Väldigt förenklad matlagning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Dagobert » 2017-01-19 8:44:06

ankhat skrev:Jag gör något liknande för att koka ägg och slippa passa dem: tar äggen från kylen, lägger dem i kallt vatten, och kokar upp på högsta värme (det 6:e av 6 steg). När det kokar ordentligt (minst 2 stora bubblor) stänger jag av plattan och flyttar kastrullen till en kall platta. Då slipper man det otäcka ljudet när äggen slår i kastrullen under kokningen också.

Sedan sköter det sig självt.

Vänta minst 10 minuter. Det går bra att glömma äggen i ett par timmar. Resultatet, förutsatt att det inte är väldigt små eller väldigt stora ägg, kommer att bli fast vita och ganska fast gula som bara är aningen mjuk och mörkgul i mitten.

Vill man ha lös- eller hårdkokta ägg får man nog passa dem som vanligt, eller experimentera lite med ovanstående.

Om man kokar sitt kaffe så kan man koka ägget samtidigt i samma vatten. Jag vet en som gjorde det.

Han (det var förstås en han) gjorde det när han seglade omkring i Röda Havet för 20 år sen. Begränsat med köksbränsle förstås. Havsvattnet kanske inte dög till äggkokning utan det gick åt sötvatten från tanken.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Flinta » 2017-02-08 19:29:44

Har någon lagat något väldigt förenklat på sistone? Behöver inspiration.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav honeypie81 » 2017-02-08 19:39:18

Då frågar du rätt person. :-)Happy jag är dålig på matlagning och mina släktingar gör matlådor som jag kan frysa in, till min son. Snällt. När jag lagar mat brukar det bli enkelt som du beskrev här är några exempel :

/varma mackor med margarin, skinka, ananas. Dessa formbröd lägger man i ugnen i tio minuter sedan man har satt ugnen på 200 grader.

/polarbröd pizza: samma som ovan men med polarkaka

/stek upp köttfärs och om du gillar det lök (jag gillar inte lök). Hålka ur ett franskbröd. Fyll det med köttfärsen och ha till sist på riven ost (mild eller stark du bestämmer). Samma gradantal och tid som ovan.

/koka spaghetti och ha i en klick smör. ät ! (... det säger väll sig själv)

/stek hallommi ost tills den blir gylene. Detta tar olika tid, frustrerande! men du får vakta vid spisen. Ta sedan en franskbröds bulle och lägg hallomin i. En god "hamburgare"

/mosa avokado och bred den som smör på en smörgås.
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav KrigarSjäl » 2017-02-08 19:42:28

Köttsoppa.
Bara att hacka ner och koka upp.

Högrev
Potatis
Morot
Palsternacka
Kålrot
Selleri
Lök
Purjolök
Salt
Vitpeppar
Köttbuljong
Lagerblad
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Flinta » 2017-02-08 19:48:40

honeypie81 skrev:
/mosa avokado och bred den som smör på en smörgås.


Avokado kan man spä ut med creme fraiche och blanda med örtkryddor. Ät som det är eller blanda med t ex pasta.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2017-02-08 20:31:00

Anisbröd, sätt en korvskiva mellan varje veck med en kniv, stoppa sedan i munnen och ät.(Brödet alltså, inte kniven.)... :o
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Flinta » 2017-11-10 22:22:34

KrigarSjäl skrev:
Krigarns fisksoppa

400 g torsk
3 potatisar
2 morötter
1 burk krossade tomater
2-3 msk tomatpuré. Nej, det går inte lika bra med ketchup.
Några stänk citron
Vitpeppar
Salt
Timjan
2 tärningar grönsaksbuljong
Gröna oliver, ca 5-6 matskedar
1 liter vatten

Koka upp en liter vatten
Skala och skär upp potatisen & morötterna. Häll i.
Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, salt, peppar, buljong, citron, timjan.
Låt koka 20-30 minuter.

Skär upp torskblocket i tärningar. Häll i.
Dela oliverna. Häll i. Låt sjuda på svag värme ca 5-10 minuter.


