Vad äter du absolut inte?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Sparrissoppa » 2018-01-08 20:37:32

Rotmos, aldrig smakat och kommer aldrig. Ser som mos men har fel färg och luktar skit.
Vitkål, såvida den inte är i pizzasallad. Luktar inte bra när den blir värmd.
Halloumi vidrig konsistens
Sparrissoppa
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-05-08
Ort: Värmland

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Alien » 2018-01-09 0:57:17

Sparrissoppa skrev:Jag tror inte att jag är speciellt kräsen men det finns vissa saker som jag absolut inte tänker stoppa i min mun.
---
Kaviar, uhh fiskägg på tub!
Julkort, potatiskorv. Korv ska ej kokas ( undantag på vanlig varmkorv).
Falukorv i ugn.
---
Hemgjord potatismos


Ja, fiskäggen blir ju inte sämre av att komma från en tub. Det finns ju salt med också så de håller sig. Enda invändningen jag har är att kaviaren kan kännas för salt.

Nej, julkort kan inte smaka så gott. Bättre att titta på. :lol: Antar att du menar julkorv. Men korv ska alltså varken kokas el lagas i ugn enligt dig? Bara stekas på spisen?

Mums, falukorv i ugn med ostskivor och senap!

Menar du att du föredrar potatismos på pulver framför hemlagad potatismos? :-)017
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46095
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Dagobert » 2018-01-09 2:26:58

Alien skrev:Menar du att du föredrar potatismos på pulver framför hemlagad potatismos?

Varför ska de två alltid jämföras? Se dem som två olika rätter. Båda kan vara goda eller misslyckade. Pulvermos kan göras gott utan att smaka som hemlagat.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Vad äter du absolut inte?

Inläggav kiddie » 2018-01-09 3:50:42

Föredrar helt klart pulvermos om det ska vara varmkorv med skinn till och räksallad. Riktigt mos tycker jag funkar mer med "riktig" mat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kostymhippie » 2018-01-09 8:57:59

Pulvermos, falukorv och hot dogs avskyr jag.
Fick t.o.m. problem med illamående när jag tvingades äta skiten som barn.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Alien » 2018-01-09 13:26:34

Dagobert skrev:
Alien skrev:Menar du att du föredrar potatismos på pulver framför hemlagad potatismos?

Varför ska de två alltid jämföras? Se dem som två olika rätter. Båda kan vara goda eller misslyckade. Pulvermos kan göras gott utan att smaka som hemlagat.


Om man skriver att man inte äter hemlagat potatismos så är det ju underförstått att man föredrar pulvermos, annars skulle man skrivit att man inte äter potatismos öht.

Jag kan visst äta pulvermos, men tänker på vad det kan innehålla (smaktillsatser, konsistensmedel, konserveringsmedel) jämfört med hemlagat som jag vet precis vad det innehåller (potatis, mjölk, smör, salt, peppar och ev muskotnöt).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46095
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Sparrissoppa » 2018-01-09 20:37:25

Alien skrev:
Sparrissoppa skrev:Jag tror inte att jag är speciellt kräsen men det finns vissa saker som jag absolut inte tänker stoppa i min mun.
---
Kaviar, uhh fiskägg på tub!
Julkort, potatiskorv. Korv ska ej kokas ( undantag på vanlig varmkorv).
Falukorv i ugn.
---
Hemgjord potatismos


Ja, fiskäggen blir ju inte sämre av att komma från en tub. Det finns ju salt med också så de håller sig. Enda invändningen jag har är att kaviaren kan kännas för salt.

Nej, julkort kan inte smaka så gott. Bättre att titta på. :lol: Antar att du menar julkorv. Men korv ska alltså varken kokas el lagas i ugn enligt dig? Bara stekas på spisen?

Mums, falukorv i ugn med ostskivor och senap!

Menar du att du föredrar potatismos på pulver framför hemlagad potatismos? :-)017


Ja, kan eventuellt kunna tänka mig äta rikitig kaviar. Alltså den svarta från stör eller den billigare stenbitsrom.
Jag har inte provat, men tycker det ser gott ut.

Precis! Jag menar julkorv! Jag fixar inte när det är tjocka dallriga korvar.
I skolan fick man tjocka dallriga falukorvsskivor som vart i ugnen. Det ska vara tunna skivor och hårt stekt.

Det får inte finnas en klump i potatismos. Jag har blivit lovad av många som svurit att det inte finns klumpar i deras mos. Till mitt förtret har det visat sig att det visst finns klumpar i. Vidrigt! Nu litar jag bara på pulvermos, även om det ibland också kan vara dåligt.
Sparrissoppa
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-05-08
Ort: Värmland

Vad äter du absolut inte?

