Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Wine » 2018-01-04 22:22:21

Dreamtrance skrev:Har lagt upp en rad länkar och annat om påverkansoperationer. Psyopsförbandet kanske vore något för dig Wine? :wink:


Men kan du inte ge konkreta exempel på utländsk media? Du upprepar ju bara att du har lagt upp länkar till info, kan du vara så vänlig att förtydliga dig eller lägga upp de länkar du påstår att du har lagt upp tidigare, här i tråden?

Skulle du också kunna svara på frågan jag ställde i inlägget här:

post1491560.html#p1491560
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-04 23:04:11

Sputnik, RT och allt vad de heter. Har du Wine bevis för att de nyhetskällor du vänder dig till berättar saker som förtigs i Sverige?
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Wine » 2018-01-04 23:12:24

Dreamtrance skrev:Sputnik, RT och allt vad de heter.


Kan du förklara hur du har tänkt när du nämner Sputnik och RT, vad har dessa att göra med denna tråd och vad är det i övrigt du syftar på när du skriver "och allt vad de heter"? Alla utländska media som publicerar om saker som händer i Sverige som du personligen inte tycker stämmer?

Skulle du också kunna svara på frågan jag ställde i inlägget här:

post1491560.html#p1491560
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-04 23:18:54

Sluta kör med trolltaktik. Det är dags att du backar upp dina påståenden med fakta. Så fort jag lägger upp information från myndigheter eller liknande så försöker du slingra dig. Dags för dig att komma med något konkret Wine.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Wine » 2018-01-04 23:22:16

Dreamtrance skrev:Sluta kör med trolltaktik. Det är dags att du backar upp dina påståenden med fakta. Så fort jag lägger upp information från myndigheter eller liknande så försöker du slingra dig. Dags för dig att komma med något konkret Wine.


:?:

Det är ju snarare du själv som har svårt att vara tydlig, har bett dig upprepade gånger att backa upp dina påståenden, något du uppenbarligen har svårt för.

Dreamtrance skrev:Har lagt upp en rad länkar och annat om påverkansoperationer. Psyopsförbandet kanske vore något för dig Wine? :wink:


Du är seriös?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-04 23:29:28

Du vet väldigt väl att jag lagt upp information från FOI och andra. Du själv hänvisar till personliga erfarenheter och utländsk media. Kom tillbaks med något konkret.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Wine » 2018-01-05 10:26:54

Dreamtrance skrev:Sluta kör med trolltaktik.


:-)063

Du vet säkert om att det är ett retoriskt knep att kalla andra för troll för att på detta sätt misstänkliggöra och försöka tysta någon med åsikter som inte anses vara de "rätta", åsikter man ogillar eller som inte överensstämmer med ens egen världsbild:

Det är viktigt att vara medveten om att det medför en risk i sig att dra alltför stora växlar på begreppet troll. Det händer att internetanvändare falskeligen anklagas för "trollande", trots att de har ett seriöst uppsåt med positiva förtecken. Användare kan exempelvis anklagas för att vara "troll" antingen som ett uppsåtligt retoriskt knep, eller som en följd av missförstånd. En person med åsikter som skiljer sig från majoritetens upplevs lätt av andra debattörer som provokativ, och kan i förlängningen komma att beskrivas som ett "troll", trots att en mer neutral genomlysning av diskussionen kanske visar att det egentligen inte alls ligger till på det sättet. En annan orsak till att en person felaktigt upplevs som "troll" kan vara att personens meddebattörer har en annan uppfattning om vart forumets debatt bör leda.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Dreamtrance skrev:Du vet väldigt väl att jag lagt upp information från FOI och andra.


Jag har upprepade gånger i olika trådar bett dig att förtydliga samt att hänvisa till vad du påstår är lögner istället för att anklaga andra för att "köra med argument som hämtade från Putins trollfabrik".

Vi hade en diskussion tidigare i en annan tråd angående en text du hänvisade till som något slags bevis men texten gav ju en helt snedvriden och felaktig bild av vad som stod i en artikel som Fria Tider hade publicerat.

