Oroande meddelande: Google Drive is going away soon

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Oroande meddelande: Google Drive is going away soon

Inläggav Alien » 2017-12-10 13:21:21

We recommend installing ...

Va, där har jag ju alla mina dokument! Jag klickar på installera och tror att det är fixat. Men nästa gång jag sätter på datorn kommer samma meddelande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ororande meddelande: Google Drive is going away soon

Inläggav ankhh » 2017-12-10 13:56:56

Jag nätsökte (kör inte Google Drive själv, har inte lust att "ge" dem mina dokument, och så har jag ju gott om plats på stationära datorer även för backup). Hur som helst: själva weblagringen försvinner inte. Dina dokument kommer att finnas kvar.

Däremot slutar de stöda den app du har installerad. Den kommer att sluta fungera i mars 2018, så det är förstås bra att ha ordning på ersättaren innan dess.

---

Vad händer när du klickar på installera? I de flesta fall sker ingen automatisk installation i alla fall, utan du har sannolikt en fil i Downloads.

Jag hittade steg-för-steg-instruktioner på svenska (klicka rubriken "Ladda ner och installera", men har du redan filen nedladdad behöver du ju inte göra det steget igen, utan fortsätt med installationen):
https://support.google.com/drive/answer/2374987

Dvs, börja med steg 3, dubbelklicka installbackupandsync.dmg för att öppna den. Vad jag kan utläsa borde du då se ett fönster med en pil där du kan dra 'Backup and Sync' till Applications.

Sedan öppnar du Backup and Sync från Applications och fortsätter med inställningarna.

(Fortsätt gärna läsa om inställningar på den länkade sidan: det är t.ex. viktigt att inte synka tillbaka filer från Google Drive om du har mycket data där och lite plats på hårddisken. Den bör varna om det blir överfullt, dock.)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Oroande meddelande: Google Drive is going away soon

Inläggav Alien » 2017-12-12 2:29:43

Jag fattar inte, när jag letar i Downloads och försöker öppna den så får jag bara frågan om jag vill spara. Jag ser ingen pil någonstans.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Oroande meddelande: Google Drive is going away soon

Inläggav Parvlon » 2017-12-12 2:48:14

högerklicka
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Oroande meddelande: Google Drive is going away soon

Inläggav ankhh » 2017-12-12 17:11:41

Eller, håll ner Ctrl-tangenten och klicka som vanligt (det motsvarar högerklick på Mac). Då bör du få upp en meny där du kan välja Open, och då gör du det. Därefter, när dmg-filen har öppnats, förväntar jag mig ett fönster med pil till Applications.

(Det kan vara så att filen inte öppnas automatsikt vid högerklick om den inte hämtats från AppStore. Då är Ctrl-klick och så öppnande från menyn ett sätt att ändå öppna filen.)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Oroande meddelande: Google Drive is going away soon

Inläggav Alien » 2017-12-13 3:47:12

Jag fattar fortfarande inte. Antingen kommer jag till "Save Backup.. (2)", alltså en till version om jag klickar på Öppna. Eller så kommer jag till Quick Look, som jag inte blir klokare av.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Oroande meddelande: Google Drive is going away soon

Inläggav ankhh » 2017-12-13 12:58:14

Jag gick till https://www.google.com/drive/download och hämtade filen på Mac. Den syns i Downloads nedan.

gdrive.png


När jag tog bilden hade jag dubbelklickat InstallBackupAndSync.dmg (det funkar också att högerklicka (eller hålla ner Ctrl och klicka vanligt istället för höger-klick), och så välja Open), och där kom den förväntade rutan. Installationen sker genom att man drar Backup and Sync till Applications.

Så då är förstås frågan: är det samma fil du ser i Downloads?

Dessutom: Till höger ser du dmg-filen "monterad" på skrivbordet, på samma sätt som man exempelvis ser USB-minnen. På samma sätt som innan man tar ut ett USB-minne ska man högerklicka och välja "Eject" innan man slänger dmg-filen efter avslutad installation.

Edit: Nu ser jag vad som kan ha hänt. Om dubbelklicket inte är snabbt nog tolkas det som två långsamma klick efter varandra, och då får man bl.a. "Look Up"-möjligheten (och kan redigera filnamn). Prova med att hålla ner Ctrl och klicka utan att ha klickat filen tidigare, och välj sedan Open.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Oroande meddelande: Google Drive is going away soon

Inläggav matgar » 2017-12-14 20:14:25

Lite sent kanske.
Men du vet att du kan komma åt dina g-drive filer via en webläsare också?
Måste inte ha en klient installerad på datorn.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Oroande meddelande: Google Drive is going away soon

Inläggav Alien » 2017-12-15 12:54:02

Jag måste vara världens trögaste när det gäller datorer. Men jag fattar fortfarande inte vad jag ska göra.

Varje gång jag sätter på datorn så tjatar den om att jag ska ladda ner BackupAndSync. Men den ligger ju redan i datorn, laddar jag ner får jag bara BackupAndSync(2) etc.

Går jag till Downloads får jag scrolla igenom en jättelång lista. (En del skulle jag vilja flytta t ex till Pictures men vet inte hur jag gör.) När jag sedan hittat BackupAndSync så händer bara Quick Look el att jag får valet Open, men klickar jag på det kommer bara valet Save. Jag tycker inte det gör någon skillnad om jag klickar på Control.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Oroande meddelande: Google Drive is going away soon

Inläggav Alien » 2017-12-15 12:55:22

matgar skrev:Lite sent kanske.
Men du vet att du kan komma åt dina g-drive filer via en webläsare också?
Måste inte ha en klient installerad på datorn.


Ursäkta, men jag fattar inte vad du menar. Vad menas med "klient"? Och vad är det jag har just nu? Räknas Google Drive som ett program el en klient?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Oroande meddelande: Google Drive is going away soon

Inläggav antonius » 2017-12-15 13:53:42

antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Oroande meddelande: Google Drive is going away soon

Inläggav ankhh » 2017-12-15 15:00:51

Precis, klient - server är relationstermer (som barn - förälder, den ena termen förutsätter den andra): ett program kan utföra klientuppgiften att kontakta en server, t.ex. för att hämta filer. En server är ett program som svarar på sådana anrop - fast termen används också för hårdvaran (datorerna) som innehåller server-programvara (och vanliga datorer som man sitter vid som användare kan på motsvarande sätt kallas 'klienter').

När det gäller BackupAndSync: kolla i Applications (hittas genom 'Go'-menyn i skärmens överkant) om BackupAndSync trots allt redan installerats. Det kan ju tänkas fungera annorlunda när du laddar ner genom din befintliga klient, men inte "registreras" som aktivt innan du har startat och eventuellt gjort dina inställningar.

Om BackupAndSync inte finns i Applications: prova med att ladda ner från den länk jag postade tidigare, och så öppna den dmg-filen. Förhoppningsvis fungerar det, och skulle det bli likadant som tidigare vet vi i så fall att problemet inte är den hämtade filen.

För övrigt stämmer det ju att du inte måste ha en installerad klient. Du kan gå till webbplatsen (jag gissar att det är drive.google.com) istället.

---

Flytta filer: enklast är att först öppna Pictures i ett eget fönster i Finder. Klicka sedan Downloads och välj "Open in Finder". Då har du två Finder-fönster öppna, ett med Pictures och ett med Downloads. Det är bara att dra filerna mellan fönstren.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till IT-forum



Logga in