Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2018-01-27 20:36:07

slackern skrev: lära sonen hur man lagar mat i ett spritkök.


Finns massor av instruktionsfilmer på Youtube, t ex:

antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2018-01-27 20:58:39

antonius skrev:
slackern skrev: lära sonen hur man lagar mat i ett spritkök.


Finns massor av instruktionsfilmer på Youtube, t ex:



Bättre att jag går ut och gör det praktiskt med honom.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav sugrövmanövern » 2018-01-27 21:18:02

Dessutom, lycka till med att kolla instruktionsfilmer med strömmen utslagen 8) .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Chilehead » 2018-01-28 1:26:36

antonius skrev:Finns numera en "Multifuelbrännare", men har ingen erfarehet av dem, men om någon känner till dem vore det intressant att veta hur dom är?


Multifuel är främst för minusgrader då gasol är mindre effektiv. Den är omständligare att tända då man först måste förvärma brännarkoppen. och dom låter mycket mer än en gasolbrännare.
Fördelen är att det går att köra gasol diesel fotogen bensin (fotogen sägs vara det bästa eller ännu hellre flygfotogen) och att det går att köra i princip hur kall miljö som helst.
Trangias Multifuel är inte att rekommendera då den har regleringskruven i "fel ände" av slangen vid bränsleflaskan istället för nära brännaren vilket gör det svårare att finjustera lågan.
Det finns andra multifuelbrännare som är betydligt bättre som med lite mekande går att använda i Trangia.
SLUTSATS: om man inte har tänkt sig vintervandringar där det är under -10 grader så finns det bättre saker att lägga pengarna på än ett multifuelbrännare

Att komplettera Trangian med gasolbrännaren GB-74 är däremot en bra investering.
Då har man också 2 olika bränslen att välja mellan sprit o gasol.
Båda går att köra inomhus i ett normalstort rum i kortare stunder typ koka vatten,steka ägg,
värma en burk färdigmat och så för längre kok kan man göra det på balkongen eller vid öppet fönster (se bara till att inget brännbart finns i närheten i fall det skulle komma flammor över vindskyddet)
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2018-01-28 13:00:14

Chilehead skrev:
antonius skrev:Finns numera en "Multifuelbrännare", men har ingen erfarehet av dem, men om någon känner till dem vore det intressant att veta hur dom är?


Multifuel är främst för minusgrader då gasol är mindre effektiv. Den är omständligare att tända då man först måste förvärma brännarkoppen. och dom låter mycket mer än en gasolbrännare.
Fördelen är att det går att köra gasol diesel fotogen bensin (fotogen sägs vara det bästa eller ännu hellre flygfotogen) och att det går att köra i princip hur kall miljö som helst.
Trangias Multifuel är inte att rekommendera då den har regleringskruven i "fel ände" av slangen vid bränsleflaskan istället för nära brännaren vilket gör det svårare att finjustera lågan.
Det finns andra multifuelbrännare som är betydligt bättre som med lite mekande går att använda i Trangia.
SLUTSATS: om man inte har tänkt sig vintervandringar där det är under -10 grader så finns det bättre saker att lägga pengarna på än ett multifuelbrännare

Att komplettera Trangian med gasolbrännaren GB-74 är däremot en bra investering.
Då har man också 2 olika bränslen att välja mellan sprit o gasol.
Båda går att köra inomhus i ett normalstort rum i kortare stunder typ koka vatten,steka ägg,
värma en burk färdigmat och så för längre kok kan man göra det på balkongen eller vid öppet fönster (se bara till att inget brännbart finns i närheten i fall det skulle komma flammor över vindskyddet)


Tänkte främst på i nödlägen då det kanske inte finns annat än diesel att tillgå. Men tack för en fin redogörelse, märks att du verkar kunna detta.
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2018-01-28 13:02:03

sugrövmanövern skrev:Dessutom, lycka till med att kolla instruktionsfilmer med strömmen utslagen 8) .


Ja precis, kan vara en god ide att lära sig hur det funkar innan katastrofen kommer... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Chilehead » 2018-01-28 23:55:38

antonius skrev:
Tänkte främst på i nödlägen då det kanske inte finns annat än diesel att tillgå. Men tack för en fin redogörelse, märks att du verkar kunna detta.


