Slaveri och dv (Daglig verksamhet)?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-29 22:57:03

manne skrev:
LordNelson skrev:
manne skrev:
du har nog rätt i det och det var nog bra att jobba där i stället för att vara hemma ändå. :-)063

Skärp dig! Det var skit, eller vad vet jag...


håller med dig. :-)049
jag kunde ju ha gymmat i stället och tränat eller läst böcker under den tiden jag avsatte för att jobba. :cry:


Ähhh..... jag måste också jobba mina 8 timmar, eller numera jobbar jag visserligen bara 6, men då får jag också bara betalt för 6, för att kunna tjäna pengar till mat och boende, m.m. Jag skyller inte på dig och andra för att ni är sjuka, men du kanske inte bör framställa det som det normala att folk inte behöver jobba utan istället kan ha fritid hela dagarna. Vem skulle betala era bidrag om INGEN jobbade?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-29 23:01:13

Toblerone skrev:Manne: Jag reagerar lite där för att jag har eget företag också, så jag vet en del om hur det funkar. Jag har tjänat pengar med det till och från, men senaste året har jag inte tjänat alls på det, trots att jag jobbar flera timmar i veckan med det. Jag har ju fasta kostnader, måste betala web-hotellet där jag har min web-shop, banken som sköter kortbetalningar, osv. Staten får mer än vad jag får, dvs. skatt. Jag bara fortsätter för att jag hoppas att det kommer att vända, och det hänger också en del på hur mycket jag engagerar mig.


Men om man tänker på de större företagen som har DV:n då?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-29 23:04:00

Parvlon skrev:att de skulle bry sig nämnvärt om manne, på riktigt, är ett stort skämt.

Toblerone skrev:Visst, men du måste förstå att det inte var syftet att tjäna pengar på det stället
jo, att de ville tjäna pengar lär ju vara problemet här.

personalen lär se manne som något att tjäna pengar på, precis som om de hade ett företag.


Jo, det är väl DV-deltagarna som DV-företagen tjänar sina pengar på? Manne med flera DV-isar är väl själva affärsidén ?!? :-)063
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-29 23:05:30

Toblerone skrev:
manne skrev:
Toblerone skrev:
Nej, det gjorde de väl inte, utan du gick med på det. Hade det inte varit lättare ändå att säga ifrån och bo kvar där istället för att flytta?


Jo jag skulle ha sagt i från i stället. :cry:


Antigen fanns det verkligen en bra anledning - t.ex. att du skulle bli för deppig och passiv om du inte har något att göra - och då är det bra om folk får dig iväg på en sån aktivitet. Eller också så var det för jobbigt och därmed inte bra, och då borde du ha sagt ifrån/pratat om det.


Eller "arbetslinjen" även för sjukersatta?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-29 23:09:18

BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:Manne: Jag reagerar lite där för att jag har eget företag också, så jag vet en del om hur det funkar. Jag har tjänat pengar med det till och från, men senaste året har jag inte tjänat alls på det, trots att jag jobbar flera timmar i veckan med det. Jag har ju fasta kostnader, måste betala web-hotellet där jag har min web-shop, banken som sköter kortbetalningar, osv. Staten får mer än vad jag får, dvs. skatt. Jag bara fortsätter för att jag hoppas att det kommer att vända, och det hänger också en del på hur mycket jag engagerar mig.


Men om man tänker på de större företagen som har DV:n då?


Tja.... stora företag har ju alltid lättare att överleva, att inte gå i konkurs. Eller så gör man så som min chef gör - ha daglig verksamhet och några andra verksamheter (terapi, specialskola)i samma företag. Om man inte har tillräckligt många brukar i den ena verksamheten så har man det kanske i dem andra.

Det är väl som alla företag! Det är som alla skolor, dagis, sjukhus, tandläkare, osv. De får pengar per person och de gör det jobbet de ska göra. Även när nästan alla av dessa (t.ex. skolor) var kommunala så fungerade de inte bättre för det. De fungerar även med privat ledning som företag.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-29 23:15:11

BellaBelle skrev:
Parvlon skrev:att de skulle bry sig nämnvärt om manne, på riktigt, är ett stort skämt.

Toblerone skrev:Visst, men du måste förstå att det inte var syftet att tjäna pengar på det stället
jo, att de ville tjäna pengar lär ju vara problemet här.

personalen lär se manne som något att tjäna pengar på, precis som om de hade ett företag.