Diskussionen följde efter inlägget här:

post1485383.html#p1485383

Du har postat i en tråd om vanföreställning så jag kommer därför inte att diskutera detta vidare med dig då det inte känns meningsfullt för mig.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Alien » 2018-01-05 16:20:50

Wine skrev:
Alien skrev:Jag för min del har inget behov av att se otäcka videor, fakta i skriftlig form räcker. Vad debatten beträffar, är det väl snarast något för dem som bor i Frankrike.


:?:

Så debatten om div. andra frågor som exempelvis Israel-Palestina konflikten är också något som du anser är en fråga främst för dem som bor i det aktuella området att debattera?

För andra länders politiker och medborgare är ju utvecklingen i Sverige intressant då den visar hur illa det kan gå, med den politik som förs här, Sverige ses ju som ett avskräckande exempel i en del länder och människor i andra länder ser med förundran på Sverige och svenskar, det är t.o.m. så att man skrattar åt svenskar.


Det är ju skillnad om det är utrikespolitik el förtryck, sådant drabbar även utlandet i form av krig, flyktingar etc. Eller om man är specialintresserad av landet i fråga. När det gäller finansiering och organisation av polisen i Frankrike, anser jag att det är franska medborgare som har intresse av det och kan påverka.

På vilket sätt är denna nyhet ett bevis på att Sverige är ett avskräckande exempel? Det borde i så fall vara Frankrike som är det.

Okunniga idioter som skrattar åt Sverige och svenskarna, deras åsikter skiter jag verkligen i.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Wine » 2018-01-05 16:24:19

Alien skrev:På vilket sätt är denna nyhet ett bevis på att Sverige är ett avskräckande exempel?


Jag skrev inte att just denna nyhet är ett bevis på att Sverige är ett avskräckande exempel.

Alien skrev:Okunniga idioter som skrattar åt Sverige och svenskarna, deras åsikter skiter jag verkligen i.


Din formulering här bevisar ju bara hur arrogant inställning du har.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-05 16:42:08

Norge är i fullständigt förfall om man väljer att läsa de icke norska nyheter som beskriver det sanna tillståndet i vårt grannland.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Alien » 2018-01-05 17:14:21

Wine skrev:
Alien skrev:På vilket sätt är denna nyhet ett bevis på att Sverige är ett avskräckande exempel?


Jag skrev inte att just denna nyhet är ett bevis på att Sverige är ett avskräckande exempel.

I stället är det ett bevis på att våldsamheter och kriminalitet inte är något särskilt utmärkande för Sverige.

Wine skrev:
Alien skrev:Okunniga idioter som skrattar åt Sverige och svenskarna, deras åsikter skiter jag verkligen i.


Din formulering här bevisar ju bara hur arrogant inställning du har.

Arrogans? Det är ett bevis på att jag är en glödande patriot. Är det fel att vara patriotisk? Okunnig kritik avfärdar jag el så känner jag "Stick och brinn!".

Det finns ingen anledning att respektera åsikter om Sverige som utlänningar fått från att läsa Daily Mail och liknande (med egen agenda). Däremot kan jag lyssna på dem som bott en längre tid i Sverige (om de inte är gnällmånsar som vissa på The Local som bara skriver negativt om Sverige. ) Ännu mer respekt har jag för dem som inte bara bott i sitt hemland och Sverige utan även i andra länder.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Wine » 2018-01-05 17:21:36

Alien skrev:
Wine skrev:
Alien skrev:Okunniga idioter som skrattar åt Sverige och svenskarna, deras åsikter skiter jag verkligen i.


Din formulering här bevisar ju bara hur arrogant inställning du har.

Arrogans? Det är ett bevis på att jag är en glödande patriot. Är det fel att vara patriotisk? Okunnig kritik avfärdar jag el så känner jag "Stick och brinn!".

Det finns ingen anledning att respektera åsikter om Sverige som utlänningar fått från att läsa Daily Mail och liknande (med egen agenda). Däremot kan jag lyssna på dem som bott en längre tid i Sverige (om de inte är gnällmånsar som vissa på The Local som bara skriver negativt om Sverige. ) Ännu mer respekt har jag för dem som inte bara bott i sitt hemland och Sverige utan även i andra länder.


