Kan man bli bättre på att tolka signaler?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan man bli bättre på att tolka signaler?

Inläggav Flädersaft » 2018-01-12 8:40:22

Jag träffade en vän igår som sa att hon var trött. När jag kom hem slog det mig att hon kanske egentligen ville prata om något som gjorde henne ledsen, för hon såg verkligen nedstämd ut.

Det är nästan alltid så för mig, att jag tolkar den ickeverbala kommunikationen först när jag lämnat situationen och personen. Och då får jag ångest och känner mig som en dålig människa.

Jag tror att oförmågan att tolka signaler är anledningen till att jag har så få vänner. Kan man träna upp förmågan att i situationen upptäcka signalerna?
Flädersaft
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2017-08-07

Kan man bli bättre på att tolka signaler?

Inläggav ZapArc09 » 2018-01-12 19:00:12

"Vill man så kan man" Svårigheter med olika typer utav kommunikation har vi alla tror jag. Ibland hade det varit väldigt praktiskt att vara tankeläsare så vi kunde hjälpa alla som går och håller på upplevelser som individen inte alltid kan klara upp själv.

Du är medveten om dina svårigheter det är första steget, vissa människor upptäcker sent vad deras svårigheter är. Desto tidigare man får självinsikter desto bättre, även om det inte är alltid så lätt att skilja bra och dåliga egenskaper åt.

Att lägga skulden på sig själv och tänka "jag borde ha agerat på ett annat sätt" är bra att uppmärksamma men dåligt att gå och tänka på i evigheter eftersom det som har varit vid just den tidpunkten inte kommer tillbaka. Det vi alla kan göra är ju däremot att lära oss utav våra misstag. Sedan kan det gå olika fort för olika personer att ändra ett beteendemönster eller bristande kommunikation.

Om man är osäker på det ickeverbala språket så kan man fråga på det verbala språket och på det sättet få reda på vad den andra personen vill ge för budskap.

Om man anser att man har brister så kan man ändra på det om medvetenheten, förmågan och viljan finns!

(Oj ursäkta för långt komplicerat svar på din fråga) :?
ZapArc09
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2018-01-12
Ort: Skåne län

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in