Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2018-01-11 18:38:19

kiddie skrev:
Wine skrev:Uppriktigt sagt så har du nog fel vad gäller dina antaganden att de läkemedel du nämner ovan inte går att missbruka.


Man kan lösa upp och injicera Ritalin, men inte Concerta. Gå och fråga din närmaste pundare så kanske du får ett svar du kan tro på.


Jag förlitar mig inte på och har ej heller kontakt med pundare. Har du själv frågat "din närmaste pundare" om råd och om vad som gäller?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2018-01-11 18:40:42

Puzzle skrev:...

Det finns slarv kring psykiatrin, så mycket kan jag ge dig, men det är inte värre för ADD/ADHD. Man kan nog aldrig bara valsa in och få sitt recept på denna typ av medicin.


:-)063

SR - ADHD-medicin allt mer populär drog hos unga
Publicerat onsdag 11 januari 2017 kl 11.39

Unga som testar olika droger prövar numera ofta också att ta ADHD-mediciner, även om de inte själva har diagnosen ADHD, det säger Margareta Nyström, som är ordförande i föreningen Föräldrar Mot Narkotika.


- Det har blivit mer och mer så att man pratar om missbruk av ADHD-mediciner. De flyter mellan ungdomarna, inte bara de som har ADHD tar dem utan man delar med sig av sin medicin.

Missbruk av ADHD-läkemedel har blivit synligt inom beroendevården, det berättade Ekot om i morse.


SR - Missbruk av ADHD-medicin synligt inom beroendevården
Publicerat onsdag 11 januari 2017 kl 06.20

Missbruk av ADHD-läkemedel syns mer och mer inom beroendevården. Läkemedlen kan framkalla psykoser och allvarlig psykisk sjukdom om de tas i för hög dos och av fel personer, enligt läkare.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2018-01-11 18:40:47

Wine skrev:Jag förlitar mig inte på pundare. Har du själv frågat "din närmaste pundare" om råd och vad som gäller?


Men vem litar du på då? Din egen föreställningsvärld?

Och det spelar ju ingen roll att tala om missbruk med dig eftersom du tycker att ALLT bruk är missbruk!!!

Så varför ens ha denna diskussion?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2018-01-11 18:42:42

kiddie skrev:
Wine skrev:Jag förlitar mig inte på pundare. Har du själv frågat "din närmaste pundare" om råd och vad som gäller?


Men vem litar du på då? Din egen föreställningsvärld?

Och det spelar ju ingen roll att tala om missbruk med dig eftersom du tycker att ALLT bruk är missbruk!!!

Så varför ens ha denna diskussion?


:-)063
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2018-01-11 18:45:55

:-)063 :-)063 :-)063
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2018-01-11 18:46:07

Wine skrev:
Toblerone skrev:
Wine skrev:
:-)051 :-)063

Menar du att man kan dra slutsatsen att läkemedel som man kan få utan krav på licens inte går att missbruka?


Inte alls. Men just Concerta utvecklades ju av den anledningen! Man visste att folk missbrukade Ritalin, så man gjorde en variant som inte gick att missbruka. Och man tog bort kravet på licens av den anledningen i det här fallet. Då är det väl ganska rimligt att anta att det kan vara samma tanke med Attentin (licensfri variant av Metamina) och Elvanse (långtidsverkande Attentin? Båda är dexamfetamin-preparat. Jag har dock hittills mest hört att just Concerta inte går att missbruka, inte så mycket om dem andra....


Uppriktigt sagt så har du nog fel vad gäller dina antaganden att de läkemedel du nämner ovan inte går att missbruka.


Jag har "nog fel"? Kom med nån fakta! Jag håller själv på att leta också, men jag har inte hittat något om Elvanse eller Attentin än. När det gäller Concerta, så är det så.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2018-01-11 18:56:33

Elvanse har på grund av sin långsammare, gradvisa verkan inte samma potential och risk för missbruk som snabbverkande amfetaminpreparat. När man har jämfört hur personer med läkemedelsmissbruk i sin anamnes har uppskattat Elvanse jämfört med snabbverkande amfetaminpreparat var det färre som föredrog 100 mg Elvanse jämfört med 40 mg snabbverkande dexamfetamin intaget oralt.


