Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav kiddie » 2018-01-09 22:27:35

Just tålamodet tror jag jag har. Och har hjälpt till som civilperson när alkisar ställt till det t ex på biblioteket. Däremot har jag ingen lust med ett jobb som kräver att man ska vara på topp jämt. Hela min personlighet är för nyckfull för det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav Flinta » 2018-01-09 23:17:24

Kriminolog väljer vissa aspergare att utbilda sig till: https://www.utbildningssidan.se/eg/sok/kriminolog

För de som har tur fungerar det också att jobba som det samtidigt som man har ett liv eller så jobbar man jämt för jobbet blir ens största intresse och/eller det enda man orkar med.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Du får inte bli polis om du har NPF

Inläggav Savanten Svante » 2018-01-10 1:49:35

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Karamell » 2018-01-10 16:09:04

Savanten Svante skrev:Bild

Vad menas? Är han autist? Han känns ju inte helt socialt käck så att säga. :-)Happy
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Huggorm » 2018-01-10 19:16:28

Autist eller ej, han är ändå inte polis
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Parvlon » 2018-01-10 19:24:24

Huggorm skrev:Autist eller ej, han är ändå inte polis


Ändå sitter han i dumburken framför hela Sveriges befolkning och dömer folk som mördare och berättar sina föreställningar om brott som om de vore sanning. Medans folk applåderar och suger åt sig satans lögner som är delat genom en fyllebunt!
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Toblerone » 2018-01-10 19:35:41

kiddie skrev:Just tålamodet tror jag jag har. Och har hjälpt till som civilperson när alkisar ställt till det t ex på biblioteket. Däremot har jag ingen lust med ett jobb som kräver att man ska vara på topp jämt. Hela min personlighet är för nyckfull för det.


Jag skulle ha ett problem med att uppträda auktoritärt/dominant. Särskilt om det blir våldsamt vill jag bara gömma mig. :?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav kiddie » 2018-01-10 19:49:16

Toblerone skrev:Jag skulle ha ett problem med att uppträda auktoritärt/dominant. Särskilt om det blir våldsamt vill jag bara gömma mig. :?


Jag också nuförtiden, eftersom jag pga av att jag ökat min sociala kompetens, jobbat bort det dominanta, självsäkra beteendet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Fatcat » 2018-01-17 17:07:04

Tycker det alltid är så komiskt när man exempelvis kollar på kriminalserien "Bron" där huvudkaraktären Saga Norén beter sig som hon har en AS diagnos. Kanske folk tror att det kan se ut så i verkligheten men genom att läsa här på forumet så inser man att det inte är så. Hon hade inte ens kommit in på polisutbildningen även om hennes karaktär i serien utför jobbet mycket bra.

Själv så klarar jag stress mycket bra. Har arbetat i hemtjänsten som sommarvikarie och är fortfarande anställd timmvikarie fast jag läser på universitet. Är 29 år, gift och har barn. Min AS skulle jag säga är knappt märkbar. De gånger jag berättat om diagnosen för vänner så har folk först trott att jag skämtat. Har t.o.m blivit ifrågasatt av en läkare. Har ingenting emot det eftersom jag lever i stort sett ett "normalt" liv. Känner inte att jag har någon anledning att berätta om min diagnos eftersom jag behöver inte bli särbehandlad. Har ju inga behov av att bli det då jag inte behöver någon hjälp av samhället eller att folk talar till mig på ett visst sätt för att jag kan "missuppfatta" någon situation, vilket jag inte gör.

Jag har funderat som många andra genom åren ifall man ska satsa på en poliskarriär men vill inte behöva ljuga om min diagnos. Ringde rekryteringsmyndigheten en gång (ang militärutbildning) och fick då höra av en handläggare att man kan skicka in en ansökan utan att uppge diagnos. Men vill fortfarande inte behöva ljuga. Deras förlust helt enkelt. Jag kommer efter min utbildning söka högre kvalificerade arbeten med mycket bättre betalt. Idag hade jag aldrig sökt till polisyrket.
Fatcat
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2018-01-17

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Karamell » 2018-01-21 5:50:18

Varför skulle man inte kunna bli polis om man har AS?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Huggorm » 2018-01-21 10:04:53

Karamell skrev:Varför skulle man inte kunna bli polis om man har AS?
För att en polis måste vara flexibel och kunna förstå sociala samspel...
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Fatcat » 2018-04-27 13:37:53

Huggorm skrev:
Karamell skrev:Varför skulle man inte kunna bli polis om man har AS?
För att en polis måste vara flexibel och kunna förstå sociala samspel...


Oj, det innebär att exempelvis jag som arbetat inom hemtjänsten som vikarierande undersköterska inte borde arbetat där eftersom det också är krav på bland annat socialt samspel och stress! Jag skötte arbetet felfritt och fick dessutom väldigt gott omdöme. Säger inte att detta kan göra mig lämplig som polis pga min diagnos men kanske inte heller olämplig. Tycker verkligen inte att man kan dra alla över en kam.