Jo, det är väl DV-deltagarna som DV-företagen tjänar sina pengar på? Manne med flera DV-isar är väl själva affärsidén ?!? :-)063


Vad tror du skolor tjänar sina pengar på? På eleverna förstås. Eller sjukhus? På sina patienter. Och det var - precis som skolor eller sjukhus - inte alls någon affärsidé från början, utan det var något som fanns i Sverige, men inte i dem flesta andra länderna. Det är inte alls självklart att det erbjuds sånt för t.ex. folk med autism-spektrum. Ta och hör lite med folk i andra länder!

Och det är ju ändå frivilligt och kostnadsfritt. De som inte vill kan ju jobba, eller plugga. Eller vara hemma om de är för sjuka. Hur kan man klaga över att man i Sverige har fler möjligheter än annansstans?? :-)051
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-29 23:20:13

BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:
manne skrev:
Jo jag skulle ha sagt i från i stället. :cry:


Antigen fanns det verkligen en bra anledning - t.ex. att du skulle bli för deppig och passiv om du inte har något att göra - och då är det bra om folk får dig iväg på en sån aktivitet. Eller också så var det för jobbigt och därmed inte bra, och då borde du ha sagt ifrån/pratat om det.


Eller "arbetslinjen" även för sjukersatta?


Det är ju så att de som är långtidssjukskrivna oftast måste arbetsträna, eftersom tanken förstås är att alla som kan jobba ska göra det. Det är väldigt rimligt, tycker jag. Någon måste ju tjäna ihop pengarna, så om inte de allra flesta i ett samhälle jobbar, så går det ju inte ihop. Ibland blir det för hårt, tycker jag. Numera måste t.ex. cancersjuka ofta jobba igen typ två veckor efter operation (även om operationen inte botade cancern, så att de i princip är döende).
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-29 23:22:40

Toblerone skrev:
BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:Manne: Jag reagerar lite där för att jag har eget företag också, så jag vet en del om hur det funkar. Jag har tjänat pengar med det till och från, men senaste året har jag inte tjänat alls på det, trots att jag jobbar flera timmar i veckan med det. Jag har ju fasta kostnader, måste betala web-hotellet där jag har min web-shop, banken som sköter kortbetalningar, osv. Staten får mer än vad jag får, dvs. skatt. Jag bara fortsätter för att jag hoppas att det kommer att vända, och det hänger också en del på hur mycket jag engagerar mig.


Men om man tänker på de större företagen som har DV:n då?


Tja.... stora företag har ju alltid lättare att överleva, att inte gå i konkurs. Eller så gör man så som min chef gör - ha daglig verksamhet och några andra verksamheter (terapi, specialskola)i samma företag. Om man inte har tillräckligt många brukar i den ena verksamheten så har man det kanske i dem andra.

Det är väl som alla företag! Det är som alla skolor, dagis, sjukhus, tandläkare, osv. De får pengar per person och de gör det jobbet de ska göra. Även när nästan alla av dessa (t.ex. skolor) var kommunala så fungerade de inte bättre för det. De fungerar även med privat ledning som företag.


Hihi, jag läste det som att du skrivit "burkar" först:

"Om man inte har tillräckligt många brukar i den ena verksamheten så har man det kanske i dem andra. "

Men sedan förstod jag ju att det skulle ha stått "brukare".

Kom att associera till prostitution också, kanske det vore nåt. Statlig sådan. "De" får pengar per person och de gör det jobbet de ska göra. Exakt vilka "de" är som menas med "de som får pengar" och "de som får jobbet" som "de ska göra" blir dock för mycket för lilla mig att reda ut.

Hälsningar "burken". :?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-29 23:27:35

Toblerone skrev:
BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:
Antigen fanns det verkligen en bra anledning - t.ex. att du skulle bli för deppig och passiv om du inte har något att göra - och då är det bra om folk får dig iväg på en sån aktivitet. Eller också så var det för jobbigt och därmed inte bra, och då borde du ha sagt ifrån/pratat om det.


Eller "arbetslinjen" även för sjukersatta?


Det är ju så att de som är långtidssjukskrivna oftast måste arbetsträna, eftersom tanken förstås är att alla som kan jobba ska göra det. Det är väldigt rimligt, tycker jag. Någon måste ju tjäna ihop pengarna, så om inte de allra flesta i ett samhälle jobbar, så går det ju inte ihop. Ibland blir det för hårt, tycker jag. Numera måste t.ex. cancersjuka ofta jobba igen typ två veckor efter operation (även om operationen inte botade cancern, så att de i princip är döende).


