Att få benzo (bensodiazepiner) utskrivet?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav netxilb » 2017-12-30 22:41:48

Jag har ett flertalet diagnoser och bland annat OCD och Hypokondri som stör mig grymt mycket i mitt liv. Jag har fått Sertralin Teva utskrivet men inte vågat börja med den medicinen än. Jag är sugen på att testa benso i början när jag sätter in Sertralin. Hur ska jag få benso? Vad ska jag säga till läkaren? Jag har testat Lergigan, Atarax och Theralen men inget av det har bra effekt. Ska jag gå till vårdcentralen, psyk eller privatläkare? Tacksam för svar.

Moderator: Slog ihop med liknande tråd.
netxilb
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2017-04-24

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Fretshi » 2018-01-01 14:46:46

Benso vad jag hört är beroendeframkallande och skrivs nog inte ofta ut av den anledningen.
Tror du kan försätta dig i riktiga trubbel om du börjar ta de.

Jag har också lite problem med ångest och ibland hypokondri. Har ätit både lergigan och theralen och de gör mig trött i synnerhet theralen. Så de ska man inte ta om det är absolut nödvändigt och du känner att du i princip inte kan sitta still annars.

Tar 100 mg sertralin nu och den funkar okej den gör mig lite stabil men inte så glad tror glädje har med annat att göra än medicin.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav LordNelson » 2018-01-01 18:24:15

Äter ni Lergigan och Atarax regelbundet? Jag är ordinerad att göra så men gör det inte. Det känns så meningslöst och tugga på dom pillren hela tiden. Lite alkohol hjälper men ska väl vara dåligt i längden.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Richard » 2018-01-01 19:04:09

Jag började missbruka en massa benzo o opioider, men det slutade på psyket för avgiftning. Opioiderna var hemska att sluta med, men det gick. Bensodiazepinerna var dock ännu svårare, det gick inte!

Så fick jag ett nedtrappningsschema på Sobril som började på 100 mg om dagen, men jag höll inte på med det så länge. För nästa psykiater tyckte jag behövde konstant ångestlindring, så hon bytte ut det mot konstant 6 mg Xanor. Sen nått år senare byttes det ut mot 4 mg Iktorivil. Sen har jag haft 10-12 psykiaters under den tiden o de har bara fortsatt att skriva ut det. Sammanlagt har jag ätit benzo i ca 17 år.

Jag är ju beroende av dom, men har som tur är klarat mig på samma dos hela tiden. Har nästan aldrig ångest sen jag började med dom. O jag började trappa ner de på egen hand, o det gick bra att gå ner till 3 mg. Men sen blev jag sjuk (typ p.g.a. psykosliknande symptom) så jag gick tyvärr upp igen.

Har inga direkta biverkningar av dom, men skulle helst vilja ha dom att bara ta vid behov.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-01 21:26:12

Kan du inte få beviljat att operera in elektroder i hjärnan? Vet en person som fått det beviljat, ska tydligen ha fungerat väldigt bra mot ocd, ångest och depression i andra länder.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav kiddie » 2018-01-02 0:55:06

De är superrestriktiva nuförtiden. Om du får insättningsproblem på sertralin i form av ångestlik rastlöshet kan Inderal hjälpa men det får man bara ta om man inte har under normal blodtryck.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav manne » 2018-01-02 12:18:56

Richard skrev:Jag började missbruka en massa benzo o opioider, men det slutade på psyket för avgiftning. Opioiderna var hemska att sluta med, men det gick. Bensodiazepinerna var dock ännu svårare, det gick inte!

Så fick jag ett nedtrappningsschema på Sobril som började på 100 mg om dagen, men jag höll inte på med det så länge. För nästa psykiater tyckte jag behövde konstant ångestlindring, så hon bytte ut det mot konstant 6 mg Xanor. Sen nått år senare byttes det ut mot 4 mg Iktorivil. Sen har jag haft 10-12 psykiaters under den tiden o de har bara fortsatt att skriva ut det. Sammanlagt har jag ätit benzo i ca 17 år.