MVH Wikipedia.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2018-01-11 19:00:07

kiddie skrev:
Elvanse har på grund av sin långsammare, gradvisa verkan inte samma potential och risk för missbruk som snabbverkande amfetaminpreparat. När man har jämfört hur personer med läkemedelsmissbruk i sin anamnes har uppskattat Elvanse jämfört med snabbverkande amfetaminpreparat var det färre som föredrog 100 mg Elvanse jämfört med 40 mg snabbverkande dexamfetamin intaget oralt.


MVH Wikipedia.


Jo, så långt hade jag tänkt själv redan. :wink: Jag letar snarare efter en förklaring varför då Attentin också "frisläpptes". Personligen gillar jag inte långtidsverkande, jag kan inte somna på kvällen då och det är svårt att dosera rätt, lagom mycket och lagom länge. Därför vill jag ha korttidsverkande. Dessutom hade jag jättekonstiga biverkningar med Elvanse, jag var inte mig själv alls, jättekonstigt. Och inget sånt med Attentin, trots att det ska vara samma ämne.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2018-01-11 19:06:39

Har aldrig tålt långtidsverkande i någon medicinform men de ska alltid pracka på mig dem. Fick testa Concerta två gånger för ofta i vården måste man gå igenom listan med varje ny läkare. Antar att journaler inte läses mer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Pinghis Khan » 2018-01-11 21:20:40

Pundare skulle injicera koffein om det inte hade varit som så att det är ett alldeles för stark centralstimulantia.

Orskar psykos också.
Förbjud genast kaffe.
Psychosis
Main article: Stimulant psychosis
There is limited evidence that caffeine, in high doses or when chronically abused, may induce psychosis in normal individuals and worsen pre-existing psychosis in those diagnosed with schizophrenia.[15][16] Caffeine has been shown to potentiate the effects of methamphetamine, which can also induce psychosis.[17][18]

https://psychonautwiki.org/wiki/Caffeine
Senast redigerad av Pinghis Khan 2018-01-11 21:27:28, redigerad totalt 1 gång.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-11 21:26:17

Missbrukare finns inom alla samhällsskikt. I USA så trodde de på fullt allvar att jag skämtade när jag sa att jag aldrig rökt gräs eller provat något annat. Alla collegeungar verkar ha prövat någon skit.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2018-01-13 0:17:32

Känns som samhället skulle tjäna mer på att stänga Systembolaget på lördagar igen. När de började med lördagsöppet hade de faktisk en kalkyl de talade öppet om hur många fler som beräknas bli skadade, sjuka eller dö av detta och vad detta kostar sjukvården.

Sedan är jag för en 45-årsgräns på tobak också. Är man redan fast i tobaken och har förstört sitt liv så kan man få fortsätta tycker jag, men tycker man ska fasa ut tobaken för de unga. Iallafall ska detta gälla cigaretter som är den farligaste rökningsmetoden.

Jag tycker det är fruktansvärt att vi som behöver vård, straffas för att ANDRA missbrukar. Jag har aldrig missbrukat Ritalin men var tvungen att testa det hemska Concertat två gånger. Pga ANDRAS beteende.

Medicin för smärta får jag inte heller, eftersom ANDRA människor missbrukar dessa. Samma med hosta. Haft kronisk hosta och med en infektion OVANPÅ den så hostar jag ihjäl mig. Men någon vettig hostmedicin har jag aldrig fått. För att ANDRA människor missbrukar den.

Det är ju helt sinnessjukt att skötsamma patienter vilket är flertalet, inte får den hjälp de behöver för att ANDRA inte kan sköta sig. De som inte kan sköta sig är ett fåtal.

Dessutom tror jag inte att missbrukare utan neuropsykiatriska tillstånd eller psykiatriska eller psykologiska problem finns! Missbrukare blir man ofta för att man försöker rymma från hur eländig man känner sig. Man kanske då inte ska dra in på vården? Man kanske ska utöka den så att man faktiskt kan hjälpa missbrukare på djupet och inte bara för stunden?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-13 1:30:58

PTSD leder till missbruk, många veteraner från Afghanistan knaprar alla möjliga piller för att inte flippa ur.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Pinghis Khan » 2018-01-13 1:41:14

kiddie skrev:Känns som samhället skulle tjäna mer på att stänga Systembolaget på lördagar igen. När de började med lördagsöppet hade de faktisk en kalkyl de talade öppet om hur många fler som beräknas bli skadade, sjuka eller dö av detta och vad detta kostar sjukvården.