Nope, har du permanent sjukersättning behöver du inte arbetsträna.

Vet inte riktigt hur döende cancersjuka kom in bland autisterna. Självmordsbenägna döende autister?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2017-12-29 23:29:31

jag jobbbade åt frösunda under den tiden och enigma omsorg.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-29 23:29:49

Toblerone skrev:
BellaBelle skrev:
Parvlon skrev:att de skulle bry sig nämnvärt om manne, på riktigt, är ett stort skämt.

jo, att de ville tjäna pengar lär ju vara problemet här.

personalen lär se manne som något att tjäna pengar på, precis som om de hade ett företag.


Jo, det är väl DV-deltagarna som DV-företagen tjänar sina pengar på? Manne med flera DV-isar är väl själva affärsidén ?!? :-)063


Vad tror du skolor tjänar sina pengar på? På eleverna förstås. Eller sjukhus? På sina patienter. Och det var - precis som skolor eller sjukhus - inte alls någon affärsidé från början, utan det var något som fanns i Sverige, men inte i dem flesta andra länderna. Det är inte alls självklart att det erbjuds sånt för t.ex. folk med autism-spektrum. Ta och hör lite med folk i andra länder!

Och det är ju ändå frivilligt och kostnadsfritt. De som inte vill kan ju jobba, eller plugga. Eller vara hemma om de är för sjuka. Hur kan man klaga över att man i Sverige har fler möjligheter än annansstans?? :-)051


Alla som vill jobba och/eller studera kan inte jobba och/eller studera.

En del människor blir sjuka. Är det för att de vill bli sjuka?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-29 23:30:42

manne skrev:jag jobbbade åt frösunda under den tiden och enigma omsorg.


Det är väl båda två stora företag?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2017-12-29 23:32:18

BellaBelle skrev:
manne skrev:jag jobbbade åt frösunda under den tiden och enigma omsorg.


Det är väl båda två stora företag?


ja de har många miljoner och mycket kapital att ta av och skulle oskcså har råd att betala oss. :cry:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2017-12-29 23:34:25

BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:
BellaBelle skrev:
Jo, det är väl DV-deltagarna som DV-företagen tjänar sina pengar på? Manne med flera DV-isar är väl själva affärsidén ?!? :-)063


Vad tror du skolor tjänar sina pengar på? På eleverna förstås. Eller sjukhus? På sina patienter. Och det var - precis som skolor eller sjukhus - inte alls någon affärsidé från början, utan det var något som fanns i Sverige, men inte i dem flesta andra länderna. Det är inte alls självklart att det erbjuds sånt för t.ex. folk med autism-spektrum. Ta och hör lite med folk i andra länder!

Och det är ju ändå frivilligt och kostnadsfritt. De som inte vill kan ju jobba, eller plugga. Eller vara hemma om de är för sjuka. Hur kan man klaga över att man i Sverige har fler möjligheter än annansstans?? :-)051


Alla som vill jobba och/eller studera kan inte jobba och/eller studera.

En del människor blir sjuka. Är det för att de vill bli sjuka?



http://frosunda.se/om-frosunda/om-frosunda/

https://nytida.se/

dessa har ca 1 miljard kanske är introducerande på sthlms burschen.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-29 23:37:43

manne skrev:
BellaBelle skrev:
manne skrev:jag jobbbade åt frösunda under den tiden och enigma omsorg.


Det är väl båda två stora företag?


ja de har många miljoner och mycket kapital att ta av och skulle oskcså har råd att betala oss. :cry:


Och - vad man än tycker om saken - så är väl själva affärsidén att tjäna pengar på "brukare"?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2017-12-29 23:38:33

BellaBelle skrev:
manne skrev:jag jobbbade åt frösunda under den tiden och enigma omsorg.


Det är väl båda två stora företag?


jag bor här i dag och dessa hära ger pröjs på deras dv :-)049 :wink:

https://www.attendo.se/
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-29 23:48:28

manne skrev:
BellaBelle skrev:
manne skrev:jag jobbbade åt frösunda under den tiden och enigma omsorg.


