Aspergers och ADHD

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspergers och ADHD

Inläggav Chilehead » 2008-09-21 4:00:51

Min fråga lyder: Om en AS-person är lite inåtvänd och en ADHD-person är utagerande så hur är en person som har både och? Och blir det oftare oupptäckt åtminståne tills personen själv får insikt i sig själv?

Moderator Gripandekylig - förtydligade rubriken inför ihopslagning
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Re: Asperger vs. ADHD

Inläggav Glimma » 2008-09-21 7:39:26

Chilehead skrev:Min fråga lyder: Om en AS-person är lite inåtvänd och en ADHD-person är utagerande så hur är en person som har både och? Och blir det oftare oupptäckt åtminståne tills personen själv får insikt i sig själv?


Vet inte om du ser på Topmodel? Förra säsongen var det en tjej med som hade både Asperger syndrom och ADHD. Hon var inte särskilt utåtagerande. Iaf inte på ett extremt sätt. ADHD trodde jag hade mer med uppmärksamhetsstörning att göra.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-21 10:17:08

Alla aspergare är inte inåtvända, även om de "bara" har AS.
Liksom alla AD/HD-personer är inte utåtagerande.

Till synes motsatta symptom kan dessutom vara två sidor av samma sak.
T.ex. så kan en person vara lättdistraherad och byta intressen ofta, men ändå besitta hyperfokusförmåga.
Att hyperfokusera kan dessutom vara en strategi att övervinna koncentrationssvårigheter.
Så även detta tror jag är två sidor av samma sak.

Fast för den som observerar och skriver böcker/är psykläkare, kanske det inte framgår lika tydligt vad som är den inre och kanske omedvetna orsaken (de flesta ser bara symptomen, ytan), och då kan felaktiga slutsatser börja florera.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-21 11:15:07

ADHD handlar primärt om problem med att viljemässigt styra sin aktivitetsnivå och uppmärksamhet, samt ibland med problem med impulsivitet. Utbrott handlar om frustration samt för mycket input, så grytan kokar över. Alla med ADHD är inte överaktiva, och är de överaktiva behöver det inte vara på ett utagerande sätt utan att man pratar för mycket eller har en subjektiv känsla av rastlöshet, som alltså inte behöver synas alls.

AS ser ut på många olika sätt. Alla med AS är inte avskärmade, blyga, tysta eller nåt sånt. Många med AS är t ex utagerande och gränslösa, på ett sätt som kunde tas för ADHD.

AS och ADHD hänger ofta ihop. Mycket av det som kännetecknar det ena finns hos det andra tillståndet, som att kunna fastna helt och hyperfokusera. Å andra sidan finns "standarddrag" i ena tillståndet som inte finns alls i det andra, eller t o m har sin motsats. T ex uppskattar många med AS att saker är sig lika från stund till stund och blir inte uttråkade av det, medan standard-adhd-aren gillar nyheter, förändring, spänning osv. (Googla på liking of sameness och novelty seeking för mer info om just det)

Har man båda kan man alltså verka mer "normal", samtidigt som man också är mycket mer förvirrande, för istället för att vara balanserad kanske man är extremt rutinbunden SAMTIDIGT som man är extremt lättutråkad och rastlös ibland. Det gör en svårförstådd för alla, även en själv, och även proffs får svårt att diagnosticera en. Jag vet alltför väl hur det kan se ut...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Flawed » 2008-09-21 11:59:38

Väldigt bra inlägg alfapetsmamma.

ADHD innebär inte att man är hyperextrovert.

ADHD kan också resultera i passivitet och initiativlöshet vilket också kan förstärkas av depressionerna som man får som ett brev på posten i samband med NPF diagnoser.
Hyperaktiviteten är ett resultat av att hjärnan försöker uppreglera vakenhetsnivån ,typ.
Grundorsaken till ADHD,är inte översprallighet utan en neurologisk dysfunktion som måste kompenseras annars sitter man bara och glor.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-21 12:03:56

Flawed skrev:Väldigt bra inlägg alfapetsmamma.

ADHD innebär inte att man är hyperextrovert.

ADHA kan också resultera i passivitet och initiativlöshet vilket också kan förstärkas av depressionerna som man får som ett brev på posten i samband med NPF diagnoser.
Hyperaktiviteten är ett resultat av att hjärnan försöker uppreglera vakenhetsnivån ,typ.
Grundorsaken till ADHD,är inte översprallighet utan en neurologisk dysfunktion som måste kompenseras annars sitter man bara och glor.


