Är Torgny ett sk -y-namn?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Savanten Svante » 2018-01-25 1:17:08

som tex Conny, Ronny och Sonny?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav RSD555 » 2018-01-25 1:31:01

Nej mer som Benny och Dagny
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Alien » 2018-01-25 2:37:46

*Går loss på specialintresset*

Nej, verkligen inte! Torgny är ett gammalt nordiskt namn, tänk Torgny lagman.

De andra y-namnen är alla engelska smeknamn. Fler exempel är Sammy (Sammie), Jimmy (Jimmie) och Johnny (Johnnie). Man tänker sig att underklassen fått dessa namn från filmens, sportens och populärmusikens värld och inte förstått att de är smeknamn, att personerna egentligen hette James, John, Ronald, Samuel etc.

Dagny är inget sådant y-namn heller; det skapades på 1800-talet i fornnordisk stil.

De kvinnliga motsvarigheterna är snarare Annie, Betty, Dolly, Jenny, Fanny, Molly, Sally. Men de har inte riktigt samma stigma. Antagligen för att de inte blev kända kriminella. Jenny ses väl som ett smeknamn för Jennifer idag, men användes redan på 1800-talet men då som smeknamn för Johanna (tänk på Jenny Lind).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Flinta » 2018-01-25 2:45:36

Vet du även något om namnet Svenny som du kan tänka dig att berätta, Alien? Innan jag gick på föreläsning med Svenny Kopp första gången trodde jag att vi skulle få lyssna till en man.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav RSD555 » 2018-01-25 2:49:52

Varför frågar du inte mig?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Dagobert » 2018-01-25 2:51:44

Alien skrev:Man tänker sig att underklassen fått dessa namn från filmens, sportens och populärmusikens värld och inte förstått att de är smeknamn,

Alien skrev: Men de har inte riktigt samma stigma. Antagligen för att de inte blev kända kriminella.

Är det här konsensus i namn-nörd-kretsar eller egna funderingar?
Dagobert
 
Inlägg: 14128
Anslöt: 2010-11-30

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Flinta » 2018-01-25 2:59:55

RSD555 skrev:Varför frågar du inte mig?


Var så god, jag tar tacksamt emot svar från er båda :)

Alien skrev:*Går loss på specialintresset*


Ovanstående gjorde att jag valde att ställa frågan till Alien :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Huggorm » 2018-01-25 6:58:03

Tors gny - det oväsen Tor för, gissningsvis åskskrällar uppe bland molnen. Motsvarar alltså tordyn, det fornnordiska ordet för åska
Dagobert skrev:
Alien skrev:Man tänker sig att underklassen fått dessa namn från filmens, sportens och populärmusikens värld och inte förstått att de är smeknamn,

Alien skrev: Men de har inte riktigt samma stigma. Antagligen för att de inte blev kända kriminella.

Är det här konsensus i namn-nörd-kretsar eller egna funderingar?
Det finns statistik som visar att y-namn är överrepresenterade i fängelser, eller åtminstone att de var det för 10-20 år sedan.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Savanten Svante » 2018-01-25 11:24:55

Huggorm skrev:Det finns statistik som visar att y-namn är överrepresenterade i fängelser, eller åtminstone att de var det för 10-20 år sedan.
Alien skrev:Man tänker sig att underklassen fått dessa namn från filmens, sportens och populärmusikens värld och inte förstått att de är smeknamn, att personerna egentligen hette James, John, Ronald


Mitt förnamn är Ronny heter en bok som en Ronny som blev akademiker har skrivit.

Professor Ronny: https://www.sydsvenskan.se/2011-04-10/professor-ronny

Titeln, den blyga bekännelsen, speglar innehållets ödmjuka ton. Men jag säger till Ambjörnsson, när bomullen är inhandlad, att jag tidigare tolkat titeln felaktigt. Alla vet väl vilka som bär y-namn, våldsamma män ur kriminellt belastade miljöer. Men från början, i Göteborg på 1930-talet, var y-namnen hommager till den amerikanska masskultur som just intagit biograferna. Ronnys kusin hette Benny. Snarare Hollywood än anstalten Hall.
– Nä, på 30-talet var vi inte fängelse­kunder. I arbetarklassen fanns inte så mycket tradition med namn. Man tog de namn man tyckte lät fräcka för stunden. Sen efteråt har jag förstått att det där är ju arbetarklassnamn. Mina kompisar på Gotland ur borgerligheten heter ju Johan, Lars och Jakob.


Henry är ett nann jag inte heller kopplar till Y-namnen.

Alien skrev:*Går loss på specialintresset*

Nej, verkligen inte! Torgny är ett gammalt nordiskt namn, tänk Torgny lagman.

De andra y-namnen är alla engelska smeknamn. Fler exempel är Sammy (Sammie), Jimmy (Jimmie) och Johnny (Johnnie). Man tänker sig att underklassen fått dessa namn från filmens, sportens och populärmusikens värld och inte förstått att de är smeknamn, att personerna egentligen hette James, John, Ronald, Samuel etc.

Dagny är inget sådant y-namn heller; det skapades på 1800-talet i fornnordisk stil.

De kvinnliga motsvarigheterna är snarare Annie, Betty, Dolly, Jenny, Fanny, Molly, Sally. Men de har inte riktigt samma stigma. Antagligen för att de inte blev kända kriminella. Jenny ses väl som ett smeknamn för Jennifer idag, men användes redan på 1800-talet men då som smeknamn för Johanna (tänk på Jenny Lind).


