Inför valrörelsen

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inför valrörelsen

Inläggav GHIJohansson » 2018-01-14 18:44:30

Då valrörelsen snart drar igång så vill jag att så många som möjligt frågar partierna vad de tänker göra för vår grupp.

Jag har själv vid ett flertal tillfällen skickat likadant formulerade brev till samtliga riksdagspartier. Det har varierat från gång till gång vilka partier som varit bäst respektive sämst på att svara. Jag menar att jag avsiktligt formulerat mig så att partierna inte kunnat gissa vad jag själv röstar på.

När ni skriver till partierna, berätta att ni tänker återge svaren offentligt.

Givetvis, partirepresentanterna som svarar har förmodligen ingen aning om hur dåligt omsorg fungerar för vår grupp. De har ingen aning om att Daglig Verksamhet handlar om att förhindra att produktiva människor kommer ut i arbetslivet. De tror att allt fungerar så bra det går, och ska något förbättras så trorde att det handlar om att offra ännu mer pengar.

Den som inte kommer på några egna frågor får gärna fråga som följer :

Hur snart kommer vi klienter att få möjlighet att utforma omsorgens insatser?
Vad kommer partiet att göra för att tvinga tillsynsmyndigheter att åtgärda klagomål?
Vad kommer partiet att göra för att det äntligen ska bli möjligt att straffa vanvårdare?
Hur snart kommer vanvårdade personer att få skadestånd för personalens fel?
GHIJohansson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-04-24

Inför valrörelsen

Inläggav KrigarSjäl » 2018-01-14 20:20:00

Anser inte att NPFare med nödvändighet bör placeras i omsorgsverksamheter, eller att det är där vi hör hemma.
LSS devis om "meningsfull sysselsättning" bör för aspergares vidkommande tolkas omvänt.

Jag menar att reguljär arbetsmarknad skulle kunna bli mer tillgänglig för oss med vissa mycket enkla strukturförändringar. Till exempel är det viktigt att motarbeta idiotiska nya trender som exempelvis "aktivitetsbaserade" arbetsplatser där inga har bestämda platser utan alla flyttar omkring hela tiden.
I studiesammanhang kan man minska eller ta bort grupparbetandet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inför valrörelsen

Inläggav Appollo30 » 2018-01-14 21:50:18

Jag är övertygad att det går att hitta förbättringsförslag inom följande områden;

Arbetsmiljölagstiftning - är det exempelvis verkligen rimligt att tillåta stora och öppna kontorslandskap som folk blir sjuka av att arbeta i?

Diskrimineringslagstiftning - har aspergare exempelvis tillräckligt juridiskt skydd mot att bli diskriminerade på arbetsmarknaden?

Jag är inte insatt inom området juridik, men det är bara idéer.

Personligen anser jag även att det borde gå att sätta krav på att det ska finnas fler enskilda arbetsrum på arbetsplatserna - den offentliga förvaltningen borde kunna leda vägen.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Inför valrörelsen

Inläggav Alyana » 2018-01-14 22:13:50

KrigarSjäl skrev:Anser inte att NPFare med nödvändighet bör placeras i omsorgsverksamheter, eller att det är där vi hör hemma.
LSS devis om "meningsfull sysselsättning" bör för aspergares vidkommande tolkas omvänt.

Jag menar att reguljär arbetsmarknad skulle kunna bli mer tillgänglig för oss med vissa mycket enkla strukturförändringar. Till exempel är det viktigt att motarbeta idiotiska nya trender som exempelvis "aktivitetsbaserade" arbetsplatser där inga har bestämda platser utan alla flyttar omkring hela tiden.
I studiesammanhang kan man minska eller ta bort grupparbetandet.

Håller helt med.
Om de tagit bort grupparbetstvånget för mig hade det gått utmärkt i det mesta, men gruppbekymret drar ju tyvärr ner.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Inför valrörelsen

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-14 23:35:00

Alyana skrev:
KrigarSjäl skrev:Anser inte att NPFare med nödvändighet bör placeras i omsorgsverksamheter, eller att det är där vi hör hemma.
LSS devis om "meningsfull sysselsättning" bör för aspergares vidkommande tolkas omvänt.

Jag menar att reguljär arbetsmarknad skulle kunna bli mer tillgänglig för oss med vissa mycket enkla strukturförändringar. Till exempel är det viktigt att motarbeta idiotiska nya trender som exempelvis "aktivitetsbaserade" arbetsplatser där inga har bestämda platser utan alla flyttar omkring hela tiden.
I studiesammanhang kan man minska eller ta bort grupparbetandet.

Håller helt med.
Om de tagit bort grupparbetstvånget för mig hade det gått utmärkt i det mesta, men gruppbekymret drar ju tyvärr ner.


Är precis samma för mig. Är ju bevisat att öppna kontorslandskap är dåligt för NT, och att sitta i ett sånt med asperger och add. Är rent plågsamt, fikarummet samma sak. Sen kompliceras politiken kring vård och olika insatser av att det ligger på alla 3 nivåer. Riksdagen, landstingen och kommunerna. Har själv blivit erbjuden samma insatser av både landstinget och kommunen. Och påfallande ofta erbjuds man hjälp man inte vill ha. Yoga i grupp, nej tack. Och så börjar någon sköterska köra med MI motiverande samtal för att sälja in tramset.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Inför valrörelsen

Inläggav GHIJohansson » 2018-01-16 20:58:44

Trevligt att ni andra lägger till det som jag skrev. Då hoppas jag att många skriver till politikerna.
GHIJohansson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-04-24

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in