Stavningsregler

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2008-09-20 22:29:34

Inger skrev:Och så har vi döma som inte ens stavas dömma. Ett sånt där irriterande ologiskt undantag alltså, som säkert har en förklaring som inte jag känner till. :(

Vokalen var lång en gång. Eller är det än i många trakter (även i standardsvenskan i åtminstone delar av Svenskfinland).
I östra Mellansverige förkortades lång vokal före "m" (för bara kanske en tvåhundra år sedan har jag för mig? Vet HGJ?)
Likadant med till exempel "dom" (till "döma"), "dröm" och "drömma", "glömma", "hem" och "hemma". Stavningen är som synes inkonsekvent även i historiskt perspektiv: ömson gammal (och dialektal), ömsom ändrad. Vokalförkortningen gick långsamt; många dialekter har fortfarande lång vokal i en del av de här orden, kort i andra.

(EDIT: utreder allteftersom jag kommer på...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 4 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2008-09-20 22:31:47

Mördarsnigel, jag stör mig också på det där. Hur svårt kan det vara, liksom?

Men här hade jag hoppats på enkla stavnings- & grammatikregler för den intresserade och inget annat.

För allmän kverulans om uttal, felöversättningar särskrivningar, språrnördigheter både på svenska och andra språk, samt övriga språkpolisärenden hänvisas till:

Språkspalten

Syntaxmarodörer (Se där hade var den där debatten om 'de' och 'dem'!)

Sär skrivningar

Stavfel och faktafel är väldigt irriterande!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-20 22:32:08

Så här ska man i alla fall inte skriva.

Skrivet på skoj, av mig och ett gäng på ORDning, som en stafettsaga, för att vi kräktes på hur det skrivs såväl på nätet som i media. ORDning sover skönhetssömn just nu, grundaren fick ett annat specialintresse och ingen orkade hålla på, verkar det som, tyvärr, för sidan var rolig och intressant.

............

Även fast jag spenderade gårdag kvällen med tårarna trillandes ner för mina kinder så är läget ganska lungt med mej faktist. Jag har i alla fall inte tagit själv mord än, även fast jag hade kunnat gjort det. Det är ju så som en personal på sjukhuset sa att sin arbets kollega hade sagt: Det blir inte bättre än man gör det! Tyvärr var det inte nånn arbets kollega till mej, jag önskar jag hade haft sånna! Fast igentligne gör det inget, jag försöker va possitiv själv, jag har till & me köpt Själv känsla nu. Det du!

Även fast jag skaffat Själv känsla nu kan jag inte glömma sin man, jag undrar vart han e. Man ska nog inte dömma han för hårt. Men vart är han, kanske i Sveitsch eller nått annat ställe, på någon alp topp med någon bimbo, va vet jag. Där sitter dem och äter antrekå när jag går här hemma o less. Dem är så klart tvugna att komma hem sen, hoppas han kommer tebax till mej.

Imorse när ja vakna så känndes d mycket bättre å ja gick ut me hunden å åt fruck ost o så men nu så e ja lessen igen så ja skrev en dickt till sin man där ja verkligen säjjer d ja känner för han här i dickten

Sen den första gång jag dig såg
var du som på havet en våg
som svallade innom mej
när du titta på mej
me dina ögon som glödde
åt dig jag några barn födde
sen lämna du mej
för en annan tjejj
grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!!!!!!!!!

Fast sen när ja hade gråtit ett tag så fick ja ändå ta å snyta mig å tängka att D va bäst såsom d skedde. Mia hade nog säkert sakt att man får göra d bästa av d å igentligen e de sant! D e lite jupt, å man blir helt konfudersam när man läser sånnt första gången, men d brukar stämma som hon säjer. Mia Törnblom allså. Nu låter d som jag träffat hon o d har ja inte hon e ju känd o ja e en vanlig tjejj, även fast andra säjer att ja inte alls e vanlig å att ja e "lite småcrazy" men Mia har ja inte träffat tyvärr hon värkar helt underbar! Situationstecknena har ja för ja e ju inte GALEN liksom så där så man fick spärra in mejj, ja e bara lite annor lunda mot andra menniskor. D e jobbit att förklara men Mia säger i hennes bok att läsarna förstår så kära dag bok ja hoppas du förstår.