Tänker att det kanske kan vara bra att vara lite ödmjuk och medveten om hur annorlunda svenskar kan te sig för människor i större delen av världen, vi sticker ju liksom ut på många sätt vad gäller våra värderingar, vår migrations- och invandringspolitik o.s.v.

DN - "Sverige har världens mest avvikande folk"
Publicerad 2006-03-21

Ny undersökning om kulturella skillnader: I ett internationellt perspektiv är inte invandrarna annorlunda, utan Sverige.. Svenskarnas åsikter ligger längst bort från de genomsnittliga värderingarna i världens länder. Det visar en undersökning som gjorts på uppdrag av Integrationsverket och som presenteras i dag. Undersökningen - som består av material från ett 80-tal länder - visar att religionen inte spelar någon större roll i Sverige. Samma sak gäller familjen i traditionell mening. Åsikter som särskiljer oss från de flesta andra länder. Svensken avvisar också tydligt idén om starka ledare, och tror på öppenhet, frihet och demokrati som inga andra. I ett litet bredare internationellt perspektiv tycks det inte vara invandrarna som är så annorlunda, utan snarare Sverige, skriver Integrationsverkets generaldirektör Andreas Carlgren.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-05 20:52:54

Du måste vara väldigt berest, Wine. Du vet ju hur man tycker och tänker i andra länder. Såg på alternativmedia att det var grönsaksbrist i Norge igen. Andelen norrmän som skulle rösta ja till att lämna NATO hade tydligen ökat till närmare 90%. Lokalbefolkning i norra Norge vågade inte släppa ut sina döttrar när amerikanska marinkåren övade där. Eftersom sexuella övergrepp från amerikanska soldater mot norska tjejer varit vanliga. Och givetvis så mörkläggs allt sånt av norska medier.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Batte » 2018-01-06 2:51:37

Dreamtrance skrev:Du måste vara väldigt berest Wine. Du vet ju hur man tycker och tänker i andra länder. Såg på alternativmedia att det var grönsaksbrist i Norge igen. Andelen norrmän som skulle rösta ja till att lämna NATO hade tydligen ökat till närmare 90%. Lokalbefolkning i norra Norge vågade inte släppa ut sina döttrar när amerikanska marinkåren övade där. Eftersom sexuella övergrepp från amerikanska soldater mot norska tjejer varit vanliga. Och givetvis så mörkläggs allt sånt av norska medier.
Oi, dette var nytt for meg... :shock:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-06 7:02:52

Det är tydligen riktigt illa ställt i flera länder. Läser man i alternativmedia så berättas om massvis med problem i länder som Sverige, Norge, Finland, Danmark med flera. Och tydligen förtigs allting av media och myndigheter i de länderna.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Wine » 2018-01-06 10:27:28

Dreamtrance skrev:Såg på alternativmedia att det var grönsaksbrist i Norge igen. Andelen norrmän som skulle rösta ja till att lämna NATO hade tydligen ökat till närmare 90%. Lokalbefolkning i norra Norge vågade inte släppa ut sina döttrar när amerikanska marinkåren övade där. Eftersom sexuella övergrepp från amerikanska soldater mot norska tjejer varit vanliga. Och givetvis så mörkläggs allt sånt av norska medier.


Kan du länka till dessa "alternativnyheter" som du hittat, jag har testat att googla men hittar inget om det du påstår ovan.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-06 17:35:50

https://euvsdisinfo.eu/news/

Se där, Merkel är släkt med Hitler och Island betalar pengar till den som gifter sig med en islänning.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-06 17:42:28

Ex-Norwegian Prime Minister and Labour Party veteran Jens Stoltenberg is pictured on a poster wearing a white Muslim thobe adorned with a large red Labour Party logo, and a prayer cap on his head. Above the picture it says: “Don’t believe that you infidel Norwegians have any claims to your own country. Norway will soon belong to Allah’s Norwegians”.
https://www.sintef.no/en/latest-news/ex ... ial-media/

