Gamla journaler & tillgänglighet?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gamla journaler & tillgänglighet?

Inläggav rhodochrosite » 2008-09-22 9:07:54

Min barndom var inte problemfri, och under flera år var jag mer eller mindre regelbundet hos BUP. Så här ca 20 år senare känner jag att det skulle vara intressant att läsa mina journaler från den tiden. Det vore kul, eller nåt, att få veta vad de gjorde för bedömning av mig.

Jag tröttnade på dem ganska snabbt och till slut avbröt jag "samarbetet". Hade jag inte gjort det hade jag säkert fortsatt gå dit under stora delar av mina tonår. För det mesta fick jag bygga saker med träklossar i en sandlåda. Förmodligen för att analysera och tolka det jag byggde.

Finns journaler kvar så här många år senare? Är det enkelt att få ut dem i så fall?
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:02:46, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav Charley? » 2008-09-22 9:36:12

Så länge dina journaler finns kvar har du rätt att begära ut dem (undantaget är om det, enligt läkarna, skulle ha negativ inverkan på din psykiska hälsa). Så ring och fråga.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:02:46, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav tahlia » 2008-09-22 9:42:45

Vill rätta Charley? lite här.
Journalen har du alltid rätt till. Däremot kan du få en journal med diverse meningar eller stycken överstrukna med svart så att du inte ser vad det står. Man har då bedömt att den delen/de meningarna kan ha en negativ inverkan på t.ex din psykiska hälsa.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:02:46, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav rhodochrosite » 2008-09-22 9:44:39

Men sparar man dem i 20 år?

Nån överstrykning lär det inte finnas i mitt fall. Särskilt allvarliga saker handlade det inte om.
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:02:46, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav Charley? » 2008-09-22 9:44:39

Det var väl ingen rättelse? Förtydligande, ja, rättelse, nej.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:02:46, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Charley? » 2008-09-22 9:45:33

rhodochrosite skrev:Men sparar man dem i 20 år?

Nån överstrykning lär det inte finnas i mitt fall. Särskilt allvarliga saker handlade det inte om.

Olika från ställe till ställe. Ska försöka att komma ihåg att fråga min psykolog idag, så får vi i alla fall information om hur de gör på ett ställe.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:02:46, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav tahlia » 2008-09-22 10:06:23

rhodochrosite skrev:Men sparar man dem i 20 år?

Nån överstrykning lär det inte finnas i mitt fall. Särskilt allvarliga saker handlade det inte om.


Journaler måste sparas i minst tre år efter den senaste anteckningen och i vissa fall i minst tio år. Det gäller framför allt om journalen kan behövas för att avgöra försäkringsärenden eller ansvarsfrågor. Efter det träder arkivlagen in som säger att journaler bör sparas minst under patientens livstid och gallras ut tidigast fem år efter patientens död. Journaler från till exempel en nerlagd läkarpraktik arkiveras i landstingets arkiv.

Dina journaler ska alltså finnas kvar så länge du lever. Bor man i västernorrland finns journalerna kvar i all evighet (vi är en av länen som står till grund för t.ex forskning).
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:02:46, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav rhodochrosite » 2008-09-22 10:27:03

Ok, då ska jag begära ut dem! Tack!
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:02:46, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Re: Gamla journaler & tillgänglighet?

Inläggav Glimma » 2008-09-22 11:06:03

rhodochrosite skrev:Min barndom var inte problemfri, och under flera år var jag mer eller mindre regelbundet hos BUP. Så här ca 20 år senare känner jag att det skulle vara intressant att läsa mina journaler från den tiden. Det vore kul, eller nåt, att få veta vad de gjorde för bedömning av mig.

Jag tröttnade på dem ganska snabbt och till slut avbröt jag "samarbetet". Hade jag inte gjort det hade jag säkert fortsatt gå dit under stora delar av mina tonår. För det mesta fick jag bygga saker med träklossar i en sandlåda. Förmodligen för att analysera och tolka det jag byggde.

Finns journaler kvar så här många år senare? Är det enkelt att få ut dem i så fall?