Tack! Jag har läst helt sjuka mängder om npf nu, tur att nåt fastnat... :)

Jo, jag glömde att man vid ADHD ofta PENDLAR mellan hyper och hypoaktivitet. Bra att du la till det. Och precis som du säger är hyperaktiviteten bland annat ett försök att hålla vakenhetsnivån högre. Fast det är svårt att förstå utifrån att nån som är som en råtta på speed har LÄGRE vakenhetsnivå i hjärnan...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Glimma » 2008-09-21 13:43:35

alfapetsmamma skrev:
Flawed skrev:Väldigt bra inlägg alfapetsmamma.

ADHD innebär inte att man är hyperextrovert.

ADHA kan också resultera i passivitet och initiativlöshet vilket också kan förstärkas av depressionerna som man får som ett brev på posten i samband med NPF diagnoser.
Hyperaktiviteten är ett resultat av att hjärnan försöker uppreglera vakenhetsnivån ,typ.
Grundorsaken till ADHD,är inte översprallighet utan en neurologisk dysfunktion som måste kompenseras annars sitter man bara och glor.


Tack! Jag har läst helt sjuka mängder om npf nu, tur att nåt fastnat... :)

Jo, jag glömde att man vid ADHD ofta PENDLAR mellan hyper och hypoaktivitet. Bra att du la till det. Och precis som du säger är hyperaktiviteten bland annat ett försök att hålla vakenhetsnivån högre. Fast det är svårt att förstå utifrån att nån som är som en råtta på speed har LÄGRE vakenhetsnivå i hjärnan...


Du verkar vara populär här på forumet. Många uppskattar det du skriver. Så även jag för det mesta :wink:. Bra att det finns ngn med bra kunskaper och som kan beskriva det lättförståeligt.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Nilale » 2008-09-21 14:04:36

alfapetsmamma skrev:Har man båda kan man alltså verka mer "normal", samtidigt som man också är mycket mer förvirrande, för istället för att vara balanserad kanske man är extremt rutinbunden SAMTIDIGT som man är extremt lättutråkad och rastlös ibland. Det gör en svårförstådd för alla, även en själv, och även proffs får svårt att diagnosticera en. Jag vet alltför väl hur det kan se ut...


*Klappar händerna, gör en liten dans och ler igenkännande.*
Upplever ofta mig själv så pass förvirrande att jag inte vet vad jag tycker.

Jag har både AS och ADHD och jag sammanfattar det så här:
Jag är alltid trött och rastlös på samma gång. Måste ha saker att göra, men orkar inte göra dem. Frustrerande som fan.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav MsTibbs » 2008-09-21 14:58:30

Jag har också Asperger och ADHD samtidigt. Jag upplever det som att jag har ADHD:ns snabba laserblixttankar i huvudet och impulsiva agerande (autistiska är oftare långsamma och noggranna), men har mer av aspergarens enstöringtendenser (jag inbillar mig ADHD:are ofta är väldigt sociala). Mitt omväxlande humör/personlighet lär väl också komplicera. ADHD lägger alla mina tillörigheter på fel plats i ett kreativt kaos och Asperger blir skitarg och stressad för han vill ha struktur, ordning och reda. Om jag sorterat mina egenskaper rätt är det:

Asperger gör att jag har svårt att läsa av folk och förstå dolda betydelser ibland, att jag måste "tänka" hur folk menar. Asperger ger mig specialintressen och det att jag gärna vill ha typ exakta tider att förhålla mig till för att bli "mentalt förbedd" och kan gå i baklås om saker blir för mycket chock-ändrat. Jag förstår inte heller förväntningar som är outtalade ibland och jag är osocial. Vad är passande att tala om, i vilket sammanhang? Jag kan inte heller ljuga, även om jag vet att jag socialt sett "borde".

