Annorlunda reaktion på sitt namn

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Annorlunda reaktion på sitt namn

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-31 17:37:44

Adults with Autism Show a Diminished Brain Response to Hearing Their Own Name.

http://neurosciencenews.com/autism-adults-name-8406/

Känner igen mig i det här. Någon annan som gör det?
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Re: Annorlunda reaktion på sitt namn

Inläggav tahlia » 2018-01-31 19:32:09

Personligen måste jag säga nej. Huruvida jag reagerar på att någon säger/ropar mitt namn beror på om jag känner igen rösten som pratar/ropar eller inte och det är ett medvetet val eftersom jag måste avgöra om jag känner rösten eller inte. Detsamma gäller f.ö med ordet "mamma". Jag noterar när mitt namn yttras. Å andra sidan noterar jag att något yttras och vad hela tiden vilket är en plåga som växer med antalet personer som befinner sig inom hörhåll. Jag tycks inte kunna filtrera det vilket kanske gör det svårt att avgöra huruvida jag skulle ha en annorlunda respons på det jag hör än andra utan att göra en regelrätt mätning av hjärnaktiviteten.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Annorlunda reaktion på sitt namn

Inläggav DIProgan » 2018-01-31 21:25:58

Tycker det är jäkla obekvämt att höra mitt namn ropat av någon jag inte känner för det tycks finnas så många som minns mig som inte jag minns själv och jag vill ogärna beté mig ouppmärksamt/otrevligt. Lägg till detta att jag är dålig på att lokalisera ljud pga. hörselskada så blir det smått omöjligt att agera som jag har lust.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Annorlunda reaktion på sitt namn

Inläggav Liljan » 2018-02-02 3:10:33

Jag reagerar på formuleringen ”utveckla autism” det är ju något man föds med.

Nu heter jag Anna, Sveriges vanligaste namn så om inte annat har jag lärt mig att inte reagera om jag inte känner igen rösten, jag brukar också vara helt inne i min egen värld och registrerar sällan min omgivning så jag ser/hör sällan folk jag känner om vi stöter på varandra spontant, men jag gissar på att artikeln stämmer överens med mig jag har aldrig känt en koppling till mitt namn det är bara en praktisk detalj.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Annorlunda reaktion på sitt namn

Inläggav Kahlokatt » 2018-02-02 14:07:50

Eftersom jag har ett ovanligt namn, reagerar jag absolut om jag hör någon säga det!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Annorlunda reaktion på sitt namn

Inläggav kiddie » 2018-02-02 16:55:24

Exempel på hur illa det kommer gå med autismforskningen när de inte börjar med att forska på skillnaderna mellan olika former av autism. På många plan reagerar en aspergerhjärna likadant som en "normal" hjärna. Att då ha en stor oavgränsad grupp som man kallar autism kommer inte bli till gagn för någon.

Klart man hajar till när man hör sitt namn. Jag brukade bli illa berörd. Nu hör man inte mitt namn lika ofta så det känns bättre. Har ett smeknamn som är helt unikt för mig så det slipper jag haja till på, sägs det så är det mig de söker.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Annorlunda reaktion på sitt namn

Inläggav Liljan » 2018-02-02 21:14:26

kiddie skrev:Exempel på hur illa det kommer gå med autismforskningen när de inte börjar med att forska på skillnaderna mellan olika former av autism. På många plan reagerar en aspergerhjärna likadant som en "normal" hjärna. Att då ha en stor oavgränsad grupp som man kallar autism kommer inte bli till gagn för någon.

Klart man hajar till när man hör sitt namn. Jag brukade bli illa berörd. Nu hör man inte mitt namn lika ofta så det känns bättre. Har ett smeknamn som är helt unikt för mig så det slipper jag haja till på, sägs det så är det mig de söker.

Gruppen är mer avgränsad i DSM än den är i ICD just nu, vi får hoppas att ICD följer efter. Jag håller med dig om att det är vettigare att forska på något annat.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in