Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Alien » 2018-02-01 15:47:47

Dottern tyckte vi hade för dålig bild på teven. Jag tycker att bara jag ser och hör tydligt är det ok. Men hon köpte Com TV-modul för HD till oss som julklapp. Hon installerade den också. Och det funkade så länge hon var kvar. Men som en bieffekt försvann Kunskapskanalen. Vi har nu kanal 1-12 + MTV och Fox.

Men ibland går det inte att se en enda reklamkanal, det står bara "Ingen signal". Nu ser jag mest på TV1 och TV2. Men där blir det ibland så pixligt och dåligt ljud, så det går inte heller att se på något.

Igår fungerade alla kanaler perfekt, men då var jag så slut att jag bara somnade framför teven. Idag funkade ingen enda kanal, det stod "Ingen signal" på alla, även på TV1 och TV2.

Har ringt till Comhem. De säger dels att jag ska kolla med grannarna. (Vi har inte mycket kontakt med grannarna, jag kan inte förmå mig att ringa på och störa.) De säger också att vi ska köpa en ny antennkabel. Jag har svårt att tro att det skulle bero på kabeln, då borde det väl vara lika dåligt hela tiden?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav marxisten » 2018-02-01 16:02:32

Alien skrev:Jag har svårt att tro att det skulle bero på kabeln, då borde det väl vara lika dåligt hela tiden?


Bor du i lägenhet, och det endast inträffar hos dig låter det som det kan vara glappkontakt i din sladd.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav KrigarSjäl » 2018-02-01 16:58:21

Jag blir inte heller klok på teveinställningar och kommer anlita nån expert nästa gång jag köper teve.
Nån som installerar åt en och ser till så bilden blir helt bra.

Vad f-n, man ska inte behöva vara civilingenjör med star trek-kompetens för att få fungerande kanaler och bra bild.

Teven jag har nu är inte heller bra.
Visst, det går att titta men bilden är hoppig och lite oskarp när kameran rör sig.
Orkar inte bry mig, fördjupa mig.
Teknik och inställningar hit och dit är motsatsen till stimulerande och är förutom svårt ointressant huvudvärksframkallande.

Tyvärr inga bra tips att ge.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Alien » 2018-02-01 17:02:28

Det verkar som vi behöver köpa en ny antennkabel då.

Men då kommer nästa problem, vilken ska man köpa? När man själv är totalt oteknisk är man utlämnad till försäljaren, som ofta säger att den dyraste är den bästa.

Här finns de i prisklass för 30 kr till 180 kr: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... tennkablar
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Huggorm » 2018-02-01 17:22:02

Säkert inget fel på antennkabeln, de går inte plötsligt sönder en dag. Kolla så den sitter i ordentligt och att det inte är problem med inställningar. För det går väl verkligen via antenn och inte via bredband eller något annat?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Batte » 2018-02-01 17:33:19

Kan det dreie seg om dette? :-)Happy Hentet fra installasjonsguiden:
VIKTIGT
Om din tv inte har varit igång under den första veckan i varje månad kanske du inte kan se dina kanaler. Lösning: ställ tv:n på SVT1 under en timme så att vi kan ladda ditt programkort med månadens kanaler.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Alien » 2018-02-01 17:34:39

Maken har kollat kabeln och den sitter ordentligt fast. Ja, TV:n går via antenn.

Kan det bero på storm och snöfall, att det slutar funka då?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Alien » 2018-02-01 17:35:39

Batte skrev:Kan det dreie seg om dette? :-)Happy Hentet fra installasjonsguiden:
VIKTIGT
Om din tv inte har varit igång under den första veckan i varje månad kanske du inte kan se dina kanaler. Lösning: ställ tv:n på SVT1 under en timme så att vi kan ladda ditt programkort med månadens kanaler.


Men vi har ju på TV:n varje dag. Utom när vi är bortresta men vi har inte varit bortresta sen i somras.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Batte » 2018-02-01 18:58:48

Alien skrev:
Batte skrev:Kan det dreie seg om dette? :-)Happy Hentet fra installasjonsguiden:
VIKTIGT
Om din tv inte har varit igång under den första veckan i varje månad kanske du inte kan se dina kanaler. Lösning: ställ tv:n på SVT1 under en timme så att vi kan ladda ditt programkort med månadens kanaler.


Men vi har ju på TV:n varje dag. Utom när vi är bortresta men vi har inte varit bortresta sen i somras.
Har dere f.eks. et grenuttak med strømbryter eller drar ut støpselet om natten da, slik at det kan påvirke tilkoblingen/ kanalregisteret?

Jeg har ikke greie på det produktet, så jeg bare tipper altså.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Alien » 2018-02-01 23:48:59

Vi har ett grenuttag och ett ormbo av sladdar men ingen strömbrytare på grenuttaget. Ska man dra ur sladden till kontakten varje kväll? Det har vi inte gjort. Jag är alldeles för tjock och ovig för att krypa omkring bakom teven, det överlåter jag åt min slanke make.

