Psykologkontakt

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Psykologkontakt

Inläggav miasvall » 2018-01-14 19:44:59

Hej.

Jag ska nu till veckan träffa en psykolog som sedan ska avgöra om jag ska få gå igenom en utredning och jag är nervös att jag ska glömma det mesta jag vill berätta för psykologen för det brukar bli så för mig, jag glömmer allting när jag är väldigt nervös. :oops:
Så jag undrar om ni tror det skulle fungera att skriva ned det man upplever som svårt för en och sedan ge den listan till psykologen så att hen får ställa frågor om det man har skrivit? :-)063
miasvall
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2017-06-19

Psykologkontakt

Inläggav Leibniz » 2018-01-14 19:56:19

Det låter som en bra idé. Då hinner du ju dessutom fundera så att du verkligen får med allt.

Det är samma för mig, det blir tomt när jag väl sitter där.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Psykologkontakt

Inläggav johan88 » 2018-01-14 19:57:41

Det är bara att skriva ner och ta med, bättre att ha det nerskrivet än riskera att glömma ta upp något viktigt.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Psykologkontakt

Inläggav Fretshi » 2018-01-17 19:26:43

Jag tror detta är vanligt bland människor i allmänhet, man tenderar att glömma bort en del problem man har.

Om du kommer få en diagnos kommer utredningen visa så var ej nervös utan slappna av och känn ingen press är väl de bästa råden du kan få.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Psykologkontakt

Inläggav nomemorytoday » 2018-01-21 15:16:09

miasvall skrev:Hej.

Jag ska nu till veckan träffa en psykolog som sedan ska avgöra om jag ska få gå igenom en utredning och jag är nervös att jag ska glömma det mesta jag vill berätta för psykologen för det brukar bli så för mig, jag glömmer allting när jag är väldigt nervös. :oops:
Så jag undrar om ni tror det skulle fungera att skriva ned det man upplever som svårt för en och sedan ge den listan till psykologen så att hen får ställa frågor om det man har skrivit? :-)063


Jag har överlag svårt att prata "live" med folk jag inte känner, och kan nog känna igen mig i det du skriver. Jag hamnar även ibland i att jag får svårt att förstå att någon annans ord skall kunna hjälpa mig. Det blir bara ord utan någon mening ofta.

Ett mycket bra tips enligt mig inför psykolog, en tråd som @Liljan startade:

http://www.aspergerforum.se/kommunikationsstod-vad-psykiatrin-behover-veta-t52492.html
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Psykologkontakt

Inläggav vofff » 2018-01-21 20:46:53

Det viktigaste är mottagaren ska skriva ner stödord allt man babblar om, för "aha" räcker inte.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Återgå till Aspergare och vården



Logga in