Tack för receptet, Krigarsjäl :) Istället för att göra en soppa gjorde jag en gryta med ovanstående ingredienser, plus en burk créme fraiche. Jag tog mer än dubbelt så mkt av alla ingredienser så jag kan äta av den några dagar :)
Senast redigerad av Flinta 2017-11-10 22:25:23, redigerad totalt 3 gånger.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Lilla Gumman » 2017-11-18 11:28:05

One Pot Pasta

Minns inte om jag lagt ut receptet tidigare, men det förtjänas att uppmärksammas igen.
Lägg spaghetti i en gryta, knäck den på mitten om den inte får plats i botten. Fyll på med en halv liter vatten, pastan ska vara täckt. Lägg sen i:
1 korv, delad i bitar (går även med sojakorv, eller valfritt köttsubstitut)
1/2 hackad lök
vitlök, riven på rivjärn eller pressad, om man gillar det
lite krossad tomat
salt och peppar

Man kan ha i lite vad man har i kylskåpet, göra en rensning. Sen kokar man allt i samma gryta i ungefär 6 minuter. Går att göra tilll många personer, eller till bara en. Blir minimalt med disk. Inget mätande och vägande. Bara häll i. Koka till det blir krämigt och gott. Häll upp på tallrikar och ät. Eller, är du ensam student, ät ur grytan och spar disk (det var ju det som var tanken från början med den här rätten).
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav elle » 2017-11-18 12:11:53

KrigarSjäl skrev:Köttsoppa.
Bara att hacka ner och koka upp.

Högrev
Potatis
Morot
Palsternacka
Kålrot
Selleri
Lök
Purjolök
Salt
Vitpeppar
Köttbuljong
Lagerblad


Det var en bra och enkel recept utan krusiduller.

Önskar att alla recept i kokböcker hade sett utt på likadant sått.

Naturligtvis med tydliga, stora bilder på alla maträtter så man vet hur maten man vill laga och konsumera ser ut i slutändan.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2017-11-18 12:22:10

Lilla Gumman skrev: Häll upp på tallrikar och ät.


Tallrikar? man lägger bara ut en tidning på bordet, häller upp grytan och sen kan var och en äta runt bordet. Sen när måltiden är över slänger man bara tidningen i komposten, miljövänligt och praktiskt... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Parvlon » 2017-12-09 21:43:09

Flinta skrev:Har någon lagat något väldigt förenklat på sistone? Behöver inspiration.
jag brukar ta ett par brödskivor, bre på lite smör och lite ost ovanför detta och sedan kör jag in allt i min mini-ugn som jag har i mitt kombinerade dator och sov-rum.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Flinta » 2017-12-09 22:17:28

Parvlon skrev:
Flinta skrev:Har någon lagat något väldigt förenklat på sistone? Behöver inspiration.
jag brukar ta ett par brödskivor, bre på lite smör och lite ost ovanför detta och sedan kör jag in allt i min mini-ugn som jag har i mitt kombinerade dator och sov-rum.

Det händer att jag gör det jag med :-)Happy
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Flinta » 2017-12-09 22:24:19

Mozarellaost med rapsolja och örtkrydda eller salt och vitpeppar. Jag brukar ta en stor och smula sönder den med fingrarna efter jag sköljt den. Vissa gillar att skiva en tomat och äta till.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Chilehead » 2017-12-10 18:32:52

Någon god korv som jag skär i bitar en halv gul lök i bitar och lite strimlad purjo. Sen steker jag dem lite grann och häller på en burk med bönor i tomatsås och värmer upp det hela.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav elle » 2017-12-15 10:22:07

Rödbetssallad

Kokta, rivna rödbetor
Majs
Hårdkokta ägg, grovrivna (inget måste om man är vegan)
Majonnäs (äggfri majonnäs för veganer)
Salt

Blanda ihop ingredienserna.
Ställ in i kylskåpet.
Åvnjutas och serveras kyld.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Flinta » 2017-12-15 16:30:37

Kan tänka mig att det blir väldigt gott, elle :-)Happy samt nyttigare än färdiga rödbetssallader (som man inte längre kommer gilla när man får smak på denna).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav ankhh » 2018-01-19 20:46:55

Jag har inte läst allt bakåt, så det här kanske redan är sagt.

Hur som helst, många grönsaker och rotfrukter som kan kokas går snabbt och enklare att köra i form eller på plåt i ugnen. Från rå potatis i klyftor och rotsaker i bitar på ett par centimeter tar det sådär en halvtimme på c:a 175 grader.

