Symtomen värre vid trötthet?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Symtomen värre vid trötthet?

Inläggav RobhJ » 2018-01-28 15:58:21

Jag har nyligen fått diagnosen Aspergers och är nu i steget där jag försöker förstå och se om jag känner igen mig i den/håller med om den. Har hittills gjort det genom att läsa och samla informationen i egna dokument och kalkylark för att jämföra.
Men vissa funderingar blir bäst besvarade av personer som vet mer om det än jag och upplever syndromet. Därför frågar jag nu här:

Kommer symtomen på Aspergers till uttryck eller märks mera när man är trött?

Då jag känner igen mig mer i kriterierna när jag är trött än när jag är pigg. Eller kan det komma av att jag samtidigt är utmattad/(utbränd) vilket jag återhämtar mig från för närvarande.
RobhJ
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2018-01-28

Symtomen värre vid trötthet?

Inläggav Batte » 2018-01-29 11:18:17

Velkommen! :-)Happy

RobhJ skrev:Kommer symtomen på Aspergers till uttryck eller märks mera när man är trött?
Det er ikke merkelig hvis det er slik.

De fleste av oss lærer til en viss grad å kompensere for våre vanskeligheter, ved å ta i bruk egne regler for det andre gjør automatisk. F.eks. kan man lære når man skal/ikke skal snakke i en samtale, dersom man har utfordringer med det.

Hvis man gjør slike ting manuelt må man aktivt observere, analysere og agere. Slik kompensering krever konstant mye av tankekverna, men det kan gå greit når man er opplagt. Når man er trøtt er det naturlig at man tenker og handler tregere. Dermed kan man ikke nødvendigvis å holde tempoet oppe nok til å kamuflere det aktuelle symptomet, slik at man derfor virker mer "aspig".

I tillegg vet jeg med meg selv at jeg mister en del selvbeherskelse og selvbevissthet når jeg er trøtt, noe som selvsagt påvirker min evne til å opptre sosialt korrekt.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Symtomen värre vid trötthet?

Inläggav Toblerone » 2018-01-29 13:38:07

Symptom på det mesta blir värre när man är trött. Det gäller inte bara Asperger. :-)Happy
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Symtomen värre vid trötthet?

Inläggav atoms » 2018-01-29 15:33:05

Tråden låst för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett


Tråden är öppen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in