Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har du hypothyreos (låg ämnesomsättning) el hyperthyreos (hög ämnesomsättning)?

Jag är kvinna, 40+, och har hypothyreos
6
12%
Jag är kvinna, under 40, och har hypothyreos
13
26%
Jag är man, 40+, och har hypothyreos
0
Inga röster
Jag är man, under 40, och har hypothyreos
1
2%
Jag är kvinna, 40+, och har inte hypothyreos
0
Inga röster
Jag är kvinna, under 40, och har inte hypothyreos
7
14%
Jag är man, 40+, och har inte hypothyreos
5
10%
Jag är man, under 40, och har inte hypothyreos
15
30%
Jag är kvinna och har däremot (haft) hyperthyreos
1
2%
Jag är man och har däremot (haft) hyperthyreos
2
4%
 
Antal röster : 50

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav Bror Duktig » 2015-05-11 8:16:59

Den som bantat hårt och fått sänkt ämnesomsättning, får ofta tillbaka sin normala ämnesomsättning när den slutar igen. Det händer t.ex. tydligt för en som drabbats av anorexi och sedan blir frisk (om det är första gången ihop med att det inte är för mångåriga problem).

Men många jojobantar, har anorexi i åratal (kanske till och från som jojo-anorexi). Många håller också på att kompensera när de tycker att de ätit för mycket, eller lider av stress från dåligt samvete.

När det gått tillräckligt långt, slår epigenetiken till, och kroppen ställs in på lägre ämnesomsättning, mindre ork och högre vikt. Kroppen ställs in på att det ska sparas energi.

Det är samma som händer med foster i bantande mammor eller mammor som är väldigt noga med att inte öka för mycket i vikt (och som numer bara inte är gissningar, fostret "ställs in"). Ganska komplicerat med epigenetik, men också kanske en tröst att det går att slå på och av genuttryck även mitt i livet och inte bara under fosterstadiet eller uppväxten.

Minnesotaprojektet (eller The Minnesota starving project eller hur det stavas - svårt att hitta detaljer när man googlar, man får läsa böcker) från 40-talet visar att deltagarna fick sänkt ämnesomsättning. De minskade inte i vikt som de borde, utan fick äta mindre och mindre i relation till vad de borde. När de ökade i vikt, åt de mycket mer än de borde, och fick en viss övervikt jämfört med före projektet, och vägde ca 10 % mer än innan, tills de stabiliserades något år senare och började äta samma mängd mat som innan. Hur de åt och vad de vägde när de gick upp i vikt igen, visar också varför anorektiker som verkligen blir friska och äter som de känner för, ofta kan väga lite mer en period. Överflöd av mat ett tag, för den som har sänkt ämnesomsättning - ger kraftiga signaler om att det inte råder svält utan att det är ok att slå på energin och ämnesomsättningen igen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav cocos » 2015-05-11 9:56:41

Okej broder duktig. Alla som mår dåligt har sköldskörtelrubbningar, vi vet.

Angående viktpåverkan så pratar jag om då det leder till övervikt eftersom denna omröstning hör ihop med fetmatråden. Det är fortfarande att faktum att den allra största majoriteten överviktiga personer är ohälsosamma. Vi skulle inte ha så mycket fetma i samhället om alla var hälsomedvetna.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-05-11 22:06:57

Med det sagt ska man heller inte tro att alla som var smala förr hade bra hälsa. Många hade olika vitaminbrister och blev utslitna. Folk lever även längre nu så jag vet inte om jag ens vill koppla hälsa till kroppsvikt. Det är mer komplicerat än så.

Och, även om hypotyreos inte är orsak till all fetma självklart så är det en sjukdom som underdiagnostiseras och underbehandlas.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav DIProgan » 2015-11-11 9:55:10

cocos skrev:Ganska onödig omröstning när det finns procentuell statistik över detta.

"95 % av befolkningen har ett TSH-värde mellan 0,5 och 2,5 mlE/L och 2,5 föreslås av vissa att bli ny gräns för när behandling bör övervägas".
Källa: http://hypotyreos.info/hem/subklinisk-hypotyreos

Det betyder att 5% har anledning till att vara överviktiga. Resten är bara ohälsosamma.
Det handlar om hur stark korrelationen är med autism.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav geeko » 2015-11-11 14:41:21

Nästan alla i min släkt har det, män som kvinnor och på både mammas och pappas sida. Så jag testar mig varje år och väntar på när det ska komma i princip... Än så länge är det okej dock.
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav Batte » 2018-01-06 17:12:58

Jeg har ikke en slik diagnose, men har heller ikke fått det utelukket. Jeg leser symptomene for hypothyreose i denne siden fra Thyroidea Norge:
http://thyroidea.no/stoffskiftesykdomme ... symptomer/

La meg presisere at jeg tror og vet at autisme og AS er ekte og at diagnosene er satt riktig i nesten alle tilfeller.

