Är du bra på att förklara/beskriva?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är du bra på att förklara/beskriva?

Inläggav vofff » 2018-01-05 19:42:18

Jag har alltid problem med att försöka hjälpa en person eller i grupp, att förklara i ord hur ett föremål fungerar. Jag typ spyr ut hur mycket info som helst, flera tusen ord för ingenting. Så blir det alltid några sekunders tystnad och sen tar nån upp några ord, så har jag skämt bort mig i onödan, alltid så mycket stress så man hyperventilerar, som ett förhör.

Känner ni också samma sak? Att ni har svårt att hitta rätta meningar som folk kan förstå vad man säger?

Jag har försökt 360 olika grader men inget har funkat, även om man säger JA eller NEJ! Så fattar dom ändå inte.
Kanske är jag inte rollen att beskriva ord till folk.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Är du bra på att förklara/beskriva?

Inläggav Baba Jaga » 2018-01-05 20:09:26

Känner igen att det gärna blir så där om någon frågar mig om vägen.
Då ger jag dem liksom mycket mer än de frågar efter, för jag vill vara absolut säker på att de inte går/kör fel.
Försöker tänka ut varenda misstag de kan göra, varje felsväng, varje galet filbyte. Och efteråt får jag lite ångest för att jag ändå kan ha missat något.
Tror det vore bättre om jag bara gav dem "basic facts" och sen litade på att de är smarta nog att fixa det.
Och om de ändå går/kör fel ... tja, då ramlar inte gud ner för det.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Är du bra på att förklara/beskriva?

Inläggav yumxi » 2018-01-05 23:14:55

Ja samma här. Jag tar ofta för givet att folk inte vet det jag vet.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Är du bra på att förklara/beskriva?

Inläggav Sparrissoppa » 2018-01-05 23:39:30

Jag älskar att förklara för folk. Jag vill verkligen att de ska förstå. Så jag är alltid grundlig och ger all information jag kan om ämnet.
Jag älskar att förklara så nästan allt jag lär mig sitter jag och kallar att jag förklarar för folk.
Så när jag väl får förklara så är jag förberedd.
Alla ska kunna förstå så att mina förklaringar är ofta anpassade till de som verkligen inte kan någonting om det aktuella ämnet, och den redovisningen får alla, även dätilö dem som redan är experter på området.
Sparrissoppa
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-05-08
Ort: Värmland

Är du bra på att förklara/beskriva?

Inläggav Flinta » 2018-01-06 0:16:20

Det är väl ganska vanligt bland aspergare att ta frågor på största allvar och att vilja ge mer uttömande svar än många NT efterfrågar :-)Happy
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Är du bra på att förklara/beskriva?

Inläggav kiddie » 2018-01-06 2:58:52

Vissa saker är svåra att förklara. Men andra saker går bra. Jag har varit datahjälp över telefonen många gånger på kluriga saker. Men då är fördelen att man får feedback hela tiden medan de gör.

Annars känns väl som knepet är att känna personen tillräckligt väl för att veta vilken information de är ute efter. Det är svårt att förklara för folk man inte vet deras nivå på.

Folk har sagt till mig att jag är extremt bra på att förklara.

Samtidigt som jag ändå vid tillfällen glömmer av att koppla på förklaringsläget så det blir bara svammel. Då fattar bara folk som känner mig vad jag överhuvudtaget talar om. :-)003
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in