Moderator: Lade citatet inom citatruta.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Batte » 2018-01-06 17:57:31

Jeg husker den gangen noen skrev "en artikkel/et innlegg" om at de skal fjerne grisen fra det norske flagget. Det var helt tydelig noe som provoserte mange. Det var fake news - de endte ikke med å fjerne noen gris fra flagget. :lol:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Wine » 2018-01-08 9:12:10

Dreamtrance skrev:
Ex-Norwegian Prime Minister and Labour Party veteran Jens Stoltenberg is pictured on a poster wearing a white Muslim thobe adorned with a large red Labour Party logo, and a prayer cap on his head. Above the picture it says: “Don’t believe that you infidel Norwegians have any claims to your own country. Norway will soon belong to Allah’s Norwegians”.
https://www.sintef.no/en/latest-news/ex ... ial-media/

Moderator: Lade citatet inom citatruta.


Att jämställa vad någon skriver på en Facebooksida med vad som publiceras i utländska etablerade medier?

Det som citeras ovan hade ju tydligen postats på en Facebooksida och inte i en utländsk tidning.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Batte » 2018-01-08 9:40:13

Wine skrev:Att jämställa vad någon skriver på en Facebooksida med vad som publiceras i utländska etablerade medier?
På noen måter kan man det, men på andre måter kan man det ikke.
Wine skrev:Det som citeras ovan hade ju tydligen postats på en Facebooksida och inte i en utländsk tidning.
Startinnlegget for tråden spesifiserer ikke hvilke typer medier tråden handler om.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Wine » 2018-01-08 9:52:39

Batte skrev:
Wine skrev:Att jämställa vad någon skriver på en Facebooksida med vad som publiceras i utländska etablerade medier?
På noen måter kan man det, men på andre måter kan man det ikke.
Wine skrev:Det som citeras ovan hade ju tydligen postats på en Facebooksida och inte i en utländsk tidning.
Startinnlegget for tråden spesifiserer ikke hvilke typer medier tråden handler om.


Det jag avsåg när jag startade tråden var inte sociala medier som Facebook och Twitter utan informationskanaler som etablerade tidningar, radio- och tv-kanaler. Startinlägget innehåller också länkar till etablerade medier.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Batte » 2018-01-08 10:13:39

Wine skrev:
Batte skrev:
Wine skrev:Att jämställa vad någon skriver på en Facebooksida med vad som publiceras i utländska etablerade medier?
På noen måter kan man det, men på andre måter kan man det ikke.
Wine skrev:Det som citeras ovan hade ju tydligen postats på en Facebooksida och inte i en utländsk tidning.
Startinnlegget for tråden spesifiserer ikke hvilke typer medier tråden handler om.


Det jag avsåg när jag startade tråden var inte sociala medier som Facebook och Twitter utan informationskanaler som etablerade tidningar, radio- och tv-kanaler. Startinlägget innehåller också länkar till etablerade medier.
Det er mulig du mente det, men du kan ikke forutsette tankelesing. :wink:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Utländsk media vs svensk och trovärdighet

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-08 10:26:26

Wine skrev:Vill tipsa alla om att i fortsättningen granska noga vad som egentligen publiceras, sägs samt debatteras (eller snarare sagt INTE tas upp, publiceras samt diskuteras) i svensk media som exempelvis den brutala misshandeln eller lynchningen av en fransk kvinnlig polis som skedde nyligen.

En poliskvinna i Paris ligger på marken och blir brutalt misshandlad av flera personer:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka ... -lynchning

Jämför videon som visas på Aftonbladet med exempelvis videon här som visar mer:

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ckers.html

Bra är det också att följa trådar på Flashback för att få tips om saker som det mörkas om i Sverige, i svensk media eller av svenska politiker.


Duger Flashback som nyhetskälla så duger nog facebook, twitter, instagram och deep web. Att sprida antisemitism, islamofobi och annan skit klarar nog svenska brunhögern själva om de har bevis. Fast det är väl där skon klämmer, de har bara rasistiska lögner att falla tillbaka på.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in