Likevel... En del (kanskje til og med mange) kvinner og menn med AS kan lese alle sine symptomer på AS på listen i linken. Hypothyreose kan i følge siden ikke utelukkes ved hjelp av prøver, men såvidt jeg forstår kun etter mislykket behandling med alle aktuelle medisiner mot hypothyreose.

Hvor mange som finner alle sine symptomer på listen i linken har egentlig prøvd medisinering mot hypothyreose før en endelig AS-diagnose er satt?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2018-01-06 17:32:32

Nix har det inte. Och är inte hypokondriker och tror mig ha det fast alla tester visar negativt.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav Batte » 2018-01-06 17:35:49

slackern skrev:Nix har det inte. Och är inte hypokondriker och tror mig ha det fast alla tester visar negativt.
Ok, men er det hypokondri hvis man oppfyller kriteriene til to diagnoser og (bare) den ene settes uten at den andre utelukkes?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav Richard » 2018-01-06 18:01:56

Jag får vänta med att rösta till nån gång i februari, jag har lämnat dessa prover:

S-CDT

S-25-OH Vitamin D3

P-TSH
P-T4, fritt
P-Natrium
P-Kalium
P-Kreatinin
P-Albumin
P-Calcium
P-ASAT
P-ALAT
P-GT
P-Kolesterol
P-TG
P-Folat
P-Kobalaminer (B12)

P-Glukos

B-Hb
B-Trc
Erc-MCV


P-TSH o P-T4, fritt, är sköldkörtelvärden.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav Batte » 2018-01-06 18:07:00

Richard skrev:P-TSH o P-T4, fritt, är sköldkörtelvärden.
Det kan fastslås med prøver, men ikke utelukkes. Lykke til med alle prøver da! :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-01-06 22:38:48

slackern skrev:Nix har det inte. Och är inte hypokondriker och tror mig ha det fast alla tester visar negativt.


De påstod att mina tester var negativa och jag fick gå med hypotyreos i 10 år. Detta för att mitt fria T3 var lite för normalt medan andra tester visade att jag hade det. Fick beskedet att allt var bra. Mitt TSH var extremt onormalt.

Man kan även ha hypotyreos med "normalt" TSH eftersom vi i Sverige har satt gränsen för normalt för vitt så att ett dåligt värde räknas som OK.

Så jag har lärt mig att inte lita på läkarnas ord om hypotyreos. Det är främst en kvinnosjukdom så man ser ner på dem som har detta och kallar dem gnälliga. Trots att bevis på sjukdom oftast finns men ignoreras!

Man beordras att jogga. Men sjukdomen leder till motionsintolerans vilket betyder att man typ springer några steg, sedan kan man få hastig närkontakt med backen.

En sak är positiv dock och det är att svensk vård äntligen har börjat öka behandling med T3 istället för T4. Många med hypotyreos har svårt att omvandla T4 till T3 och väldigt många har restsymptom. T ex försvinner nästan aldrig viktproblemen med T4.

Jag tycker relationen autismspektrum och autoimmunitet är väldigt intressant. Men en väldigt komplex fråga.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav Kahlokatt » 2018-01-06 22:42:46

Har för mig att jag har utretts för sköldkörtelrubbningar, men de hittade inget avvikande.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav Batte » 2018-01-06 23:12:41

kiddie skrev:Jag tycker relationen autismspektrum och autoimmunitet är väldigt intressant. Men en väldigt komplex fråga.
Ja, jeg synes også det er interessant.

Kahlokatt skrev:Har för mig att jag har utretts för sköldkörtelrubbningar, men de hittade inget avvikande.
Ok. Har du symptomer på det og fikk du eventuelt prøve medisinene? Det Thyroidea Norge skriver innebærer i bunn og grunn at hypothyreose kan diagnoseres ut fra symptomer alene, også hvis prøvene ikke er avvikende. Hypothyreose er dermed ikke utelukket før man har testet (alle) medisiner mot det. Ikke alle leger er klar over dette.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2018-01-07 1:19:57

När jag blev utbränd och sjukskriven, så fick jag först gå till vårdcentralen för en hälsoundersökning. De undersökte om jag hade hypothyreos och enligt värdena hade jag det inte. Sedan fick jag genomgå en AS-utredning och fick diagnos.

