"Liam, 11, låstes in på statligt ungdomshem"

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Liam, 11, låstes in på statligt ungdomshem"

Inläggav onionhttps » 2017-12-13 3:34:56

Hela titeln lyder: Liam, 11, låstes in på statligt ungdomshem: ”Var skräckslagen”

Jag hade läst svts artikel om Liam här https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/barn-lases-in-pa-statlig-institutionsvard

Jag har inte satt mig in i hela artikeln för det har hänt mycket idag som fångat min uppmärksamhet så jag får väl kolla när jag är mer utvilad men det handlar om nåt som hände för en person med autism och adhd som var från Norrköping men så bestämdes det i nån domstol att den personen skulle låsas in men sen upphävdes beslutet. Det finns även ett klipp där barnet Liam pratar om det.

Det var en vän som såg det här på TV och uppmärksammade mig om händelsen.(kanske TV1 eller TV2, har ingen TV så vet inte exakt vad det heter numera)

Det ska vara frågan om några slags "SiS hem". Sökte aspergerforum.se men inga träffar på "SiS", kanske inte går att hitta saker om de bara har 3 bokstäver?
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

"Liam, 11, låstes in på statligt ungdomshem"

Inläggav Liljan » 2017-12-13 4:48:16

Han låstes inte in pågrund av sina diagnoser utan för att han var så aggressiv att det inte gick att hantera honom. Jag tycker att det här är fel lösning på problemet, det borde finnas hem som är bättre anpassade, men jag tycker inte sådana här personer ska vara ute i samhället.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Re: "Liam, 11, låstes in på statligt ungdomshem"

Inläggav tahlia » 2017-12-13 10:22:50

Liljan skrev:Han låstes inte in pågrund av sina diagnoser utan för att han var så aggressiv att det inte gick att hantera honom. Jag tycker att det här är fel lösning på problemet, det borde finnas hem som är bättre anpassade, men jag tycker inte sådana här personer ska vara ute i samhället.
Jag hävdar att du har fel. Hans aggressioner och bristen på impulskontroll är resultatet av hans funktionshinder. Att det blir aggressioner på skolan har ofta med stress och kommunikationssvårigheter att göra vilket är anledningen till att anpassad skolgång ska vara första steget. Vidare bor hans föräldrar tydligen inte tillsammans och att skeppas mellan dem blir ofta en jättestress för de här barnen vilket resulterar i tydligare svårigheter. Föräldrarna borde ha fått mer stöd och kunskap, skolan borde ha gjort sitt för att minska stressen. Överlag känns kunskapsnivå kring autism och NPF väldigt låg i sådana här sammanhang.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

"Liam, 11, låstes in på statligt ungdomshem"

Inläggav Toblerone » 2017-12-13 11:47:12

tahlia skrev:
Liljan skrev:Han låstes inte in pågrund av sina diagnoser utan för att han var så aggressiv att det inte gick att hantera honom. Jag tycker att det här är fel lösning på problemet, det borde finnas hem som är bättre anpassade, men jag tycker inte sådana här personer ska vara ute i samhället.
Jag hävdar att du har fel. Hans aggressioner och bristen på impulskontroll är resultatet av hans funktionshinder. Att det blir aggressioner på skolan har ofta med stress och kommunikationssvårigheter att göra vilket är anledningen till att anpassad skolgång ska vara första steget. Vidare bor hans föräldrar tydligen inte tillsammans och att skeppas mellan dem blir ofta en jättestress för de här barnen vilket resulterar i tydligare svårigheter. Föräldrarna borde ha fått mer stöd och kunskap, skolan borde ha gjort sitt för att minska stressen. Överlag känns kunskapsnivå kring autism och NPF väldigt låg i sådana här sammanhang.