Men nu altså ska jag berätta om nåt som hännde mej, ja satt o väntade på sin man o då såg jag en värsta hunk som gick för bi o jag ropa på han kom hit o han kom! ijenklien älskar ja ju sin man mäst i värden, o ja har ju föräldraransvar för barnen, men ja stack i väg med hunken, tänk om sin man får reda på d, då tänker han nog där sitter dem, dem ser så lyckliga ut, Lotta o sin hunk, han ser ut som en hocky dommare, hur blir de me mej sin man nu, hur ska ja få tebax lotta. ja så tänkte ja när ja stack me hunken, även fast ja sak nar sin man, vi får se hur de går.

Å sen när ja å hunken hade kommt hem till han satte vi oss och hångla i soffan och liksom naffsade på varan hela tiden å ja ba ville mer liksom men ja tängte oxå på sin man å att det var han ja ville ha ijengklien så de sa ja till hunken men det jorde inge sa han för han ville oxå ha sin man med så han tyckte ja skulle ringa sin man å bjuda dit han så vi kunde umgås alla tre.

Men att hångla med nånn annan än sin man och dessutom ha sin man me nä d kan ja änndå inte asseptera d får ju finnas grännser! inte för att ja dömmer tilleksempel min arbets kollega som hade en affär ja menar inte en butik utan att hon träffade en annan än sin man ja allså inte honses man, för hon hade en rikti schit stövel till man & d kan man änndå inte säga om Konny. Konny d är mitt hjärte gull som ja e lite för grymmad på nu ja. men d ska välan gå över d me? D mesta går över tillome livet ju å nu blev ja sådär jup igen! Tänk va som kan hännda me en när man försöker bättra sig som en divid!

Ja skrev en till dickt förut ja e ju gannska kånst närlig o så d e d ja menar me att ja e annor lunda ja kan se på livet från olika håll o ut trycka d ja känner i ord o mina vänner(ni vet villka ni är ja ällskar er alla!!!!11) säjjer att ja borde få mina dickter ut gädda på nått förlag men ja måste få mer själv för troende först känner ja.........
här kommer dickten

Iblannd när livet känns svårt
man vill att nånn ska säjja förlåt
för du har sårat mitt hjärta
nu är d fyllt till bredden me smärta
jag årrkar snart inte mer
när jag på dig ser
fylls mina ögon me tårar
för hela tiden du mejj sårar

va mycke bättre d känns när man har fått ut tömma sitt hjärta så här ni ska veta att jag älskar er av hjärtat ja de gör ja! tack för att ni finns där i nöd o torrt lust o vått o allt va de heter när man vill vara lite pojetisk! nu kännde ja mej lite pille marisk va skönt att värsta deppretionen gått över för ida!

man får ju ta tillvara på alla schangser att i sakta gemak ta sejj upp för livets auto strada så ja e tacksam att ni lånar mejj örat ögat menar ja ni läser ju va ja skriver va tängkte ja på!

Altså, ja kännde att ja be hövde en tajm aut från mitt för hållande m Lotta hon e väldit 6ig o snäll menn &så väldit egen tjär hon bara dicktar o tännker lixom svåra tannkar ja hänger inte riktit me altid. så ja testar lite annat ja stack till storbrittanien även fast ja e lite flyg rädd ja tog tåget unnder kanalen när ja såg drotningens slått tännkte ja lite på vårat hus kanske kan ja bygga om de så de blir lika fint men då sa min nya tjejj att sitt hus var finare o då tännkte ja att vi kan ju bo i hop å ja sa att chals o sin mamma har innte så fint i deras hus o då tog vi flyg planet hemm håpas inte lotta skriver en dickt om de.

du menar väll inte enndå att Konny ska få sejja sitt oxå? ja har väl då alldri sett på maken!?!?! ja som trodde vi alli hopa var femmenister!?! de hade kännts mer possetivt om en hade vetat att en kunnde LIIIITA på ens läsare! nu vet ja inte om jag kan känna nånn till tro mer till dejj Ullah. ja blir helt konfundersam faktist även fast ja igentlien värkligen gillar dejj o sätter tillit till dejj. va ska ja tro kann du sejja mejj d?