Några år efteråt fick jag diagnosen hypothyreos också. Kanske hade jag den redan tidigare fast subklinisk? Men jag tvivlar inte på min AS-diagnos.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2018-01-07 1:47:37

Sköldkörtelrubbningar är säkert vanligt hos folk som har schizofreni och så vidare också.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hypothala ... yroid_axis

Hypothalamic–pituitary–thyroid axis

Tyvärr verkar sköldkörteln sitta fast i hypothalamus.
Det är säkert inte bra om ens hjärna är felknullad.
Senast redigerad av Pinghis Khan 2018-01-07 1:50:29, redigerad totalt 1 gång.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav Batte » 2018-01-07 1:48:02

Alien skrev:När jag blev utbränd och sjukskriven, så fick jag först gå till vårdcentralen för en hälsoundersökning. De undersökte om jag hade hypothyreos och enligt värdena hade jag det inte. Sedan fick jag genomgå en AS-utredning och fick diagnos.

Några år efteråt fick jag diagnosen hypothyreos också. Kanske hade jag den redan tidigare fast subklinisk? Men jag tvivlar inte på min AS-diagnos.
Ok, og man kan selvsagt ha begge diagnoser.

Når du fikk diagnosen hypothyreose fikk du kanskje medisiner? Påvirket medisinene noen av symptomene du trodde var en del av din AS?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2018-01-07 2:58:27

Symtomen på hypothyreos var så allmänna och kunde bero på allt möjligt: trötthet, övervikt, håravfall. Inget av detta tycker jag har försvunnit. El tröttheten kanske blev mindre med medicin (+ att de medicinska värdena blev bättre). Men tröttheten har jag nu fått tillbaka pga andra sjukdomar.

Det som hör ihop med AS är ju (förutom möjligen tröttheten) helt andra saker: svårigheten att förstå och bli förstådd och öht svårigheter med det sociala och flexibilitet och snabbhet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav Batte » 2018-01-07 3:31:15

Dumt at det i liten grad kjennes som at medisinene hjelper da.
Alien skrev:Det som hör ihop med AS är ju (förutom möjligen tröttheten) helt andra saker: svårigheten att förstå och bli förstådd och öht svårigheter med det sociala och flexibilitet och snabbhet.


Det ser ut til at slike ting også kan være symptomer på hypothyreose. Her er noen få av de mange symptomene som listes opp:
(...)
Kronisk tretthet
Overdreven tretthet
Sover mye
Søvnapné
Snorking
Trenger søvn på ettermiddagen
Vanskelig for eller bruker lengre tid for innsovning
Våkner ca kl 3 på natten
Våkner på morgenen og er fremdeles trøtt
Vedvarende unormal døgnrytme
(...)
Følelse av svakhet
Lang restitusjonsperiode etter enhver aktivitet
(...)
Mindre utholdenhet enn andre
Mindre energi enn andre
(...)Treg
Ør i hodet
(...)
Langsomme bevegelser
Langsom/treg tale
Redusert Akillesrefleks
Reduserte reflekser
Svekket motorisk kontroll
(...)
Angst og panikkanfall
Følelser av harme
Humørsvingninger
Irritabel
Lettskremt
Lett opprørt
Mangel på tillit
Nervøsitet
Personlighetsendringer
Skvetten
Ønsker å være alene
(...)
Angst og panikkanfall
ADHD
(...)
Depresjon
Dårlig konsentrasjon
Fobier
Forvirring
(...)
Hjernetåke
(...)
Lite ork
Mani
(...)
Mental treghet
OCD i mild form
Panikkanfall
(...)
Nedsatt funksjonsevne
Amputert eller redusert sosialt liv utenom jobb eller studier
Generell sløvhet
(...)
Fungerer dårlig i forhold
Får ikke med seg hva som skjer rundt en
Klarer ikke å holde på en jobb
Klarer ikke jobbe 100%
Klarer ikke å be om hjelp
Klarer ikke følge med i samtaler
Kommer for sent til alle avtaler
Mangel på tillit til andre mennesker
Mangel på evne til å ta tak i egne problemer
Problemer i nære relasjoner
Problemer med å forholde seg til folk
Problemer med å styre økonomien
Redsel for konfrontasjoner
Redusert evne til å holde det ryddig/rent hjemme
Ønske om å være alene
Sløvede sanser
Tiltaksløshet

http://thyroidea.no/stoffskiftesykdommer/hypotyreose/symptomer/
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2018-01-07 3:48:11

Oj, känns som alla sjukdomar jag haft skulle kunna bero på hypothyreos då.