Visst, men det kan ändå vara svårt att hantera såna barn. Visserligen håller jag med dig om att anpassning brukar kunna göra det hanterbart. Då krävs det i regel att inga fler barn finns omkring.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Liam, 11, låstes in på statligt ungdomshem"

Inläggav Liljan » 2017-12-13 15:00:01

tahlia skrev:
Liljan skrev:Han låstes inte in pågrund av sina diagnoser utan för att han var så aggressiv att det inte gick att hantera honom. Jag tycker att det här är fel lösning på problemet, det borde finnas hem som är bättre anpassade, men jag tycker inte sådana här personer ska vara ute i samhället.
Jag hävdar att du har fel. Hans aggressioner och bristen på impulskontroll är resultatet av hans funktionshinder. Att det blir aggressioner på skolan har ofta med stress och kommunikationssvårigheter att göra vilket är anledningen till att anpassad skolgång ska vara första steget. Vidare bor hans föräldrar tydligen inte tillsammans och att skeppas mellan dem blir ofta en jättestress för de här barnen vilket resulterar i tydligare svårigheter. Föräldrarna borde ha fått mer stöd och kunskap, skolan borde ha gjort sitt för att minska stressen. Överlag känns kunskapsnivå kring autism och NPF väldigt låg i sådana här sammanhang.

Vad jag menar är att man inte automatiskt låser in de med NPF diagnoser. Han är inlås pga aggressiviteten oavsett vad den beror på. Vi vet inte varför han är aggressiv heller eftersom vi inte läst hans journaler, det kan vara pågrund av hans diagnoser eller så är det något vi inte känner till. De har troligtvis testat en massa annat först, om inte för att det är dyrt att låta någon bo på ett sådant hem.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

"Liam, 11, låstes in på statligt ungdomshem"

Inläggav Vildsvin » 2017-12-13 21:33:39

Att han pendlar mellan föräldrarna i Norrköping och Helsingborg är ju extremt. Känns inte som de är speciellt bra på att läsa av hans behov som håller på så. Skulle inte förvåna mig om de själva har diagnoser.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

"Liam, 11, låstes in på statligt ungdomshem"

Inläggav Dreamtrance » 2017-12-15 0:15:45

Det finns personer som har kompetens att stötta barn i såna situationer och med diagnoser. Brukar handla om pengar i slutändan.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

"Liam, 11, låstes in på statligt ungdomshem"

Inläggav Toblerone » 2017-12-15 23:46:41

Jag hörde idag av någon som kan det där, vad som ligger bakom problemen med med sis-hem och varför fel slags ungdomar hamnar där. Uppenbarligen är det så att sis-hem får göra sånt som behandlingshem/HVB-hem inte får göra, och då gäller det främst fysisk tvång. Det betyder alltså, om en ungdom är våldsam på något sätt, så får personal på ett behandlingshem inte göra något. Det kan alltså hända att ungdomen slår sönder hela stället och de får i princip inte hålla fast ungdomen.

Just av den anledningen hamnar dessa ungdomar sedan på SIS-hem, eftersom de är de enda som får hålla fast ungdomen. I verksamheten där jag jobbar (som också är ett behandlingshem), har det hänt flera gånger att ungdomar med autism-spektrum-diagnos inte kunde fortsätta där, eftersom de började slåss/slå sönder saker. Och det är ju inte vi som bestämmer vart de går efteråt. Och det som vår chef kan vara orolig för då är att ungdomen slår sönder inredningen eller skadar någon, eller att en personal blir anmäld för att de försöker hindra hen. Så, vad ska chefen annars göra än att avsluta behandlingen? De har ju inte medlen att ta till i nödfall.

Och lokalerna måste ju också fungera. SIS-hemmen är egentligen anpassade till ganska kriminella ungdomar. Men även ungdomar i autism-spektrum behöver ganska mycket utrymme, ganska oöm inredning. Antigen borde man ha hem med SIS-hem-rättigheter anpassade för såna ungdomar. Eller så får man ge vanliga behandlingshem mer rättigheter. Men det är man ganska rädd för, och det förstår jag också, då det har funnits skumma behandlingshem.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in