Måste jag ha Daglig Verksamhet?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Måste jag ha Daglig Verksamhet?

Inläggav Kanin » 2015-03-12 23:16:14

Zima33 skrev:De får inte ta bort den pga att du vägrar DV.

Enligt lagen får ersättningen "dras in eller sättas ned om den försäkrade utan giltig anledning vägrar att medverka till" rehabiliteringsåtgärder.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Måste jag ha Daglig Verksamhet?

Inläggav Zima33 » 2015-03-12 23:38:53

Kanin skrev:
Zima33 skrev:De får inte ta bort den pga att du vägrar DV.

Enligt lagen får ersättningen "dras in eller sättas ned om den försäkrade utan giltig anledning vägrar att medverka till" rehabiliteringsåtgärder.

Då får man se till att ha en giltig anledning...dessutom är DV knappast en rehabiliteringsåtgärd.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Måste jag ha Daglig Verksamhet?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-12 2:26:21

Maggi skrev:Ja det finns bra ställen också, men då är det kurser i vettiga ämnen med kunniga lärare.I Stockholm finns det iallafall ett sånt ställe. Dock är det kö till de flesta kurserna.


Vad är det för ställe?

Verkar mest vara kurser på "Sysselsättning enligt SoL", inte på DV? SoL-sysselsättning har jag sett att det finns kurser i att t ex måla, medan på DV verkar det oftast vara att det kan finnas lite färg och papper att måla med, men ingen utbildad konstnär som lär ut något.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Måste jag ha Daglig Verksamhet?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-12 2:28:04

Jag längtar efter miljöombyte...
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Måste jag ha Daglig Verksamhet?

Inläggav BellaBelle » 2017-10-30 14:21:45

Daglig Verksamhet är väl frivilligt?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Måste jag ha Daglig Verksamhet?

Inläggav manne » 2017-12-29 16:40:43

Megadei skrev:Hoppas att det här är det rätta forumet för vad jag vill prata om. Ber om ursäkt om det är fel.

Jag fick min diagnos när jag var 23 år gammal, nästan i samband med min utflyttning från hemmet. Nu är jag 27. Efter det jag fick min diagnos har jag varit i kontakt med AF, FK och nu senast LSS. Jag har även aktivitetsersättning sedan ett drygt halvår tillbaka. Anledningen till att jag skriver om det här är på grund av just LSS och ett "vägskäl" som jag nu står inför. Under ett möte med två LSS-människor och min "förträffliga" FK handläggare fick jag veta att jag har ett val. Antingen går jag tillbaka till AF och blir betraktad som någorlunda arbetskapabel - med allt vad det innebär - eller så accepterar jag daglig verksamhet hos LSS. Jag har redan besökt två olika sådana verksamheter och mina intryck har enbart varit negativa. Jag respekterar vad de håller på med och att deras insatser för dysfunktionella är lovvärda, men jag är inte en person med grava problem. Jag är jag. Jag vet precis vem jag är och vad jag är kapabel till.

Fortfarande är jag tveksam till försoningen mellan mig - som jag är - och diagnosen. Jag lever ett självständigt liv och är kompetent i många saker. Jag har lite tålamod för människor men jag är även flexibel när det gäller dem. Jag kan arbeta, om jag har tillräckligt mycket psykisk energi (som min läkare kallar det), och därför är den här senaste utvecklingen oroväckande. För första gången känner jag mig riktigt, riktigt annorlunda. Jag har alltid varit udda och reserverad men jag har aldrig betraktat mig själv som handikappad (eller hur man nu vill beskriva det). Förmodligen ingen annan heller. Bara lite egen. Daglig verksamhet känns som ett steg i fel riktning för mig. Jag har praktiserat på tre olika ställen sedan jag fick min diagnos och det har gått bättre och bättre. Jag kan fortfarande inte arbeta halvtid men jag har fortfarande förhoppningar om det i framtiden. Just nu känner jag mig dock bara förminskad.