ADHD är det att jag är himla bra på vissa saker, men kan inte tvinga mig att göra sånt som inte intresserar mig, då blir det bara fel ("slarvfel" påstår lärarna) även om jag gör mitt bästa för att lyckas. Jag kan försvinna ut genom fönstret och glömma bort att jag är i klassrum/möte dagdrömma, väga på stolen omedvetet och braka i golvet då jag chockas av lärarens "Tibbs den frågan kan du svara på!". Jag har fem miljoner ideer i huvudet ständigt (då jag inte är depp iaf) och har massa lösningar på ideer på nya sätt där normala kört fast. Jag kan verkligen "lysa" för det som intresserar mig och jag brinner lätt för saker, jag slocknar också snabbt. ADHD gör att jag aldrig kommer ihåg att räcka up handen i klassrummet och antingen är väldigt hyper/drivande/på/pratig alternativt helt "avstängd" och passiv.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-21 17:40:14

Glimma skrev:
alfapetsmamma skrev:
Flawed skrev:Väldigt bra inlägg alfapetsmamma.

ADHD innebär inte att man är hyperextrovert.

ADHA kan också resultera i passivitet och initiativlöshet vilket också kan förstärkas av depressionerna som man får som ett brev på posten i samband med NPF diagnoser.
Hyperaktiviteten är ett resultat av att hjärnan försöker uppreglera vakenhetsnivån ,typ.
Grundorsaken till ADHD,är inte översprallighet utan en neurologisk dysfunktion som måste kompenseras annars sitter man bara och glor.


Tack! Jag har läst helt sjuka mängder om npf nu, tur att nåt fastnat... :)

Jo, jag glömde att man vid ADHD ofta PENDLAR mellan hyper och hypoaktivitet. Bra att du la till det. Och precis som du säger är hyperaktiviteten bland annat ett försök att hålla vakenhetsnivån högre. Fast det är svårt att förstå utifrån att nån som är som en råtta på speed har LÄGRE vakenhetsnivå i hjärnan...


Du verkar vara populär här på forumet. Många uppskattar det du skriver. Så även jag för det mesta :wink:. Bra att det finns ngn med bra kunskaper och som kan beskriva det lättförståeligt.


Att jag är populär är nog en missuppfattning... Ibland får jag uppskattning för nåt jag skriver, som här, vilket glädjer mig, så klart. Ibland får jag skit, för att jag är lite om mig och kring mig kring t ex språk, och så för att jag bara inte tål rasistiska påhopp och allmänt har svårt för att folk uttalar sig tvärsäkert och generaliserande om saker de inte har koll på (vilket inte betyder att jag har bättre koll, bara att jag ser att de inte har det och det stööööör mig som fan att man då talar i andras namn t ex).

Att du tycker jag skrev tydligt och lättförståeligt gör mig riktigt glad, för det här är ett specialintresse som jag tänkt göra nåt av, och att få veta på en gång att det jag sagt faktiskt förstås, och på rätt sätt, och kanske t o m GÖR SKILLNAD för nån, det är hur roligt som helst! Tack för att du sa det!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-21 17:45:17

Och som förväntat känner jag igen mig galet mycket i det både Nilale och Tibbsan skriver. Så tror jag också att jag kommer att landa på samma dubbla bokstavsberikning när min utredning är klar.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2008-09-21 18:14:57

Glimma skrev:
alfapetsmamma skrev:
Flawed skrev:Väldigt bra inlägg alfapetsmamma.

ADHD innebär inte att man är hyperextrovert.

ADHA kan också resultera i passivitet och initiativlöshet vilket också kan förstärkas av depressionerna som man får som ett brev på posten i samband med NPF diagnoser.
Hyperaktiviteten är ett resultat av att hjärnan försöker uppreglera vakenhetsnivån ,typ.
Grundorsaken till ADHD,är inte översprallighet utan en neurologisk dysfunktion som måste kompenseras annars sitter man bara och glor.


Tack! Jag har läst helt sjuka mängder om npf nu, tur att nåt fastnat... :)

Jo, jag glömde att man vid ADHD ofta PENDLAR mellan hyper och hypoaktivitet. Bra att du la till det. Och precis som du säger är hyperaktiviteten bland annat ett försök att hålla vakenhetsnivån högre. Fast det är svårt att förstå utifrån att nån som är som en råtta på speed har LÄGRE vakenhetsnivå i hjärnan...


Du verkar vara populär här på forumet. Många uppskattar det du skriver. Så även jag för det mesta :wink:. Bra att det finns ngn med bra kunskaper och som kan beskriva det lättförståeligt.

alfapetsmamma skrev:Att jag är populär är nog en missuppfattning... Ibland får jag uppskattning för nåt jag skriver, som här, vilket glädjer mig, så klart. Ibland får jag skit, för att jag är lite om mig och kring mig kring t ex språk, och så för att jag bara inte tål rasistiska påhopp och allmänt har svårt för att folk uttalar sig tvärsäkert och generaliserande om saker de inte har koll på (vilket inte betyder att jag har bättre koll, bara att jag ser att de inte har det och det stööööör mig som fan att man då talar i andras namn t ex).