Nu har ja entligen taget mod till mejj å skrivit ett brev till Konny för som Jessica sa förut när vi prata i tele så kan han ju inte veta va ja känner om ja inte talar om d för han å d hjelper kanske mejj sykist å skriva dickter men om han inte får läsa de så kan han ju inte veta lr???????? så här skrev ja i mitt brev till Konny

Älskade konny ja tror du vet va du betyder för mejj efter allt vi har gott i genom till sammans å vi har vart ett par lenge nu du o ja ja trodde d alltid skulle va vi två som vi lova pressten på vår bröllops dag!!!!!!!!! men somliga kan visst inte hålla sina löfften lr så tycker dem att dem inte e så vicktiga men men........ ja ska inte shella på dig för du e trotts allt sin man å ja har lovat å ällska dej i nöd också inte bara lusst o då får man stå för sitt ord så ja vill bara säjja att ja e be sviken på dej men ja för låter dej om du kommer till baks till mejj å barnen å ja hadde sjangsen å va o trogen ja me ska du veta men ja tog inte den utan ja för blev trogen dejj sin ällskade man! Pussis å kramiz din lotta

Ja ska skicka brevet imorrn för ja har fått reda på addressen till hans hotel i stor brittanien som han e på me sin tjej för han ringde till sin besta vän Rolle som tala om d för mejj sen!!!!!

Svar till vaj. ja e vist femmenest men konny e ju inte pre sis nån kar lr va säjer du?? öllah jälp te mejj att skriva honn e shit smart så du kann lita på mej te 100 pro sent ja o konny har &så sina barn till sammans o sitt föreldrar an svar vi ska fixa detta puss&kram l8

Fick 1 brev efrån låtta i da å hon skrev en massa tjejit gullia saker så där, men ja saknar ju hon jettemycket enndå. Ju mer ja har inte träffa henne ju mer saknar ja na. Fast sen ere ju sin nya tjej oxå. Hon ville vi skulle flytta ihop förut å ja liksom vet inte vad jag vill hon är ju snygg o bra o 6ig o så, men d e ju låtta ja ijenklien vill ha o låtta kannske inte jillar om vi skulle bli ihop alla tre. Vi har aldri snackat om sånnt.

Men ja kener ja måste hitta låtta å snacka me hon om hu vi ska göra o så. Vi e ju jifta fortf liksom o ja blev skit lack när hon skrev att hon hade vari nestan o trogen för hon e ju min bara min. Och jag är sin.

asså ja säjjer bara d, varrför svarar inte Konny??!?!? jag har liksom vännt ut&inn på mejj när jag skrevit d där kärleks brevet o han sitter bara lungt där o i disslar d utan att värka bry sejj om att sin fru lider hell vättes skval. d där med hell vättes skval sa min gamla konnfimassions präst ja vet ej vad d betyder riktit men d låter bra får man säjja så? till Er käraste vänner kan ja erkänna att ja e lite stolt av mejj iblann & att ja tycker d e rolit med språk frågor. trot om ni vill men så e d!

gammla skulle d ju vara annars blir d ju som den där äcklia fågel som äter döa jur.

nu så e man på väg hemm då. ja käner att d här går ej längre ja kan inte djuga för mej sjelv lengre så ja åker hemm te låtta o sen så e d ju en hocky mattsch ja vill se vore dummt å missa den he he rolle sa han hadde redan köppt bil jätter så. ja sa till sin nya tjejj att ja måsste tengka över citationen lite för barnens skull o d o hon sa hon för stod hon e så för stående ja kan värkligen snacka me hon som inte går me låtta i blannd he he men men. håppas låtta har för låtit mejj som hon sa o att d blir en riktit mysig kvell om ni fattar va ja menar he he

Ja hetär ronni ja e ban te l8 o koni. pappa fösvan mamma ble lessen ja o sin syster e lessna men nu sa nån att konni pappa asså nog komer hem te oss ijen de va fint. vi hadde de jobbit men nu håpas ja de årnar sej!!!!!!

ja hetär trullemufz jozephine-filizia engberg o ja e 8 år ja bor me sinn mama o papa o store bror å sinn knarje fågel som hetär vållfgang! ja tyker om hestar o hunndar. sin papa har en ny flik vänn o ja har sätt när dåmm pusades ja tyker d e eklit ja tyker att papor ska pusa bara på mamor å inte på sin nya flik vänn fasst ja har en pojjk vänn hann hetär ålliver fast ja vill innte pusa på hann!!!!!!!!