Huggorm skrev:Tors gny - det oväsen Tor för, gissningsvis åskskrällar uppe bland molnen. Motsvarar alltså tordyn, det fornnordiska ordet för åska
Dagobert skrev:
Alien skrev:Man tänker sig att underklassen fått dessa namn från filmens, sportens och populärmusikens värld och inte förstått att de är smeknamn,

Alien skrev: Men de har inte riktigt samma stigma. Antagligen för att de inte blev kända kriminella.

Är det här konsensus i namn-nörd-kretsar eller egna funderingar?
Det finns statistik som visar att y-namn är överrepresenterade i fängelser, eller åtminstone att de var det för 10-20 år sedan.


Ja, fast det var några år sen, jag skulle nog säga 30 år sen, snarare. Nu har den generationen fått barn, och mina fördomar är att barnen heter Kevin och Tindra. Fyll gärna på med namn, eller rätta mig. :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Huggorm » 2018-01-25 14:17:35

Savanten Svante skrev:Ja, fast det var några år sen, jag skulle nog säga 30 år sen, snarare. Nu har den generationen fått barn, och mina fördomar är att barnen heter Kevin och Tindra. Fyll gärna på med namn, eller rätta mig. :)
Det tror jag du har rätt i, fast citering överst i ditt inlägg blev fel
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Kahlokatt » 2018-01-25 14:25:28

Dagobert skrev:
Alien skrev:Man tänker sig att underklassen fått dessa namn från filmens, sportens och populärmusikens värld och inte förstått att de är smeknamn,

Alien skrev: Men de har inte riktigt samma stigma. Antagligen för att de inte blev kända kriminella.

Är det här konsensus i namn-nörd-kretsar eller egna funderingar?


Vedertaget bland namnnördar.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav KrigarSjäl » 2018-01-25 14:44:37

Känner igen Aliens resonemang från diverse sociologiska sammanhang.
Att namn är knutet till klass är ingenting märkvärdigt i sig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Halfviti » 2018-01-25 15:56:11

Flinta skrev:Vet du även något om namnet Svenny som du kan tänka dig att berätta, Alien? Innan jag gick på föreläsning med Svenny Kopp första gången trodde jag att vi skulle få lyssna till en man.


Ja, hur är det nu med Svenny.....?
Halfviti
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2017-10-01
Ort: Söderut

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Halfviti » 2018-01-25 15:58:14

Halfviti skrev:
Flinta skrev:Vet du även något om namnet Svenny som du kan tänka dig att berätta, Alien? Innan jag gick på föreläsning med Svenny Kopp första gången trodde jag att vi skulle få lyssna till en man.


Ja, hur är det nu med Svenny.....?


7 kvinnor och 7 män i Sverige heter Svenny :-)Happy
Halfviti
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2017-10-01
Ort: Söderut

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Dagobert » 2018-01-25 17:22:33

Kahlokatt skrev:Vedertaget bland namnnördar.

Tack. Vedertaget var ett lämpligare ord. Det var "Man tänker sig" och "Antagligen" som jag undrade över. Särskilt när nån yttrar sig inom sitt specialintresse är det ju bra om det uppfattas rätt. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14128
Anslöt: 2010-11-30

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav sugrövmanövern » 2018-01-25 22:08:51

Finns namnet Torgni? eller Torgnieh?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Kahlokatt » 2018-01-25 23:03:10

Enligt SCB:
4 922 män har Torngy som förnamn, varav 1 842 har det som tilltalsnamn.
2 kvinnor har Torgny som förnamn, varav en har det som tilltalsnamn.

1 man heter Torgni, men bara i mellannamn.

1 kvinna heter Torgnie i mellannamn, 1 man har Torgnie som tilltalsnamn.

Ingen heter Torgnieh.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav KrigarSjäl » 2018-01-25 23:28:19

Kahlokatt skrev:Ingen heter Torgnieh.

Tacka fanken för det.

Ter sig som nåt obestämt läte på gnällbältedialekt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Savanten Svante » 2018-01-25 23:29:25

KrigarSjäl skrev:Ter sig som nåt obestämt läte på gnällbältedialekt.


Skolupprop i Örebro.

- Torgnieh! Är Torgnieh här?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav sugrövmanövern » 2018-01-25 23:43:07

Kahlokatt skrev:Ingen heter Torgnieh.
Det glädjer mig :mrgreen: kom på det, och hoppades att det inte existerade!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav KrigarSjäl » 2018-01-25 23:44:51

Savanten Svante skrev:
KrigarSjäl skrev:Ter sig som nåt obestämt läte på gnällbältedialekt.


Skolupprop i Örebro.

- Torgnieh! Är Torgnieh här?

Nåt sånt ja.

-Torgniieeeh!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Alien » 2018-01-26 2:58:41

Flinta skrev:Vet du även något om namnet Svenny som du kan tänka dig att berätta, Alien? Innan jag gick på föreläsning med Svenny Kopp första gången trodde jag att vi skulle få lyssna till en man.


Nej, namnet var lika nytt för mig när jag läste om Svenny Kopp. Hennes föräldrar måtte ha varit verkligt originella i sitt namnval. Svenny är så ovanligt att det känns könsneutralt. Dvs som om det både kunde vara ett smeknamn för Sven och den superovanliga kvinnliga formen Svenna. Just för att det är så ovanligt känns det inte som ett typiskt Y-namn heller, även om det rimmar på Kenny (som också används för kvinnor) och Benny.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är Torgny ett sk -y-namn?

Inläggav Kahlokatt » 2018-01-26 11:24:16

Min morfar hade en faster som hette Benny. Hennes föräldrar trodde väl att det var ett kvinnonamn.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in