Att du tycker jag skrev tydligt och lättförståeligt gör mig riktigt glad, för det här är ett specialintresse som jag tänkt göra nåt av, och att få veta på en gång att det jag sagt faktiskt förstås, och på rätt sätt, och kanske t o m GÖR SKILLNAD för nån, det är hur roligt som helst! Tack för att du sa det!

1. alfapetsmamma: åjo, hos mig är du populär. Och det måste ju räknas, eftersom jag är med i PK-maffian. (Jag räknar här bort att jag delar de egenskaper du nämnde - jäv kan ju knappast komma ifråga hos en så saklig person som mig.)

2. Kanske man litet lättare kan få en del att förstå vad ADHD är genom att jämföra med övertrötthet hos barn?
Och låt oss inte glömma (som folk alltid gör) att ADHD också kan vara helt utan hyperaktiviteten (och diagnosticeras som ADD - dock inte konsekvent). Som jag har fattat det, har man då så ont om kroppseget vakenhetsknark (eller receptorer för det?) att man inte ens orkar kompensera med att vara övertrött.

Men det kanske någon kunnigare än jag kan reda ut närmare?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2008-09-21 18:19:25

Flawed skrev:Grundorsaken till ADHD,är inte översprallighet utan en neurologisk dysfunktion som måste kompenseras annars sitter man bara och glor.


:roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-21 18:28:08

alfapetsmamma skrev:AS och ADHD hänger ofta ihop. Mycket av det som kännetecknar det ena finns hos det andra tillståndet, som att kunna fastna helt och hyperfokusera. Å andra sidan finns "standarddrag" i ena tillståndet som inte finns alls i det andra, eller t o m har sin motsats. T ex uppskattar många med AS att saker är sig lika från stund till stund och blir inte uttråkade av det, medan standard-adhd-aren gillar nyheter, förändring, spänning osv. (Googla på liking of sameness och novelty seeking för mer info om just det)


Tror inte alls på att AS och ADHD innehåller drag som är varandras motsats. Snarare är det så att man (professionella) inte fattar hur de olika dragen fungerar. Det var inte så länge sedan man inte trodde att en ADHDare kunde hyperfokusera bara för att de typiskt ville ha förändring hela tiden. Vad man då inte fattade var att hyperfokusering kräver massor av motivation, och utan motivation blir det just inget gjort. Alltså inte alls varandras motsatser, utan man missade en viktigt aspekt.

Jag tror det finns samma saker bakom den till synes oändligt stora skillnaden mellan att ogilla förändring och gilla spänning och "novelty seeking". Säkert är även dessa olika sidor av samma sak som beror på en tredje variabel som man (inom psykiatrin) inte förstått än.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-21 18:29:47

Zombie skrev:1. alfapetsmamma: åjo, hos mig är du populär. Och det måste ju räknas, eftersom jag är med i PK-maffian. (Jag räknar här bort att jag delar de egenskaper du nämnde - jäv kan ju knappast komma ifråga hos en så saklig person som mig.)

2. Kanske man litet lättare kan få en del att förstå vad ADHD är genom att jämföra med övertrötthet hos barn?
Och låt oss inte glömma (som folk alltid gör) att ADHD också kan vara helt utan hyperaktiviteten (och kallas ADD). Som jag har fattat det, har man då så kasst med kroppseget vakenhetsknark (eller receptorer för det?) att man inte ens orkar kompensera med att vara övertrött.

Men det kanske någon kunnigare än jag kan reda ut närmare?


Du gillar mig och jag gillar dig, liksom vissa andra gillar mig och jag dem, på det stora hela. Där föreligger bias, jäv, partiskhet och vad du vill, och det är helt okej för mig. Jag menar, så ÄR det ju, att vissa gillar varann mer, och ogillar andra mer.

Däremot försöker jag hålla isär sak och person, så att nån jag gillar kan få en negativ kommentar om nåt den skrivit. och nån jag inte gillar särskilt mycket också kan få positiv feedback på nåt.

PK-maffian har jag inte begripit vilka det är. Himla behändig term för alla man ogillar iaf... Lite väl lättköpt dock.