De borde finnas kvar och det borde vara enkelt att få ut dem. Jag ville göra det också och det var en mkt intressant läsning. Men svår ibland, med tanke på att det är ett läkarspråk med en del latinska ord. Be att få en remiss till habiliteringen för att du ska läsa din journal. Vet inte om detta krävs utan hör med din husläkare hur man gör. Men det funkade så för min del.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:02:46, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Charley? » 2008-09-22 11:10:06

Nödvändigt att påpeka det som redan informerats om.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:02:46, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav hysteriskt » 2008-09-22 12:23:11

Jag begärde ut min journal för några veckor sedan.
Tre år, över tusen sidor. Jag har inte orkat läsa allt ännu.
Jag fick ut den gratis, till och med. Jag trodde att jag skulle behöva betala men det behövde jag inte.
Jag gissar att det beror på att läkaren känner sig väldigt skyldig...
De har gjort mitt liv till ett helvete. Kanske tyckte hon (läkaren) att
de "minsta" de kunde göra var att ge mig min journal gratis.
Men gratis är ju alltid gott. Även om de där åren i mitt liv sved...
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 16:02:46, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav sommar » 2008-09-22 12:36:09

hysteriskt skrev:Jag begärde ut min journal för några veckor sedan.
Tre år, över tusen sidor. Jag har inte orkat läsa allt ännu.
Jag fick ut den gratis, till och med. Jag trodde att jag skulle behöva betala men det behövde jag inte.
Jag gissar att det beror på att läkaren känner sig väldigt skyldig...
De har gjort mitt liv till ett helvete. Kanske tyckte hon (läkaren) att
de "minsta" de kunde göra var att ge mig min journal gratis.
Men gratis är ju alltid gott. Även om de där åren i mitt liv sved...


Journaler kostar aldrig. Det är en rättighet man har att begära ut sin journal när helst man önskar. Däremot sa min kurator något konstigt; du kanske inte får hela journalen utan journalanteckningar. Hon var lite osäker. Där tror jag hon har fel och när jag nämnde det för arbetsteraputen sa hon; Det har jag inte hört. Man har som patient rätt att få ut sin journal om man begär det. Det har aldrig varit problem för mig. Nyligen begärde jag ut en journal som är 25-26 år gammal. Om det är begränsat antal gånger man får göra det vet jag däremot inte men det tror jag inte. Har i alla fall aldrig hört att det skulle vara så.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:02:46, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-22 12:42:17

sommar skrev:
hysteriskt skrev:Jag begärde ut min journal för några veckor sedan.
Tre år, över tusen sidor. Jag har inte orkat läsa allt ännu.
Jag fick ut den gratis, till och med. Jag trodde att jag skulle behöva betala men det behövde jag inte.
Jag gissar att det beror på att läkaren känner sig väldigt skyldig...
De har gjort mitt liv till ett helvete. Kanske tyckte hon (läkaren) att
de "minsta" de kunde göra var att ge mig min journal gratis.
Men gratis är ju alltid gott. Även om de där åren i mitt liv sved...


Journaler kostar aldrig. Det är en rättighet man har att begära ut sin journal när helst man önskar. (Nyligen begärde jag ut en journal som är 25-26 år gammal.)

Men de har rätt att ta en ganska så dryg kopieringskostnad.
Min BUP-journal kostade 300 kronor att få ut.

50 kr för de första 10 kopiorna, och 2 kr/st för resterande, är vad jag minns nu.

Om de skickar hem, så kan det läggas till kostnad för rekommenderad post också, ca 50 kr till.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:02:46, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sommar » 2008-09-22 12:47:30

tahlia skrev:
rhodochrosite skrev:Men sparar man dem i 20 år?

Nån överstrykning lär det inte finnas i mitt fall. Särskilt allvarliga saker handlade det inte om.


Journaler måste sparas i minst tre år efter den senaste anteckningen och i vissa fall i minst tio år. Det gäller framför allt om journalen kan behövas för att avgöra försäkringsärenden eller ansvarsfrågor. Efter det träder arkivlagen in som säger att journaler bör sparas minst under patientens livstid och gallras ut tidigast fem år efter patientens död. Journaler från till exempel en nerlagd läkarpraktik arkiveras i landstingets arkiv.

