Nervositet och brist på uthållighet som främsta symptom?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nervositet och brist på uthållighet som främsta symptom?

Inläggav Sarah1 » 2017-12-15 13:10:14

Jag har en ångestdiagnos vid sidan av PDD NOS-diagnos och känner inte igen mig i att ha uttalat svårt i sociala situationer utan för mig handlar det istället om en stor oro inför framtiden och en ångest som uppstår ur det.

Jag har flera pågående kontakter inom vården, har hoppat mellan olika behandlare och mottagningar vilket ökat min oro och nervositet rent allmänt men inte inför hur jag ska klara själva samtalen jag har med dessa behandlare utan mer att jag inte har kontroll över min egen situation. Att jag är i händerna på andra som ska bedöma exempelvis om jag ska få tillgång till terapi.

Då jag har ganska stora sömnproblem ser jag mitt andra tydliga symptom som är brist på uthållighet. Men även här känner jag inte att bristen på uthållighet inom framförallt arbetslivet beror av att jag tycker det är jobbigt med människor runt mig, exempelvis på ett kontor, utan mer att jag hittills bara varit på arbetsplatser, främst som praktikant, där arbetsuppgifterna inte varit så intressanta. Jag har av det mått dåligt av att vara på arbetsplatsen, tiden har gått mycket långsamt.

Men är det ändå så att symptomen på den diagnos jag fått, PDD NOS, är just detta med nervositet och brist på uthållighet?
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Nervositet och brist på uthållighet som främsta symptom?

Inläggav RSD555 » 2017-12-15 13:27:27

Brist på uthållighet med tråkiga uppgifter är ADD tror jag.

Nervositet över framtiden beror nog oftast på tidigare upplevelser. Botas med terapi gissar jag. Eller förståelse från omgivningen.

(Bara mina tankar.)

Mvh L
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Nervositet och brist på uthållighet som främsta symptom?

Inläggav slackern » 2017-12-15 14:15:08

PDD NOS heter ju Atypisk autism enligt ICD-10 så jag förstår inte alls varför du använder en amerikansk term som inte alls används i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in