Jag är ju beroende av dom, men har som tur är klarat mig på samma dos hela tiden. Har nästan aldrig ångest sen jag började med dom. O jag började trappa ner de på egen hand, o det gick bra att gå ner till 3 mg. Men sen blev jag sjuk (typ p.g.a. psykosliknande symptom) så jag gick tyvärr upp igen.

Har inga direkta biverkningar av dom, men skulle helst vilja ha dom att bara ta vid behov.


jag får inte benso utskrivet alls men jag sömnpiller och antidepressiva i stället.
och sedan så har jag invega antipsykos piller.
kanske lika bra att jag inte har fått benso för det kan vara farligt det. :-)063 :o :?:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav netxilb » 2018-01-02 18:14:02

Jag har även fruktansvärd tandläkarskräck kan man få benso utskrivet mot det?
Jag är inte ute efter 5 paket utan mer att ta någon gång när allt känns riktigt jävligt.
netxilb
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2017-04-24

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav earlydayminer » 2018-01-20 21:32:12

Ja, det får man. Midazolam.

Jag kommer nyss ur ett 5-årigt bensoberoende. Inget jag rekommenderar till någon! Lär dig hantera ångesten på andra sätt. Det är riktigt allvarligt det. Var extremt försiktig.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav ankhh » 2018-01-20 21:40:20

Eller Stesolid. Det har jag fått vid ett tillfälle när det var enda sättet att klara paniken inför/under en undersökning. Men jag fick det inte utskrivet, utan fick "bara" hämta ett par tabletter på en mottagning.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav manne » 2018-01-20 21:54:17

kan säga att dessa är väldigt beroendeframkallande hade till gång till dem när jag bodde ensam förut och tar man en tablett så vill man ha en till och öka hela tiden väldigt farliga tabletter. :cry:
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Fretshi » 2018-01-21 0:19:11

Ja benso och stesolid är inte att leka med.

Jag skulle rekommendera meditation alla dagar i veckan istället för att knapra dessa.

Meditation borde TS testa tycker jag, jag har själv haft ganska jobbig hypokondri, men den är numera nästan obefintlig och jag kan få ut mycket mer av livet utan den.

Tror 30 minuters meditation per dag kan vara en universallösning för diverse psykiska problem (dock inte sagt att man ska sluta med de mediciner man fått utskrivet av läkare), jag tror dock att jag kan börja minska dosen på min sertralin efter regelbundet utövande av meditation och då är det nog bäst att lyssna på guidade meditationer från erfarna utövare exempelvis munkar.

Några bra munkar man kan lyssna på är Ajahn Brahm, Ajahn Brahmali, Ajahn Sumedho, Ajahn Amaro och Björn Nattiko Lindeblad (den sista är dock inte munk längre men har varit i 17 år).
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Flinta » 2018-01-21 0:22:45

Fretshi skrev:
Några bra munkar man kan lyssna på är Ajahn Brahm, Ajahn Brahmali, Ajahn Sumedho, Ajahn Amaro och Björn Nattiko Lindeblad (den sista är dock inte munk längre men har varit i 17 år).


Har dom guidningar som finns på nätet? Var?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Fretshi » 2018-01-21 0:59:08

På Youtube sök på guide meditation ajahn brahmali till exempel så kommer flera upp.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav earlydayminer » 2018-01-22 1:17:55

Håller med. Avslappningsövningar, meditation, yoga, basal kroppskännedom, träning och så är enda alternativet. Man kommer ha ångest, känna sig spänd, uppleva pulsen, tung eller ytlig andning och så vidare. Det är det som ovanstående hjälper till med. Jag vet hur lugn man känner sig på flera milligram alprazolam, diazepam och klonazepam; det känns som all tyngd lyfter sig. Det är ingen lösning, man ska inte behöva vara beroende och kämpa sig tillbaka till någon form av normal sinnesstämning när man en dag slutar. Det är mycket bättre att försöka lära sig hur sin kropp fungerar och dra nytta av det. :)
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav kiddie » 2018-01-22 10:21:38