Inläggav kiddie » 2018-01-09 21:05:04

Det är en sak som jag har svårt att fatta hur folk orkar. Laga riktig mat varje dag, och vissa lagar t o m två mål mat om dagen! Blir trött bara av tanken. Så kände nog även mina föräldrar för vi barn åt endast skollunch som lagad mat, vi lagade bara mat på helgerna.

Sedan hur hittar man på mat att laga varje dag utan att upprepa sig varje vecka?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Huggorm » 2018-01-09 21:12:46

kiddie skrev:Det är en sak som jag har svårt att fatta hur folk orkar. Laga riktig mat varje dag, och vissa lagar t o m två mål mat om dagen! Blir trött bara av tanken. Så kände nog även mina föräldrar för vi barn åt endast skollunch som lagad mat, vi lagade bara mat på helgerna.

Sedan hur hittar man på mat att laga varje dag utan att upprepa sig varje vecka?
Det där tillhör mänsklighetens stora mysterier.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad äter du absolut inte?

Inläggav ankhh » 2018-01-09 22:10:07

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Det är en sak som jag har svårt att fatta hur folk orkar. Laga riktig mat varje dag, och vissa lagar t o m två mål mat om dagen! Blir trött bara av tanken. Så kände nog även mina föräldrar för vi barn åt endast skollunch som lagad mat, vi lagade bara mat på helgerna.

Sedan hur hittar man på mat att laga varje dag utan att upprepa sig varje vecka?
Det där tillhör mänsklighetens stora mysterier.

Verkligen. Det jag gör, när jag väl lagar mat, är att göra mycket på en gång och frysa in. Då har jag middagar (jag äter som mest lagad mat en gång om dagen) för x antal gånger framöver. Laga mat varje dag? Inte en chans!

---

Något jag absolut inte äter är brosk och tjockt krasande fett på köttbitar. Mår illa om jag råkar bita i något sådant. :(
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Vad äter du absolut inte?

Inläggav rapchic » 2018-01-09 22:55:30

kiddie skrev:Det är en sak som jag har svårt att fatta hur folk orkar. Laga riktig mat varje dag, och vissa lagar t o m två mål mat om dagen! Blir trött bara av tanken. Så kände nog även mina föräldrar för vi barn åt endast skollunch som lagad mat, vi lagade bara mat på helgerna.

Sedan hur hittar man på mat att laga varje dag utan att upprepa sig varje vecka?


Jag lagar riktig mat varje dag, jag gör tex ofta egen buljong från grunden osv. Men då har jag ju ett visst intresse också. Enkel mat för mig är tex kycklingsoppa med egengjord buljong. Visst vissa dagar vill man inte laga mat men vilka alternativ har man egentligen som mamma
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad äter du absolut inte?

Inläggav kiddie » 2018-01-10 1:50:01

rapchic skrev:Jag lagar riktig mat varje dag, jag gör tex ofta egen buljong från grunden osv. Men då har jag ju ett visst intresse också. Enkel mat för mig är tex kycklingsoppa med egengjord buljong. Visst vissa dagar vill man inte laga mat men vilka alternativ har man egentligen som mamma


Intresse gör det ju mycket enklare.

Sedan kan man vara mamma utan att laga komplicerad mat. Man kanske inte är en lika bra mamma och barnet kanske får sämre näring, men mamma är man ju ändå. Min mamma brukade laga saker som potatis och stekt torskrom från burk eller med värmd kalops från burk när hon inte orkade. Annars var det potatis och fisk, potatis och kött eller potatis och köttbullar man fick. Och denna eviga köttsoppa på burk min mamma tog till när hon inte orkade.

Just denna köttsoppa nästan utan kött och mest spad tror jag jag skulle ha lite svårt för idag.

På den tiden fanns det inte en uppsjö av halv- och helfabrikat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav rapchic » 2018-01-10 10:04:31

kiddie skrev:
rapchic skrev:Jag lagar riktig mat varje dag, jag gör tex ofta egen buljong från grunden osv. Men då har jag ju ett visst intresse också. Enkel mat för mig är tex kycklingsoppa med egengjord buljong. Visst vissa dagar vill man inte laga mat men vilka alternativ har man egentligen som mamma


Intresse gör det ju mycket enklare.

Sedan kan man vara mamma utan att laga komplicerad mat. Man kanske inte är en lika bra mamma och barnet kanske får sämre näring, men mamma är man ju ändå. Min mamma brukade laga saker som potatis och stekt torskrom från burk eller med värmd kalops från burk när hon inte orkade. Annars var det potatis och fisk, potatis och kött eller potatis och köttbullar man fick. Och denna eviga köttsoppa på burk min mamma tog till när hon inte orkade.