Sedan är jag för en 45-årsgräns på tobak också. Är man redan fast i tobaken och har förstört sitt liv så kan man få fortsätta tycker jag, men tycker man ska fasa ut tobaken för de unga. Iallafall ska detta gälla cigaretter som är den farligaste rökningsmetoden.

Jag tycker det är fruktansvärt att vi som behöver vård, straffas för att ANDRA missbrukar. Jag har aldrig missbrukat Ritalin men var tvungen att testa det hemska Concertat två gånger. Pga ANDRAS beteende.

Medicin för smärta får jag inte heller, eftersom ANDRA människor missbrukar dessa. Samma med hosta. Haft kronisk hosta och med en infektion OVANPÅ den så hostar jag ihjäl mig. Men någon vettig hostmedicin har jag aldrig fått. För att ANDRA människor missbrukar den.

Det är ju helt sinnessjukt att skötsamma patienter vilket är flertalet, inte får den hjälp de behöver för att ANDRA inte kan sköta sig. De som inte kan sköta sig är ett fåtal.

Dessutom tror jag inte att missbrukare utan neuropsykiatriska tillstånd eller psykiatriska eller psykologiska problem finns! Missbrukare blir man ofta för att man försöker rymma från hur eländig man känner sig. Man kanske då inte ska dra in på vården? Man kanske ska utöka den så att man faktiskt kan hjälpa missbrukare på djupet och inte bara för stunden?


Ritalin kanske eventuellt ger någon hjärtproblem nånstans på jorden då och då.
Röktobak ger alla med 100% sannolikhet mycket allvarliga hälsoeffekter om använder det tillräckligt länge och går att köpa i livsmedelsaffärer. :-)Raging
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-13 2:06:03

Tobaksbruket är väl på nedgång? Tycker inte jag stöter på många rökare eller snusare nuförtiden. I Finland ska matbutiker börja få sälja sprit.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav cirkusfreak » 2018-02-12 14:05:25

Missbruk är alltid missbruk, vilket såklart skall avhjälpas.

Däremot så måste jag ändå påstå att jag är positivt överraskad över hur pass bra ADHD medicin fungerar för mig. Både med mina ADHD bekymmer men också en del saker som Aspergern har med att göra. Knappt några biverkningar nu när jag bytt över till Elvanse från Ritalin. Bättre än så kan det ju inte bli.

Visst kan man såklart gärna ta åt sig följande skrämselartiklar som nyligen dök upp på SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... inte-hjalp

Men där kan jag inte annat än skylla på mamman i fallet och att någon enstaka person upplever biverkningar som man såklart finner är för obehagliga så ska man inte dra allt över en kam.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2018-02-12 15:06:52

cirkusfreak skrev:Missbruk är alltid missbruk, vilket såklart skall avhjälpas.

Däremot så måste jag ändå påstå att jag är positivt överraskad över hur pass bra ADHD medicin fungerar för mig. Både med mina ADHD bekymmer men också en del saker som Aspergern har med att göra. Knappt några biverkningar nu när jag bytt över till Elvanse från Ritalin. Bättre än så kan det ju inte bli.

Visst kan man såklart gärna ta åt sig följande skrämselartiklar som nyligen dök upp på SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... inte-hjalp

Men där kan jag inte annat än skylla på mamman i fallet och att någon enstaka person upplever biverkningar som man såklart finner är för obehagliga så ska man inte dra allt över en kam.


Håller helt med dig. Vad tjafsar de om? Pojken får biverkningar av alla dessa mediciner, då får man sluta med medicinerna eller försöka stå ut i tre månader med den om har minst biverkningar. Eller också öka den väldigt långsamt. Vad vill hon att läkaren ska göra? Om det är för jobbigt, så slutar man med medicinen, så är det ju.

Vilken annan hjälp han kan få? Om de redan gör vad de kan i skolan, så finns det ju inget mer att göra. Förutom kanske Omega-3-fettsyror och annat alternativt, men det är inte sjukvården eller nån annan som fixar det, utan det får man själv fixa.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav nomemorytoday » 2018-02-12 15:17:08

cirkusfreak skrev:Missbruk är alltid missbruk, vilket såklart skall avhjälpas.