Har man problem som ett SSRI kan lösa, som mina tvångstankar blivit mkt bättre av Fevarin, är att föredra framför benso helt klart och mycket mer effektivt om man hittar den rätta SSRI:n. Benso är mer till för svår agorafobi där man helt enkelt inte kommer ut om man inte tar en lugnande (man kanske kan börja träna att vara ute mer sedan och kanske t o m trappa ner medicinen), men i ett sådant läge då man inte ens kan gå ut känns benso mer rimligt. Eller om man har panikångest. Har aldrig blivit lugnad i panikångest av SSRI. Tycker benso har en plats i psykiatrin men ska ges till folk som verkligen har höggradig ångest som inget biter på.

Avslappningsövningar och meditation gör mig spänd, dissociativ och leder till panik. Suck. Japp. Ännu ett exempel på hur fel jag är.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav manne » 2018-01-22 12:09:24

kiddie skrev:Har man problem som ett SSRI kan lösa, som mina tvångstankar blivit mkt bättre av Fevarin, är att föredra framför benso helt klart och mycket mer effektivt om man hittar den rätta SSRI:n. Benso är mer till för svår agorafobi där man helt enkelt inte kommer ut om man inte tar en lugnande (man kanske kan börja träna att vara ute mer sedan och kanske t o m trappa ner medicinen), men i ett sådant läge då man inte ens kan gå ut känns benso mer rimligt. Eller om man har panikångest. Har aldrig blivit lugnad i panikångest av SSRI. Tycker benso har en plats i psykiatrin men ska ges till folk som verkligen har höggradig ångest som inget biter på.

Avslappningsövningar och meditation gör mig spänd, dissociativ och leder till panik. Suck. Japp. Ännu ett exempel på hur fel jag är.


håller helt med dig ssri är helt klart bättre och det är inte narkotika klassat som benso är ju. :!:

Benso är ju knark men visst man borde kunna få ta lite benso i nödfall om det behövs men ssri är mycket bättre medicin dock.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav ankhh » 2018-01-22 15:32:53

kiddie skrev:Avslappningsövningar och meditation gör mig spänd, dissociativ och leder till panik. Suck. Japp. Ännu ett exempel på hur fel jag är.

Det tror jag inte, tvärtom.

På 1980-talet, när psykvården började med det som senare skulle förenklas (och enligt min uppfattning förvanskas) till basal kroppskännedom, med inspiration från Dropsy och Feldenkreis m.fl., då talades det också om att övningarna kunde leda till förändrade medvetandetillstånd. Jag kommer ihåg att Beata Jencks (Your Body: Biofeedback at Its Best, översatt som Lyssna till din kropp) tog upp det här grundligt.

Numera tycks både kroppsterapeuter inom sjukvård och diverse avspännings/meditations/yogaförespråkare (etc.) ha glömt att förändrade medvetandetillstånd kan vara riktigt otrevliga och skrämmande reaktioner och att man behöver vara beredd på att hantera dem. Och då är det ju "fel" på den som inte bara tycker att det är positivt.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav kiddie » 2018-01-22 17:36:10

Tack.. men jag reagerar fel på både terapier och mediciner på sätt man trodde var omöjliga. Måste vara den enda som svimmat och slagit i skallen av 10 mg endos av Lergigan (Barn 5 till 12 år får 20 mg till natten...). Eller blivit manisk och pigg av Stesolid.

Får jag samma intryck om och om igen får jag genast läskiga overklighetskänslor. Som när man var liten och lekte med ett ord o sa det om och om igen tills det inte lät rätt längre, lät jättekonstigt och fanns det ens ett ord som hette så? Behövs inte mycket för att jag ska hamna i det tillståndet vad gäller det mesta. Om jag klappar en hund för länge på samma vis, så blir hela situationen och hunden overklig. Däremot verkar jag fixa bra att sitta och kolla i naturen, kolla ut över vattnet. Men det kanske beror på att det alltid ändrar sig lite.

