Vad äter du absolut inte?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad äter du absolut inte?

Inläggav elle » 2018-01-14 18:49:12

Blodapelsiner
Sharonfrukt
Physalis
Granatäpple
Passionsfrukt
Carambola
Kiwi både gul och grön
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Sparrissoppa » 2018-01-15 0:36:01

Kostymhippie skrev:
KrigarSjäl skrev:
Sparrissoppa skrev:Kan man inte bara säga brytbönor dom man gjort på svenska i alla år?
Eller det låter kanske lite mer exotiskt?

Haha, jo du har helt rätt.
Det är sån där snobbig köksfranska.


Som svennar inte ens kan uttala ordentligt.
Tenderar att bli mer tyskt uttal än franskt många gånger.

OnT: Brytbönor och patéer är gott faktiskt.
Men inte veganpatéer, har testat, urk!
Riktig paté på gris eller vilt är det bästa.
Fattar inte vad folk har emot viltkött, är ju det bästa köttet, djuren skjuts och dör på fläcken utan att plågas många timmar i lastbilar vid transport eller i slakterierna före dödandet.
Tror det är det som gör att det smakar godare.



Jag blev och fundera på det där lite. Gillar ju inte paté men jag gillar vilt!
Tror inte att det är hur djuret dör som påverkar smaken mest, utan hur det lever och äter fram tills det dör.
När t.ex grisar ska på slakt så utsöndras "stresshormoner" vilket sänker ph-värdet på blodet vilket försämrar köttets kvalité.
En älg tror jag också blir stressad när den blir skjuten. Nu är inte jag någon jägare men har fått för mig att älgen inte dör direkt utan man ¨måste spåra upp den efter skott. Den stressnivån lär vara ganska hög.

Som sagt jag är ingen jägare och detta är funderingar. Nu gick jag lite Off topic.


Kan inte förmå mig att inmundiga ketchup såvida det inte är Felix.
Sparrissoppa
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-05-08
Ort: Värmland

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Liebe » 2018-01-15 5:56:59

Mat som har varit i kontakt med hårstrån.
Liebe
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2017-07-29
Ort: Stockholm

Vad äter du absolut inte?

Inläggav RSD555 » 2018-01-15 9:33:58

Hårstrån som varit i kontakt med eller fast i mat.

Maskar i hallon eller äpplen.

Jesus åt mest bara gräshoppor. Äckligt!
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Parvlon » 2018-01-15 12:03:13

RSD555 skrev:Jesus åt mest bara gräshoppor. Äckligt!
Jesus är brödet från himmelen som ger evigt liv.

Det var Johannes som "mest" bara åt gräshoppor. Jesus både åt och drack och umgicks med syndare, men visdomens barn fick rätt. :-)154
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kahlokatt » 2018-01-15 14:16:25

RSD555 skrev:Jesus åt mest bara gräshoppor. Äckligt!


Hur vet man det? Står det i Bibeln? De lär väl knappast ha hittat hans kropp och gjort en obduktion.
(Eller är hans kropp i himlen? Fast det kanske bara var själen?)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad äter du absolut inte?

Inläggav antonius » 2018-01-15 15:47:21

Kahlokatt skrev:
RSD555 skrev:Jesus åt mest bara gräshoppor. Äckligt!


Hur vet man det? Står det i Bibeln? De lär väl knappast ha hittat hans kropp och gjort en obduktion.
(Eller är hans kropp i himlen? Fast det kanske bara var själen?)


Insekter är en bra proteinkälla. Se bara på fågelungar de får inget annat och på några veckor är de stora och flyger iväg. Folk äter ju kräftor och dom är som stora skalbaggar... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Alien » 2018-01-15 18:37:04

Sparrissoppa skrev:
Kostymhippie skrev:Fattar inte vad folk har emot viltkött, är ju det bästa köttet, djuren skjuts och dör på fläcken utan att plågas många timmar i lastbilar vid transport eller i slakterierna före dödandet.
Tror det är det som gör att det smakar godare.