Han tror f ö inte heller på att det är antennkabeln men har ingen egen ide vad det kan vara. Han tycks mena att jag ska finna mig i det. Jag tittar ju ändå mest på TV1 och TV2. Farväl The Good Doctor, Gåsmamman, Dr Phil, The Big Bang Theory, Badhotellet, Poirot, Father Brown, Barnmorskan i East End etc + diverse filmer. Det ingår ju i månadsavgiften, men jag kan inte utnyttja det.

Går ju an för honom som bara kollar filmer och serier på datorn.

Just nu fungerar TV1, TV2 och 4, alla andra är "Ingen signal".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Batte » 2018-02-01 23:58:42

Alien skrev:Vi har ett grenuttag och ett ormbo av sladdar men ingen strömbrytare på grenuttaget. Ska man dra ur sladden till kontakten varje kväll? Det har vi inte gjort. Jag är alldeles för tjock och ovig för att krypa omkring bakom teven, det överlåter jag åt min slanke make.
Nei, du trenger ikke dra den ut. :-)Happy Jeg anbefaler at du får datteren din til å se på det. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav slackern » 2018-02-02 0:00:05

Men om inte grejen funkar varför har du den ens ihopkopplad? Enklaste borde ju vara att ha det som ni hade det tidigare.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Alien » 2018-02-02 0:16:46

Det fungerade ju i början, vet inte varför det inte fungerar nu. Har ingen aning om hur jag får bort "HD-modulen" heller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Flinta » 2018-02-02 15:51:15

Jag får alltid upp "no signal" när jag slår på min tv. Jag har en fjärrkontroll till tvn och den andra är till digitaltvboxen. När "no signal" visas använder jag kontrollen till tvn och trycker på knappen input och där väljer jag sedan HDMI1. Då händer det saker.."Digital-TV från Telia startas" står det och sedan jobbar den lite och sedan brukar jag kunna se ca 16-17 olika kanaler.

Har du testat välja HDMI1-läge när det står "no signal"?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav antonius » 2018-02-02 16:06:18

Alien skrev:Maken har kollat kabeln och den sitter ordentligt fast. Ja, TV:n går via antenn.

Kan det bero på storm och snöfall, att det slutar funka då?


Har du provat att dra ut strömkabeln till boxen vänta 20 sek och sätta i den igen och blir det ingen förändring då, prova att sätta antenn kabeln direkt i TV:n får du bild då på gratiskanalerna, så är det troligen något fel på boxen. Den behöver inte vara trasig, men det kanske går att återställa den, så kolla då om det finns något litet "reset" hål på sidan eller undertill, som går att trycka in med något smalt föremål, prova sen om det blir någon bild, men nu kan placeringen på kanalerna ändrats... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav alixha » 2018-02-02 21:24:15

Som Flinta säger ...

Kolla så att du har på rätt "kanal".
Sladden mellan box/modul + tv går ofta till HDMI 1 eller HDMI 2.
På fjärrkontrollen brukar det stå input eller source.

När jag var liten var man alltid tvungen att sätta på kanal 0 när man ville titta på video till exempel. När man hade DVD tror jag att det var AV som gällde.
Tänk att det är samma grej med boxen, man måste ratta in det liksom 8)


Låter inte som att det är fel på antennkabeln.

Låter inte som att det är fel på boxen/modulen heller.
Ingen signal brukar det stå när TV:n inte kan få någon signal från boxen och vice versa.
Som när man har fel kanal på eller om sladden mellan tv och box/modul är sladdrig.

Ingen åtkomst eller kodad signal brukar betyda att boxen inte hittar kanalerna.
Som någon annan skrev så kan man prova att sätta på tv:n på SVT då och låta den stå på en timma.
________________________________________________________________

Måste fråga, efter att ni använt boxen/modul tycker du att ni fått bättre ljud och bild?
Oftast är det antennsladden och/eller mottagningen där du bor som påverkar detta.
Du kan alltså köpa en 4K super tv men ändå få skitbild om mottagningen är lite knasig.
Sen visas ju inte alla program i HD och då är det också lite skit samma.
Kan vara ett tips till alla som trånar efter en flashig ny tv också förresten, tänk på det när ni köper.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Hundralappen » 2018-02-02 22:30:32

Gör en kanalsökning. Brukar lösa det mesta faktiskt.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Alien » 2018-02-03 1:34:52

Flinta skrev:Jag får alltid upp "no signal" när jag slår på min tv. Jag har en fjärrkontroll till tvn och den andra är till digitaltvboxen. När "no signal" visas använder jag kontrollen till tvn och trycker på knappen input och där väljer jag sedan HDMI1. Då händer det saker.."Digital-TV från Telia startas" står det och sedan jobbar den lite och sedan brukar jag kunna se ca 16-17 olika kanaler.

Har du testat välja HDMI1-läge när det står "no signal"?


Boxen? Vi har ingen box, bara teven och en fjärrkontroll.