------

Hur dopamin, noradrenalin och så vidare transporteras och återupptas vid olika ADHD-former har jag inte koll på tyvärr.

Har försökt att begränsa mig lite, efter en inledande allätar-npf-mani (där jag läste om allt från Tourettes till bipolaritet, som räknas som npf hos barn), så läsning om bokstäver utan hyperaktivitet har inte fått samma prio som den om Duracellkaniner.

Eller snarare, jag har läst om det också, men det fastnade inte på samma sätt, eftersom det inte var lika relevant läsning för mig, som ville förstå mina ungar, mig själv och övriga släkten, i första hand.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-21 18:34:22

rdos skrev:
alfapetsmamma skrev:AS och ADHD hänger ofta ihop. Mycket av det som kännetecknar det ena finns hos det andra tillståndet, som att kunna fastna helt och hyperfokusera. Å andra sidan finns "standarddrag" i ena tillståndet som inte finns alls i det andra, eller t o m har sin motsats. T ex uppskattar många med AS att saker är sig lika från stund till stund och blir inte uttråkade av det, medan standard-adhd-aren gillar nyheter, förändring, spänning osv. (Googla på liking of sameness och novelty seeking för mer info om just det)


Tror inte alls på att AS och ADHD innehåller drag som är varandras motsats. Snarare är det så att man (professionella) inte fattar hur de olika dragen fungerar. Det var inte så länge sedan man inte trodde att en ADHDare kunde hyperfokusera bara för att de typiskt ville ha förändring hela tiden. Vad man då inte fattade var att hyperfokusering kräver massor av motivation, och utan motivation blir det just inget gjort. Alltså inte alls varandras motsatser, utan man missade en viktigt aspekt.

Jag tror det finns samma saker bakom den till synes oändligt stora skillnaden mellan att ogilla förändring och gilla spänning och "novelty seeking". Säkert är även dessa olika sidor av samma sak som beror på en tredje variabel som man (inom psykiatrin) inte förstått än.


Det är mycket möjligt, och intressant som tanke. Jag talade mest om det det YTTRAR sig som, inte det det bottnar i. Kanske skulle vara tydlig med det? Lånade i dag en bok som handlar om likheterna mellan AS och ADHD. Återkommer om det står nåt i den om det här.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Flawed » 2008-09-21 18:38:13

rdos skrev:
alfapetsmamma skrev:AS och ADHD hänger ofta ihop. Mycket av det som kännetecknar det ena finns hos det andra tillståndet, som att kunna fastna helt och hyperfokusera. Å andra sidan finns "standarddrag" i ena tillståndet som inte finns alls i det andra, eller t o m har sin motsats. T ex uppskattar många med AS att saker är sig lika från stund till stund och blir inte uttråkade av det, medan standard-adhd-aren gillar nyheter, förändring, spänning osv. (Googla på liking of sameness och novelty seeking för mer info om just det)


Tror inte alls på att AS och ADHD innehåller drag som är varandras motsats. Snarare är det så att man (professionella) inte fattar hur de olika dragen fungerar. Det var inte så länge sedan man inte trodde att en ADHDare kunde hyperfokusera bara för att de typiskt ville ha förändring hela tiden. Vad man då inte fattade var att hyperfokusering kräver massor av motivation, och utan motivation blir det just inget gjort. Alltså inte alls varandras motsatser, utan man missade en viktigt aspekt.

Jag tror det finns samma saker bakom den till synes oändligt stora skillnaden mellan att ogilla förändring och gilla spänning och "novelty seeking". Säkert är även dessa olika sidor av samma sak som beror på en tredje variabel som man (inom psykiatrin) inte förstått än.

Ahha borde du hålla på med ditt mammutflumm i den här tråden tycker du?
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Inläggav geocache » 2008-09-21 18:39:12

Nilale skrev:*Klappar händerna, gör en liten dans och ler igenkännande.*
Upplever ofta mig själv så pass förvirrande att jag inte vet vad jag tycker.

Jag har både AS och ADHD och jag sammanfattar det så här:
Jag är alltid trött och rastlös på samma gång. Måste ha saker att göra, men orkar inte göra dem. Frustrerande som fan.


Jag håller med dig helt, Nilale!

