Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav alixha » 2018-01-18 17:46:31

Tanken var god.
MKB* ville ge sina hyresgäster något extra när bolaget fyllde 70 år.
Man bestämde att 23.000 hushåll skulle få presentkort på Coop värda 500kr styck.
Problemet? Folk fick sänkta socialbidrag på grund av presentkortet.

Läs om det här! Det är lite småkomiskt och ledsamt på samma gång.
https://www.expressen.se/ledare/malin-s ... ?social=fb


*Malmö kommunala bostadsbolag
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav Liljan » 2018-01-18 18:11:26

Jag håller inte med om hennes slutsats alls, jag anser inte att det är hyresbolaget som har gjort fel utan att socialtjänstens regler är helt absurda. Inget har gjorts på någon annans bekostnad heller, alla har fått samma presentkort oavsett inkomst och de med socialbidrag missgynnas inte av att någon annan får ett presentkort. Sedan håller jag med om att det här kanske inte var den smartaste presenten.

Jag anser att socialbidraget ska avskaffas helt, istället borde det vara en behovsprövad medborgarlön. Det ska inte finnas ett A och B lag där de som är födda här, varit friska och kunnat jobba får gräddfil medan de som inte haft en chans eller inte haft koll på en miljon regler får stå med mössan i hand.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav nescio » 2018-01-18 18:49:07

Liljan skrev:Jag håller inte med om hennes slutsats alls, jag anser inte att det är hyresbolaget som har gjort fel utan att socialtjänstens regler är helt absurda.
Både hyresbolaget och socialtjänstens ägs väl av Malmö Kommun?
nescio
 
Inlägg: 3832
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav Pinghis Khan » 2018-01-18 19:03:40

Tänk om man inte vill handla på Coop då?
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav sugrövmanövern » 2018-01-18 20:12:54

Pinghis Khan skrev:Tänk om man inte vill handla på Coop då?
Eller hur!! Man får mer mat för 500 kr på tex Willys!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav alixha » 2018-01-18 21:30:22

Jag trodde inte att gåvor räknades med när dom beslutar om socialbidrag?
Eller är det bara vid sjukersättning, bostadstillägg och sånt?

Tycker att en gåva på 500 kronor gott kan vara giltigt utan ändring av socialbidraget.
Jag antar att det blir samma sak om MKB skulle försöka rätta till felet med sänkta hyror en månad?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Re: Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav tahlia » 2018-01-18 22:53:18

alixha skrev:Jag trodde inte att gåvor räknades med när dom beslutar om socialbidrag?
Jo gåvor räknas. Skulle du få 500 kronor i födelsedagspresent av exempelvis dina föräldrar skulle den summan också dras av från socialbidraget. Eftersom du ska lämna in ett kontoutdrag varje månad kan de se om du fått in pengar på kontot. Än mer vridet är att om du har fått in pengar som ett lån så dras de också av, även om det framgår att du har betalat tillbaka lånesumman.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav elle » 2018-01-19 10:22:04

Hade jag fått ett presentkort på 500 hade jag blivit glad och shoppat loss på Coop.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav Maggie89 » 2018-01-19 10:43:07

Engångsföreteelse ju. Det borde inte soc räkna som en inkomst. Får man en gåva vid ett tillfälle så ska det inte räknas med i beslutet om summan är rimlig. Däremot om summan är orimligt hög (vilket 500kr i matpeng inte är anser jag) och/eller man får gåvor regelbundet då får gåvorna räknas med. De får faktiskt göra undantag och denna gåva anser jag att soc kunde gjort ett undantag för.

tahlia skrev:
alixha skrev:Jag trodde inte att gåvor räknades med när dom beslutar om socialbidrag?
Jo gåvor räknas. Skulle du få 500 kronor i födelsedagspresent av exempelvis dina föräldrar skulle den summan också dras av från socialbidraget. Eftersom du ska lämna in ett kontoutdrag varje månad kan de se om du fått in pengar på kontot. Än mer vridet är att om du har fått in pengar som ett lån så dras de också av, även om det framgår att du har betalat tillbaka lånesumman.