Håller med om att det känns bättre garderat när man har fler bränslealternativ att välja mellan när man har multifuelbrännare (gas, fotogen, bensin och diesel)
Diesel är värst då den ryker o sotar mycket
Fotogen är bäst ur säkerhetssynpunkt
Bensin bör vara alkylatbensin eller kemiskt ren bensin
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Chilehead » 2018-01-29 0:04:35

Huggorm skrev:Det beror på vad det finns för föroreningar i vattnet. Cryptosporidium tex. tror jag kräver kokning av vattnet eller strålning med UV-ljus. Och hur blir det om vi får radioaktivt nedfall, finns det något som kan rena sånt från sjövatten?

Lifestraw renar från cryptosporidium också
Från Lifestraw manualen:
No aftertaste: LifeStraw doesn’t use iodine or iodinated resin chemicals
Removes 99.999999% of waterborne bacteria, including E. coli and salmonella
Removes 99.999% waterborne protozoa, including Giardia and Cryptosporidium
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav rapchic » 2018-02-28 19:55:22

Nu kan man gå prepping på folkhögskola

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/folkhogskola-startar-utbildning-for-preppers

Faktiskt en trevlig folkhögskola, iallafall om man går 2 kurser/vecka (har gått japanska och japans historia där)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2018-02-28 20:32:37

rapchic skrev:Nu kan man gå prepping på folkhögskola

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/folkhogskola-startar-utbildning-for-preppers

Faktiskt en trevlig folkhögskola, iallafall om man går 2 kurser/vecka (har gått japanska och japans historia där)


Ähe sådant där lärde jag mig i lumpen.

Eller vänta jag uttalade mig nog något förhastat, verkar vara en hel del vettigt man lär sig.

http://www.fhsk.nu/wp-content/uploads/2 ... rsplan.pdf
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav nomemorytoday » 2018-02-28 21:02:07

rapchic skrev:
Faktiskt en trevlig folkhögskola, iallafall om man går 2 kurser/vecka (har gått japanska och japans historia där)


Itsumo yokatta!
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Charlie72 » 2018-03-01 0:39:03

Kommer få en underbar dygnsrytm...
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav notwoodstock » 2019-07-01 22:34:53

Jag bor i nybyggd lägenhet - köpte i helgen, till nu nedsatt pris:

Linocell Solcellsladdare 16 W
Laddare med solceller
Art. 97544

399:90
f.d.499:90


http://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/solceller/linocell-solcellsladdare-16-w-p97544
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2019-07-02 20:58:57

Man kan enbart med två flaskor använda vattnets vilja att kondensera att rena vatten eller avsalta vatten. Det blir inte mycket men gör man det hela tiden klarar man sig ett tag. Finns massor av versioner på Youtube på hur man gör och vilken som passar en bäst. Jag antar att inte bakterier följer med kondensen om man verkligen håller de två sorterna vatten åtskilda.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-10-07 1:08:55

Nu har jag gjort en pärm med en massa tips för krisberedskap så jag har någonting att slå i om det skulle börja brännas. Och så har jag köpt en vattendunk.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Parvlon » 2019-10-07 8:27:43

jag har två dunkar med vatten, fyllde på dem för nog två år sedan så läge att byta. dessutom fyller jag nog de andra dunkarna jag har. viktigast lär iaf vara att förlita sig på Jesus Kristus, min Gud, Frälsare och Himmelska Fader.

köpte en vedkamin billigt i somras som man kan bränna igång i nödfall.

dessutom har jag flera ryggsäckar, ska ha en nära dörren som det bara är att rycka med sig om det blir bråttom, bor rätt nära havet. hade det förut med men redan använt den då jag campat så grejjerna är utströdda.

har även kartonger med pasta, och t-ex mjöl hade jag en del förut men har gett bort, bakar inte men det kan man ju ändra på. skadar väl knappast att ha tio kg. kan vara nån som behöver dem.

kan rekommendera pulvermat, skadar väl knappast med en kartong sånt. enkelt att ta med sig.