Jag blev och fundera på det där lite. Gillar ju inte paté men jag gillar vilt!
Tror inte att det är hur djuret dör som påverkar smaken mest, utan hur det lever och äter fram tills det dör.
När t.ex grisar ska på slakt så utsöndras "stresshormoner" vilket sänker ph-värdet på blodet vilket försämrar köttets kvalité.
En älg tror jag också blir stressad när den blir skjuten. Nu är inte jag någon jägare men har fått för mig att älgen inte dör direkt utan man ¨måste spåra upp den efter skott. Den stressnivån lär vara ganska hög.

Som sagt jag är ingen jägare och detta är funderingar. Nu gick jag lite Off topic.


Vad man absolut inte äter har ju inte bara med smakpreferenser att göra, så jag tycker inte det är off topic. Äter man inte djurkött alls av etiska skäl, så äter man inte viltkött heller. Är man försiktig med rött kött av hälsoskäl, så är man försiktig med viltkött också. Dessutom är viltkött dyrare än vanligt fläskkött.

Älgen blir ju stressad inte bara av själva skjutningen utan också av jakten innan, hundar som skäller och ställer den etc.

Kanske lammkött och renkött är bäst ur synvinkeln djurens bästa. Lammen får leva ett bra men kort liv men hur är slakten? Renarna får leva ett fritt och naturligt liv men hur går slakten till?

Jag såg vildsvinskött för 99 kr/kg (tillfälligt parti) igår men vågade inte köpa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Sparrissoppa » 2018-01-15 22:12:19

Alltså så som jag förstått så är det typiskt för personer med asperger att inte äta vissa saker, men är det inte så med alla? Alla jag känner har ju något de inte äter.
Sparrissoppa
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-05-08
Ort: Värmland

Vad äter du absolut inte?

Inläggav antonius » 2018-01-15 22:43:52

Sparrissoppa skrev:Alltså så som jag förstått så är det typiskt för personer med asperger att inte äta vissa saker, men är det inte så med alla? Alla jag känner har ju något de inte äter.


Skillnaden ligger i att NT:anhanget vänder sig om och kollar om andra gillar det, gör dom det då godkänner hen det, medan aspisen tittar förskräckt på rätten och säger med blicken fäst på tallriken "äta det där, aldrig" utan att kolla vad de andra säger... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Sparrissoppa » 2018-01-15 23:26:54

Ligger nog kanske något i det. Du menar att NT kan tänka sig att äta även det som de inte tycker om?
Sparrissoppa
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-05-08
Ort: Värmland

Vad äter du absolut inte?

Inläggav antonius » 2018-01-16 10:03:54

Sparrissoppa skrev:Ligger nog kanske något i det. Du menar att NT kan tänka sig att äta även det som de inte tycker om?


För NT kommer alltid kollegiet i förstarummet, det gör de per automatik, medan det inte är lika självklart för en aspie. De äter ofta sådant som de kanske inte alltid gillar så bra, oftast för att vara artig, sedan på vägen hem kan de säga "var inte den där bourguignonen överkokt?"... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Huggorm » 2018-01-16 18:24:24

Vissa grejer måste man ju äta bara för att andra tycker om det, även om man hatar det själv. Som smörgåstårta till exempel, om det serverar sådant på ett kalas måste man ju äta även om jag egentligen inte alls tycker om det
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Alien » 2018-01-16 19:13:59

Ja, det är klart att man äter om man blir bjuden el om man är på restaurang med andra. Är man på en pizzeria med arbetskamraterna, så får man äta vad som finns där, även om man aldrig skulle gjort det annars.

Det är nog få saker som jag absolut inte skulle äta i sådana sammanhang. Jag skulle absolut inte vilja äta hund- el ormkött, men det är ju ingen risk att råka ut för det, om jag nu inte bosätter mig i t ex Kanton.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav KrigarSjäl » 2018-01-16 19:23:48

Om det är nåt käk jag tvärt avskyr, till exempel om det innehåller en massa vitlök, så äter jag det aldrig.
Inte heller av artighetsskäl.

Håller nog med om att smörgåstårta är rätt trist.
Det är för mäktigt, med ingredienser sammansatta på ett sätt som växer i munnen.

Räkmackor däremot!
Det äter jag både gärna och ofta.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad äter du absolut inte?