Det är väl båda två stora företag?


jag bor här i dag och dessa hära ger pröjs på deras dv :-)049 :wink:

https://www.attendo.se/


Ser mysigt ut! :)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2017-12-29 23:55:25

https://nytida.se/verksamheter/smedjan/

dessa här jobbade jag förut under 2 års tid och jag fick inte en krona för det. :cry:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-29 23:57:36

Jag funderar på att börja på DV och praktisera som professor i etnologi. Eller möjligen välfärdsrätt. Eller kanske i kommunikation. Lite svårt välja bland alla möjligheterna.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav manne » 2017-12-29 23:58:35

BellaBelle skrev:
manne skrev:
BellaBelle skrev:
Det är väl båda två stora företag?


jag bor här i dag och dessa hära ger pröjs på deras dv :-)049 :wink:

https://www.attendo.se/


Ser mysigt ut! :)


JA det bolaget är bra det för dom driver mitt gruppboende vilket är ett bra boende och deras DV ger pröjs också också jag ger dem 10 av 10 i betyg.bästa omsorg och bästa kvalitet. :-)049
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-30 1:00:08

manne skrev:https://nytida.se/verksamheter/smedjan/

dessa här jobbade jag förut under 2 års tid och jag fick inte en krona för det. :cry:


Hur många dussin gånger måste man då förklara för dig att daglig verksamhet inte är jobb, att man inte får betalt för det? Du kanske skulle behöva prova att vara på ett vanligt jobb. Bara en dag, så att du skulle förstå skillnaden!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav Toblerone » 2017-12-30 1:04:48

BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:
BellaBelle skrev:
Eller "arbetslinjen" även för sjukersatta?


Det är ju så att de som är långtidssjukskrivna oftast måste arbetsträna, eftersom tanken förstås är att alla som kan jobba ska göra det. Det är väldigt rimligt, tycker jag. Någon måste ju tjäna ihop pengarna, så om inte de allra flesta i ett samhälle jobbar, så går det ju inte ihop. Ibland blir det för hårt, tycker jag. Numera måste t.ex. cancersjuka ofta jobba igen typ två veckor efter operation (även om operationen inte botade cancern, så att de i princip är döende).


Nope, har du permanent sjukersättning behöver du inte arbetsträna.

Vet inte riktigt hur döende cancersjuka kom in bland autisterna. Självmordsbenägna döende autister?


Jag blandade in cancersjuka, för att jag faktiskt tycker att det är orimligt att de måste plågas så. När jag tänker på det, känns det lite bortskämt hur vissa här klagar över att de har varit "tvungna" att jobba, när de faktiskt inte har varit tvungna.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-30 1:05:48

Toblerone skrev:
manne skrev:https://nytida.se/verksamheter/smedjan/

dessa här jobbade jag förut under 2 års tid och jag fick inte en krona för det. :cry:


Hur många dussin gånger måste man då förklara för dig att daglig verksamhet inte är jobb, att man inte får betalt för det? Du kanske skulle behöva prova att vara på ett vanligt jobb. Bara en dag, så att du skulle förstå skillnaden!


Var vänlig håll god ton! #jagärhär

Alltså, nu skämtade jag först, men allvarligt talat tycker jag du är taskig. Manne skulle kanske hellre vara frisk nog att klara ett vanligt arbete?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Slaveri och dv. (Daglig verksamhet)?

Inläggav BellaBelle » 2017-12-30 1:08:32

Toblerone skrev:
BellaBelle skrev:
Toblerone skrev:
Det är ju så att de som är långtidssjukskrivna oftast måste arbetsträna, eftersom tanken förstås är att alla som kan jobba ska göra det. Det är väldigt rimligt, tycker jag. Någon måste ju tjäna ihop pengarna, så om inte de allra flesta i ett samhälle jobbar, så går det ju inte ihop. Ibland blir det för hårt, tycker jag. Numera måste t.ex. cancersjuka ofta jobba igen typ två veckor efter operation (även om operationen inte botade cancern, så att de i princip är döende).


Nope, har du permanent sjukersättning behöver du inte arbetsträna.

Vet inte riktigt hur döende cancersjuka kom in bland autisterna. Självmordsbenägna döende autister?


Jag blandade in cancersjuka, för att jag faktiskt tycker att det är orimligt att de måste plågas så. När jag tänker på det, känns det lite bortskämt hur vissa här klagar över att de har varit "tvungna" att jobba, när de faktiskt inte har varit tvungna.


"Tvingas" du själv arbeta heltid? Du kanske kan sänka arbetstiden/lönen och bli volontär en del av tiden? Eller testa att tigga? Eller är du tvungen att arbeta?

Tillagt: Och finns psykiskt lidande av något slag eller enbart fysiskt?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in