lär bli billigast genom att blanda själv jmf. med att köpa enportions på willys. enportions verkar ofta mest vara ris/mjöl eller potatis mest, dvs utfyllnadsmedel. svindyrt på "överlevnadsbutiken" men för små campingturer så visst.

t-ex ½ kg tomatpulver för ~150kr inkl frakt på ebay. Morot och brocolli finns här. Sökning på ebay.

om jag fattat det rätt så är det som är torkat från början tio gånger mer, då 90% brukar vara vatten i grönsaker och även svamp, kanske kött med.

jo, frystorkad sojafärs kan jag rekommendera på willys. ~17kr för 120gram som drar åt sig vätska i stekpannan så det blir drygt 500gram efter tillaggning. behövs ingen vatten mer än, eller om, man blandar det med en burk krossade tomater i stekpannan. räcker för 4-5 portioner med en sån liten påse.

bönor och ärtor lär knappast skada heller. kan man odla dessutom. samt grodda enkelt i t-ex plastflaskor och få massa extra nyttigheter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2019-10-08 0:03:04

Rent konkret blev jag idag varse om att strular systemet med dörrar och taggar blir resultatet INTE att dörrar öppnas. Detta kommer förmodligen även hända om strömmen går. Dörrar som enbart kan öppnas med tagg, där nyckel inte funkar (eller hyresgäster inte har en sådan nyckel), kommer stanna i låst position.

Som tur är behöver man inte tagg för att komma UT. Men tänk att inte komma in i sitt eget hem, mobilen urladdad och ingen ström. Det strömavbrottet behöver bara pågå 5-6 timmar för att man ska frysa ihjäl.

Jag tackar för att jag blivit påmind om hur jävla fuckat detta systemet är.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2019-10-08 1:15:26

kiddie skrev:Rent konkret blev jag idag varse om att strular systemet med dörrar och taggar blir resultatet INTE att dörrar öppnas. Detta kommer förmodligen även hända om strömmen går. Dörrar som enbart kan öppnas med tagg, där nyckel inte funkar (eller hyresgäster inte har en sådan nyckel), kommer stanna i låst position.

Som tur är behöver man inte tagg för att komma UT. Men tänk att inte komma in i sitt eget hem, mobilen urladdad och ingen ström. Det strömavbrottet behöver bara pågå 5-6 timmar för att man ska frysa ihjäl.

Jag tackar för att jag blivit påmind om hur jävla fuckat detta systemet är.


Du har säkert en glasport, bara att sparka in porten om du riskerar att frysa ihjäl. Annars bor det säkert någon vänlig själ som släpper in grannar som skriker utanför porten.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav sebastiann » 2019-10-08 1:26:35

kiddie skrev:hyresgäster inte har en sådan nyckel


Japp samma för mig. Man får ingen nyckel till porten utan enbart en bricka. Och när det vart strömavbrott i hela gbg i en halvtimme fick man snällt vänta utanför.

Men även om det skulle vara strömavbrott i flera timmar är det inte riktigt acceptabelt att slå sönder glasdörren, då åker du säkert på att betala rubbet.
Utan då får man ringa efter jouröppning (du ringer jourfelanmälan och säger att du inte kommer in genom porten eftersom strömmen gått) så åker några väktare ut med bil och öppnar med huvudnyckel.
Brukar kosta typ 1000 kr i öppningsavgift och sedan ställer de förmodligen upp dörren tills strömmen kommit tillbaka.


Men tycker inte man ska skylla på smarta lås och portar. Skyll istället på elbolaget som inte levererar det dem ska leverera istället. Inom en framtid kommer ALLT som vi har kräva ström, säkert kommer det kommas på någon ny form av pump som är billigare än vattentorn och klarar tryckändringar, vips så slutar man bygga vattentorn.

Så el är sjukt viktigt, och det finns en anledning till att de flesta större elanläggningar är klassificerade som skyddsobjekt med fotograferingsförbud och dessutom larm om någon går nära.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2019-10-08 1:41:44

Alltså nu har det inte hänt något elavbrott. Men detta skulle hända fick jag veta, vid ett elavbrott.

