svårt och måste kämpa mycket?

Man får ju inte diagnoser för att man klarar allt lätt som en plätt.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-02-04 16:01:09

Fretshi skrev:Jag har boendestöd 3 ggr i veckan för att hjälpa mig med struktur i hemmet, bland annat det gjorde det omöjligt för mig att fullfölja mina studier då det vart ett stort kaos alltihop.

Har en kontaktperson som hjälper mig med träning.

Sen går jag på daglig verksamhet för att jag inte klarar av att jobba, så jag är ingen gammal gubbe som går runt och säger att jag levt ett hårt liv för det skulle vara en lögn, att jag haft det jobbigt stundtals är en annan sak.

När jag fick mina diagnoser var det inget snack om saken att jag skulle ha mer hjälp i vardagen, så förstår inte att ni andra har det så svårt och måste kämpa mycket?

Man får ju inte diagnoser för att man klarar allt lätt som en plätt.

Man får mycket hjälp som ung och gullig och när inbjuder till empati men sedan när LSS tanterna har invaggat en i säkerhet och bekvämlighet så drar de undan mattan under ens fötter.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav sugrövmanövern » 2018-02-04 16:13:17

Fretshi skrev:När jag fick mina diagnoser var det inget snack om saken att jag skulle ha mer hjälp i vardagen, så förstår inte att ni andra har det så svårt och måste kämpa mycket?
Ah, tack för svar, alltid intressant! Jag fick Aspergerdiagnos när jag var 24, men jag fick faktiskt avslag på min lss-ansökan då.

Har fått lss beviljat på äldre dar. Men känner inte att jag nu vid 40+ blir direkt hjälpt av det som finns. Har idag kontaktperson och ledsagare. Men ledsagaren får bara följa mig till "roliga" saker, hon får inte hjälpa mig hitta rätt avdelning på sjukhuset och sådant som är svårt men trist, hon får heller inte skjutsa mig utan jag måste köra egen bil.

Jättekonstigt egentligen, för man vill ju göra bort det jobbiga för att orka göra roliga saker som utflykter och sånt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav kiddie » 2018-02-04 19:05:21

Varför jag inte fått allt serverat? Därför att när jag var ny inom psykiatrin fanns fortfarande paradigmet att alla var födda perfekta och alla mentala problem man hade var ens eget fel, något smutsigt ingen annan kunde hjälpa en med. Ett slags brott man begått, mer eller mindre.

Det fanns inte inbyggt i systemet att man skulle få någon hjälp, att få hjälp betraktades som sjukdomsvinst och ansågs väldigt farligt. Så sent som ca 2002 blev jag utskälld av en sköterska av den gamla skolan när jag hade en depression, därför att en kompis hjälpte mig att fixa mat så jag inte svalt ihjäl. Hon ansåg att det var ett tecken på att jag ville vara sjuk. I den gamla psykiatrin så ansågs det att man fick problem därför att man på något plan själv önskade det.

Vad som är skillnad? Åldern helt enkelt. Om några år är jag 50. När jag var ung ingick det i begreppet aspergers att man skulle vara vad som idag räknas som den svåraste formen av autism. Dvs den typ av aspergers vi ser här på forumet räknades inte till något som fanns i verkligheten, det räknades till antingen neuros eller ren lättja.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Fretshi » 2018-02-06 10:15:42

Okej kiddie, du känner dig själv bäst och vet vad som funkar för dig, jag är ganska mycket yngre än dig så min ångest kanske kan kopplas till en rastlöshet och överskottsenergi, då när jag mådde bättre så gjorde jag mer saker och upplevde typ aldrig ångest den kom när jag studerade på universitetet och flyttade hemifrån (gick bra ett tag sen kom en panikattack bara helt plötsligt en dag när jag satt och tittade på tv) Jag vart livrädd och åkte in till akuten för att ta EKG vilket visade att allt var normalt och ångesten sjönk.

Men troligen hade jag en depression också så för mig hänger ångest och depression ihop.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav manne » 2018-02-06 12:41:08

Fretshi skrev:Okej kiddie, du känner dig själv bäst och vet vad som funkar för dig, jag är ganska mycket yngre än dig så min ångest kanske kan kopplas till en rastlöshet och överskottsenergi, då när jag mådde bättre så gjorde jag mer saker och upplevde typ aldrig ångest den kom när jag studerade på universitetet och flyttade hemifrån (gick bra ett tag sen kom en panikattack bara helt plötsligt en dag när jag satt och tittade på tv) Jag vart livrädd och åkte in till akuten för att ta EKG vilket visade att allt var normalt och ångesten sjönk.

Men troligen hade jag en depression också så för mig hänger ångest och depression ihop.


tror att det är bättre att käka ssri i stället för benso. :? :?:
SSRI är mot ångest och depression.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Fretshi » 2018-02-07 21:57:42

Ja, jag har aldrig påstått något annat och tagit en benso i mitt liv.
Jag äter sertralin 100 mg nu.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

stesolid bensodiazepiner.?

Inläggav manne » 2020-11-17 14:20:41

är detta verkligen så illa tycker att det borde vara lättare att få det utskrivet vid behov. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in