Läser som sagt på universitet just nu och hoppas att efter min utbildning kunna arbeta inom någon samhällsbyggnads förvaltning / länsstyrelse.
Fatcat
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2018-01-17

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Sisyfos » 2018-04-27 15:45:32

Fatcat skrev:
Huggorm skrev:
Karamell skrev:Varför skulle man inte kunna bli polis om man har AS?
För att en polis måste vara flexibel och kunna förstå sociala samspel...


Oj, det innebär att exempelvis jag som arbetat inom hemtjänsten som vikarierande undersköterska inte borde arbetat där eftersom det också är krav på bland annat socialt samspel och stress! Jag skötte arbetet felfritt och fick dessutom väldigt gott omdöme. Säger inte att detta kan göra mig lämplig som polis pga min diagnos men kanske inte heller olämplig. Tycker verkligen inte att man kan dra alla över en kam.

Läser som sagt på universitet just nu och hoppas att efter min utbildning kunna arbeta inom någon samhällsbyggnads förvaltning / länsstyrelse.


Jag tror inte att det fanns någon avsikt att lämna omdöme om dig. Istället var det ett förtydligande. På forumet finns det ojämna begåvningsprofiler. Därför är det lämpligt att förklara fakta för hur det ligger till.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav dd105 » 2018-04-27 18:28:36

Skulle du ens klara av det? Diagnosen åt sidan. Sensoriska, och sociala problem kommer stå i vägen. Fast du kanske har mildare symptom?

Jag har läst att dom kan se att du har haft kontakt med vården, och kommer undra mer om det. Tror inte dom kan se att du har en diagnos.
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav slackern » 2018-04-27 19:18:18

Nej du kan inte bli polis om du är diagnostiserad med en NPF diagnos.

Tisdagens Klartext handlar om att personer med adhd eller andra NPF-diagnoser inte får söka in på polisutbildningen.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... gramid=493

Har du själv som vuxen sökt och fått en diagnos har du ju ett val att få en diagnos eller inte, eller så har det varit för mig bägge gångerna jag har fått en NPF diagnos så frågade psykologen om jag ville ha en diagnos eller inte. Jag kan ju förstå om man blir sur och bitter om man fick diagnos som barn och inte har kunnat påverka sin egen framtid.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Huggorm » 2018-04-27 19:50:12

AS eller ADHD får man inte ha, men det går fint att ha under normal begåvning...
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Solblomma » 2018-04-27 20:05:47

Fatcat skrev:Tycker det alltid är så komiskt när man exempelvis kollar på kriminalserien "Bron" där huvudkaraktären Saga Norén beter sig som hon har en AS diagnos. Kanske folk tror att det kan se ut så i verkligheten men genom att läsa här på forumet så inser man att det inte är så. Hon hade inte ens kommit in på polisutbildningen även om hennes karaktär i serien utför jobbet mycket bra.

Själv så klarar jag stress mycket bra. Har arbetat i hemtjänsten som sommarvikarie och är fortfarande anställd timmvikarie fast jag läser på universitet. Är 29 år, gift och har barn. Min AS skulle jag säga är knappt märkbar. De gånger jag berättat om diagnosen för vänner så har folk först trott att jag skämtat. Har t.o.m blivit ifrågasatt av en läkare. Har ingenting emot det eftersom jag lever i stort sett ett "normalt" liv. Känner inte att jag har någon anledning att berätta om min diagnos eftersom jag behöver inte bli särbehandlad. Har ju inga behov av att bli det då jag inte behöver någon hjälp av samhället eller att folk talar till mig på ett visst sätt för att jag kan "missuppfatta" någon situation, vilket jag inte gör.

Jag har funderat som många andra genom åren ifall man ska satsa på en poliskarriär men vill inte behöva ljuga om min diagnos. Ringde rekryteringsmyndigheten en gång (ang militärutbildning) och fick då höra av en handläggare att man kan skicka in en ansökan utan att uppge diagnos. Men vill fortfarande inte behöva ljuga. Deras förlust helt enkelt. Jag kommer efter min utbildning söka högre kvalificerade arbeten med mycket bättre betalt. Idag hade jag aldrig sökt till polisyrket.


Man kan ju be om att utredas för att bli av med sin diagnos om man tror att man inte längre uppfyller diagnoskriterierna. Har man råd att göra det privat tar det nog inte så lång tid.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav slackern » 2018-04-27 20:13:41

Huggorm skrev:AS eller ADHD får man inte ha, men det går fint att ha under normal begåvning...


Nu är det ju faktiskt så att svagbegåvade faller under normalbegåvning, har du mellan 70-130 är du normalbegåvad.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Huggorm » 2018-04-27 20:20:46

slackern skrev:
Huggorm skrev:AS eller ADHD får man inte ha, men det går fint att ha under normal begåvning...