Kändes skitpinit å komma hem t låtta å liksom inte veta om man sku typ plinga på lr ba gå in. men ja jick in o där satt hon och såg lessen ut men när hon titta upp o såg att d va ja så såg hon lite gladare ut. Kommeru hem nu fråga hon o ja sa ja ja vill bli ihop ijen. O då sa hon att vi e redan jifta så vi e redan ihop o så kramades vi o pussades massa o ja typ glömde håcky matchen för vi gjorde annra saker ennå ba pussas o då brukar man mest tenka på foppoll om man tenker på nån sport.

Sen jick vi ut i köket o skulle ta en makka o då kom kidsen och såg oxå glada ut och kom o kramade både mej o låtta o sa hur glada rom va. E ru hemma fö allti nu fassan fråga rom o ja sa ja o titta på låtta o log som log tebax.

felåt d va inte min mening att om döpa Patrik till Conny felåt men ja e lite förvirrad mitt huvve e som ett durk slag. ja trodde liksom han hette Conny vart ja fick d ifrån vet ja inte igentlien men d e lungt att döpa om han till Patrik felåt mejj va inte arga på mejj nu d orkar ja inte me ja får ut slag då o d e jobbit nog att ha alla sjukdommar ja redan har förutom alla som miss förstår mejj på arbets förmedlingen & försäkrings kassan & soss så snälla tjata nu inte om att jag döpt om honom d var inte meningen har jag sagt redan nu flera gånger tänk att man inte kan få det lungt & schönt nån ända gång i livet!!?!?!?

å tängk att sina barn ska bli in dragna i denna här soppan ja skämms inför de att dem ska bli in dragna d är synnd & skamm att dem här oskylldia barnen ska få se att dem som har föräldraransvaret för de är så himmla egojistiska nu måste ja ta å lungna ner mejj hoppas ja har lite ört te. ja har slutat me medecin för ja var rädd för dem e beroende fram kallande så nu dricker ja ört te när jag blir orolig ja har läst de e bra för alla mina å kommor o min nerv svaghet som min gammla släckting kalla d.

hejj de va sin man här! ja ville bara säjja att ja facktist före drar Conny men me c då för de e colare så ja har altså ofisielt bytt namn ja heter inte patrick mer ja heter conny. ja får b å tacka dejj vaj lan för d nya namnet d har oxå jälpit mejj å komma närmare l8 igjen d e lixom en ny start för oss. sina barn ska få d bra ni igjen dem e så glaa nu o alt ska bli bra. mvh conny

hejj allihop! ja va ihop me conny förr, de va lixom lite i smyg männ han sa att hann skulle lämna hans fru fast han gjick till bakca till hon även fast han gjett mejj en ring, men de gjör inge för ja hadde redan spanat in connys kom pis honom me håcki bilgjätterna så nu e ja inte bara sin ex till conny men oxå ihopp me hanses kom pis. vi är gjätte tjära o nu hopas ja att l8 för låter mej för vi var alra bästa vänner före. kansje kann vi åka alla til smmans på semester barnen oxå dem är jätte söta o goa o så håpas ja att sen bli gra vid oxå så kan mitt barn leka me de. puss&kram till er från sin ex.

Jag sittor här och kollar mej i spegelen o vil oxå va me, även om ja e från Skåne, lixom. Hur kanre va att ni ba ska hålla sånthärningande för er själva? Va? Man kännor saj ju helt ding asså, har ni ingen empatti, ellor? Kanske ente vet va d e, ens? O ni ska kalla er intlektella! Nä, nu tar ja cykelen och nyckelen och drar till Triangelen i stället. Fubikkar!

har ni sätt att dem debbaterar sitt namn på nätet. fan va fräkt kolla dem här länkarna
http://stationsvakt.blogspot.com/2007/1 ... nfrga.html
http://www.lotten.se/2007/11/nya-och-gamla-namn.html
http://www.salt.se/mitt-namn-ar-stanley/
mvh conny

.....

Sen orkade vi inte skriva mer.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 2 gånger.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-09-20 22:34:22

A-mamman, LOL! (En del skriver faktiskt just sådär.)

Själv kan jag inte riktigt bestämma mig för om det ska bli böter eller inte när jag stöter på det i verkligheten, eftersom det ändå blir ganska underhållande att läsa.

*****************

Tack för förklaringen, Zombie.