Vad gäller fjärrkontrollen så har jag bara använt den nedre delen (volym, kanaler, text-tv, ljud av och så förstås avstängningknappen). HDMI vet jag öht inte var den finns.

Just idag fungerade teven. Vad som gör att den funkar ibland och ibland inte är svårt att förstå.

Det finns bruksanvisningar för teven att ladda ner men det förutsätter tydligen att man vet vilken variant det är. På teven står bara Philips.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Flinta » 2018-02-03 9:43:24

alixha skrev:På fjärrkontrollen brukar det stå input eller source.


Har du någon sådan knapp som det står input eller source på på fjärrkontrollen, Alien? Vad händer om du trycker där då? Kan du scrolla och välja HDMI1 då?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Alien » 2018-02-03 12:49:53

Jo, det finns en knapp som det står "Sources" under. På själva knappen syns en pil.

Jag kan försöka med den nästa gång det blir problem. Jag är löjligt rädd för att trycka på någon obekant knapp och hamna någonstans och inte komma tillbaka. Jag har också mycket svårt att förstå symboler, därför är de flesta knappar obegripliga för mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav Flinta » 2018-02-03 13:26:14

Jag känner igen rädslan, upplever mig maktlös när mobilen, datorn och TVn krånglar. I-landsproblem kanske men nödvändigt att behärska dessa saker om man ska kunna vara lite delaktig i saker som andra människor.

Obehagligt med oväntade servicekostnader är det också.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav HGJ » 2018-02-03 13:57:10

Alien skrev:
Flinta skrev:Jag får alltid upp "no signal" när jag slår på min tv. Jag har en fjärrkontroll till tvn och den andra är till digitaltvboxen. När "no signal" visas använder jag kontrollen till tvn och trycker på knappen input och där väljer jag sedan HDMI1. Då händer det saker.."Digital-TV från Telia startas" står det och sedan jobbar den lite och sedan brukar jag kunna se ca 16-17 olika kanaler.

Har du testat välja HDMI1-läge när det står "no signal"?


Boxen? Vi har ingen box, bara teven och en fjärrkontroll.

Vad gäller fjärrkontrollen så har jag bara använt den nedre delen (volym, kanaler, text-tv, ljud av och så förstås avstängningknappen). HDMI vet jag öht inte var den finns.

Förmodligen har TV:n en eller flera HDMI-ingångar någonstans på baksidan:

DSC_0773.JPG

Men om det inte sitter någon kabel i HDMI-ingången hjälper det förstås inte att (via fjärrkontrollen) ställa in TV:n på att ta emot signaler via HDMI. Och i ert fall verkar det ju inte finnas någon utrustning som är ansluten via HDMI. Du har ju skrivit att TV:n går via antenn och att ni inte har någon box.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav sugrövmanövern » 2018-02-03 15:00:36

HD-modulen och kortet däremot lär vara instuckna bakpå eller på sidan av TVn. Går ju att dra ut modulen och och sen göra en kanalsökning och skita i att ha den extra attiraljen.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Fick en julklapp och nu funkar inte TV:n

Inläggav HGJ » 2018-02-03 15:10:59

sugrövmanövern skrev:HD-modulen och kortet däremot lär vara instuckna bakpå eller på sidan av TVn.

Ja, det tycks råda viss förvirring i tråden. En TV-modul från Comhem är uppenbarligen INTE någon box som ansluts till TV:n via HDMI- eller annan kabel. Om jag förstår Alien rätt går signalerna in i TV:n via antennkabel. (Att ställa in TV:n på att i stället ta emot signaler via HDMI kan då inte åtgärda problemet.) Troligen går antennkabeln direkt mellan TV:n och antennuttaget i väggen. Den modul det gäller sätts in direkt i TV:n och har inget med HDMI att göra:

https://www.comhem.se/kundservice/support/utrustning/tv-modul-for-hd

TV-MODUL FÖR HD
En tv-modul kopplar du direkt till din tv och kan då nyttja ditt digitala tv-utbud utan en digitalbox. Med en Tv-modul för HD kan du även se HD-material.

För att använda en Tv-modul behöver din tv vara kompatibel med Com Hem. Klicka här för att gå till vår sökfunktion där du kan söka upp din tv-modell och se om den är kompatibel.

Ladda ner snabbguiden för Tv-modul för HD.

https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/3jg3oShy5O8S2uqKiSscG4/407b54841fc614b2dad4322f62325fb4/snabbguide-tv-modul-for-hd-data.pdf

INSTALLATIONSGUIDE TV-MODUL FÖR HD
1. Anslut en antennkabel i antenningången på din tv och den andra änden
i tv-uttaget i Com Hem-uttaget som sitter i väggen. Antennkabel kan du
köpa hos en välstorterad tv-handlare.
2. Sätt in programkortet från Com Hem i tv-modulen.
3. Sätt in tv-modulen i tv:n. Com Hem-logotypen på tv-modulen ska vara
vänd mot väggen eller mot dig om du står bakom tv:n.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Återgå till IT-forum



Logga in