Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Godast choklad gör....

Marabou
36
51%
Fazer
29
41%
Cloetta
4
6%
ElDorade (finns på Willys)
2
3%
 
Antal röster : 71

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Kostymhippie » 2018-01-22 12:35:42

Lidls mjölkchoklad av märket Fin Carré är god, speciellt för priset: 5 kr för en normalstor chokladkaka.

Euroshopper heter numera ICA Basic och deras choklad smakar billigt och sötsliskigt.

Om jag någon gång äter Toblerone ska det vara den svarta med mörk choklad.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-01-22 13:41:42

Kostymhippie skrev:Lidls mjölkchoklad av märket Fin Carré är god, speciellt för priset: 5 kr för en normalstor chokladkaka.


Bjöd arbetskamrater på detta på fikabordet. För att det skulle se inbjudande ut och sedan avlägsna billigt chokladbevis tog jag en djuptallrik och bröt upp en mjölkchoklad och en vit choklad. De undrade varför jag bjöd... och kanske dessutom på fin choklad. Kostade nästan inget ju.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2018-01-22 16:20:48

Den där mörka chokladen man fick i lumpen var ohyggligt god efter lite umbäranden, kan drömma att jag äter den ibland... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2018-01-22 19:46:48

Lidls choklad funkar väl i nödfall men den är lite för söt. Men för det priset skall man inte klaga. Jag har provat grön och blå, den ena har krossade nötter och den andra är bara choklad
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2018-01-31 3:45:40

Köpte Anthon Bergs Dark Milk Fairtrade Chocolate på ÖB. Det står att den innehåller 47% kakao och 23% mjölkbeståndsdelar. Men tyvärr inte hur mycket socker, förutom att det står först som vanligt.

Fairtrade är annars en bonus:

"At Anthon Berg we buy all our Fairtrade cacao beans from fairtrade co-operatives in Ghana. Fairtrade gives the farmer a fairer deal and benefits the entire community. Projects include extending a local school, the construction of new wells and visits by mobile health clinics."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2020-10-03 14:28:59

Det finns ju mycket mer att välja på nu jämfört med när jag var barn. Då fanns det bara Marabou och Cloetta. Och Marabou hade en maraboustork på omslaget.

Vad har jag för choklad hemma nu? Marabou Fin 70%, "en mörk choklad med 70% kakao och smak av pekan & havssalt".

Ingredienser: Kakaomassa, socker, kakaosmör, karamelliserade pekannötter m m. Sockerhalt 30%. Jag vill inte ha någon choklad där socker står som första ingrediens
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Vildsvin » 2020-10-03 15:41:25

En gång bodde jag i en stuga och det var en jättestor kakaofrukt i trädet bredvid. Tänkte passa på att göra choklad, så jag tog ut bönorna ur frukten, stekte dem och mosade dem. Det var mycket beskt och gick knappt att äta. Jag visste inte att man måste jäsa bönorna först för att få bort bismaken.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2023-08-27 0:08:36

En gång arbetade jag på Marabous fabrik i Sundbyberg. De hade en fin park att promenera i på lunchen. De hade också en personalbutik där man kunde köpa t ex chokladaskar. De hade inte de fina kartongerna som i vanliga butiker utan de var av gul papp. Men chokladen var densamma och den var mycket billigare. Ack, härliga tider!

Jag fick då lära mig att Marabou och norska Freia var detsamma, el iaf att de hade samma ägare.

Senast jag flög med Norwegian sade flygvärdinnan att de sålde en särskild Freiakaka. Den är godare än Marabou, mindre söt. Jag föll för detta och köpte en (den var stor), fast jag annars aldrig köper något på flyget.

Det stämde, den var verkligen god.

Men när vi åkte hem var det inget tal om Freias choklad och jag såg inget om den i broschyren om vad de säljer på planet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2023-08-27 0:14:22

Norska Nidar gör god choklad. Och schweiziska Lindt.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Zia1985 » 2023-08-27 0:49:30

Av de fyra nämnda av TS är ju Fazer överlägset.
Får jag välja vilken tillverkare som helst så är ju Valrhona och Chokladfabrikens choklad favoriter.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Richard » 2023-08-27 5:54:07

Brukar välja mellan Marabous chokladkakor med mintkrokant eller Cloettas "Plopp". Så det är jämt mellan dem. Men det får väl bli Cloetta då, då Kexchoklad också är en stor favorit.

Eller är det bara choklad? Då ändrar jag mig till Marabou.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2023-08-27 9:02:27

var det inte Marabou som bidrog till att Ukrainiska barn vart våldtagna, eller hur det nu var? annars vet jag inte vilken choklad som är godast, möjligen chokladen som man fick när man gjorde sin VP, särskilt den mörka, men när man legat i snön och frusit ett par veckor, på någon jäkla övning med bara äcklig mat, och man håller på att svälta ihjäl så smakar all choklad bra såklart, tror det var Fazer
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Lynx-66 » 2023-08-27 12:10:03

För mig är det nog mest gammal vana att ibland slänga ner en Marabou Schweizernöt i kundkorgen, så Marabou röstade jag.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2023-08-27 12:15:05

antonius skrev:var det inte marabou som bidrog till att Ukrainiska barn vart våldtagna, eller hur det nu var? annars vet jag inte vilken choklad som är godast, möjligen chokladen som man fick när man gjorde sin VP, särskilt den mörka, men när man legat i snön och frusit ett par veckor, på någon jäkla övning med bara äcklig mat, och man håller på att svälta ihjäl så smakar all choklad bra såklart, tror det var Fazer

Spoiler: visa
Det bidrar till den ryska krigskassan enligt Ukraina. Men den diskussionen hör snarare hemma i SRP.