Dina journaler ska alltså finnas kvar så länge du lever. Bor man i västernorrland finns journalerna kvar i all evighet (vi är en av länen som står till grund för t.ex forskning).


Tack för informationen! Jag har inte fått exakt svar på vad som händer efter 10 år bara att journalerna på lasarett (iaf. i Lund) åker till en journaldepå och sparas där ett antal år. Dock fick jag veta i fredags av en privat läkarmottagning att förr skulle journaler sparas i 3 år men from. 1/7-2008 är det en ny lag (journallag) som säger att det är 10 år. Informationen om 10 år har jag även fått av landsting och optiker, vilka lyder under journallagen.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-09-22 12:49:16

Bror Duktig skrev:
sommar skrev:
hysteriskt skrev:Jag begärde ut min journal för några veckor sedan.
Tre år, över tusen sidor. Jag har inte orkat läsa allt ännu.
Jag fick ut den gratis, till och med. Jag trodde att jag skulle behöva betala men det behövde jag inte.
Jag gissar att det beror på att läkaren känner sig väldigt skyldig...
De har gjort mitt liv till ett helvete. Kanske tyckte hon (läkaren) att
de "minsta" de kunde göra var att ge mig min journal gratis.
Men gratis är ju alltid gott. Även om de där åren i mitt liv sved...


Journaler kostar aldrig. Det är en rättighet man har att begära ut sin journal när helst man önskar. (Nyligen begärde jag ut en journal som är 25-26 år gammal.)

Men de har rätt att ta en ganska så dryg kopieringskostnad.
Min BUP-journal kostade 300 kronor att få ut.

50 kr för de första 10 kopiorna, och 2 kr/st för resterande, är vad jag minns nu.

Om de skickar hem, så kan det läggas till kostnad för rekommenderad post också, ca 50 kr till.


Ok. Där ser man. Detta har jag aldrig råkat ut för och har begärt ut journaler 7 gånger från både privata mottagningar och från landstinget och har inte ens hört talas om att det skulle kosta. Dock vet jag inte om jag fått betala om det varit REK. Ett ställe frågade om hon skulle skicka det som REK. Jag avböjde. Jag tror dock inte det skulle kostat extra för det sa hon ingenting om. (Dessutom "känner" vi varandra).
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-22 12:50:42

tahlia skrev:.../Efter det träder arkivlagen in som säger att journaler bör sparas minst under patientens livstid och gallras ut tidigast fem år efter patientens död. Journaler från till exempel en nerlagd läkarpraktik arkiveras i landstingets arkiv.[/i]

Dina journaler ska alltså finnas kvar så länge du lever. /...

Men det står "bör sparas", då kan det ju inte stämma med att journalerna "ska" vara kvar, däremot att de borde/bör finnas kvar.
Eller har jag missuppfattat?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-22 12:57:37

sommar skrev:Ok. Där ser man. Detta har jag aldrig råkat ut för och har begärt ut journaler 7 gånger från både privata mottagningar och från landstinget och har inte ens hört talas om att det skulle kosta.

Jag har fått betala de flesta gånger.
Senaste åren har jag begärt ut alla journaler jag har kunnat komma åt.

Om man ber läkare/sköterska/kurator under ett besök, så brukar de dock skriva ut rätt mycket utan att kräva pengar.
De gånger jag har betalat, har varit då jag begärt journalerna via receptionen.

Jag tog kontakt med "vem det nu var" (socialstyrelsen?) som vet hur reglerna kring detta ser ut, och fick som svar att de som lämnar ut journaler inte måste ta betalt för kopior, men att de får göra det, och att högsta rekommenderade pris var exakt det som jag uppgav.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav MsTibbs » 2008-09-22 14:21:53

tahlia skrev:Journalen har du alltid rätt till. Däremot kan du få en journal med diverse meningar eller stycken överstrukna med svart så att du inte ser vad det står. Man har då bedömt att den delen/de meningarna kan ha en negativ inverkan på t.ex din psykiska hälsa.


