Gillar ni "I Dickens magiska värld" (svt2)?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gillar ni "I Dickens magiska värld" (svt2)?

Inläggav Alien » 2017-12-28 2:35:57

Serien heter Dickensian på originalspråket.

Flera världskända karaktärer ur Charles Dickens romaner lever sida vid sida i samma viktorianska grannskap.
https://www.svtplay.se/i-dickens-magiska-varld

Det är 10 avsnitt. Kommissarie Bucket letar ockraren Jacob Marleys mördare.

Jag känner igen Fagin, Bill Sykes, Nancy, Filuren och fattighusföreståndarparet Bumble från Oliver Twist. Marley, Scrooge och Bob Cratchit och hans familj från En julsaga. Miss Havisham är bekant från Lysande utsikter. Nell och hennes "grandfather" kommer förstås från Den gamla antikvitetshandeln. De övriga känner jag inte till. Så jag vet inte om alla karaktärer kommer från Dickens romaner el om några har hittats på för serien.

En del intriger verkar mer moderna. Amelia Havisham ärver hela huset och 90% av bryggeriet, hennes bror Arthur Havisham bara 10% av bryggeriet. Varför hade fadern så dåligt förtroende för sonen? Jag utgick från att det var det vanliga, sonen var bara intresserad av att spela och dricka (med åtföljande skuldsättning), inte av att arbeta för familjens bästa i bryggeriet. Men det verkar vara något annat, ännu skamligare. Det sägs inte rent ut, men till slut anar man hemligheten, något som säkert inte skrevs om i Dickens romaner.
Spoiler: visa
Han är homosexuell.


Jag tycker förstås att det är perfekt underhållning i juletid.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in