Ofta köper jag helt enkelt den choklad som det är extrapris på. Sist var det Lindt Creation Crème Brûlée, men jag har inte smakat den än. Så här står det på baksidan: "Fin mjölkchoklad med krämig fyllning av mjölk, karamelliserat socker och krispiga kexbitar. ... Mjölkchokladen innehåller minst 30% kakao och minst 20% mjölk". Och socker som första ingrediens. Väldigt onyttig mao.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2023-08-27 14:52:07

Alien skrev:
antonius skrev:var det inte marabou som bidrog till att Ukrainiska barn vart våldtagna, eller hur det nu var? annars vet jag inte vilken choklad som är godast, möjligen chokladen som man fick när man gjorde sin VP, särskilt den mörka, men när man legat i snön och frusit ett par veckor, på någon jäkla övning med bara äcklig mat, och man håller på att svälta ihjäl så smakar all choklad bra såklart, tror det var Fazer

Spoiler: visa
Det bidrar till den ryska krigskassan enligt Ukraina. Men den diskussionen hör snarare hemma i SRP.


Ofta köper jag helt enkelt den choklad som det är extrapris på. Sist var det Lindt Creation Crème Brûlée, men jag har inte smakat den än. Så här står det på baksidan: "Fin mjölkchoklad med krämig fyllning av mjölk, karamelliserat socker och krispiga kexbitar. ... Mjölkchokladen innehåller minst 30% kakao och minst 20% mjölk". Och socker som första ingrediens. Väldigt onyttig mao.


Det där är inte "äkta" choklad utan konfektyr en viss skillnad, det fick jag lära mig på en föreläsning under dom Franska vindagarna typ år 2002 tror jag att det var.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2023-08-27 15:18:17

slackern skrev:
Alien skrev:
antonius skrev:var det inte marabou som bidrog till att Ukrainiska barn vart våldtagna, eller hur det nu var? annars vet jag inte vilken choklad som är godast, möjligen chokladen som man fick när man gjorde sin VP, särskilt den mörka, men när man legat i snön och frusit ett par veckor, på någon jäkla övning med bara äcklig mat, och man håller på att svälta ihjäl så smakar all choklad bra såklart, tror det var Fazer

Spoiler: visa
Det bidrar till den ryska krigskassan enligt Ukraina. Men den diskussionen hör snarare hemma i SRP.


Ofta köper jag helt enkelt den choklad som det är extrapris på. Sist var det Lindt Creation Crème Brûlée, men jag har inte smakat den än. Så här står det på baksidan: "Fin mjölkchoklad med krämig fyllning av mjölk, karamelliserat socker och krispiga kexbitar. ... Mjölkchokladen innehåller minst 30% kakao och minst 20% mjölk". Och socker som första ingrediens. Väldigt onyttig mao.


Det där är inte "äkta" choklad utan konfektyr en viss skillnad, det fick jag lära mig på en föreläsning under dom Franska vindagarna typ år 2002 tror jag att det var.


ren choklad ska väl var just ren egentligen, det är väl bara cacao halten man har olika
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2024-02-12 13:26:38

Den Fazer choklad jag snöat in på nu heter "Salty toffee crunch". Ingredienser: Mjölkchoklad, socker, kakaosmör, kakaomassa, glukossirap ... 30% kakao. Gillar den där blandningen av sött och salt.

Annars var den chokladkartong vi fick i London jättegod, där låg min medhavda Aladdinask helt i lä. Hotel Chocolat heter märket. Har inte sett det i Sverige.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2024-02-12 15:27:55

nescio skrev:Choklad som choklad. Vem bryr sig om vad det står på förpackningen?
Ingen annan som tänker som jag här ser jag.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2024-02-12 16:08:19

All choklad smakar inte likadant. En del är godare än andra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav nescio » 2024-02-12 17:04:01

Alien skrev:All choklad smakar inte likadant. En del är godare än andra.
Den senaste chokladen jag åt var en Aladdin-ask som reades ut efter jul. Men inte vet jag vilken tillverkare som gör den.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Riksamiralen » 2024-02-12 17:34:56

Jag röstade på den bästa någon gång förra året, såklart är det Karl Fazer Blå. Det finns ingen annan sort som kommer i närheten av den.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2024-02-12 18:47:36

nescio skrev:
Alien skrev:All choklad smakar inte likadant. En del är godare än andra.
Den senaste chokladen jag åt var en Aladdin-ask som reades ut efter jul. Men inte vet jag vilken tillverkare som gör den.

Aladdin är ju en tradition till jul. Det är Marabou (dvs Mondelēz International) som tillverkar den.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vilken tillverkare gör godaste chokladen? (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2024-02-12 19:45:36

Danska Anthon Berg gör choklad och marsipan som får annan choklad och marispan att smaka som svettiga tår. Mycket god choklad.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in