De som knyckte m:et ur vissa ord men inte andra var nog inga aspergare... :(
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2008-09-20 22:40:07

Inger skrev:Tack för förklaringen, Zombie.

De som knyckte m:et ur vissa ord men inte andra var nog inga aspergare... :(

(Ojdå - jag redigerade till en sak som ger utrymme för att de kan ha varit det - en del av dem, eller också med kort koncentration alternativt AD*D)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2008-09-20 22:43:05

(Kommentar flyttad till längst ner på förra sidan.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav HGJ » 2008-09-22 3:00:26

Zombie skrev:
Inger skrev:Och så har vi döma som inte ens stavas dömma. Ett sånt där irriterande ologiskt undantag alltså, som säkert har en förklaring som inte jag känner till. :(

Vokalen var lång en gång. Eller är det än i många trakter (även i standardsvenskan i åtminstone delar av Svenskfinland).
I östra Mellansverige förkortades lång vokal före "m" (för bara kanske en tvåhundra år sedan har jag för mig? Vet HGJ?)

Nej, det är tyvärr inget som jag har någon uppfattning om. Så här skriver i alla fall Elias Wessén i Svensk språkhistoria, del 1, § 80:

I förbindelsen lång vokal + m förkortas vokalen i götiska och mellansvenska mål, men kvarstår i uppsvenska (Uppland, Södertörn, ö. Västmanland, Dalarne, Gästrikland, s. Hälsingland) och östsvenska mål. Ex.: fsv. tīme, hēma, dōmber, dȫma, rūm, rȳma. GVB har i detta fall lång vokal, i varje fall i sluten stavelse. Ex.: tijme, doom, rwm. Nsv. riksspråk har i dessa och dylika ord kort vokal. Undantag: urtima, tima (skriftspråksord); glåmig; loma (lomma) av, i väg.

Den ovan citerade paragrafen i Wesséns bok hör till "Kap. IV. Den yngre fornsvenskan (o. 1375—1526)".

Zombie skrev:Likadant med till exempel "dom" (till "döma"), "dröm" och "drömma", "glömma", "hem" och "hemma". Stavningen är som synes inkonsekvent även i historiskt perspektiv: ömson gammal (och dialektal), ömsom ändrad. Vokalförkortningen gick långsamt; många dialekter har fortfarande lång vokal i en del av de här orden, kort i andra.

(EDIT: utreder allteftersom jag kommer på...)
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5313
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav HGJ » 2008-09-22 3:03:40

Inger skrev:Mats, jag menar den där regeln att om känna - känt, drömma - drömt; glömma - glömt. Många yngre tycks tro att det stavas kännt, drömmt och glömmt, bara för att det låter så. Men där bortfaller alltså ena m:et eftersom det kommer ett t efter.

Ännu vanligare är det att folk skriver tunnt och noggrannt.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5313
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav HGJ » 2008-09-22 10:09:56

Inger skrev:Tack för förklaringen, Zombie.

De som knyckte m:et ur vissa ord men inte andra var nog inga aspergare... :(

Det var snarare så att ett m lades till i vissa ord. (Om de som var ansvariga för detta var aspergare eller inte är en annan sak.) I fornsvenskan skrevs drøma, døma, gløma, och vokalen i första stavelsen var här lång. I alla dessa ord har vokalen förkortats (åtminstone i standardspråket), men bara i det första och det tredje ordet har ett extra m inskjutits i skriften: drömma, döma, glömma.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5313
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav tahlia » 2008-09-22 10:28:11

Vi kan ju inte ha en tråd som heter "Stavningsregler" och inte ta med de "ramsor" som många har fastetsade i hjärnbarken sedan skoltiden:

"Alltid stavas alltid med två L"
"Aldrig stavas aldrig med två L"

[Och där försvann vad ringa illusion som möjligtvis fanns om min begåvning] ;)
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Zombie » 2008-09-22 20:01:58

HGJ skrev:
Zombie skrev:
Inger skrev:Och så har vi döma som inte ens stavas dömma. Ett sånt där irriterande ologiskt undantag alltså, som säkert har en förklaring som inte jag känner till. :(

Vokalen var lång en gång. Eller är det än i många trakter (även i standardsvenskan i åtminstone delar av Svenskfinland).
I östra Mellansverige förkortades lång vokal före "m" (för bara kanske en tvåhundra år sedan har jag för mig? Vet HGJ?)