Däremot så måste jag ändå påstå att jag är positivt överraskad över hur pass bra ADHD medicin fungerar för mig. Både med mina ADHD bekymmer men också en del saker som Aspergern har med att göra. Knappt några biverkningar nu när jag bytt över till Elvanse från Ritalin. Bättre än så kan det ju inte bli.

Visst kan man såklart gärna ta åt sig följande skrämselartiklar som nyligen dök upp på SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... inte-hjalp

Men där kan jag inte annat än skylla på mamman i fallet och att någon enstaka person upplever biverkningar som man såklart finner är för obehagliga så ska man inte dra allt över en kam.


Hur länge har du tagit medicinen? Och vilka problem med Aspergern anser du blir bättre?

Jag funderar på att försöka få medicin, då jag vet att den på kort sikt i lagom mängd fungerar skrämmande bra. Dock har jag sett många som inte direkt blivit bättre utan snarare "försvunnit" och/eller börjat svaja(missbrukat) hårt på medicinen.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Pinghis Khan » 2018-02-12 15:33:59

cirkusfreak skrev:Missbruk är alltid missbruk, vilket såklart skall avhjälpas.

Däremot så måste jag ändå påstå att jag är positivt överraskad över hur pass bra ADHD medicin fungerar för mig. Både med mina ADHD bekymmer men också en del saker som Aspergern har med att göra. Knappt några biverkningar nu när jag bytt över till Elvanse från Ritalin. Bättre än så kan det ju inte bli.

Visst kan man såklart gärna ta åt sig följande skrämselartiklar som nyligen dök upp på SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... inte-hjalp

Men där kan jag inte annat än skylla på mamman i fallet och att någon enstaka person upplever biverkningar som man såklart finner är för obehagliga så ska man inte dra allt över en kam.

De flesta av oss är är nog vuxna och skulle troligen sluta med medicinen om aptitbristen vore ett problem skulle jag tro.
Aptit brist är ju inte ett så stort problem som motsatsen i den vuxna populationen...
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2018-02-12 19:36:51

Gillar att jag blir mindre hypoaktiv av Ritalin. Kan få saker gjorda.

Det jag inte gillar är att jag blir alldeles för normal, jämn i humöret, lite glad, ser det bra i livet och denna dag, ganska social, lagom skämtsam, artig, inte flamsig utan mer kompakt i sinnet osv.

Har ingen lust att bli NT på kuppen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Liljan » 2018-02-12 19:48:30

Du tar upp något väldigt viktigt, man får aldrig sluta prata om det här. I Sverige är det inte lika illa som i USA men vi börjar komma i kapp mer och mer. Det är helt vansinnigt att ge ADHD medicin till barn och jag tycker det ska vara en strikt 18- års gräns, vuxna får göra som de vill.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2018-02-12 19:51:55

Liljan skrev:Du tar upp något väldigt viktigt, man får aldrig sluta prata om det här. I Sverige är det inte lika illa som i USA men vi börjar komma i kapp mer och mer. Det är helt vansinnigt att ge ADHD medicin till barn och jag tycker det ska vara en strikt 18- års gräns, vuxna får göra som de vill.


Va??? Det är ju just för barn som det gör mest nytta.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Pinghis Khan » 2018-02-12 20:10:19

Liljan skrev:Du tar upp något väldigt viktigt, man får aldrig sluta prata om det här. I Sverige är det inte lika illa som i USA men vi börjar komma i kapp mer och mer. Det är helt vansinnigt att ge ADHD medicin till barn och jag tycker det ska vara en strikt 18- års gräns, vuxna får göra som de vill.

Utveckla.
Varför är det "vansinnigt"?
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Chilehead » 2018-02-12 21:59:05

Barn och speciellt tonåringar är ju i "störst" behov av adhd-medicin
för de måste ju gå igenom skolan och den kan man inte välja bort
visst finns det både bättre o sämre skolor men i stort sett är de
ju ganska lika ändå.
Som vuxen har man ju åtminstone en teoretisk chans hitta jobb som passar
med ens egenheter.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Återgå till Aspergare och vården



Logga in