Just denna köttsoppa nästan utan kött och mest spad tror jag jag skulle ha lite svårt för idag.

På den tiden fanns det inte en uppsjö av halv- och helfabrikat.


Men just för att jag är mamma så känner jag att jag inte kan ge halv/helfabrikat det är ju noll och ingen näring i det och jag är ju ansvarig för att min dotter får i sig det hon behöver.

Visst ibland blir det halv eller till och med helfabrikat men det är inte till vardags.

Innan man fick barn var det däremot enklare eftersom man hade mer energi
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kahlokatt » 2018-01-10 14:11:19

Tunga känner jag mig inte så sugen på. Känns makabert.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad äter du absolut inte?

Inläggav rapchic » 2018-01-10 16:00:53

Kahlokatt skrev:Tunga känner jag mig inte så sugen på. Känns makabert.

Det känns lite annorlunda ja men det är supergott.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad äter du absolut inte?

Inläggav kiddie » 2018-01-10 20:19:11

rapchic skrev:Men just för att jag är mamma så känner jag att jag inte kan ge halv/helfabrikat det är ju noll och ingen näring i det och jag är ju ansvarig för att min dotter får i sig det hon behöver.


Min mamma kände sig inte så ansvarig. Var nog därför jag blev som jag blev. ;) Fast man var nog mindre kostmedveten förr.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav rapchic » 2018-01-10 21:40:17

kiddie skrev:
rapchic skrev:Men just för att jag är mamma så känner jag att jag inte kan ge halv/helfabrikat det är ju noll och ingen näring i det och jag är ju ansvarig för att min dotter får i sig det hon behöver.


Min mamma kände sig inte så ansvarig. Var nog därför jag blev som jag blev. ;) Fast man var nog mindre kostmedveten förr.


Jag har haft näringslära som specialintresse också det spelar nog in
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad äter du absolut inte?

Inläggav KrigarSjäl » 2018-01-11 7:04:16

Majs och ärter på burk.
Trist och urvattnat.
Sovjet.

Haricots verts och bondbönor däremot.
Kokt majskolv.
Då kan man börja snacka.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad äter du absolut inte?

Inläggav yeah » 2018-01-11 10:12:05

Klarar inte av att äta rå rödlök.
yeah
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2011-02-27

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kostymhippie » 2018-01-11 13:27:54

KrigarSjäl skrev:Majs och ärter på burk.
Trist och urvattnat.
Sovjet.

Haricots verts och bondbönor däremot.
Kokt majskolv.
Då kan man börja snacka.


:-)049
Ärter och majs på burk eller från fryspåse smakar enbart äckligt.
Färska grönsaker kan dock vara riktigt gott om de är tillagade på rätt sätt.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Pinghis Khan » 2018-01-11 17:33:14

Allting som är kontaminerat med fullkorn som inte är bröd.
Speciellt inte pasta.
Urrrkk och kvalitets tid på toan.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Sparrissoppa » 2018-01-14 1:28:57

Haricots verts är fan vidrigt! Konsistens ger mig rysningar! Även namnet! Kan man inte bara säga brytbönor dom man gjort på svenska i alla år?
Eller det låter kanske lite mer exotiskt?

Paté är också äckligt.

Laga mat är jobbigt! Jag lagar väldigt sällan mat. Kör på enklare maträtter. Brukar också köra samma mat varje vecka. Nudlar må-sön. Nästa vecka Billys, tredje veckan toast i smörgåsjörnet.
Köper dock matlådor på jobbet.
Sparrissoppa
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-05-08
Ort: Värmland

Vad äter du absolut inte?

Inläggav KrigarSjäl » 2018-01-14 10:03:13

Sparrissoppa skrev:Kan man inte bara säga brytbönor dom man gjort på svenska i alla år?
Eller det låter kanske lite mer exotiskt?

Haha, jo du har helt rätt.
Det är sån där snobbig köksfranska.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kostymhippie » 2018-01-14 11:36:39

KrigarSjäl skrev:
Sparrissoppa skrev:Kan man inte bara säga brytbönor dom man gjort på svenska i alla år?
Eller det låter kanske lite mer exotiskt?

Haha, jo du har helt rätt.
Det är sån där snobbig köksfranska.


Som svennar inte ens kan uttala ordentligt.
Tenderar att bli mer tyskt uttal än franskt många gånger.

OnT: Brytbönor och patéer är gott faktiskt.
Men inte veganpatéer, har testat, urk!
Riktig paté på gris eller vilt är det bästa.
Fattar inte vad folk har emot viltkött, är ju det bästa köttet, djuren skjuts och dör på fläcken utan att plågas många timmar i lastbilar vid transport eller i slakterierna före dödandet.
Tror det är det som gör att det smakar godare.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in