Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav beardy » 2013-10-28 21:58:28

Jag äter choklad då och då (mmm, choklate chip cookies :-)173 ), men köper enbart ekologisk och rättvisemärkt för jag har hört för mycket skit om hur choklad framställs. Undviker helst palmolja, om jag köper någon produkt där palmolja kan ingå så ser jag till att den iallafall är ekologiskt framställd.

Den mesta (98% kanske?) av min mat ser jag till att den är ekologiskt odlad, är det saker som jag vet kan vara tveksamt framställd (som choklad och bananer t.ex.) så är jag extra noga och kollar efter fairtrademärket.


Visst, det kostar lite mer än om jag hade köpt Eldoradovaror t.ex., men jag vill ha en ok planet med hälsosamma och bördiga jordar och jag vill inte ha slavar som ser till att jag får tillgodose mitt sockersug :-)Happy
beardy
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2013-01-11
Ort: :trO

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav dasunbedingte » 2013-10-28 22:45:22

beardy skrev:Jag äter choklad då och då (mmm, choklate chip cookies :-)173 ), men köper enbart ekologisk och rättvisemärkt för jag har hört för mycket skit om hur choklad framställs. Undviker helst palmolja, om jag köper någon produkt där palmolja kan ingå så ser jag till att den iallafall är ekologiskt framställd.

Den mesta (98% kanske?) av min mat ser jag till att den är ekologiskt odlad, är det saker som jag vet kan vara tveksamt framställd (som choklad och bananer t.ex.) så är jag extra noga och kollar efter fairtrademärket.


Visst, det kostar lite mer än om jag hade köpt Eldoradovaror t.ex., men jag vill ha en ok planet med hälsosamma och bördiga jordar och jag vill inte ha slavar som ser till att jag får tillgodose mitt sockersug :-)Happy


All palmolja är skit - RSPO-märkningen skiftade rätt nyligen igen, från "jättedåligt" till "samma skit som övriga certifieringar". I praktiken är all palmolja dålig, såvida en inte själv odlar i begränsad skala.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav kiddie » 2013-11-20 17:47:02

Jag skulle vilja ha Fairtrade riktigt mörk choklad eller sockerfri, men förstår att de måste satsa på det som säljer mest.

De mörkaste Lindt tycker jag om, men som sagt först stöder man slaveri och sedan Autism Speaks. AAAAHH!

Finns det annan choklad som är likvärdig med annan producent med såpass mörk choklad (96 eller 99 %)?

Nu klarar jag mig väl utan choklad är inte chokladoman men inser att jag borde göra lite mer medvetna val.... Jag suger rätt bra på att göra bra val vad gäller kött och fisk.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav Alien » 2017-12-22 14:41:02

Bump! (Choklad är väl alltid aktuellt?)

Betr Elfenbenskusten (som nämns i startinlägget) är det en fd fransk koloni. Kolonialism och neokolonisalism kännetecknas bl a av att det tidigare kolonilandet exporterar råvaror medan kolonisatörerna förädlar råvarorna i sina länder. Gissa vilka länder som tjänar mest pengar?

Likadant har det varit med kakao och choklad. De afrikanska länderna skördar och exporterar kakaobönorna, länder i Europa tillverkar och marknadsför olika sorters choklad. 40% av världens kakaobönor kommer från Elfenbenskusten.

Men nu producerar ivorianska företag choklad i Elfenbenskusten.

TT/UNT 2017-12-19 skrev:Trots att Elfenbenskusten producerar mest kakao i världen förvandlas nästan inga bönor till choklad i landet. Men det ska det bli ändring på, hoppas både politiker och företag.
Jag vill visa att ivorianer kan ta hand om råvaran på egen hand, säger Axel Emmanuel, som grundat företaget Instant Chocolat.
http://www.unt.se/nyheter/omvarld/kakao ... 50762.aspx

En 28-årig kvinna har startat företaget Mon Choco:
I ett hörn trampar Dana Mroueh på en träningscykel. Men det handlar inte om ett försök att pressa in ett konditionspass mitt under det värsta julstöket, utan den "magiska maskinen" maler kakaobönor som ett steg i en omsorgsfull process att tillverka choklad, som enligt Mroueh är 100 procent lokalproducerad.

Vi köper bönorna direkt från odlare här i Elfenbenskusten och är noga med att inga kemikalier har använts. Sedan tillsätter vi bara socker. Varje kakaoböna har valts ut för hand för att nå den höga kvalitet som vi vill ha, säger hon till TT:s utsända i Abidjan.


Fattiga ivorianer har inte själva råd att köpa choklad. I Schweiz äter man i genomsnitt 10 kg choklad per år, i Sverige 5 kg och i Elfenbenskusten mindre än ett halvt kg.

Jag blev avrådd från att tillverka choklad, eftersom det inte finns i kulturen här. Men alla har en pappa, en farfar, en bror eller morbror som har en kakaoodling och därför vet många allt om bönorna, men inget om choklad, säger Mroueh.

Här är det vanligt att äta kakaobönor som ett snack eller fermentera dem. Mon Choco gör råchoklad, så många ivorianer som äter den känner igen den skarpa smaken.
---
De minsta chokladkakorna kostar 1 500–1 900 CFA (20–30 kronor) och företaget riktar sig därför till den växande medelklassen i Elfenbenskusten. En del av de elegant inslagna och guldkantade produkterna säljs också i Frankrike, Nigeria, Senegal och Kongo-Kinshasa.

Det är inte choklad för alla. För en person som tjänar 100 000 CFA (1 500 kronor) i månaden är det för mycket pengar, säger Mroueh.


Det låter ju väldigt bra att detta kan ge fler arbetstillfällen till kvinnor i landet:

Sedan några månader tillbaka har företaget (Instant Chocolat) ett projekt där över hundra kvinnor på landsbygden har lärt sig att bearbeta råvaran för att tillverka allt från blockchoklad till kakaosmör och kakaopulver. Förhoppningen är att 250 000 personer ska ha utbildats om tre år.


Jag skulle gärna köpa en chokladkaka som producerats i Elfenbenskusten. Känns som en chokladkaka man kan äta med gott samvete. Men till Sverige har de inte kommit. Enda landet i Europa som har denna choklad är forna kolonialmakten Frankrike.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav slackern » 2017-12-22 15:12:36

Ja du det går ju alltid att importera själv.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav Huggorm » 2017-12-22 15:38:54

Om nu inte svenska livsmedelsregler sätter stopp för det
Huggorm
 
Inlägg: 22253
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav slackern » 2017-12-22 16:48:38

Huggorm skrev:Om nu inte svenska livsmedelsregler sätter stopp för det


Frankrike medlem utav EU? Har för mig att vi ska ha samma regler, annars går det ju utmärkt att importera det från Frankrike i och med att dom är medlemmar och finns att köpa där.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav Trollmor » 2017-12-22 23:29:05

kiddie skrev:Ingen kan göra allt.
"Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Och många gör väldigt mycket!" :-)Happy

kiddie skrev:Minns ett citat från en som skickats på buddhistläger. När han kom hem och intervjuades blev han tillfrågad om han var en bra människa nu. Han svarade: "Nej men jag är lite mindre en skitstövel." Det tyckte jag var ett bra svar! :D
Ja, mycket bra! :)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in