Vad menas med att "ha negativ inverkan på psykisk hälsa"? Vad skulle det i praktiken kunna vara för saker, som skulle kunna göra att man inte får läsa journalen?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav tahlia » 2008-09-22 14:23:03

Bror Duktig skrev:
tahlia skrev:.../Efter det träder arkivlagen in som säger att journaler bör sparas minst under patientens livstid och gallras ut tidigast fem år efter patientens död. Journaler från till exempel en nerlagd läkarpraktik arkiveras i landstingets arkiv.[/i]

Dina journaler ska alltså finnas kvar så länge du lever. /...

Men det står "bör sparas", då kan det ju inte stämma med att journalerna "ska" vara kvar, däremot att de borde/bör finnas kvar.
Eller har jag missuppfattat?


Bör i det här sammanhanget är lika med ska. (Liiite lärde jag mig under min läkarsekreterarutbildning) ;)
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav tahlia » 2008-09-22 14:26:58

MsTibbs skrev:
tahlia skrev:Journalen har du alltid rätt till. Däremot kan du få en journal med diverse meningar eller stycken överstrukna med svart så att du inte ser vad det står. Man har då bedömt att den delen/de meningarna kan ha en negativ inverkan på t.ex din psykiska hälsa.


Vad menas med att "ha negativ inverkan på psykisk hälsa"? Vad skulle det i praktiken kunna vara för saker, som skulle kunna göra att man inte får läsa journalen?


Nu är det inte så ofta man stryker stycken i journaler. Det sker oftast när det gäller personer som t.ex bedöms vara okapabla att hantera informationen, dvs oftast mycket psykiskt instabila personer.

Vissa klarar ju t.ex inte att läsa en anteckning som säger att de framstår som "obotligt psykiskt störda" (det där var bara ett extremexempel, inte något man vanligtvis skriver).

Bedömningen görs av behandlande eller tillförordnad läkare när journalen ska skickas, och det är svårt att säga exakt vad det är som kan komma att strykas, då det görs bedömningar utifrån var och en och efter innehåll i var journal.´

EDIT: De saker som vanligtvis kan komma att strykas över, är information och bedömning från och av t.ex anhöriga som patienten själv inte vet något om.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-22 14:41:10

tahlia skrev:
Bror Duktig skrev:Men det står "bör sparas", då kan det ju inte stämma med att journalerna "ska" vara kvar, däremot att de borde/bör finnas kvar.
Eller har jag missuppfattat?


Bör i det här sammanhanget är lika med ska. (Liiite lärde jag mig under min läkarsekreterarutbildning) ;)

Ok, då förstår jag.
Men väldigt dumt att inte använda de ord man menar. Annars i lagen brukar ju "bör" betyda - "bör", hoppas jag.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Joosen » 2008-09-22 14:55:33

Gäller detta för skolkuratorers anteckningar också? När jag gick i skolan var jag hos både BUP, kurator och någon stödgrupp. Hade varit kul att få anteckningarna/journalerna, men jag kommer inte ihåg vad kuratorn heter. Vill inte heller ringa tillbaka till mitt högstadie och fråga efter dem. -.-;
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
Joosen
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2008-05-10
Ort: Huddinge

Inläggav MsTibbs » 2008-09-22 22:12:21

Joosen skrev:Gäller detta för skolkuratorers anteckningar också? När jag gick i skolan var jag hos både BUP, kurator och någon stödgrupp. Hade varit kul att få anteckningarna/journalerna, men jag kommer inte ihåg vad kuratorn heter. Vill inte heller ringa tillbaka till mitt högstadie och fråga efter dem. -.-;


Kuratorer "måste" väl inte skriva journaler tror jag? Bara de yrkena med "Leg." före?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-09-22 22:32:56

tahlia skrev:Nu är det inte så ofta man stryker stycken i journaler. Det sker oftast när det gäller personer som t.ex bedöms vara okapabla att hantera informationen, dvs oftast mycket psykiskt instabila personer.

Vissa klarar ju t.ex inte att läsa en anteckning som säger att de framstår som "obotligt psykiskt störda" (det där var bara ett extremexempel, inte något man vanligtvis skriver).


Haha, jag är "obotligt psykiskt störd"! Asperger kallades det visst... ;)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:02:50, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in