Nu är det ju faktiskt så att svagbegåvade faller under normalbegåvning, har du mellan 70-130 är du normalbegåvad.
Det var detta jag refererade till:
Polisutbildningens begåvningstest har en niogradig skala och en normalbegåvad sökande får en fyra, femma eller sexa på testet. Förut krävdes en fyra för att komma in på polisutbildningen. Nu har det kravet alltså sänkts till en trea.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6472373
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Vildsvin » 2018-04-27 23:18:58

Fatcat skrev:
Huggorm skrev:
Karamell skrev:Varför skulle man inte kunna bli polis om man har AS?
För att en polis måste vara flexibel och kunna förstå sociala samspel...


Oj, det innebär att exempelvis jag som arbetat inom hemtjänsten som vikarierande undersköterska inte borde arbetat där eftersom det också är krav på bland annat socialt samspel och stress! Jag skötte arbetet felfritt och fick dessutom väldigt gott omdöme. Säger inte att detta kan göra mig lämplig som polis pga min diagnos men kanske inte heller olämplig. Tycker verkligen inte att man kan dra alla över en kam.

Läser som sagt på universitet just nu och hoppas att efter min utbildning kunna arbeta inom någon samhällsbyggnads förvaltning / länsstyrelse.

Har inte jobbat i hemtjänsten, men däremot som boendestöd och personlig assistent medan jag gick på högskola. Det går inte alls att jämföra kraven på socialt samspel när man rutinmässigt hjälper personer som vill ha hjälp och när man ska hantera okända kaospersoner.

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:AS eller ADHD får man inte ha, men det går fint att ha under normal begåvning...


Nu är det ju faktiskt så att svagbegåvade faller under normalbegåvning, har du mellan 70-130 är du normalbegåvad.
Det var detta jag refererade till:
Polisutbildningens begåvningstest har en niogradig skala och en normalbegåvad sökande får en fyra, femma eller sexa på testet. Förut krävdes en fyra för att komma in på polisutbildningen. Nu har det kravet alltså sänkts till en trea.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6472373


Som jag skrev i en annan tråd tror jag inte testet handlar om ren begåvning utan även om att rensa bort personer med bristande uppmärksamhet. Vilket ju är väldigt viktigt när man hanterar vapen. Fick en trea, medan jag hade medel eller högre på allt utom visuell uppmärksamhet i min NPF-utredning och 1,9 på högskoleprovet.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav melly » 2021-08-03 20:31:03

Nu är det nya bud - det ska bli individuell bedömning, så att man inte är automatiskt diskvalificerad från polisyrket bara för att man har någon NPF-diagnos. Från en just nu olåst artikel i SvD (som tagit nyheten från Polistidningen)::
...nu ska vägen till polisyrket öppnas även för dem med diagnoser.

Förändringen kommer efter ett annat beslut av Diskrimineringsombudsmannen. I slutet av juni slog DO fast att Försvarsmakten gör sig skyldig till diskriminering när myndigheten utesluter personer med npf-diagnoser från mönstringen.

Trots att DO ännu inte behandlat färdigt ärendet med polisutbildningen väljer nu Polismyndigheten att göra om antagningen.

”DO har slagit fast att Försvarsmakten måste göra en individuell bedömning av de sökande. Och vi anser att även vi måste följa det ställningstagandet”, säger Eva Årestad Radner på Polismyndighetens personalavdelning till Polistidningen.
(...)
– Det är jättebra att man nu ska se till individens förmåga i stället för att kollektivt exkludera dem, säger polisen Carl Svane.

– Jag vet många personer med diagnoser som är mycket väl lämpade till jobbet som polis.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Sheyen » 2021-08-03 21:51:57

Jag tror att det är en ganska dålig idé att personer med psykiska problem ska kunna bli poliser, hehe. Det är som att man äventyrar saker och ting.

Har man exempelvis problem med aggressioner, ångest, stresskänslighet, svårigheter med empati/sympati, feltolkar sociala situationer... ja, det är nog inte bra.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Kentarou » 2021-08-03 21:57:17

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:AS eller ADHD får man inte ha, men det går fint att ha under normal begåvning...


Nu är det ju faktiskt så att svagbegåvade faller under normalbegåvning, har du mellan 70-130 är du normalbegåvad.
Det var detta jag refererade till:
Polisutbildningens begåvningstest har en niogradig skala och en normalbegåvad sökande får en fyra, femma eller sexa på testet. Förut krävdes en fyra för att komma in på polisutbildningen. Nu har det kravet alltså sänkts till en trea.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6472373


Det innebär dock en IQ högre än 70.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Kan man bli polis när man har AS- el ADHD-diagnos?

Inläggav Sheyen » 2021-08-03 22:13:01

Äh, skitsamma. Det kanske blir kul med NPF-poliser trots allt. Någon aspig som stimmar medan han laddar vapnet, någon med tvång som bara kan skjuta skurken ett jämnt antal gånger, en polis som skriker "FITTA!!!" till kvinnan han räddat.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in