Nej, det är tyvärr inget som jag har någon uppfattning om. Så här skriver i alla fall Elias Wessén i Svensk språkhistoria, del 1, § 80:

I förbindelsen lång vokal + m förkortas vokalen i götiska och mellansvenska mål, men kvarstår i uppsvenska (Uppland, Södertörn, ö. Västmanland, Dalarne, Gästrikland, s. Hälsingland) och östsvenska mål. Ex.: fsv. tīme, hēma, dōmber, dȫma, rūm, rȳma. GVB har i detta fall lång vokal, i varje fall i sluten stavelse. Ex.: tijme, doom, rwm. Nsv. riksspråk har i dessa och dylika ord kort vokal. Undantag: urtima, tima (skriftspråksord); glåmig; loma (lomma) av, i väg.

Den ovan citerade paragrafen i Wesséns bok hör till "Kap. IV. Den yngre fornsvenskan (o. 1375—1526)".

Annan och mer komplicerad dialektbild än "i östra mellansverige", som jag skrev, alltså. Men övergångsprocessens tidsutdräkt var ännu längre än jag trodde.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2008-09-22 22:22:15

tahlia skrev:Vi kan ju inte ha en tråd som heter "Stavningsregler" och inte ta med de "ramsor" som många har fastetsade i hjärnbarken sedan skoltiden:

"Alltid stavas alltid med två L"
"Aldrig stavas aldrig med två L"

[Och där försvann vad ringa illusion som möjligtvis fanns om min begåvning] ;)

Så sant, så sant! Jag brukar alltid undra om de slutade lära ut den i skolorna så småningom, och i så fall varför, så fort jag ser varianten "alldrig"...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav iafiak » 2008-09-22 22:33:32

Här har de iallafall inte slutat med det. Min yngsta (11 år), pratar om det när vi tränar på "veckans ord". Har man lärt sig den ramsan glömmer man den aldrig, den sitter alltid kvar där inne.
Senast redigerad av ivarir 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
iafiak
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2011-03-31
Ort: Södra Småland

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-23 14:19:17

Nyss saxat från en annan sida på nätet, kan användas som exempel på hur man INTE ska skriva:

"Kan det bli bättre när man äntligen kan få sig sin pärl hörna Speciellt när det kommer från sin kära för då är allt lättare när dem går med på det och man slipper tjöta till sig en. Kul för dig!! Fina saker ni har inhandlat på Ikea.

Förra året så kom min man fram till att all rummet på övervången inte andvänds så det blev min arbets höra och vi åkte också till Ikea, så jag förstår din glädje! Har likadant skrivbord som dig Bra med Ikea,haha!!"

Särskrivningar, fel på min och sin, fel på de och dem, felstavning av används. *hyperventilerar lite*
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Alien » 2008-11-09 14:10:53

I gårdagens språkspalt i DN står det om alla hiskeliga felstavningar i Nutidsorienteringen.

Tj-ljudet är tydligen svårt, så här kan "köttfärs" stavas: sköttfäch, shörtfärs och körtfäss (alla tre godkända).
Georgien kallas för Gorgien el Orgien (man får intressanta associationer). Undrar om det beror på att de aldrig läser tidningar utan bara hört det på TV?

Lättare att förstå att Ratatouille (försvenskat till Råttatouille i Disneyfilmen) blir felstavat, t ex som Rattan toj, Råttan Toy och Råttta oj!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-09 14:20:24

Alien skrev:I gårdagens språkspalt i DN står det om alla hiskeliga felstavningar i Nutidsorienteringen.

Tj-ljudet är tydligen svårt, så här kan "köttfärs" stavas: sköttfäch, shörtfärs och körtfäss (alla tre godkända).
Georgien kallas för Gorgien el Orgien (man får intressanta associationer). Undrar om det beror på att de aldrig läser tidningar utan bara hört det på TV?

Lättare att förstå att Ratatouille (försvenskat till Råttatouille i Disneyfilmen) blir felstavat, t ex som Rattan toj, Råttan Toy och Råttta oj!


Eller som min stora tös skrev och också sa när hon var liten: Chilikongkang, för Chili con carne. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav weasley » 2008-11-09 15:47:04

* I svenskan används av hävd ICKE apostrof-s för att beteckna genitiv. Detta har kommit från engelskan, någon gång på femtiotalet ungefär.