Jag har sett vad daglig verksamhet har att erbjuda och inget av det känns passande för mig. Jag kan dock inte vara utan min ersättning och stabiliteten den tillför mitt liv. Jag kan inte gå tillbaka till socialbidrag och allt det där. Jag orkar inte. Kanske är det fel av mig att känna mig förnedrad men jag kan inte hjälpa det. Jag har diagnosen Asperger men jag är fortfarande den jag alltid har varit. Jag har bevisat att jag har potentialen att arbeta som vilken annan person som helst, dock inte lika intensivt. Nu har jag DV framför mig där jag skall vara för att "bevisa" att jag går att lita på. Efter det kanske det finns en praktikplats för mig någonstans.

Vad skall jag göra? Jag passar inte in i DV och jag gillar inte den miljön. Jag är myndig och är enligt rykten även klipsk, därför vill jag inte höra vad som är bäst för mig hela tiden. Jag blir arg när jag hör det, dock invärtes. Det sista jag vill är att sabotera mina möjligheter. Är det bara jag som är fånig och tänker för mycket (som vanligt) eller är min oro/frustration befogad? Är det någon med liknande erfarenheter? Vad bör mitt nästa steg vara? Svälja min stolthet och börja med DV, hoppas att det leder till något konkret? Eller går jag den andra och betydligt mer riskfyllda vägen? Jag föredrar att stå på mina egna ben och styra mitt eget liv, vilket är varför jag sällan ber om råd: nu står jag dock helt utan svar.


du ska inte behöva jobba ta och plugga på komvux i stället. :wink:
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Måste jag ha Daglig Verksamhet?

Inläggav BellaBelle » 2018-04-09 17:49:32

Men ingen måste väl ha DV om man inte vill? Eller kan man bli tvingad? Är det så att när man har aktivitetsersättning så MÅSTE man ha en aktivitet, t ex DV? :-)063
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Måste jag ha Daglig Verksamhet?

Inläggav Alien » 2018-04-09 23:23:30

Nej, DV ska vara till för en själv. Vill man inte så slipper man. Men välmenande personal kan försöka övertala en för att de tror att alla behöver någonstans att gå till på dagarna.

Har man aktivitetsersättning förväntas man vara aktiv. Men det behöver ju inte betyda DV.

FK skrev:Försäkringskassan ansvarar för att erbjuda personer med aktivitetsersättning att delta i aktiviteter. Tanken är att de ska stimulera personens utveckling och påverka sjukdomen eller funktionsnedsättningen på ett positivt sätt. Aktiviteterna ska också bidra till att öka förutsättningarna för att personens arbetsförmåga ska bli bättre. De kan också syfta till att behålla en persons nuvarande funktionsförmåga. Aktiviteterna planeras precis som rehabiliteringsåtgärderna i Min plan och Försäkringskassan samordnar dem tillsammans med den som har aktivitetsersättning.

Aktiviteter som en person med aktivitetsersättning kan delta i är till exempel

vissa kurser
föreningsverksamhet
idrottsaktiviteter
medicinsk habilitering
aktiviteter där personen lär sig mer om sin sjukdom eller funktionsnedsättning
praktik.
https://www.forsakringskassan.se/myndig ... ersattning
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Måste jag ha Daglig Verksamhet?

Inläggav Sisyfos » 2018-04-10 0:10:16

Jag vill inte skrämmas men förmodligen måste du ha DV och slipper enbart undan om du inte hittar ett godtagbart alternativ till aktivitetsersättning. Varför DV är ett måste beror på att det utan tvivel innebär aktivitet men även har rehabiliterande verkan.

Försök att finna andra alternativ eller förklara att DV inte är bra för dig och se till att tydligt berätta om varför det inte är bra för dig. Säkerligen kommer du behöva bra exempel och även överdriva för att de ska tro på dig.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Måste jag ha Daglig Verksamhet?