Och hur ofta har jag inte önskat att på något kunnat "ta bort" mitt Aspergers syndrom, eller i alla fall mitt "DAMP light". Men av det har jag lika ofta tänkt "men "vem" blir jag då, jag har ju haft detta ända sedan jag var liten, kanske är jag till och med född med det". Så då tänker jag att det är nog lika bra att jag fortsätter vara den jag är, för jag kan ju hantera min autism efter mer än 40 år...

Hoppas ni förstår hur jag menade?
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-21 18:40:19

Flawed skrev:Ahha borde du hålla på med ditt mammutflumm i den här tråden tycker du?


Kanske du är lite elak emellanåt, men fan så rolig också. Tycker jag.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rdos » 2008-09-21 18:42:00

Flawed skrev:Ahha borde du hålla på med ditt mammutflumm i den här tråden tycker du?


Så länge du håller på med ditt defektflum så förbehåller jag mig rätten att skicka :roll: till dig.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2008-09-21 18:47:27

apm (och andra) - du fattade väl att jag uttryckte mitt allvar med ironi? (Själv kunde jag inte utläsa om eller ej av svaret...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:02:27, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-21 19:00:44

Zombie skrev:apm (och andra) - du fattade väl att jag uttryckte mitt allvar med ironi? (Själv kunde jag inte utläsa om eller ej av svaret...)


Va? Jag vet inte, jag vet ingenting. (I know nothing, I'm from Barcelona). Förklara, om du vill. Vill du inte så strunta i det. :D
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:28, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2008-09-21 19:15:28

alfapetsmamma skrev:
Zombie skrev:1. alfapetsmamma: åjo, hos mig är du populär. Och det måste ju räknas, eftersom jag är med i PK-maffian. (Jag räknar här bort att jag delar de egenskaper du nämnde - jäv kan ju knappast komma ifråga hos en så saklig person som mig.)

[...]


Du gillar mig och jag gillar dig, liksom vissa andra gillar mig och jag dem, på det stora hela. Där föreligger bias, jäv, partiskhet och vad du vill, och det är helt okej för mig. Jag menar, så ÄR det ju, att vissa gillar varann mer, och ogillar andra mer.

Däremot försöker jag hålla isär sak och person, så att nån jag gillar kan få en negativ kommentar om nåt den skrivit. och nån jag inte gillar särskilt mycket också kan få positiv feedback på nåt.

PK-maffian har jag inte begripit vilka det är. Himla behändig term för alla man ogillar iaf... Lite väl lättköpt dock.

[...]

Jo, att jag håller med dig om ovanstående. Och försökte uttrycka det genom att vara ironiskt korkad om PK-maffia och min egen opartiskhet. Jag tog risken att lita på att det gick fram utan smiley, men när jag såg ditt svar blev jag orolig att det kanske inte hade gått fram tydligt nog.
No bigger deal than that.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:02:28, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-21 19:22:31

Zombie skrev:
alfapetsmamma skrev:
Zombie skrev:1. alfapetsmamma: åjo, hos mig är du populär. Och det måste ju räknas, eftersom jag är med i PK-maffian. (Jag räknar här bort att jag delar de egenskaper du nämnde - jäv kan ju knappast komma ifråga hos en så saklig person som mig.)
[...]


Du gillar mig och jag gillar dig, liksom vissa andra gillar mig och jag dem, på det stora hela. Där föreligger bias, jäv, partiskhet och vad du vill, och det är helt okej för mig. Jag menar, så ÄR det ju, att vissa gillar varann mer, och ogillar andra mer.

Däremot försöker jag hålla isär sak och person, så att nån jag gillar kan få en negativ kommentar om nåt den skrivit. och nån jag inte gillar särskilt mycket också kan få positiv feedback på nåt.

PK-maffian har jag inte begripit vilka det är. Himla behändig term för alla man ogillar iaf... Lite väl lättköpt dock.
[...]

Jo, att jag håller med dig om ovanstående. Och försökte uttrycka det genom att vara ironiskt korkad om PK-maffia och min egen opartiskhet. Jag tog risken att lita på att det gick fram utan smiley, men när jag såg ditt svar blev jag orolig att det kanske inte hade gått fram tydligt nog.
No bigger deal than that.


För MIG är det inte så noga vettu... Jag vet med mig att jag ofta är ur fas där, skrattar åt sånt som ska vara allvarsamt och tvärtom. Vet inte om jag missuppfattade eller inte heller. Skitsamma, tycker jag vi säger, om just det här! Ingen är ju förfördelad eller kränkt (hemska modeord), för en gångs skull... ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:02:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in