Nej, är det ett lån och du förtydligar för soc att det är ett lån och även ger kontaktuppgifterna på personen som gav dig lånet som kan förtydliga att det är ett lån du ska betala tillbaka så får inte soc räkna det som en inkomst. Överklagar du det vinner du garanterat, såvida du faktiskt lämnat korrekta uppgifter.
Maggie89
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2016-06-23

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav DIProgan » 2018-01-19 11:10:36

Liljan skrev:Jag anser att socialbidraget ska avskaffas helt, istället borde det vara en behovsprövad medborgarlön. Det ska inte finnas ett A och B lag där de som är födda här, varit friska och kunnat jobba får gräddfil medan de som inte haft en chans eller inte haft koll på en miljon regler får stå med mössan i hand.
Ja, basinkomst är det enda rätta. Låt oss bli av med en hel hög av alla dessa värdelösa elaka byråkrater.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav sugrövmanövern » 2018-01-19 12:14:39

elle skrev:Hade jag fått ett presentkort på 500 hade jag blivit glad och shoppat loss på Coop.
Även fastän din inkomst sänktes med 500 kr pga presentkortet?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav Dagobert » 2018-01-19 12:52:56

Rabattkuponger som kommer i reklamen borde väl också räknas som inkomst då?
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav sugrövmanövern » 2018-01-19 12:57:36

Dagobert skrev:Rabattkuponger som kommer i reklamen borde väl också räknas som inkomst då?
Ja, tex 50 kr rabatt om du beställer från Ellos, det kunde dras från kläder-delen av försörjningsstödet. Att man inte handlar på Ellos är irrelevant.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav Alien » 2018-01-19 19:06:33

Pinghis Khan skrev:Tänk om man inte vill handla på Coop då?


Då är man en gnällmåns/maja och får skylla sig själv:

Expressen skrev:MKB handlade upp presentkort på 500 kronor per hushåll, och de är 23 000. Coop vann budgivningen och sålde korten för 10 miljoner enligt skd.se.
https://www.expressen.se/ledare/malin-s ... ?social=fb

Det är för mycket begärt att MKB ska skaffa presentkort som gäller i alla livsmedelsaffärer (Ica, Coop, Willys, Lidl, Citygross, Hemköp etc).

Men för dem som förlorade 500 kr av socialbidraget blev det alltså förlust:

Hyresgäster hos MKB fick sitt bidrag sänkt under en månad. Självfallet blev de arga. Coop är inte billigaste butiken i stan.
Några nöjde sig inte med att knyta näven i lomman utan överklagade socialförvaltningens beslut. Vilket lett till mer kostsam byråkratisk verksamhet.
"Jag vill inte bi tvingad att handla mat i en viss affär med betydligt dyrare varor än till exempel Willys och Netto. Hade jag vetat detta hade jag inte tagit emot presentkortet", skrev en 60-årig kvinna i sin överklagan, refererad i Sydsvenskan.
https://www.expressen.se/ledare/malin-s ... ?social=fb

Men det går tydligen inte att lämna tillbaka presentkortet. Hade MKB skänkt alla hyresgäster en matkasse i stället för presentkort, hade det också blivit protester, alla äter inte samma mat. Så det bästa hade nog varit en fest. Även om de osociala hyresgästerna då blivit utan.

Jag tycker iofs det är konstigt att ingen på MKB kom på tanken att det kunde bli bekymmer för dem som får socialbidrag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav Liljan » 2018-01-19 19:18:23

nescio skrev:
Liljan skrev:Jag håller inte med om hennes slutsats alls, jag anser inte att det är hyresbolaget som har gjort fel utan att socialtjänstens regler är helt absurda.
Både hyresbolaget och socialtjänstens ägs väl av Malmö Kommun?

Det är två helt olika avdelningar som inte har kontakt med varandra, socialbidragsreglerna är dessutom samma i hela landet även om pengarna och beslutet är kommunalt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav Dagobert » 2018-01-19 22:59:00

De borde kunna skicka presentkortet till soc för makulering. Då har de bevisligen inte använt det och kan få sitt vanliga bidrag.
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Hyresgäster fick presentkort - Socialbidrag sänktes

Inläggav kiddie » 2018-01-27 3:21:32

När vi ett tag hade nedsatt hyra pga väldigt mycket strul och dåligt underhåll som vi faktiskt led av, så sänktes klart soc ersättningen för hyresrabatten med. Så där stod vi med stopp i rören, tapeter som flagnade av, tvättmaskiner som inte existerade samtidigt som vi inte fick den "bonus" på 300 kr som var hyreslättnaden under den perioden. Sånt tycket jag är skitsnålt av soc. Lite plåster på såren hade varit skönt i det kaoset.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in