Inläggav Zima33 » 2018-04-14 16:12:24

Sisyfos skrev:Jag vill inte skrämmas men förmodligen måste du ha DV och slipper enbart undan om du inte hittar ett godtagbart alternativ till aktivitetsersättning. Varför DV är ett måste beror på att det utan tvivel innebär aktivitet men även har rehabiliterande verkan.

Försök att finna andra alternativ eller förklara att DV inte är bra för dig och se till att tydligt berätta om varför det inte är bra för dig. Säkerligen kommer du behöva bra exempel och även överdriva för att de ska tro på dig.

Nej nej nej! DV är helt frivilligt! Alla LSS-insatser är frivilliga.

Man måste inte ha någon aktivitet när man har aktivitetsersättning, det är bara en möjlighet.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Måste jag ha Daglig Verksamhet?

Inläggav BellaBelle » 2018-04-20 14:54:49

Zima33 skrev:
Sisyfos skrev:Jag vill inte skrämmas men förmodligen måste du ha DV och slipper enbart undan om du inte hittar ett godtagbart alternativ till aktivitetsersättning. Varför DV är ett måste beror på att det utan tvivel innebär aktivitet men även har rehabiliterande verkan.

Försök att finna andra alternativ eller förklara att DV inte är bra för dig och se till att tydligt berätta om varför det inte är bra för dig. Säkerligen kommer du behöva bra exempel och även överdriva för att de ska tro på dig.

Nej nej nej! DV är helt frivilligt! Alla LSS-insatser är frivilliga.

Man måste inte ha någon aktivitet när man har aktivitetsersättning, det är bara en möjlighet.


Vad är grejen med ”aktivitetsersättning” öht då? Är det någon slags variant av icke-permanent sjukersättning för människor under trettio? Hur länge har det funnits och vad är tanken med det?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Re: Måste jag ha Daglig Verksamhet?

Inläggav tahlia » 2018-04-20 15:09:54

BellaBelle skrev:
Vad är grejen med ”aktivitetsersättning” öht då? Är det någon slags variant av icke-permanent sjukersättning för människor under trettio? Hur länge har det funnits och vad är tanken med det?


Den infördes 2003.

"Aktivitetsersättning är en ersättning för den som är ung och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid under minst ett år på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. Unga personer som måste förlänga sin skolgång på grund av funktionsnedsättning eller sjukdom kan få aktivitetsersättning under den tid som skolgången varar."

https://www.forsakringskassan.se/myndig ... ersattning

Icke att förväxla med aktivitetsstöd:

"Aktivitetsstöd och utvecklingsersättning är ersättningar för personer som deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program. 
Om man uppfyller villkoren för att få ersättning från en a-kassa eller är över 25 år får man aktivitetsstöd."

https://www.forsakringskassan.se/myndig ... vitetsstod
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Måste jag ha Daglig Verksamhet?

Inläggav BellaBelle » 2018-05-02 0:05:24

En anledning till att det ”tjatas” så mycket om att det är ”bra för en” att ha DV verkar vara för att ”alla” tycker det är bra/viktigt med ”rutiner” och att ”komma ut/iväg” till en ”sysselsättning”. Inte bara ”gå hemma”. Utan ”vara social”.

Men jag är inte själv säker på att detta gäller/funkar för alla. Jag kan bli stressad av att behöva passa tider osv.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Måste jag ha Daglig Verksamhet?

Inläggav manne » 2018-05-02 9:12:07

BellaBelle skrev:En anledning till att det ”tjatas” så mycket om att det är ”bra för en” att ha DV verkar vara för att ”alla” tycker det är bra/viktigt med ”rutiner” och att ”komma ut/iväg” till en ”sysselsättning”. Inte bara ”gå hemma”. Utan ”vara social”.

Men jag är inte själv säker på att detta gäller/funkar för alla. Jag kan bli stressad av att behöva passa tider osv.


DV skall vara helt frivilligt och anpassat till från olika person till person.
sedan så skall man få betalt om man jobbar där tycker jag man skall få pengar av dem. :-)049
Får man inget betalt så skall man inte jobba. :-)056
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in