Inläggav antonius » 2018-01-16 19:38:29

Mäktig smörgåstårta är en fasa, vissa lättare kan ju gå ner, men dom där höga och hemgjorda som de gjort sitt bästa att få med så mycket grejer dom bara kan, av omtanke för matgästerna givetvis, men det blir bara way too much och man går hem med en magknip som släpper svårligen... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kahlokatt » 2018-01-16 19:56:45

Om det var något som för mig skulle kännas helt groteskt, typ hund, katt eller fårögon, skulle jag försöka förklara att det bara inte gick. Annars äter jag artigt och försöker låtsas att det är gott. T.o.m. min fasters pannacotta. Hon lagar annars väldigt god mat, men just pannacotta pallar jag inte. Som stelnat slem, brrrr.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Dagobert » 2018-01-16 20:09:21

Kalvdans - koagulerad råmjölk.
Äta kan jag nog om jag blir bjuden, men inte låtsas att jag tycker om det på ett trovärdigt sätt.

Råmjölk eller kolostrum är den mjölk som däggdjur producerar de första dagarna efter en förlossning. Råmjölk har en annorlunda sammansättning än den vanliga mjölken som kommer senare. Framför allt har den en högre halt av proteiner och vissa mineralämnen. Den högre proteinhalten gör att mjölken stelnar, koagulerar, vid upphettning, något som utnyttjas i maträtten kalvdans.
.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vad äter du absolut inte?

Inläggav antonius » 2018-01-16 20:51:08

Dagobert skrev:Kalvdans


Hade dessutom kunnat nämnas i tråden "Saker som inte är vad det låter som"...
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad äter du absolut inte?

Inläggav RSD555 » 2018-01-17 1:43:46

Parvlon skrev:
RSD555 skrev:Jesus åt mest bara gräshoppor. Äckligt!
Jesus är brödet från himmelen som ger evigt liv.

Det var Johannes som "mest" bara åt gräshoppor. Jesus både åt och drack och umgicks med syndare, men visdomens barn fick rätt. :-)154


Jesus åt väl långt ifrån alla måltider hos syndare? Var han inte ute och gick mycket?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Vad äter du absolut inte?

Inläggav RSD555 » 2018-01-17 1:55:04

Kahlokatt skrev:
RSD555 skrev:Jesus åt mest bara gräshoppor. Äckligt!


Hur vet man det? Står det i Bibeln? De lär väl knappast ha hittat hans kropp och gjort en obduktion.
(Eller är hans kropp i himlen? Fast det kanske bara var själen?)


En trovärdig troende sa det till mig en gång och jag har tagit det som en sanning. Kanske bara var något han ansåg vara troligt. Eftersom Jesus umgicks med Johannes och inte hade några pengar. Googlade lite snabbt men hittade inget om vad Jesus livnärde sig på till vardags.

Det var inte min mening sprida osanningar, jag ogillar sånt mycket.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kostymhippie » 2018-01-17 11:38:22

Smörgåstårta undviker jag helst.
För mycket skit blandat i samma maträtt.
Speciellt om det är tre ton råa grönsaker på/i (spysmiley).

Räkmacka med ägg och majonnäs är däremot gudomligt gott, speciellt på sommaren.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vad äter du absolut inte?

Inläggav kiddie » 2018-01-17 18:02:34

Alien skrev:Ja, det är klart att man äter om man blir bjuden el om man är på restaurang med andra.


Om man hatar pizza lär man inte gå på pizzeria. Blir man däremot bjuden på något man avskyr så är det väl rätt normalt att man försöker slingra sig ur det. Äter inte efterrätter och folk brukar inte bli särdeles upprörda över det. Men i en yngre generation frågar man ju ofta innan om det är något man inte äter pga att det finns många allergier. Min styvmor försökte lura i min faster nötter fastän fastern är jätteallergisk. Känns som mer hänsyn tas nu och det är bra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav elle » 2018-01-17 18:50:49

Picklade grönsaker
Förkokta grönsaker
Ruccolasallad
Salladsmix
Ärtskott
Groddar
Krasse
Lime
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in