Fastna i tankar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fastna i tankar

Inläggav antonius » 2017-11-29 10:35:44

kiddie skrev:Mm har också upplevt det och det är typ samma som vad jag talar om fast för mig kan det ta olika uttryck. Tror man kallar det Alice in Wonderland syndrome.


Har alltid trott att dom tappat mig i golvet för många gånger och har hjärnskador, som gett dom där tillstånden. Det där kan förklara en del... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fastna i tankar

Inläggav Musiclife » 2017-11-29 15:04:43

Fastnar lätt i tankar. Som kan bli katastroftänk.
Försöker att hjälpa mig själv genom att hitta tankar som talar emot katastrofen. Men jätte svårt. För tar sjukt mycket energi
Musiclife
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2017-11-29

Fastna i tankar

Inläggav LordNelson » 2017-11-29 16:22:10

Vara fast i tankar...
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Fastna i tankar

Inläggav lakebelle » 2017-12-16 23:53:59

Jag är alltid fast i vissa typ av tankar och blir även fixerad av personer under perioder, besatthet är min specialitet. Men är ju glad att jag inte börjat stalka nån av dom på riktigt i alla fall.
lakebelle
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Stockholm

Fastna i tankar

Inläggav Klaatu » 2017-12-18 12:58:04

Min benägenhet att få hangups och fastna i ältande är nog mitt största problem. Det kan vara till synes triviala problem av diverse olika slag, som jag helt kör fast i och ältar om och om igen, till den grad att jag får tunnelseende, blir oförmögen att sköta jobb och hushåll ordentligt och går runt i ständig ångest/skräck. Vet inte om det är autistspecifikt att ha detta problem; en psykolog eller kurator tyckte åtminstone det, vilket faktiskt var inledningen till att jag till slut fick genomgå utredning.
Klaatu
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-11-11
Ort: Stockholm

Fastna i tankar

Inläggav Dreamtrance » 2017-12-18 16:21:38

Det finns både fördelar och nackdelar med att tänka för mycket kring vissa saker. En del stora upptäckter och uppfinningar har kommit ur att helt enkelt fundera om och om igen kring något specifikt. Relativitetsteorin uppstod därför att Einstein funderade på vad som hände om han körde motorcykel i ljusets hastighet. Sen gick han och grubblade på det i flera år. Sluta haka upp dig på en massa oviktiga detaljer får jag ofta höra. Eller, du ska inte fundera för mycket kring vissa saker. Samtidigt har jag en slags mental förberedelse när något akut farligt händer. Har malt igenom en rad olika scenarion som kan inträffa och förberett mig för det. Om något sen händer så drabbas inte jag av panik, utan kopplar på ett slags autopilot läge.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Fastna i tankar

Inläggav antonius » 2017-12-18 16:43:57

Dreamtrance skrev:Det finns både fördelar och nackdelar med att tänka för mycket kring vissa saker. En del stora upptäckter och uppfinningar har kommit ur att helt enkelt fundera om och om igen kring något specifikt. Relativitetsteorin uppstod därför att Einstein funderade på vad som hände om han körde motorcykel i ljusets hastighet. Sen gick han och grubblade på det i flera år. Sluta haka upp dig på en massa oviktiga detaljer får jag ofta höra. Eller, du ska inte fundera för mycket kring vissa saker. Samtidigt har jag en slags mental förberedelse när något akut farligt händer. Har malt igenom en rad olika scenarion som kan inträffa och förberett mig för det. Om något sen händer så drabbas inte jag av panik, utan kopplar på ett slags autopilot läge.


NT:proletäriatet har en förmåga att skippa en hel del av sk hang-ups, de har något slags inbyggd mekanism som kopplar bort för att skydda deras små klena hjärnor och de bara tillsynes nonchalant går förbi det en aspie tycker är förskräckligt och sen går och oroar sig i dagar för... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fastna i tankar

Inläggav Bazooka » 2017-12-20 23:59:04

NT-s är låångt ifrån befriade från hangups. De hänger bara upp sig på andra saker. Men de lider av det. Själv, som mittemellan, är det de stora frågorna jag hänger upp mig på, förutom de uppenbara grejerna med att jag inte kan umgås med mer än en människa till utan att jag konstant funderar på hur jag uppfattas och är stressad över det. Förutom att jag inte kan komma på nåt vettigt att säga. Men än att berätta om nåt och då gör jag det alldeles för länge.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Fastna i tankar

Inläggav KrigarSjäl » 2017-12-21 0:04:21

antonius skrev:NT:proletäriatet

Proletariat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fastna i tankar

Inläggav kiddie » 2017-12-21 0:04:40

Jag skäms lite men jag har retat mig på en autist som kanske skulle ha autism 2 om hon hade diagnos enligt systemet. Jag är själv likadan bara inte lika extrem. Jag kan tänka mycket och oroa mig eller må dåligt av småsaker.

Som om jag behövde ställa in en resa med kompisar. Tänkte massor på det. Någon slags skuldkänsla.

Men autisten som jag retade mig på kunde tänka i dagar oavbrutet nästan om saker jag uppfattade som småsaker. Som att någon sa att hon borde skynda sig lite, eller att hennes mamma sa att hon borde ha diskat, eller att någon sa att hon var finare i sin andra frisyr. Hon kunde inte släppa det. Hon bara malde på både verbalt och inne i huvudet i en vecka om det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in