Funkar också att använda mikrovågsugn, då går det snabbare. Skål eller gryta av material som funkar (och går in) i mikrovågsugn, lite vatten (max centimeterhögt) i botten, lock på, sedan köra på hög effekt (700-800 W) kring 5-6-7 minuter. Klart!

Jag tycker att det blir gott som det är, men ibland gör jag någon sås att dippa i också, typ röra ihop majonnäs och chilisås till något Rhode Island-liknande.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav elle » 2018-01-19 21:01:59

Ugnsrostade Rotfrukter är smarriga.

Orkar man inte skala och hacka finns de färdiga att köpa.
Har köpt, provat och kan rekommendera.

Bild

"INGREDIENSER: Ekologisk gul och orange morot* 50% (Sverige), ekologisk polkabeta* 20%, ekologisk kålrot* 20%, ekologisk rödlök* 10% (Turkiet). *KRAV-ekologisk ingrediens."

https://www.coop.se/handla-online/varor ... saker-krav
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav elle » 2018-01-19 21:57:08

Morotssoppa

4 morötter
1 burk kokosmjölk (400 ml)
2 dl röda linser + kokvatten, cirka 5 dl
Grönsaksbuljong
Pressad citronsaft
Salt

Skala och riv morötterna grovt (går att köpa fördigrivna)
Fräs morötterna i en kastrull
Koka linserna. (behöver kokas 10 min.)
Häll av vatten. Tillsätt morötterna och kokosmjölk.
Smaka av med citronsaft.
Man kan mixa soppan om man vill ha den slät.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Chilehead » 2018-01-20 1:12:14

ankhat skrev:röra ihop majonnäs och chilisås till något Rhode Island-liknande.

och tar man lite bostongurka så har man hamburgardressing
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-01-20 4:16:09

Dagobert skrev:Om man kokar sitt kaffe så kan man koka ägget samtidigt i samma vatten. Jag vet en som gjorde det.

Han (det var förstås en han) gjorde det när han seglade omkring i Röda Havet för 20 år sen. Begränsat med köksbränsle förstås. Havsvattnet kanske inte dög till äggkokning utan det gick åt sötvatten från tanken.


Man kan koka ägg med minimalt vatten. Fast då ska man helst ha elspis med eftervärme. Man lägger i ägget i kallt vatten, en cm vatten och sätter på ett lock, så fort det börjar koka stänger man av värmen och tar tid och lägger på en minut mot vad man brukar ha. Sedan tar man ut ägget.

Har man dessutom dåligt med bränsle kan man låta ägget fortsätta koka inne i skalet medan det kyls av sig själv. Utan kylning alls blir ett ganska löskokt ägg hårdkokt om det får självkylas ute ur vattnet.

Jag skulle inte ha något emot att dricka kaffe som varit ägg i vattnet. När jag campat har jag ibland gjort örtte på vatten som korv kokat i. Det funkar oftast.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-01-20 4:37:21

En glasburk av de billigare Tikka masala färdig sås, den dyra var inte god tyckte jag. Värm. Gör tärningar av salladsost typ falsk feta och ha i.

Och servera med kokt ris.

Är man dålig på att få allt klart samtidigt gör man en sak i taget och lägger på tallriken och kör någon minut i mikron. Detta kan man också göra om man inte klarar stressen att göra mer än en sak i taget.

Sådana här rätter äts enklast ur djup tallrik så slipper man vara rädd att sås ska rinna över kanten.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav kiddie » 2018-01-20 4:45:18

Några tips för en enklare matlagning:

Fördela isbergssallad: Ta loss blad, skölj och riv sönder. (Sallad ska rivas enligt mästerkockarna)

Hacka färsk svamp: Kolla så det inte är grus och sådant på svampen. Slit brutalt sönder svampen med händerna genom att krama den lite och slit loss lagom bitar.

Något i burk som man ska använda allt av och som ska hackas: Häll av vattnet om det ska bort. Stick ner en ren sax och börja massakern. Skaka burken lite och klipp igen så de understa inte undkommer.

Rengöra jordig färskpotatis: Potatisvantar på båda händerna.

Hacka morötter så att bitarna inte hoppas iväg: Ingen aning!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Huggorm » 2018-01-20 9:25:45

Potatisvantar, finns det ett sådant plagg alltså? :shock:
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in