Jag fick veta det då tvättstugan inte släppte in någon pga datastrul, då frågade jag om det skulle hända vid strömavbrott med och fick svar att ja det blir samma. I alla lägen av strul är default inte att allt öppnas, utan allt blir låst.

Kan säga att det var tillräckligt jobbigt att inte få komma in i tvättstugan och tvätta, men det hör hemma i tråden där jag skrev om det.

Skulle ingen släppa in mig och det är strömavbrott så kickar jag in rutan helt klart om jag fått vänta i flera timmar utan hjälp.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-10-08 3:04:24

sebastiann skrev:Men även om det skulle vara strömavbrott i flera timmar är det inte riktigt acceptabelt att slå sönder glasdörren, då åker du säkert på att betala rubbet.
Utan då får man ringa efter jouröppning (du ringer jourfelanmälan och säger att du inte kommer in genom porten eftersom strömmen gått) så åker några väktare ut med bil och öppnar med huvudnyckel.
Brukar kosta typ 1000 kr i öppningsavgift och sedan ställer de förmodligen upp dörren tills strömmen kommit tillbaka.
.


Är det ett omfattande strömavbrott över ett större område i flera timmar så kommer de som har möjlighet att öppna inte att hinna med alla som har blivit utelåsta från sin bostad. Handlar det om att man faktiskt riskerar att bli allvarligt nedkyld av att stå kvar ute är det givetvis bättre att bryta sig in. Fast inne i en stad så finns det ju ofta andra ställen du kan ta dig in på.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2019-10-08 3:09:44

Kan lägga till att den temperatur där de flesta fryser ihjäl är 3-4 grader. Ja, plusgrader. Man luras lätt att tro att det inte är så farligt kallt eftersom man inte fryser jättemycket. Men kroppen tappar snabbt värme och ju mer värme man tappar ju mindre kan man bedöma om man håller på att frysa ihjäl.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Fabela » 2019-10-08 3:57:30

sebastiann skrev:Men tycker inte man ska skylla på smarta lås och portar. Skyll istället på elbolaget som inte levererar det dem ska leverera istället. Inom en framtid kommer ALLT som vi har kräva ström,

Klart att jag inte skyller på lås eller elbolag.
Utan på dem som beslutat att låsen installerats, och att det är det enda som som finns, trots att man vet att de är så sårbara och påverkar så många, om de inte funkar.

Om jag tappar min nyckel, så påverkar det bara mig.
Om låset till vår port pajar, påverkar det bara oss som bor i porten.
Om strömmen slås ut påverkar det alla inom ett visst område - kanske t.o.m. hela Sverige i värsta fall.
Viss skillnad.

kiddie skrev:Skulle ingen släppa in mig och det är strömavbrott så kickar jag in rutan helt klart om jag fått vänta i flera timmar utan hjälp.

Visst, portar har ofta glasrutor.

Värre med lägenhetsdörrar och annat, som är helt i trä och/eller metall.
Det är nog bara en tidsfråga innan låsen till lgh också går på ström. Då har man ingen glädje av att sparka söder rutan till porten, för man kommer ändå inte in i sin lägenhet.
En står kanske inte och fryser ihjäl ute på gatan, men man kan ha andra mer eller mindre brådskande/akuta skäl att komma in i sitt hem.
Skulle strömmen slås ut i ett större område skulle det nog ta tid, innan de hann åka runt och öppna manuellt åt alla.
Och hur skulle man göra när man gick hemifrån? Vilket man så klart skulle behöva, om det tog tid innan strömmen var tillbaka. Lämna olåst?

kiddie skrev:Jag tackar för att jag blivit påmind om hur jävla fuckat detta systemet är.

Skulle inte vara så dumt om fler fick sig en wake up call då och då.
Viktigt att ha alternativ, och inte göra sig helt beroende av ström. Tycker jag.

Är lyckligt lottad, hos oss är det bara tvättstugan som har bara bricklås. Alla andra dörrarna i fastigheten har kvar de vanliga låsen också.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Parvlon » 2019-10-08 9:07:18

kiddie skrev:Kan lägga till att den temperatur där de flesta fryser ihjäl är 3-4 grader.
vilket nog antyder att de flesta av dem personerna hade något annat mycket allvarligt handikapp/ofördelaktig situation.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in