För mig minskar benso upptrappnning till och panikångest, stress, hjälper mig att varva ner så jag inte blir överbelastad (tänker smidigare om jag tagit en tablett på kvällen), men även mot essentiell tremor och hypnopompa hallucinationer. I det läget känns det värt att ta. Det ger verkligen högre livskvalitet för mig.

Jag tycker riktigt synd om de som lever med extrem ångest, mycket värre än jag, som går mellan spänning och panik och aldrig får vara lugn någonsin och får Atarax som inte hjälper och blir tillsagda att det är det enda lugnande som finns. I de lägena tycker jag faktiskt att man skulle erbjuda benso, även till de "unga och oförstörda". Det är alldeles för många unga människor som tar livet av sig pga svår ångest.

Men det är ju inget man testar bara för att det är kul.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav marxisten » 2018-01-22 18:00:51

Mitt tips är att du ska prova precis allt annat innan du kör med rävgiften inom bensodiazepiner, de är extremt beroendeframkallande och de säger att det är nära på svårare att sluta med än opiater. Det är det sista man bör prova

Så pröva setralin först och se om enbart det funkar, benzo är inget du leker med i onödan.

Gällande tandläkarskräck kan du få lugnande på mottagningen, och om den är extrem även bli sövd i vissa fall.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav kiddie » 2018-01-23 15:32:29

Man använder väl även lustgas i Sverige vad jag har förstått.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Fretshi » 2018-01-23 15:43:42

Kiddie jag har mediterat sedan 2011 och upplevt en hel del ångest också så att du får panik av att meditera är inget konstigt alls det är snarare ett tecken på att du är fullt normal. Dock så bör ångesten minska vid regelbunden meditation för annars är det något som inte stämmer.
Fast å andra sidan så kan man ju få en panikattack i princip närsomhelst vilket innebär att det kan komma upp mycket ångest när man mediterar just för att man tvingas möta sig själv.

Ajahn Brahm har ett rätt bra föredrag om panikångest och hur man kan göra när man upplever det sök på Ajahn Brahm panic attacks på Youtube så hittar du det. Du kan säkert få flera råd genom att lyssna på det.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav manne » 2018-01-23 18:55:54

Fretshi skrev:Benso vad jag hört är beroendeframkallande och skrivs nog inte ofta ut av den anledningen.
Tror du kan försätta dig i riktiga trubbel om du börjar ta de.

Jag har också lite problem med ångest och ibland hypokondri. Har ätit både lergigan och theralen och de gör mig trött i synnerhet theralen. Så de ska man inte ta om det är absolut nödvändigt och du känner att du i princip inte kan sitta still annars.

Tar 100 mg sertralin nu och den funkar okej den gör mig lite stabil men inte så glad tror glädje har med annat att göra än medicin.


be att få sömnpiller i stället. :wink: :-)063
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Hur ska jag få tag på Benso?

Inläggav Fretshi » 2018-01-23 19:30:53

manne skrev:
Fretshi skrev:Benso vad jag hört är beroendeframkallande och skrivs nog inte ofta ut av den anledningen.
Tror du kan försätta dig i riktiga trubbel om du börjar ta de.

Jag har också lite problem med ångest och ibland hypokondri. Har ätit både lergigan och theralen och de gör mig trött i synnerhet theralen. Så de ska man inte ta om det är absolut nödvändigt och du känner att du i princip inte kan sitta still annars.

Tar 100 mg sertralin nu och den funkar okej den gör mig lite stabil men inte så glad tror glädje har med annat att göra än medicin.


be att få sömnpiller i stället. :wink: :-)063


Är du seriös?
Jag vill aldrig äta sömnpiller och jag har inte så stora problem med sömnen så att jag bör äta det.
Sorry, men det där tog jag väldigt hårt.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in