De här symtomen står på svenska 1177:

Det här är exempel på tidiga symtom:

Trötthet eller mindre ork.
Depression.
Koncentrationssvårigheter.
Frusenhet.

Senare kan du få de här symtomen:

Torr hud och torrt hår.
Förstoppning.
Viktökning.
Minnessvårigheter.
Långsam hjärtrytm.
Ont i leder och muskler.
Svårare att få barn.

Om du har haft hypotyreos en längre tid utan att få behandling kan du få en svullnad i ansiktet och din röst kan bli mörkare.
https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukd ... telhormon/

Men jag hänför mina koncentrations- och minnessvårigheter till stressen.
Spoiler: visa
Varje dag hade jag mer att göra än jag hann med. Det gav mig också sömnsvårigheter, svårt att sova när jag tänkte "hur ska jag hinna med imorgon, jag har allt kvar som jag inte hann med idag plus att det kommer lika mycket nytt. Jag får jobba över men då hinner dottern somna innan jag kommer hem". Varje lördag var jag helt utslagen av huvudvärk. Varje söndag åkte jag in till jobbet för att hinna undan. Men samtidigt blev jag alltmer ineffektiv. Varje dag när det ringde på jobbet blev jag livrädd. De frågade när ärendet blev klart. Ibland blev jag utskälld. Jag förväntades själv vara ständigt vänlig och helst kunna trolla, dvs övertyga alla om att jag skulle ta deras ärende först.

Frusenhet och ont i leder och muskler hade jag inte.

Sömnen blev bättre när jag slapp oroa mig för att klara av morgondagen. Huvudvärken försvann också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-01-07 5:29:21

Jag hade aspergers långt innan jag hade hypotyreos. Man kollar ju bakåt i livet innan man ger diagnos. Har man varit normal fram till vuxen ålder och sedan blivit "autistisk" så får man inte diagnosen autismspektrum.

Känns spontant som det är viktigare att kolla sköldkörteln vid depression. De gjorde aldrig det förr men antar att det händer ibland numera.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav Batte » 2018-01-07 15:03:48

Alien skrev:Men jag hänför mina koncentrations- och minnessvårigheter till stressen.
Spoiler: visa
Varje dag hade jag mer att göra än jag hann med. Det gav mig också sömnsvårigheter, svårt att sova när jag tänkte "hur ska jag hinna med imorgon, jag har allt kvar som jag inte hann med idag plus att det kommer lika mycket nytt. Jag får jobba över men då hinner dottern somna innan jag kommer hem". Varje lördag var jag helt utslagen av huvudvärk. Varje söndag åkte jag in till jobbet för att hinna undan. Men samtidigt blev jag alltmer ineffektiv. Varje dag när det ringde på jobbet blev jag livrädd. De frågade när ärendet blev klart. Ibland blev jag utskälld. Jag förväntades själv vara ständigt vänlig och helst kunna trolla, dvs övertyga alla om att jag skulle ta deras ärende först.

Frusenhet och ont i leder och muskler hade jag inte.

Sömnen blev bättre när jag slapp oroa mig för att klara av morgondagen. Huvudvärken försvann också.


Usj, det høres jo fryktelig ut å ha det slik. Godt å høre at du nå slipper å uroe deg for morgendagen! :-)Hug

kiddie skrev:Jag hade aspergers långt innan jag hade hypotyreos. Man kollar ju bakåt i livet innan man ger diagnos. Har man varit normal fram till vuxen ålder och sedan blivit "autistisk" så får man inte diagnosen autismspektrum.

Känns spontant som det är viktigare att kolla sköldkörteln vid depression. De gjorde aldrig det förr men antar att det händer ibland numera.

Ja, autistisk er ikke noe man plutselig blir.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Har ni någon sköldkörtelrubbning? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2018-01-07 22:44:39

Finns det någon här som testat T3/Cytomel?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in