* I svenskan bör man ICKE skriva -ande och -ende med avslutande -s. Det heter alltså "sittande" och INTE "sittandes".

* I svenskan bör man ICKE skriva genitiv -s vid ord och namn som slutar på -s. Om Språknämnden har en annan uppfattning än gängse i den här frågan så undrar jag vad Språknämnden sysslar med. Talspråkligt förekommer det visserligen att man säger "hanses" (genitiv) men att det skulle förekomma i skrift är mycket häpnadsväckande.

* Skillnaden mellan "de" och "dem" uttrycks enklast på följande sätt: DE ger/gör något åt DEM. På samma sätt har vi att HAN ger/gör något åt HONOM. Kan man inte den skillnaden är det mest korrekt att konsekvent använda "dom". Allt annat blir enbart fel.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav apkonstapel » 2008-11-09 15:49:34

Men de som väljer att använda ordet »de« på det sätt jag gör i början av den här meningen följer en flera hundra år gammal, men grammatiskt felaktig, tradition inom den skrivna svenskan. Det ska vara »dem«.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav Inger » 2008-11-09 15:51:04

Va? Det ska det väl inte??
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2008-11-09 15:54:57

weasley skrev:* I svenskan bör man ICKE skriva -ande och -ende med avslutande -s. Det heter alltså "sittande" och INTE "sittandes".

Gäller det både "han var en gående trafikant" och "de kom gående"?
Alltså, om jag inte tar fel, både som adjektiv och som adverb?

Min mormor och morfar kom från Skåne, och de brukade säga "han kom gåandes".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Moggy » 2008-11-09 15:55:46

apkonstapel skrev:Men de som väljer att använda ordet »de« på det sätt jag gör i början av den här meningen följer en flera hundra år gammal, men grammatiskt felaktig, tradition inom den skrivna svenskan. Det ska vara »dem«.


Många verkar ju använda sig av regeln att det ska vara "de" i början av en mening och "dem" i slutet av en mening...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav apkonstapel » 2008-11-09 16:15:49

Inger skrev:Va? Det ska det väl inte??

Svenska Akademiens Språklära, sidan 95, avsnitt 6.1.1.1 Kasus skrev:»[Kasusböjningen vacklar bl.a. i följande fall:]
* Framför relativ bisats som inleds med som
De används ibland i stället för dem framför relativ bisats som börjar med som:
    Av de som arbetar är 47 procent anställda inom tillverkningsindustrin. (S)
    Sök nu inte fel bland de som har jobbat och slitit och gjort vad de kunnat. (S)
Det grammatiskt korrekta är att skriva dem, precis som man skulle göra, om bisatsen inte fanns: Av dem är 47 procent anställda inom tillverkningsindustrin. Sök nu inte fel bland dem.

Konstruktionen med de i stället för dem framför som-sats har gammal hävd i svenskan. Den fanns redan i bibelöversättningarna på 1500-talet och den finns i de dialekter där man skiljer mellan di och dom/dem. När den används i skrift har den icke desto mindre fått symbolladdning som tecken på bristande språklig bildning.

[...] Inom modern svensk språkriktighetsdebatt framhålls dock ofta att konstruktionen inte i någotdera fallet kan betraktas som felaktig.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav Inger » 2008-11-09 16:25:00

Jag skriver "dem" även om det följs av ett "som" men i ditt exempel fanns ingen som helst anledning att skriva "dem" eftersom det inledde meningen.

"Men de som väljer att använda ordet" är således helt korrekt uttryckt. Hade du skrivit "Men dem som väljer att använda ordet" hade det blivit galet.

Däremot om du skrivit "För dem som använder ordet 'de' känns det oftast bäst att fortsätta göra det" så hade "dem" varit korrekt eftersom man då bara vänt på meningen "det känns bäst för dem" och satt "för dem" först.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav apkonstapel » 2008-11-09 16:41:23

Hm. Det här blev klurigt. Som jag läser språkläran var det jag skrev ett de framför som-sats, och alltså ett dem i grammatisk mening. Men jag tycker själv det låter väldigt dumt med dem just där, så jag är rätt osäker. Först-eller-sist-regeln har jag aldrig hört talas om.
Senast redigerad av apkonstapel 2011-05-04 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
apkonstapel
 
Inlägg: 274
Anslöt: 2008-10-21

Återgå till Språket



Logga in